Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GIDA GÜVENLİĞİ, HİJYEN VE SANİTASYON-Bahar Dönemi3+244
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerProf.Dr. Ömer ÇETİN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıGıdanın bozulmasına neden olan biyolojik, kimyasal ve fiziksel faktörler ve bozulmayı önleme yöntemleri anlatılmaktadır. Gıda çalışanları için kişisel hijyenin önemi, kullanılan mutfak alanı ve sağlıklı ekipmanlar, üretim sırasında dikkat edilmesi gereken hijyen adımları ve HACCP konsepti anlatılmaktadır. Taşıma, hazırlama, pişirme, çözdürme ve sıcak tutma aşamalarında gıda güvenliği ve hijyeni için gerekli bilgileri içerir.
Dersin İçeriğiBu ders; Hijyen, Sanitasyon ve Temizlik Konseptleri

,Temizlik ve temizleme maddeleri

,Modern temizleme sistemleri



,Gıda işletmeleri için kalite yönetim sistemleri



,Temel Mikrobiyoloji



,Mikroorganizma bulaşma kaynakları



,Çapraz bulaşma ,Personel hijyeni



,Gıda endüstrisinde fiziksel, kimyasal ve biyolojik tehlikeler



,Gıda ve mikroorganizma arasındaki ilişki



,Gıda güvenliği ve yönetim sistemi



,İzlenebilirlik,İyi imalat uygulamaları



,Gıda güvenliği yönetim sistemleri ve HACCP



; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gıda işletmelerinde uygulanan hijyen ve sanitasyon işlemi ile ilgili temel kavramları bilir. 1C
Mikrobiyolojik, biyolojik, kimyasal ve fiziksel bulaşmalar, etmenleri ve neden oldukları sağlık riskleri hakkında temel bilgileri ve kavramları açıklar. 16C
Üretim prosesine ve üretilen ürüne uygun farklı temizlik ve dezenfeksiyon yöntemlerini seçer. 1C
Uygulanan hijyen ve sanitasyon programının etkinliğini belirler ve ilgili mevzuatları açıklar. 1, 9C
Öğretim Yöntemleri:1: Tam Öğrenme Modeli, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Hijyen, Sanitasyon ve Temizlik Konseptleri

2Temizlik ve temizleme maddeleri

verilen kaynağın belirli bölümünün okunması
3Modern temizleme sistemleri



4Gıda işletmeleri için kalite yönetim sistemleri



5Temel Mikrobiyoloji



6Mikroorganizma bulaşma kaynakları



verilen kaynağın belirli bölümünün okunması
7Çapraz bulaşma
8Personel hijyeni



9Gıda endüstrisinde fiziksel, kimyasal ve biyolojik tehlikeler



10Gıda ve mikroorganizma arasındaki ilişki



verilen kaynağın belirli bölümünün okunması
11Gıda güvenliği ve yönetim sistemi



12İzlenebilirlik
13İyi imalat uygulamaları



14Gıda güvenliği yönetim sistemleri ve HACCP



Kaynak
Öğretim görevlisi tarafından dağıtılacaktır
Kayaardı, S. (2015). Gıda hijyeni ve sanitasyon. Sidas Medya.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
X
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
X
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
X
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
X
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
X
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14570
Rehberli Problem Çözme5210
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14114
Okul Dışı Diğer Faaliyetler326
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11313
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)123
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(123/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GIDA GÜVENLİĞİ, HİJYEN VE SANİTASYON-Bahar Dönemi3+244
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerProf.Dr. Ömer ÇETİN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıGıdanın bozulmasına neden olan biyolojik, kimyasal ve fiziksel faktörler ve bozulmayı önleme yöntemleri anlatılmaktadır. Gıda çalışanları için kişisel hijyenin önemi, kullanılan mutfak alanı ve sağlıklı ekipmanlar, üretim sırasında dikkat edilmesi gereken hijyen adımları ve HACCP konsepti anlatılmaktadır. Taşıma, hazırlama, pişirme, çözdürme ve sıcak tutma aşamalarında gıda güvenliği ve hijyeni için gerekli bilgileri içerir.
Dersin İçeriğiBu ders; Hijyen, Sanitasyon ve Temizlik Konseptleri

,Temizlik ve temizleme maddeleri

,Modern temizleme sistemleri



,Gıda işletmeleri için kalite yönetim sistemleri



,Temel Mikrobiyoloji



,Mikroorganizma bulaşma kaynakları



,Çapraz bulaşma ,Personel hijyeni



,Gıda endüstrisinde fiziksel, kimyasal ve biyolojik tehlikeler



,Gıda ve mikroorganizma arasındaki ilişki



,Gıda güvenliği ve yönetim sistemi



,İzlenebilirlik,İyi imalat uygulamaları



,Gıda güvenliği yönetim sistemleri ve HACCP



; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gıda işletmelerinde uygulanan hijyen ve sanitasyon işlemi ile ilgili temel kavramları bilir. 1C
Mikrobiyolojik, biyolojik, kimyasal ve fiziksel bulaşmalar, etmenleri ve neden oldukları sağlık riskleri hakkında temel bilgileri ve kavramları açıklar. 16C
Üretim prosesine ve üretilen ürüne uygun farklı temizlik ve dezenfeksiyon yöntemlerini seçer. 1C
Uygulanan hijyen ve sanitasyon programının etkinliğini belirler ve ilgili mevzuatları açıklar. 1, 9C
Öğretim Yöntemleri:1: Tam Öğrenme Modeli, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Hijyen, Sanitasyon ve Temizlik Konseptleri

2Temizlik ve temizleme maddeleri

verilen kaynağın belirli bölümünün okunması
3Modern temizleme sistemleri



4Gıda işletmeleri için kalite yönetim sistemleri



5Temel Mikrobiyoloji



6Mikroorganizma bulaşma kaynakları



verilen kaynağın belirli bölümünün okunması
7Çapraz bulaşma
8Personel hijyeni



9Gıda endüstrisinde fiziksel, kimyasal ve biyolojik tehlikeler



10Gıda ve mikroorganizma arasındaki ilişki



verilen kaynağın belirli bölümünün okunması
11Gıda güvenliği ve yönetim sistemi



12İzlenebilirlik
13İyi imalat uygulamaları



14Gıda güvenliği yönetim sistemleri ve HACCP



Kaynak
Öğretim görevlisi tarafından dağıtılacaktır
Kayaardı, S. (2015). Gıda hijyeni ve sanitasyon. Sidas Medya.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
X
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
X
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
X
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
X
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
X
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:45Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:47