Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GIDA BİLİMİ VE BESLENME İLKELERİ-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Emine OLUM, Prof.Dr. Ömer ÇETİN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTemel besin öğelerini, özelliklerini, önemini açıklamak ve beslenme biçimlerinin insan vücuduna olan etkilerini irdelemektir. Sağlıklı beslenme konusunda temel bilgileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, beslenme kavramı, gıda seçimi, sağlık beslenme,Makro besin öğeleri, Karbonhidratlar, Basit şekerler, Kompleks şekerler, diyette karbonhidrat miktarının azaltılması,Proteinler, diyette proteinlerin önemi, gıdalardaki fonksiyonları, ,Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, kolesterol)
Yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları ,Mineraller, minerallerin insan sağlığına etkileri, Vitaminler, yağda çözünen vitaminler, suda çözünen vitaminler, ,Su, insan sağlığı açısından önemi, gıdadaki fonksiyonu,,Sağlıklı ürün geliştirme,Glutensiz, şekersiz, vegan ürün geliştirme,Besin grupları; ekmek, tahıl ve baklagil grubu, proje konularının tartışılması, ekşi mayalı ekmekler, tam tahıllı ürünler, proje fikirlerinin tartışılması,Besin grupları; et, süt, yumurta grubu, sebze ve meyve grubu; yağlar ve şekerler Diyet ve sağlık,Gıda intoleransları; laktoz intoleransı, gluten intoleransı,Vegan ve Vejeteryan beslenme ,Proje sunumları,Proje değerlendirmeleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Besin öğelerinin sağlık için önemini de belirterek beslenmeyi tanımlar.10, 4, 9
Beslenmenin temellerini çevresini ve meslektaşlarını bilgilendirecek şekilde açıklar.10, 4, 9
Fizyolojik gereksinimleri de irdeleyerek beslenme ve sağlık arasında ilişkiyi açıklar.10, 16, 9
Sağlıksız bir menüyü temel beslenme ilkeleri bilgilerini kullanarak tanımlar.10, 16, 9
Sağlığın korunmasına fayda sağlayan fonksiyonel besinlerin işlevlerini açıklar.10, 16, 19, 9
Özel beslenme gereksinimi bulunan bireyler için ürün geliştirir.A, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, beslenme kavramı, gıda seçimi, sağlık beslenme
2Makro besin öğeleri, Karbonhidratlar, Basit şekerler, Kompleks şekerler, diyette karbonhidrat miktarının azaltılmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
3Proteinler, diyette proteinlerin önemi, gıdalardaki fonksiyonları, Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
4Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, kolesterol)
Yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
5Mineraller, minerallerin insan sağlığına etkileri, Vitaminler, yağda çözünen vitaminler, suda çözünen vitaminler,
6Su, insan sağlığı açısından önemi, gıdadaki fonksiyonu,literatür araştırması
7Sağlıklı ürün geliştirmeLiteratür araştırması
8Glutensiz, şekersiz, vegan ürün geliştirmeÖnerilen kaynaklarla ilgili bölümlerin okunması
9Besin grupları; ekmek, tahıl ve baklagil grubu, proje konularının tartışılması, ekşi mayalı ekmekler, tam tahıllı ürünler, proje fikirlerinin tartışılmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
10Besin grupları; et, süt, yumurta grubu, sebze ve meyve grubu; yağlar ve şekerler Diyet ve sağlıkÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
11Gıda intoleransları; laktoz intoleransı, gluten intoleransıÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
12Vegan ve Vejeteryan beslenme Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
13Proje sunumları
14Proje değerlendirmeleri
Kaynak
Öğretim görevlisi ders notları
· Tayar, M., Korkmaz, N.H., ÖZkeleş, H.E. 2017. Beslenme İlkeleri. Dora, Bursa, 425s. · Akyol, A., Bilgiç, P., Ersoy, G. 2008. Fiziksel Aktivite, Beslenme ve Sağlıklı Yaşam. Klasmat Matbacılık, Ankara. Erişim: http://beslenme.gov.tr/content/files/yayinlar/kitaplar/obezite_bilgi_serisi/D5.pdfNutrition · Principles and Recommendations in Diabetes. American Diabetes Association. Erişim: http://care.diabetesjournals.org/content/27/suppl_1/s36.full-text.pdf

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
X
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
X
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
X
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati13339
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi133
Okul Dışı Diğer Faaliyetler12224
Proje Sunumu / Seminer133
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı2510
