Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TEMEL TASARIM-Güz Dönemi2+445
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Mine ÇAĞLAR, Dr.Öğr.Üye. Yazgı AKSOY, Öğr.Gör. Atilla ATALA
Dersin YardımcılarıAr. Gör. Güliz Kabasoğlu, Ar. Gör. Esranur Demirtaş
Dersin AmacıTemel tasarım ile ilgili kavramların, tasarım elemanları ve ilkelerinin anlatılması, yapılacak uygulamalar ile eskiz yapma ve tasarım becerilerinin kazandırılması, yaratıcı yeteneğin arttırılması, estetik değerlerin geliştirilmesi.
Dersin İçeriğiBu ders; Tasarım ile ilgili temel kavramlar

,Tasarım elemanları; nokta, çizgi, yön, düzlem, hacim,Tasarım elemanları; biçim-şekil,Şekil-zemin anlatımları, derinlik (örtme ve saydamlık), çizgisellik, etkili çevre, şekil-zemin ilişkileri,Görsel iletişim ve görsel algı, kompozisyonda belirlilik oluşturma yolları, yakınlık, benzerlik, ayırıcı nitelik (simetri), saydamlık;,Tasarım elemanları; ölçü, oran, aralık ;,Tasarım elemanları; doku;,Tasarım elemanları; renk, değer konularının işlenmesi; sıcak, soğuk renkler, bütünleyici renk çiftleri;,Tasarım elemanları; hareket/statiklik/dinamizm, ışık, gölge;,Tasarım ilkeleri; tekrar, armoni, kontrast;,Tasarım ilkeleri; hiyerarşi;,Tasarım ilkeleri; birlik, denge, egemenlik;, Tasarım ilkeleri: tekrar, çeşitlilik, yön, uyum, vurgu, zıtlık, baskınlık, simetri/asimetri/denge, birim/bütün, doku, organizasyon, kompozisyon, figür-zemin ilişkisi, hiyerarşi, Tasarım eleman ve ilkeleri ile ilgili saha çalışması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Tasarım kavramını anlar, tasarım ilke ve elemanlarını uygular. 1, 10, 12, 14, 16, 19, 2, 37, 6, 9E, F
Tasarım ilke ve elemanları ile kompozisyonlar oluşturur.1, 16, 19, 2E, F, H
Soyut ve somut kavramları iki ve üç boyutlu kompozisyonlara dönüştürmeyi uygular. 1, 16, 19, 2, 9E, F, H
İki ve üç boyutlu kompozisyonlar geliştirir. 1, 10, 16, 19E, F, H
Öğretim Yöntemleri:1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tasarım ile ilgili temel kavramlar

2Tasarım elemanları; nokta, çizgi, yön, düzlem, hacim
3Tasarım elemanları; biçim-şekil
4Şekil-zemin anlatımları, derinlik (örtme ve saydamlık), çizgisellik, etkili çevre, şekil-zemin ilişkileri
5Görsel iletişim ve görsel algı, kompozisyonda belirlilik oluşturma yolları, yakınlık, benzerlik, ayırıcı nitelik (simetri), saydamlık;
6Tasarım elemanları; ölçü, oran, aralık ;
7Tasarım elemanları; doku;
8Tasarım elemanları; renk, değer konularının işlenmesi; sıcak, soğuk renkler, bütünleyici renk çiftleri;
9Tasarım elemanları; hareket/statiklik/dinamizm, ışık, gölge;
10Tasarım ilkeleri; tekrar, armoni, kontrast;
11Tasarım ilkeleri; hiyerarşi;
12Tasarım ilkeleri; birlik, denge, egemenlik;
13 Tasarım ilkeleri: tekrar, çeşitlilik, yön, uyum, vurgu, zıtlık, baskınlık, simetri/asimetri/denge, birim/bütün, doku, organizasyon, kompozisyon, figür-zemin ilişkisi, hiyerarşi
14 Tasarım eleman ve ilkeleri ile ilgili saha çalışması
Kaynak
Öğretim üyesi tarafından dağıtılacaktır
Güngör, İ. Hulusi., Temel Tasar, Genişletilmiş 3. Baskı, Bilgisayar Destekli Baskı ve Reklam Hizmetleri, İstanbul, 2005 Ching, F.D.K., Mimarlık: Biçim, Mekan ve Düzen, Yem Yayınevi, İstanbul, 2010 Divanlıoğlu H. Demir., Tasar'ın Öğe ve İlkeleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1997 Gürer, L., Gürer G., Temel Tasarım, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2004 Denel, B., Temel Tasarım ve Yaratıcılık, ODTÜ Mimarlık Fak. Basım, Ankara, 1981 Graves, M., The Art of Color and Design, Mc Graw-Hill, Newyork, 1951 H.Yakup Öztuna, 2008, Görsel İletişimde Temel Tasarım, Pandora Yayınevi Vitruvius, Mimarlık üzerine on kitap, 2000, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Mitoloji Sözlüğü, Azra Erhat, 2004, Remzi Kitabevi Erol Turgut. Grafik Dil ve Anlatım Biçimleri. Ankara: Anı Yayıncılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14684
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi5945
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer144
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı166
Genel Sınav ve Hazırlığı166
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)145
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(145/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TEMEL TASARIM-Güz Dönemi2+445
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Mine ÇAĞLAR, Dr.Öğr.Üye. Yazgı AKSOY, Öğr.Gör. Atilla ATALA
Dersin YardımcılarıAr. Gör. Güliz Kabasoğlu, Ar. Gör. Esranur Demirtaş
Dersin AmacıTemel tasarım ile ilgili kavramların, tasarım elemanları ve ilkelerinin anlatılması, yapılacak uygulamalar ile eskiz yapma ve tasarım becerilerinin kazandırılması, yaratıcı yeteneğin arttırılması, estetik değerlerin geliştirilmesi.
Dersin İçeriğiBu ders; Tasarım ile ilgili temel kavramlar

