Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ET BİLİMİ VE TEKNOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Et bilimine giriş, et kalitesine etki eden faktörlerin ve çeşitli et ürünlerinin üretim yöntemlerinin anlatılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, et bilimine giriş,Hayvanın kısımları, et ile ilgili bazı tanımlar ,Kesim yöntemleri, kesim öncesi stres faktörleri ,Kesim sonrası biyokimyasal değişimler, ölüm sertliği, kasın ete dönüşümü,Kesim sonrası biyokimyasal değişimler, ölüm sertliği, kasın ete dönüşümü,Proje sunumları,Proje sunumları,Ara sınav,Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, ,Et kalitesine etki eden faktörler, kesim öncesi ve kesim sonrası faktörler,Et kalitesine etki eden faktörler, kesim öncesi ve kesim sonrası faktörler,Et kalitesi, fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik kalite,Uluslararası et terminolojisi,Et işletmesi ziyareti,Sınav sorusu hazırlama ve tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Et kalitesine etki eden faktörleri açıklayarak uygun işleme yöntemini seçer. | 9 | A |
Kas, et ve etin çeşitli kısımlarını tanımlar. | 9 | A |
Çeşitli et ürünlerinin üretim yöntemlerini çevresini ve meslektaşlarını bilgilendirecek şekilde açıklar. | 9 | A |
Hayvanın hangi bölgesinden elde edilen etin ne şekilde pişirileceğini bilir. | 9 | A |
Et teknolojisi ile ilgili uluslararası terminolojiyi bilir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, et bilimine giriş | |
2 | Hayvanın kısımları, et ile ilgili bazı tanımlar | |
3 | Kesim yöntemleri, kesim öncesi stres faktörleri | |
4 | Kesim sonrası biyokimyasal değişimler, ölüm sertliği, kasın ete dönüşümü | |
5 | Kesim sonrası biyokimyasal değişimler, ölüm sertliği, kasın ete dönüşümü | |
6 | Proje sunumları | |
7 | Proje sunumları | |
8 | Ara sınav | |
9 | Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, | |
10 | Et kalitesine etki eden faktörler, kesim öncesi ve kesim sonrası faktörler | |
11 | Et kalitesine etki eden faktörler, kesim öncesi ve kesim sonrası faktörler | |
12 | Et kalitesi, fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik kalite | |
13 | Uluslararası et terminolojisi | |
14 | Et işletmesi ziyareti | |
15 | Sınav sorusu hazırlama ve tartışma |
Kaynak |
Öğretim görevlisi ders notları |
• Gökalp, H.Y., Kaya, M., Zorba, M. 1994. Et ürünleri işleme mühendisliği, Atatürk Üniversitesi. • Öztan, A. 2003. Et Bilimi ve Teknolojisi. Gıda Mühendisleri Odası. • Pearson, A.M., Young, R.B. 1989. Muscle and Food Biochemistry.Academic Press. Inc. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | ||||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | ||||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | X | |||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | ||||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | ||||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | ||||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | ||||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | ||||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | X | |||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 3 | 12 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 6 | 6 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 7 | 2 | 14 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 4 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 4 | 8 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ET BİLİMİ VE TEKNOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Et bilimine giriş, et kalitesine etki eden faktörlerin ve çeşitli et ürünlerinin üretim yöntemlerinin anlatılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, et bilimine giriş,Hayvanın kısımları, et ile ilgili bazı tanımlar ,Kesim yöntemleri, kesim öncesi stres faktörleri ,Kesim sonrası biyokimyasal değişimler, ölüm sertliği, kasın ete dönüşümü,Kesim sonrası biyokimyasal değişimler, ölüm sertliği, kasın ete dönüşümü,Proje sunumları,Proje sunumları,Ara sınav,Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, ,Et kalitesine etki eden faktörler, kesim öncesi ve kesim sonrası faktörler,Et kalitesine etki eden faktörler, kesim öncesi ve kesim sonrası faktörler,Et kalitesi, fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik kalite,Uluslararası et terminolojisi,Et işletmesi ziyareti,Sınav sorusu hazırlama ve tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Et kalitesine etki eden faktörleri açıklayarak uygun işleme yöntemini seçer. | 9 | A |
Kas, et ve etin çeşitli kısımlarını tanımlar. | 9 | A |
Çeşitli et ürünlerinin üretim yöntemlerini çevresini ve meslektaşlarını bilgilendirecek şekilde açıklar. | 9 | A |
Hayvanın hangi bölgesinden elde edilen etin ne şekilde pişirileceğini bilir. | 9 | A |
Et teknolojisi ile ilgili uluslararası terminolojiyi bilir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, et bilimine giriş | |
2 | Hayvanın kısımları, et ile ilgili bazı tanımlar | |
3 | Kesim yöntemleri, kesim öncesi stres faktörleri | |
4 | Kesim sonrası biyokimyasal değişimler, ölüm sertliği, kasın ete dönüşümü | |
5 | Kesim sonrası biyokimyasal değişimler, ölüm sertliği, kasın ete dönüşümü | |
6 | Proje sunumları | |
7 | Proje sunumları | |
8 | Ara sınav | |
9 | Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, | |
10 | Et kalitesine etki eden faktörler, kesim öncesi ve kesim sonrası faktörler | |
11 | Et kalitesine etki eden faktörler, kesim öncesi ve kesim sonrası faktörler | |
12 | Et kalitesi, fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik kalite | |
13 | Uluslararası et terminolojisi | |
14 | Et işletmesi ziyareti | |
15 | Sınav sorusu hazırlama ve tartışma |
Kaynak |
Öğretim görevlisi ders notları |
• Gökalp, H.Y., Kaya, M., Zorba, M. 1994. Et ürünleri işleme mühendisliği, Atatürk Üniversitesi. • Öztan, A. 2003. Et Bilimi ve Teknolojisi. Gıda Mühendisleri Odası. • Pearson, A.M., Young, R.B. 1989. Muscle and Food Biochemistry.Academic Press. Inc. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | ||||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | ||||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | X | |||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | ||||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | ||||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | ||||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | ||||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | ||||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | X | |||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |