Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MUTFAK BİLİMİ -Bahar Dönemi4+256
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHer türlü yemek hazırlamada uygulanan işlemler (pişirme, dondurma, soğutma, şoklama, karıştırılma vs.) esnasında oluşan fiziksel olayları ve kimyasal reaksiyonları açıklamaktır. Öğrencilere gıda bileşenleri ve bunların fonksiyonel özellikleri hakkında teorik bilgi ve deneysel beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, Gıda kimyasına
giriş, pişirme ve kimyasal reaksiyonlar, mutfakta genel temizlik,Su, gıdalarda suyun önemi, erime ve donma sıcaklıkları, mutfak
uygulamaları,Gıdaların dondurulması ve çözündürülmesi, mutfak uygulamaları,Karbonhidratlar ve moleküler özellikleri, inversiyon, mutfak
uygulamaları,Polisakkaritlerin kimyasal açıdan incelenmesi, nişasta
retrogradasyonu, sineresis, gamların özellikleri, mutfak uygulamaları,Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, kolesterol), mutfakta genel
temizlik
Yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları,Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, kolesterol), mutfakta genel temizlik Yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları,Ara Sınav,Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, proje konularının verilmesi,
beyin fırtınası,,Mutfakta proteinler, proteinlerin fonksiyonel özellikleri, mutfak
uygulamaları,Isının et ve yumurta proteinleri üzerine etkisi, en iyi pişirme
yönteminin seçilmesi, mutfak uygulamaları,Proteinler üzerine pH ve mekanik kuvvetin etkisi, proteinlerin
jelleşme özellikleri, Gluten proteini, hamurun kabarması,Pişirmede ısı aktarımı, mutfak uygulamaları,Proje sunumları,Proje sunumları, mutfakta genel temizlik, general cleaning in kitchen; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Temel gıda bileşenlerini bilimsel olarak tanımlar.8, 9A
Yemek pişirme tekniklerinin ardında yatan bilimsel gerçekleri ve bu teknikleri nasıl kontrol edeceğini bilir.
Gıda hazırlama işlemi sırasında oluşabilecek problemleri anlar.
Uygun pişirme tekniğini seçer.
Öğretim Yöntemleri:8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, Gıda kimyasına
giriş, pişirme ve kimyasal reaksiyonlar, mutfakta genel temizlik
Mutfak üniformaları ile derse gelinmesi gerekmektedir.
2Su, gıdalarda suyun önemi, erime ve donma sıcaklıkları, mutfak
uygulamaları
Mutfak üniformaları ile derse gelinmesi gerekmektedir.
3Gıdaların dondurulması ve çözündürülmesi, mutfak uygulamalarıMutfak üniformaları ile derse gelinmesi gerekmektedir.
4Karbonhidratlar ve moleküler özellikleri, inversiyon, mutfak
uygulamaları
Mutfak üniformaları ile derse gelinmesi gerekmektedir.
5Polisakkaritlerin kimyasal açıdan incelenmesi, nişasta
retrogradasyonu, sineresis, gamların özellikleri, mutfak uygulamaları
Mutfak üniformaları ile derse gelinmesi gerekmektedir.
6Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, kolesterol), mutfakta genel
temizlik
Yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları
7Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, kolesterol), mutfakta genel temizlik Yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları
8Ara Sınav
9Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, proje konularının verilmesi,
beyin fırtınası,
10Mutfakta proteinler, proteinlerin fonksiyonel özellikleri, mutfak
uygulamaları
Mutfak üniformaları ile derse gelinmesi gerekmektedir.
11Isının et ve yumurta proteinleri üzerine etkisi, en iyi pişirme
yönteminin seçilmesi, mutfak uygulamaları
Mutfak üniformaları ile derse gelinmesi gerekmektedir.
12Proteinler üzerine pH ve mekanik kuvvetin etkisi, proteinlerin
jelleşme özellikleri, Gluten proteini, hamurun kabarması
Mutfak üniformaları ile derse gelinmesi gerekmektedir.
