Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SANAT, KÜLTÜR VE MUTFAK | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Banu ÖZDEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilerin yemek kültürü kavramını hayatın farklı yönlerinde olduğu bilincine varma, sanat ve kültürden yola çıkarak farklı toplumların yemek kültürü hakkında bilgi edinme, onları anlama ve yemek kültürünün insan hayatındaki önemini anlamasını amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gastronomi tanımı ve başka dallarla ilişkisini tanımlama ,Tat ve koku ,Yemek ve kültür ,Yemek ve kimlik ,Yemek ve yaratıcılık ,Türk edebiyatında yemek teması ,Dünya edebiyatında yemek teması ,Sinama, dizi ve çizgi filmlerde yemek ,Sanat eserlerinde yemek ,Kahve kültürü ,İstanbul yemek kültürü ,Kutlama yemeklerinin kültürdeki yeri ,Gıda tasarımının temelleri ,Tabak sunumları ve tasarımları ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yemek kültürünün hayatın her alanında olduğunu belirler. | 1, 10, 16, 9 | A, C |
Edebiyat ve sinema gibi görsel sanatlarda yemek kültürünün nasıl işlendiğini anlar. | 1, 16, 9 | A, C |
Sanat yolu ile bir toplumun yemek kültürünü çözer. | 1, 16, 19, 9 | A, C |
Geleneksel kültürel öğelerin yemek ile bağlantısını belirler. | 1, 10, 16 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gastronomi tanımı ve başka dallarla ilişkisini tanımlama | |
2 | Tat ve koku | |
3 | Yemek ve kültür | |
4 | Yemek ve kimlik | |
5 | Yemek ve yaratıcılık | |
6 | Türk edebiyatında yemek teması | |
7 | Dünya edebiyatında yemek teması | |
8 | Sinama, dizi ve çizgi filmlerde yemek | |
9 | Sanat eserlerinde yemek | |
10 | Kahve kültürü | |
11 | İstanbul yemek kültürü | |
12 | Kutlama yemeklerinin kültürdeki yeri | |
13 | Gıda tasarımının temelleri | |
14 | Tabak sunumları ve tasarımları |
Kaynak |
Öğretim Görevlisi Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | X | |||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | ||||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | ||||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | X | |||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | |||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | X | |||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | X | |||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | ||||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 4 | 16 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 4 | 4 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 4 | 8 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 3 | 3 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 79 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(79/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SANAT, KÜLTÜR VE MUTFAK | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Banu ÖZDEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilerin yemek kültürü kavramını hayatın farklı yönlerinde olduğu bilincine varma, sanat ve kültürden yola çıkarak farklı toplumların yemek kültürü hakkında bilgi edinme, onları anlama ve yemek kültürünün insan hayatındaki önemini anlamasını amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gastronomi tanımı ve başka dallarla ilişkisini tanımlama ,Tat ve koku ,Yemek ve kültür ,Yemek ve kimlik ,Yemek ve yaratıcılık ,Türk edebiyatında yemek teması ,Dünya edebiyatında yemek teması ,Sinama, dizi ve çizgi filmlerde yemek ,Sanat eserlerinde yemek ,Kahve kültürü ,İstanbul yemek kültürü ,Kutlama yemeklerinin kültürdeki yeri ,Gıda tasarımının temelleri ,Tabak sunumları ve tasarımları ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yemek kültürünün hayatın her alanında olduğunu belirler. | 1, 10, 16, 9 | A, C |
Edebiyat ve sinema gibi görsel sanatlarda yemek kültürünün nasıl işlendiğini anlar. | 1, 16, 9 | A, C |
Sanat yolu ile bir toplumun yemek kültürünü çözer. | 1, 16, 19, 9 | A, C |
Geleneksel kültürel öğelerin yemek ile bağlantısını belirler. | 1, 10, 16 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gastronomi tanımı ve başka dallarla ilişkisini tanımlama | |
2 | Tat ve koku | |
3 | Yemek ve kültür | |
4 | Yemek ve kimlik | |
5 | Yemek ve yaratıcılık | |
6 | Türk edebiyatında yemek teması | |
7 | Dünya edebiyatında yemek teması | |
8 | Sinama, dizi ve çizgi filmlerde yemek | |
9 | Sanat eserlerinde yemek | |
10 | Kahve kültürü | |
11 | İstanbul yemek kültürü | |
12 | Kutlama yemeklerinin kültürdeki yeri | |
13 | Gıda tasarımının temelleri | |
14 | Tabak sunumları ve tasarımları |
Kaynak |
Öğretim Görevlisi Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | X | |||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | ||||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | ||||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | X | |||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | |||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | X | |||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | X | |||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | ||||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |