Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GASTRONOMİDE KİMYA-Bahar Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerProf.Dr. Hacer Ayşen ÖNEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı besinler ve kimya arasındaki ilişkiyi açıklamak ve besinin hazırlama ve pişirme süreçlerinde geçirdiği kimyasal ve yapısal değişikliklerin nedenini moleküler düzeyde anlatmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Madde ve Enerji,Karışımlar, saf maddeler, bileşikler,Gıdalara moleküler bakış, molekül sayısı,Gıdalara moleküler bakış, mol kavramı, molekül ağırlığı,Konsantrasyon,Asitler, Bazlar, pH,Moleküler yapı,Kimyasal bağlar ,Organik Bileşikler,Moleküller arası etkileşimler,Gıdaların yapısal bileşenleri, proteinler, karbonhidratlar, yağlar,Polimerler,Gıdaların kalori içeriği,Emülsiyonlar, köpükler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gastronomi de kullanılan yöntemlerin dayandığı fiziksel olayları bilir.9C
Gıda bileşenlerinin kimyasal yapısını ve fonksiyonel grupların yapısal özellikler üzerine etkisini bilir. 16, 9C
Pişirme sırasında gerçekleşen kimyasal reaksiyonları ve bunlara etki eden faktörleri bilir. 9C
Gıda hazırlamada özel yöntemler (emülsiyonlar, köpükler vs) kullanırken öğrendiği bilgileri kullanır. 16, 9
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Madde ve Enerji
2Karışımlar, saf maddeler, bileşikler
3Gıdalara moleküler bakış, molekül sayısı
4Gıdalara moleküler bakış, mol kavramı, molekül ağırlığı
5Konsantrasyon
6Asitler, Bazlar, pH
7Moleküler yapı
8Kimyasal bağlar
9Organik Bileşikler
10Moleküller arası etkileşimler
11Gıdaların yapısal bileşenleri, proteinler, karbonhidratlar, yağlar
12Polimerler
13Gıdaların kalori içeriği
14Emülsiyonlar, köpükler
Kaynak
Öğretim görevlisi ders notları
-Genel Kimya,R.H.Petrucci, Palme Yayıncılık,2015 -Science and Cooking, M.P.Brenner, P.M.Sörensen, D.A.Weitz, Harvard University, 2013 -Culinary Reactions; The Everyday Chemistry of Cooking, S.Q.Field, Chicago Review Press,2012 -The Science of Cooking, P.Barham,Springer, 2001

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
X
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
X
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14228
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14228
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11515
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)123
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(123/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GASTRONOMİDE KİMYA-Bahar Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerProf.Dr. Hacer Ayşen ÖNEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı besinler ve kimya arasındaki ilişkiyi açıklamak ve besinin hazırlama ve pişirme süreçlerinde geçirdiği kimyasal ve yapısal değişikliklerin nedenini moleküler düzeyde anlatmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Madde ve Enerji,Karışımlar, saf maddeler, bileşikler,Gıdalara moleküler bakış, molekül sayısı,Gıdalara moleküler bakış, mol kavramı, molekül ağırlığı,Konsantrasyon,Asitler, Bazlar, pH,Moleküler yapı,Kimyasal bağlar ,Organik Bileşikler,Moleküller arası etkileşimler,Gıdaların yapısal bileşenleri, proteinler, karbonhidratlar, yağlar,Polimerler,Gıdaların kalori içeriği,Emülsiyonlar, köpükler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gastronomi de kullanılan yöntemlerin dayandığı fiziksel olayları bilir.9C
Gıda bileşenlerinin kimyasal yapısını ve fonksiyonel grupların yapısal özellikler üzerine etkisini bilir. 16, 9C
Pişirme sırasında gerçekleşen kimyasal reaksiyonları ve bunlara etki eden faktörleri bilir. 9C
Gıda hazırlamada özel yöntemler (emülsiyonlar, köpükler vs) kullanırken öğrendiği bilgileri kullanır. 16, 9
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Madde ve Enerji
2Karışımlar, saf maddeler, bileşikler
3Gıdalara moleküler bakış, molekül sayısı
4Gıdalara moleküler bakış, mol kavramı, molekül ağırlığı
5Konsantrasyon
6Asitler, Bazlar, pH
7Moleküler yapı
8Kimyasal bağlar
9Organik Bileşikler
10Moleküller arası etkileşimler
11Gıdaların yapısal bileşenleri, proteinler, karbonhidratlar, yağlar
12Polimerler
13Gıdaların kalori içeriği
14Emülsiyonlar, köpükler
Kaynak
Öğretim görevlisi ders notları
-Genel Kimya,R.H.Petrucci, Palme Yayıncılık,2015 -Science and Cooking, M.P.Brenner, P.M.Sörensen, D.A.Weitz, Harvard University, 2013 -Culinary Reactions; The Everyday Chemistry of Cooking, S.Q.Field, Chicago Review Press,2012 -The Science of Cooking, P.Barham,Springer, 2001

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
X
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
X
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:45Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:47