13Pişirmede ısı aktarımı, mutfak uygulamaları
14Proje sunumları
15Proje sunumları, mutfakta genel temizlik, general cleaning in kitchen
Kaynak
Öğretim üyesi tarafından dağıtılacaktır
Özilgen, Z.S. 2015. Cooking as a Chemical Reaction: Culinary Science with Experiments. CRC Press. Boca Raton, ss:299 International conference on new knowledge on chemical reactions during food processing and storage. Journal of Tourism and Gastronomy studies. Cömert ve Çavuş. 2016. Moleküler Gastronomi Kavramı. Journal of Tourism and Gastronomy studies. 4 (4):118-131 Güneş, F.E. 2016. Pişirme Yöntemleri, Oluşan Kimyasal Maddeler ve İmmün Sistem. Türkiye Klinikleri J. Nutr. Diet-Special. 2 (2):106-112 Saldamlı, İ. 2005. Gıda Kimyası. Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Ankara, 587s.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
X
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
X
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
X
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
X
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14684
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi7214
Okul Dışı Diğer Faaliyetler7214
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)170
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(170/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MUTFAK BİLİMİ -Bahar Dönemi4+256
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHer türlü yemek hazırlamada uygulanan işlemler (pişirme, dondurma, soğutma, şoklama, karıştırılma vs.) esnasında oluşan fiziksel olayları ve kimyasal reaksiyonları açıklamaktır. Öğrencilere gıda bileşenleri ve bunların fonksiyonel özellikleri hakkında teorik bilgi ve deneysel beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, Gıda kimyasına
giriş, pişirme ve kimyasal reaksiyonlar, mutfakta genel temizlik,Su, gıdalarda suyun önemi, erime ve donma sıcaklıkları, mutfak
uygulamaları,Gıdaların dondurulması ve çözündürülmesi, mutfak uygulamaları,Karbonhidratlar ve moleküler özellikleri, inversiyon, mutfak
uygulamaları,Polisakkaritlerin kimyasal açıdan incelenmesi, nişasta
retrogradasyonu, sineresis, gamların özellikleri, mutfak uygulamaları,Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, kolesterol), mutfakta genel
temizlik
Yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları,Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, kolesterol), mutfakta genel temizlik Yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları,Ara Sınav,Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, proje konularının verilmesi,
beyin fırtınası,,Mutfakta proteinler, proteinlerin fonksiyonel özellikleri, mutfak
uygulamaları,Isının et ve yumurta proteinleri üzerine etkisi, en iyi pişirme
yönteminin seçilmesi, mutfak uygulamaları,Proteinler üzerine pH ve mekanik kuvvetin etkisi, proteinlerin
jelleşme özellikleri, Gluten proteini, hamurun kabarması,Pişirmede ısı aktarımı, mutfak uygulamaları,Proje sunumları,Proje sunumları, mutfakta genel temizlik, general cleaning in kitchen; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Temel gıda bileşenlerini bilimsel olarak tanımlar.8, 9A
Yemek pişirme tekniklerinin ardında yatan bilimsel gerçekleri ve bu teknikleri nasıl kontrol edeceğini bilir.
Gıda hazırlama işlemi sırasında oluşabilecek problemleri anlar.
Uygun pişirme tekniğini seçer.
Öğretim Yöntemleri:8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, Gıda kimyasına
giriş, pişirme ve kimyasal reaksiyonlar, mutfakta genel temizlik
Mutfak üniformaları ile derse gelinmesi gerekmektedir.
2Su, gıdalarda suyun önemi, erime ve donma sıcaklıkları, mutfak
uygulamaları
Mutfak üniformaları ile derse gelinmesi gerekmektedir.
3Gıdaların dondurulması ve çözündürülmesi, mutfak uygulamalarıMutfak üniformaları ile derse gelinmesi gerekmektedir.
4Karbonhidratlar ve moleküler özellikleri, inversiyon, mutfak
uygulamaları
Mutfak üniformaları ile derse gelinmesi gerekmektedir.
5Polisakkaritlerin kimyasal açıdan incelenmesi, nişasta
retrogradasyonu, sineresis, gamların özellikleri, mutfak uygulamaları
Mutfak üniformaları ile derse gelinmesi gerekmektedir.
6Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, kolesterol), mutfakta genel
temizlik
Yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları
7Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, kolesterol), mutfakta genel temizlik Yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları
8Ara Sınav
9Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, proje konularının verilmesi,
beyin fırtınası,
10Mutfakta proteinler, proteinlerin fonksiyonel özellikleri, mutfak
uygulamaları
Mutfak üniformaları ile derse gelinmesi gerekmektedir.
11Isının et ve yumurta proteinleri üzerine etkisi, en iyi pişirme
yönteminin seçilmesi, mutfak uygulamaları
Mutfak üniformaları ile derse gelinmesi gerekmektedir.
12Proteinler üzerine pH ve mekanik kuvvetin etkisi, proteinlerin
jelleşme özellikleri, Gluten proteini, hamurun kabarması
Mutfak üniformaları ile derse gelinmesi gerekmektedir.
13Pişirmede ısı aktarımı, mutfak uygulamaları
14Proje sunumları
15Proje sunumları, mutfakta genel temizlik, general cleaning in kitchen
Kaynak
Öğretim üyesi tarafından dağıtılacaktır
Özilgen, Z.S. 2015. Cooking as a Chemical Reaction: Culinary Science with Experiments. CRC Press. Boca Raton, ss:299 International conference on new knowledge on chemical reactions during food processing and storage. Journal of Tourism and Gastronomy studies. Cömert ve Çavuş. 2016. Moleküler Gastronomi Kavramı. Journal of Tourism and Gastronomy studies. 4 (4):118-131 Güneş, F.E. 2016. Pişirme Yöntemleri, Oluşan Kimyasal Maddeler ve İmmün Sistem. Türkiye Klinikleri J. Nutr. Diet-Special. 2 (2):106-112 Saldamlı, İ. 2005. Gıda Kimyası. Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Ankara, 587s.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
X
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
X
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
X
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
X
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:45Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:47