Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DÜNYA GASTR. TARİHİ VE DÜNYA MUTFAK AKIMLARI-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Banu ÖZDEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders öğrencilerin, ilk insandan günümüze kadar gelişen yemek kültürü tarihini, gıda ve gıda ürünlerinin tarihteki yerini ve gastronomi dünyasında ortaya çıkmış farklı akımları öğretmeyi amaçlar.
Dersin İçeriğiBu ders; Tarih Öncesi Medeniyetleri Mutfak Kültürü, Antik Yunan, Roma ve Doğu İmparatorluğu Mutfakları ,Asya Mutfakları Gelişimi,Orta Asya Göçebe Mutfağı ve Anadolu’ya Geçiş Dönemi ,Osmanlı İmparatorluğunda Mutfağının Gelişimi I,Osmanlı İmparatorluğunda Mutfağın Gelişimi II ,Tanzimat ve erken Cumhuriyet dönemi Türk mutfağı ,Orta Çağ ve Rönesans Döneminde Avrupa Mutfağı ,17. ve 18. Yüzyıl Avrupa Mutfağı ,Klasik Mutfağın Doğuşu ve Haute Cuisine (Yüksek mutfak) ,Ulusal mutfak kültürünün oluşumu ,Dünya mutfak akımları I ,Dünya mutfak akımları II ,Türk mutfağında yeni akımlar ,Yemek kültürünün küreselleşmesi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gıdanın tarih boyunca gelişimini anlayabilir.1, 16, 9A
Farklı medeniyetlerde yemek kültürünün oluşumunu ayırt edebilir.1, 16, 9A
Coğrafyanın yemek kültürünün oluşumundaki etkisini belirleyebilir.1, 16A
Tarih boyunca ortaya çıkan gastronomi akımlarını ayırt eder.1, 16A
Öğretim Yöntemleri:1: Tam Öğrenme Modeli, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tarih Öncesi Medeniyetleri Mutfak Kültürü, Antik Yunan, Roma ve Doğu İmparatorluğu Mutfakları
2Asya Mutfakları Gelişimi
3Orta Asya Göçebe Mutfağı ve Anadolu’ya Geçiş Dönemi
4Osmanlı İmparatorluğunda Mutfağının Gelişimi I
5Osmanlı İmparatorluğunda Mutfağın Gelişimi II
6Tanzimat ve erken Cumhuriyet dönemi Türk mutfağı
7Orta Çağ ve Rönesans Döneminde Avrupa Mutfağı
817. ve 18. Yüzyıl Avrupa Mutfağı
9Klasik Mutfağın Doğuşu ve Haute Cuisine (Yüksek mutfak)
10Ulusal mutfak kültürünün oluşumu
11Dünya mutfak akımları I
12Dünya mutfak akımları II
13Türk mutfağında yeni akımlar
14Yemek kültürünün küreselleşmesi
Kaynak
Öğretim görevlisi tarafından dağıtılacaktır
Öğretim görevlisi ders notları · Deniz Gürsoy, Deniz Gürsoy’un Gastronomi Tarihi, İstanbul, Oğlak Yayınları, 2014 · Artun Ünsal, İstanbul’un Lezzet Tarihi, NTV Yayınları, İstanbul 2011 Gastronomi ve yiyecek tarihi, ed. Atilla Akbaba, Neslihan Çetinkaya, 2018, Detay Yayıncılık, Kızılay, Ankara

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi21224
Okul Dışı Diğer Faaliyetler428
Proje Sunumu / Seminer188
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11212
Genel Sınav ve Hazırlığı11818
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)112
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DÜNYA GASTR. TARİHİ VE DÜNYA MUTFAK AKIMLARI-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Banu ÖZDEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders öğrencilerin, ilk insandan günümüze kadar gelişen yemek kültürü tarihini, gıda ve gıda ürünlerinin tarihteki yerini ve gastronomi dünyasında ortaya çıkmış farklı akımları öğretmeyi amaçlar.
Dersin İçeriğiBu ders; Tarih Öncesi Medeniyetleri Mutfak Kültürü, Antik Yunan, Roma ve Doğu İmparatorluğu Mutfakları ,Asya Mutfakları Gelişimi,Orta Asya Göçebe Mutfağı ve Anadolu’ya Geçiş Dönemi ,Osmanlı İmparatorluğunda Mutfağının Gelişimi I,Osmanlı İmparatorluğunda Mutfağın Gelişimi II ,Tanzimat ve erken Cumhuriyet dönemi Türk mutfağı ,Orta Çağ ve Rönesans Döneminde Avrupa Mutfağı ,17. ve 18. Yüzyıl Avrupa Mutfağı ,Klasik Mutfağın Doğuşu ve Haute Cuisine (Yüksek mutfak) ,Ulusal mutfak kültürünün oluşumu ,Dünya mutfak akımları I ,Dünya mutfak akımları II ,Türk mutfağında yeni akımlar ,Yemek kültürünün küreselleşmesi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gıdanın tarih boyunca gelişimini anlayabilir.1, 16, 9A
Farklı medeniyetlerde yemek kültürünün oluşumunu ayırt edebilir.1, 16, 9A
Coğrafyanın yemek kültürünün oluşumundaki etkisini belirleyebilir.1, 16A
Tarih boyunca ortaya çıkan gastronomi akımlarını ayırt eder.1, 16A
Öğretim Yöntemleri:1: Tam Öğrenme Modeli, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tarih Öncesi Medeniyetleri Mutfak Kültürü, Antik Yunan, Roma ve Doğu İmparatorluğu Mutfakları
2Asya Mutfakları Gelişimi
3Orta Asya Göçebe Mutfağı ve Anadolu’ya Geçiş Dönemi
4Osmanlı İmparatorluğunda Mutfağının Gelişimi I
5Osmanlı İmparatorluğunda Mutfağın Gelişimi II
6Tanzimat ve erken Cumhuriyet dönemi Türk mutfağı
7Orta Çağ ve Rönesans Döneminde Avrupa Mutfağı
817. ve 18. Yüzyıl Avrupa Mutfağı
9Klasik Mutfağın Doğuşu ve Haute Cuisine (Yüksek mutfak)
10Ulusal mutfak kültürünün oluşumu
11Dünya mutfak akımları I
12Dünya mutfak akımları II
13Türk mutfağında yeni akımlar
14Yemek kültürünün küreselleşmesi
Kaynak
Öğretim görevlisi tarafından dağıtılacaktır
Öğretim görevlisi ders notları · Deniz Gürsoy, Deniz Gürsoy’un Gastronomi Tarihi, İstanbul, Oğlak Yayınları, 2014 · Artun Ünsal, İstanbul’un Lezzet Tarihi, NTV Yayınları, İstanbul 2011 Gastronomi ve yiyecek tarihi, ed. Atilla Akbaba, Neslihan Çetinkaya, 2018, Detay Yayıncılık, Kızılay, Ankara

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:45Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:47