Genel Sınav ve Hazırlığı2612
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)91
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(91/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GIDA BİLİMİ VE BESLENME İLKELERİ-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Emine OLUM, Prof.Dr. Ömer ÇETİN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTemel besin öğelerini, özelliklerini, önemini açıklamak ve beslenme biçimlerinin insan vücuduna olan etkilerini irdelemektir. Sağlıklı beslenme konusunda temel bilgileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, beslenme kavramı, gıda seçimi, sağlık beslenme,Makro besin öğeleri, Karbonhidratlar, Basit şekerler, Kompleks şekerler, diyette karbonhidrat miktarının azaltılması,Proteinler, diyette proteinlerin önemi, gıdalardaki fonksiyonları, ,Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, kolesterol)
Yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları ,Mineraller, minerallerin insan sağlığına etkileri, Vitaminler, yağda çözünen vitaminler, suda çözünen vitaminler, ,Su, insan sağlığı açısından önemi, gıdadaki fonksiyonu,,Sağlıklı ürün geliştirme,Glutensiz, şekersiz, vegan ürün geliştirme,Besin grupları; ekmek, tahıl ve baklagil grubu, proje konularının tartışılması, ekşi mayalı ekmekler, tam tahıllı ürünler, proje fikirlerinin tartışılması,Besin grupları; et, süt, yumurta grubu, sebze ve meyve grubu; yağlar ve şekerler Diyet ve sağlık,Gıda intoleransları; laktoz intoleransı, gluten intoleransı,Vegan ve Vejeteryan beslenme ,Proje sunumları,Proje değerlendirmeleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Besin öğelerinin sağlık için önemini de belirterek beslenmeyi tanımlar.10, 4, 9
Beslenmenin temellerini çevresini ve meslektaşlarını bilgilendirecek şekilde açıklar.10, 4, 9
Fizyolojik gereksinimleri de irdeleyerek beslenme ve sağlık arasında ilişkiyi açıklar.10, 16, 9
Sağlıksız bir menüyü temel beslenme ilkeleri bilgilerini kullanarak tanımlar.10, 16, 9
Sağlığın korunmasına fayda sağlayan fonksiyonel besinlerin işlevlerini açıklar.10, 16, 19, 9
Özel beslenme gereksinimi bulunan bireyler için ürün geliştirir.A, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, beslenme kavramı, gıda seçimi, sağlık beslenme
2Makro besin öğeleri, Karbonhidratlar, Basit şekerler, Kompleks şekerler, diyette karbonhidrat miktarının azaltılmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
3Proteinler, diyette proteinlerin önemi, gıdalardaki fonksiyonları, Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
4Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, kolesterol)
Yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
5Mineraller, minerallerin insan sağlığına etkileri, Vitaminler, yağda çözünen vitaminler, suda çözünen vitaminler,
6Su, insan sağlığı açısından önemi, gıdadaki fonksiyonu,literatür araştırması
7Sağlıklı ürün geliştirmeLiteratür araştırması
8Glutensiz, şekersiz, vegan ürün geliştirmeÖnerilen kaynaklarla ilgili bölümlerin okunması
9Besin grupları; ekmek, tahıl ve baklagil grubu, proje konularının tartışılması, ekşi mayalı ekmekler, tam tahıllı ürünler, proje fikirlerinin tartışılmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
10Besin grupları; et, süt, yumurta grubu, sebze ve meyve grubu; yağlar ve şekerler Diyet ve sağlıkÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
11Gıda intoleransları; laktoz intoleransı, gluten intoleransıÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
12Vegan ve Vejeteryan beslenme Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
13Proje sunumları
14Proje değerlendirmeleri
Kaynak
Öğretim görevlisi ders notları
· Tayar, M., Korkmaz, N.H., ÖZkeleş, H.E. 2017. Beslenme İlkeleri. Dora, Bursa, 425s. · Akyol, A., Bilgiç, P., Ersoy, G. 2008. Fiziksel Aktivite, Beslenme ve Sağlıklı Yaşam. Klasmat Matbacılık, Ankara. Erişim: http://beslenme.gov.tr/content/files/yayinlar/kitaplar/obezite_bilgi_serisi/D5.pdfNutrition · Principles and Recommendations in Diabetes. American Diabetes Association. Erişim: http://care.diabetesjournals.org/content/27/suppl_1/s36.full-text.pdf

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
X
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
X
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
X
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:45Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:47