Bu dersin amacı yenilikçi mutfak akımları ile dünya genelinde beslenme tarzları hakkında bilgi vermek ve öğrencilerin verilen bu bilgileri meslek hayatlarında kullanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin işleyişi hakkında bilgiler, Coğrafi İşaretler ,Füzyon Mutfağı- Moleküler Gastronomi ,Vegan ve Vejeteryan Beslenme ,Dikey Tarım- Permakültür ,Nörogastronomi ,Çiğ gıdalar,Dijital gastronomi ,Yenilebilir Çiçekler ve Böcekler,Sokak Yemekleri- Yeşil Restoranlar ,Yaşayan Mutfak Akımı ,Sosyal Medyanın Gastronomiye Etkisi ,Foksiyonel Gıda – Foksiyonel Beslenme ,Helal Gıdalar,Koşer gıdalar ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Yenilikçi akım oluşturan kitlelerin dahil olduğu gastronomi konularını bilir.
9
C
Menü planlarken yenilikçi akımları kullanır.
9
Dünyadaki gastronomi gelişmeleri hakkında yorum yapar.
Öğretim Yöntemleri:
9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
C: Çoktan Seçmeli Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin işleyişi hakkında bilgiler, Coğrafi İşaretler
2
Füzyon Mutfağı- Moleküler Gastronomi
3
Vegan ve Vejeteryan Beslenme
4
Dikey Tarım- Permakültür
5
Nörogastronomi
6
Çiğ gıdalar
7
Dijital gastronomi
8
Yenilebilir Çiçekler ve Böcekler
9
Sokak Yemekleri- Yeşil Restoranlar
10
Yaşayan Mutfak Akımı
11
Sosyal Medyanın Gastronomiye Etkisi
12
Foksiyonel Gıda – Foksiyonel Beslenme
13
Helal Gıdalar
14
Koşer gıdalar
Kaynak
Öğretim elemanının oluşturduğu ders notları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
4
3
12
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
2
4
8
Genel Sınav ve Hazırlığı
3
5
15
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
77
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(77/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
YENİLİKÇİ MUTFAK AKIMLARI
-
Güz Dönemi
3+0
3
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Elif TURGUT
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı yenilikçi mutfak akımları ile dünya genelinde beslenme tarzları hakkında bilgi vermek ve öğrencilerin verilen bu bilgileri meslek hayatlarında kullanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin işleyişi hakkında bilgiler, Coğrafi İşaretler ,Füzyon Mutfağı- Moleküler Gastronomi ,Vegan ve Vejeteryan Beslenme ,Dikey Tarım- Permakültür ,Nörogastronomi ,Çiğ gıdalar,Dijital gastronomi ,Yenilebilir Çiçekler ve Böcekler,Sokak Yemekleri- Yeşil Restoranlar ,Yaşayan Mutfak Akımı ,Sosyal Medyanın Gastronomiye Etkisi ,Foksiyonel Gıda – Foksiyonel Beslenme ,Helal Gıdalar,Koşer gıdalar ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Yenilikçi akım oluşturan kitlelerin dahil olduğu gastronomi konularını bilir.
9
C
Menü planlarken yenilikçi akımları kullanır.
9
Dünyadaki gastronomi gelişmeleri hakkında yorum yapar.
Öğretim Yöntemleri:
9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
C: Çoktan Seçmeli Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin işleyişi hakkında bilgiler, Coğrafi İşaretler
2
Füzyon Mutfağı- Moleküler Gastronomi
3
Vegan ve Vejeteryan Beslenme
4
Dikey Tarım- Permakültür
5
Nörogastronomi
6
Çiğ gıdalar
7
Dijital gastronomi
8
Yenilebilir Çiçekler ve Böcekler
9
Sokak Yemekleri- Yeşil Restoranlar
10
Yaşayan Mutfak Akımı
11
Sosyal Medyanın Gastronomiye Etkisi
12
Foksiyonel Gıda – Foksiyonel Beslenme
13
Helal Gıdalar
14
Koşer gıdalar
Kaynak
Öğretim elemanının oluşturduğu ders notları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.