Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
OSMANLI VE TÜRK TATLILARI-Güz Dönemi0+423
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Özkan DEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıOsmanlı dönemine ait günümüze aktarılan tatlıların orijinal halleri ve Türk mutfağının günümüzde yaygın olarak üretilen ve talep gören tatlılarının hazırlık aşamaları püf noktaları ve stoklama şekilleri hakkında bilgilendirmeler yapmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Osmanlı ve Türk Tatlılarına Giriş / Mutfak Temizliği ve Hijyen / Ekipman Hazırlığı –Teorik Bilgi ,Badem helvası, Helva-yi hakani, Adi un helvası, İrmik helvası, Reyhan Şerbeti ,Revani, Dilber Dudağı, Demirhindi Şerbeti ,Tepsi kadayıf, kunefe, Sirkencübin Şerbeti,Yufkalı Kadayıf, Cennet Çamuru, Yeşil Küp ,Fırın sütlaç, Süt Helvası,Laz Böreği, Çıtır Baklava, keşkül ,Önceki derslerin tekrarının yapılması,Köfter, Paluze, Pelte, Zerde ,Lokma, Tulumba, Churro ,Şekerpare, Kalburabastı,Güllaç, ezme güllaç, güllaç kızartma ,Ayva tatlısı, Kabak tatlısı, Çekme Helva, Höşmerim(Konya) ,Osmanlı ve Türk Tatlılarına Dair Teorik Bilgi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Tatlı reçeteleri hazırlar.1, 11, 14, 16C
Gramajlama, porsiyonlama, stoklama ile ilgili hesaplama yapar.1, 16C
Tatlı üretim tekniklerini ayırt eder.1, 11, 16C
Türk tatlılarının geçmiş ve günümüzdeki halinin sunum şekilleri ayırt eder.10, 11, 14, 16C
Eskiden beri yapılmakta olan çeşitli tatlıları günümüze uyarlar.1, 11, 14, 16C, L
Öğretim Yöntemleri:1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav, L: Grup değerlendirme

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Osmanlı ve Türk Tatlılarına Giriş / Mutfak Temizliği ve Hijyen / Ekipman Hazırlığı –Teorik Bilgi
2Badem helvası, Helva-yi hakani, Adi un helvası, İrmik helvası, Reyhan Şerbeti Derse helva çeşitlerinin araştırılıp gelinmesi.
3Revani, Dilber Dudağı, Demirhindi Şerbeti
4Tepsi kadayıf, kunefe, Sirkencübin ŞerbetiŞerbet çeşitlerinin detaylı araştırılması.
5Yufkalı Kadayıf, Cennet Çamuru, Yeşil Küp
6Fırın sütlaç, Süt HelvasıUygun ekipmanların temini.
7Laz Böreği, Çıtır Baklava, keşkül
8Önceki derslerin tekrarının yapılması
9Köfter, Paluze, Pelte, Zerde
10Lokma, Tulumba, Churro Uygun ekipmanların temini.
11Şekerpare, KalburabastıUygun ekipmanların temini.
12Güllaç, ezme güllaç, güllaç kızartma
13Ayva tatlısı, Kabak tatlısı, Çekme Helva, Höşmerim(Konya)
14Osmanlı ve Türk Tatlılarına Dair Teorik Bilgi
Kaynak
Öğretim görevlisi tarafından verilecektir.
Halıcı, N. (2009) Türk Mutfağı. Oğlak Yayıncılık

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
X
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
X
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
X
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler166
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı248
Genel Sınav ve Hazırlığı236
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)76
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
OSMANLI VE TÜRK TATLILARI-Güz Dönemi0+423
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Özkan DEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıOsmanlı dönemine ait günümüze aktarılan tatlıların orijinal halleri ve Türk mutfağının günümüzde yaygın olarak üretilen ve talep gören tatlılarının hazırlık aşamaları püf noktaları ve stoklama şekilleri hakkında bilgilendirmeler yapmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Osmanlı ve Türk Tatlılarına Giriş / Mutfak Temizliği ve Hijyen / Ekipman Hazırlığı –Teorik Bilgi ,Badem helvası, Helva-yi hakani, Adi un helvası, İrmik helvası, Reyhan Şerbeti ,Revani, Dilber Dudağı, Demirhindi Şerbeti ,Tepsi kadayıf, kunefe, Sirkencübin Şerbeti,Yufkalı Kadayıf, Cennet Çamuru, Yeşil Küp ,Fırın sütlaç, Süt Helvası,Laz Böreği, Çıtır Baklava, keşkül ,Önceki derslerin tekrarının yapılması,Köfter, Paluze, Pelte, Zerde ,Lokma, Tulumba, Churro ,Şekerpare, Kalburabastı,Güllaç, ezme güllaç, güllaç kızartma ,Ayva tatlısı, Kabak tatlısı, Çekme Helva, Höşmerim(Konya) ,Osmanlı ve Türk Tatlılarına Dair Teorik Bilgi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Tatlı reçeteleri hazırlar.1, 11, 14, 16C
Gramajlama, porsiyonlama, stoklama ile ilgili hesaplama yapar.1, 16C
Tatlı üretim tekniklerini ayırt eder.1, 11, 16C
Türk tatlılarının geçmiş ve günümüzdeki halinin sunum şekilleri ayırt eder.10, 11, 14, 16C
Eskiden beri yapılmakta olan çeşitli tatlıları günümüze uyarlar.1, 11, 14, 16C, L
Öğretim Yöntemleri:1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav, L: Grup değerlendirme

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Osmanlı ve Türk Tatlılarına Giriş / Mutfak Temizliği ve Hijyen / Ekipman Hazırlığı –Teorik Bilgi
2Badem helvası, Helva-yi hakani, Adi un helvası, İrmik helvası, Reyhan Şerbeti Derse helva çeşitlerinin araştırılıp gelinmesi.
3Revani, Dilber Dudağı, Demirhindi Şerbeti
4Tepsi kadayıf, kunefe, Sirkencübin ŞerbetiŞerbet çeşitlerinin detaylı araştırılması.
5Yufkalı Kadayıf, Cennet Çamuru, Yeşil Küp
6Fırın sütlaç, Süt HelvasıUygun ekipmanların temini.
7Laz Böreği, Çıtır Baklava, keşkül
8Önceki derslerin tekrarının yapılması
9Köfter, Paluze, Pelte, Zerde
10Lokma, Tulumba, Churro Uygun ekipmanların temini.
11Şekerpare, KalburabastıUygun ekipmanların temini.
12Güllaç, ezme güllaç, güllaç kızartma
13Ayva tatlısı, Kabak tatlısı, Çekme Helva, Höşmerim(Konya)
14Osmanlı ve Türk Tatlılarına Dair Teorik Bilgi
Kaynak
Öğretim görevlisi tarafından verilecektir.
Halıcı, N. (2009) Türk Mutfağı. Oğlak Yayıncılık

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
X
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
X
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
X
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:45Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:47