,Tasarım elemanları; nokta, çizgi, yön, düzlem, hacim,Tasarım elemanları; biçim-şekil,Şekil-zemin anlatımları, derinlik (örtme ve saydamlık), çizgisellik, etkili çevre, şekil-zemin ilişkileri,Görsel iletişim ve görsel algı, kompozisyonda belirlilik oluşturma yolları, yakınlık, benzerlik, ayırıcı nitelik (simetri), saydamlık;,Tasarım elemanları; ölçü, oran, aralık ;,Tasarım elemanları; doku;,Tasarım elemanları; renk, değer konularının işlenmesi; sıcak, soğuk renkler, bütünleyici renk çiftleri;,Tasarım elemanları; hareket/statiklik/dinamizm, ışık, gölge;,Tasarım ilkeleri; tekrar, armoni, kontrast;,Tasarım ilkeleri; hiyerarşi;,Tasarım ilkeleri; birlik, denge, egemenlik;, Tasarım ilkeleri: tekrar, çeşitlilik, yön, uyum, vurgu, zıtlık, baskınlık, simetri/asimetri/denge, birim/bütün, doku, organizasyon, kompozisyon, figür-zemin ilişkisi, hiyerarşi, Tasarım eleman ve ilkeleri ile ilgili saha çalışması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Tasarım kavramını anlar, tasarım ilke ve elemanlarını uygular. 1, 10, 12, 14, 16, 19, 2, 37, 6, 9E, F
Tasarım ilke ve elemanları ile kompozisyonlar oluşturur.1, 16, 19, 2E, F, H
Soyut ve somut kavramları iki ve üç boyutlu kompozisyonlara dönüştürmeyi uygular. 1, 16, 19, 2, 9E, F, H
İki ve üç boyutlu kompozisyonlar geliştirir. 1, 10, 16, 19E, F, H
Öğretim Yöntemleri:1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tasarım ile ilgili temel kavramlar

2Tasarım elemanları; nokta, çizgi, yön, düzlem, hacim
3Tasarım elemanları; biçim-şekil
4Şekil-zemin anlatımları, derinlik (örtme ve saydamlık), çizgisellik, etkili çevre, şekil-zemin ilişkileri
5Görsel iletişim ve görsel algı, kompozisyonda belirlilik oluşturma yolları, yakınlık, benzerlik, ayırıcı nitelik (simetri), saydamlık;
6Tasarım elemanları; ölçü, oran, aralık ;
7Tasarım elemanları; doku;
8Tasarım elemanları; renk, değer konularının işlenmesi; sıcak, soğuk renkler, bütünleyici renk çiftleri;
9Tasarım elemanları; hareket/statiklik/dinamizm, ışık, gölge;
10Tasarım ilkeleri; tekrar, armoni, kontrast;
11Tasarım ilkeleri; hiyerarşi;
12Tasarım ilkeleri; birlik, denge, egemenlik;
13 Tasarım ilkeleri: tekrar, çeşitlilik, yön, uyum, vurgu, zıtlık, baskınlık, simetri/asimetri/denge, birim/bütün, doku, organizasyon, kompozisyon, figür-zemin ilişkisi, hiyerarşi
14 Tasarım eleman ve ilkeleri ile ilgili saha çalışması
Kaynak
Öğretim üyesi tarafından dağıtılacaktır
Güngör, İ. Hulusi., Temel Tasar, Genişletilmiş 3. Baskı, Bilgisayar Destekli Baskı ve Reklam Hizmetleri, İstanbul, 2005 Ching, F.D.K., Mimarlık: Biçim, Mekan ve Düzen, Yem Yayınevi, İstanbul, 2010 Divanlıoğlu H. Demir., Tasar'ın Öğe ve İlkeleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1997 Gürer, L., Gürer G., Temel Tasarım, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2004 Denel, B., Temel Tasarım ve Yaratıcılık, ODTÜ Mimarlık Fak. Basım, Ankara, 1981 Graves, M., The Art of Color and Design, Mc Graw-Hill, Newyork, 1951 H.Yakup Öztuna, 2008, Görsel İletişimde Temel Tasarım, Pandora Yayınevi Vitruvius, Mimarlık üzerine on kitap, 2000, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Mitoloji Sözlüğü, Azra Erhat, 2004, Remzi Kitabevi Erol Turgut. Grafik Dil ve Anlatım Biçimleri. Ankara: Anı Yayıncılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:45Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:47