Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SÜRDÜRÜLEBİLİR VE SORUMLU GAST. İŞLETMECİLİĞİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Leyla KABASAKAL GÜZELOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dünya kaynaklarının tükenmesi tüm sektörlerin kaynakların korunması ve ürün / hizmet kalitesinin sürdürülebilirliği konularında önlemler almalarını gerektiriyor. Gastronomi sektöründe sürdürülebilir işletmecilik konularında üzerinde uzlaşılmış bir standart ya da yönetim sistemi bulunmuyor. Sürdürülebilirlik konularına odaklanmış yönetim pratiklerinin gelişmesini ve uygulanmasını sağlayacak kapasitenin yaratılması sektörün uzun vadedeki başarısını sağlayacak olan önde gelen faktörlerden, bu nedenle öğrencilerin gelecekteki karar vericiler olarak bu alanda bilgi ve deneyim sahibi olmalarını sağlamak ve endüstrinin gelişimine katkıda bulunmalarını sağlamak dersin hedefi olacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ekosistem Düşüncesine Giriş,Doğada Döngüler: Karbon, Azot, Fosfor, Su ,Gezegenin Sınırları, Ekosistemin Hastalık Belirtileri ,Çevresel Adalet, İklim Adaleti, ,Doğa Dostu Yiyecekler, İçecekler ve sertifikalar ,Gıdanın Ayak İzi, Karbon Ayak İzi, Ekolojik Ayak İzi ,Sürdürülebilir Gıdada Ekoloji: Endüstriyel Gıda ,Sürdürülebilir Gıdada İnsan: Kakao ve Kahve ,Sürdürülebilir Gıdada Ekonomi: Sürdürülebilir İşletmeler ,Sistem Dinamiği - Ortak Kaynakların Trajedisi – Sürdürülebilir Topluluklar ,Dolabimdaki İklim Krizi ,Gıda Güvenliği, Gıda Egemenliği ,Türkiye Su Havzaları Projeleri : Zehirsiz Sofralar ,Şeflerin Manifestosu ve Slow Food Aşçı Dayanışması ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gıda sistemini yorumlar. | 19, 9 | A |
Dünyanın ekosistemi hakkında anlam çıkarır. | 19, 9 | A, E |
Alternatif üretim yöntemlerini keşfeder. | 19, 9 | A |
Mesleki ve yönetimsel kararların sürdürülebilirlik bakış açısı ile oluşturur. | 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ekosistem Düşüncesine Giriş | |
2 | Doğada Döngüler: Karbon, Azot, Fosfor, Su | Doğa döngüleri araştırması |
3 | Gezegenin Sınırları, Ekosistemin Hastalık Belirtileri | |
4 | Çevresel Adalet, İklim Adaleti, | |
5 | Doğa Dostu Yiyecekler, İçecekler ve sertifikalar | Sertifika örnekleri araştırması |
6 | Gıdanın Ayak İzi, Karbon Ayak İzi, Ekolojik Ayak İzi | |
7 | Sürdürülebilir Gıdada Ekoloji: Endüstriyel Gıda | |
8 | Sürdürülebilir Gıdada İnsan: Kakao ve Kahve | Kakao ve kahve yapılış aşamaları görsel araştırması |
9 | Sürdürülebilir Gıdada Ekonomi: Sürdürülebilir İşletmeler | |
10 | Sistem Dinamiği - Ortak Kaynakların Trajedisi – Sürdürülebilir Topluluklar | |
11 | Dolabimdaki İklim Krizi | |
12 | Gıda Güvenliği, Gıda Egemenliği | |
13 | Türkiye Su Havzaları Projeleri : Zehirsiz Sofralar | Türkiye su kaynakları ödevi |
14 | Şeflerin Manifestosu ve Slow Food Aşçı Dayanışması |
Kaynak |
Öğretim görevlisinin ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | X | |||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | ||||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | X | |||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | |||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | X | |||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | ||||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | ||||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | ||||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | X | |||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 4 | 12 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 7 | 7 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 7 | 7 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SÜRDÜRÜLEBİLİR VE SORUMLU GAST. İŞLETMECİLİĞİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Leyla KABASAKAL GÜZELOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dünya kaynaklarının tükenmesi tüm sektörlerin kaynakların korunması ve ürün / hizmet kalitesinin sürdürülebilirliği konularında önlemler almalarını gerektiriyor. Gastronomi sektöründe sürdürülebilir işletmecilik konularında üzerinde uzlaşılmış bir standart ya da yönetim sistemi bulunmuyor. Sürdürülebilirlik konularına odaklanmış yönetim pratiklerinin gelişmesini ve uygulanmasını sağlayacak kapasitenin yaratılması sektörün uzun vadedeki başarısını sağlayacak olan önde gelen faktörlerden, bu nedenle öğrencilerin gelecekteki karar vericiler olarak bu alanda bilgi ve deneyim sahibi olmalarını sağlamak ve endüstrinin gelişimine katkıda bulunmalarını sağlamak dersin hedefi olacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ekosistem Düşüncesine Giriş,Doğada Döngüler: Karbon, Azot, Fosfor, Su ,Gezegenin Sınırları, Ekosistemin Hastalık Belirtileri ,Çevresel Adalet, İklim Adaleti, ,Doğa Dostu Yiyecekler, İçecekler ve sertifikalar ,Gıdanın Ayak İzi, Karbon Ayak İzi, Ekolojik Ayak İzi ,Sürdürülebilir Gıdada Ekoloji: Endüstriyel Gıda ,Sürdürülebilir Gıdada İnsan: Kakao ve Kahve ,Sürdürülebilir Gıdada Ekonomi: Sürdürülebilir İşletmeler ,Sistem Dinamiği - Ortak Kaynakların Trajedisi – Sürdürülebilir Topluluklar ,Dolabimdaki İklim Krizi ,Gıda Güvenliği, Gıda Egemenliği ,Türkiye Su Havzaları Projeleri : Zehirsiz Sofralar ,Şeflerin Manifestosu ve Slow Food Aşçı Dayanışması ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gıda sistemini yorumlar. | 19, 9 | A |
Dünyanın ekosistemi hakkında anlam çıkarır. | 19, 9 | A, E |
Alternatif üretim yöntemlerini keşfeder. | 19, 9 | A |
Mesleki ve yönetimsel kararların sürdürülebilirlik bakış açısı ile oluşturur. | 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ekosistem Düşüncesine Giriş | |
2 | Doğada Döngüler: Karbon, Azot, Fosfor, Su | Doğa döngüleri araştırması |
3 | Gezegenin Sınırları, Ekosistemin Hastalık Belirtileri | |
4 | Çevresel Adalet, İklim Adaleti, | |
5 | Doğa Dostu Yiyecekler, İçecekler ve sertifikalar | Sertifika örnekleri araştırması |
6 | Gıdanın Ayak İzi, Karbon Ayak İzi, Ekolojik Ayak İzi | |
7 | Sürdürülebilir Gıdada Ekoloji: Endüstriyel Gıda | |
8 | Sürdürülebilir Gıdada İnsan: Kakao ve Kahve | Kakao ve kahve yapılış aşamaları görsel araştırması |
9 | Sürdürülebilir Gıdada Ekonomi: Sürdürülebilir İşletmeler | |
10 | Sistem Dinamiği - Ortak Kaynakların Trajedisi – Sürdürülebilir Topluluklar | |
11 | Dolabimdaki İklim Krizi | |
12 | Gıda Güvenliği, Gıda Egemenliği | |
13 | Türkiye Su Havzaları Projeleri : Zehirsiz Sofralar | Türkiye su kaynakları ödevi |
14 | Şeflerin Manifestosu ve Slow Food Aşçı Dayanışması |
Kaynak |
Öğretim görevlisinin ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | X | |||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | ||||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | X | |||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | |||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | X | |||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | ||||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | ||||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | ||||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | X | |||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |