Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TASARIMA GİRİŞ I | EUT1324490 | Yaz Dönemi | 2+6 | 5 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Bengi ATUN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Fahrettin Ersin ALACA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Mimarlık, iç mimarlık, kentsel ve peyzaj mimarlığının bu ilk tasarım stüdyo dersinin amacı; tasarım sürecinin en temel evreleri olan "soyutlama," "konsept geliştirme" ve "tasarım geliştirme" süreçleri ile ayni zamanda iyi mimari tasarımın temel taşları olan "yerle, fonksiyonla, çevresel faktörlerle ve malzeme ile ilişkilendirme" konularını öğrenci ile buluşturmak ve bu suretle tasarım pratiğinde sağlam ve kapsayıcı bir temel oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse Giriş ve Proje Tanıtımı,Müziğin Mekansal Terimlerle Hikayeleştirilmesi,Üç Boyutta Soyutlama; Parçalardan Bütüne,İki Boyutta Soyutlama, Müziğin Rasyonel Analizi; Parçalardan Bütüne ,Konsept Geliştirme,Üç Boyutlu Form olarak Konsept Geliştirme,1. JÜRİ,Çevresel Faktörler; Güneş, Rüzgar, İklim,Alan ve Fonksiyon Belirlenmesi, Çevresel Faktörlerin Alana Uyarlanması,Malzeme Seçimi ve 1:20 ölçekte Duvar Maketi,Konsept Geliştirme; İlave Faktörlerin Entegre Edilmesi - Eskiz Gölge Analizinin Yapılması,Tasarım Geliştirme,2. JÜRİ,Revizyonlar/Portfolio; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Öğrenci, gözlemlediği insan hareketlerinin mekansal terim karşılığına karar verir. | 11, 6 | E |
2. Öğrenci, analiz yoluyla bulduğu parçaları tutarlı bir form haline gelecek şekilde bir araya getirir. | 10, 2, 6 | F |
3. Öğrenci, karmaşık bir bütünü, onu oluşturan farklı parçalar ve bu parçalar arasındaki ilişki bağlamında analiz eder. | 10, 2, 6 | F |
4. Öğrenci, tasarım gereklerini karşılayacak ve tutarlı bir form yaratırken kılavuz görevi yapacak bir konsept oluşturur. | 19, 2, 20, 23 | F |
5. Öğrenci, rüzgar hareketlerini, iklimsel verileri, yatay ve dikey boyutlarda güneşin yönünü, herhangi bir yerde ve senenin herhangi bir günü ve saati için verilen aplikasyon programını kullanarak belirler. | 5, 9 | E |
6. Öğrenci, form ve malzemenin birbirlerini karşılıklı etkilediğini kavrar ve formunu buna göre yapılandırır. | 2, 6 | E, F |
7. Öğrenci, mevcut bir tasarım fikrini, ilgili çevre verilini ve fonksiyonu da dahil edecek şekilde geliştirmeye başlar. | 2 | F |
8. Öğrenci, herhangi bir mevsimde ve günün herhangi bir saati için, tasarladığı formun güneş ile etkileşimini belirler. | 2 | E |
9. Öğrenci, tasarladığı projesini ölçekli olarak plan, kesit ve maket formatında ifade etmeye başlar. | 2 | F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş ve Proje Tanıtımı | Müzik parçası seçimi ve ilk 3 ödev için malzeme alımı |
2 | Müziğin Mekansal Terimlerle Hikayeleştirilmesi | 1. Ödev: Müziğe gösterdiğiniz içgüdüsel tepkiyi (hareket formatında) bir dizi mekansal terim şeklinde ve zamana bağlı kalacak şekilde belirtilen formatta, grafik bir anlatım dili ile belirtiniz. |
3 | Üç Boyutta Soyutlama; Parçalardan Bütüne | 2. Ödev; Bulduğunuz mekansal terimlerinizi müziğin üç boyutlu bir temsiline çevirin, sadece çöp şiş ile 1:20 ölçekte verilen formatta çalışmalısınız. |
4 | İki Boyutta Soyutlama, Müziğin Rasyonel Analizi; Parçalardan Bütüne | 3. Ödev; Müzik rasyonel bir şekilde parçalardan oluşan bir bütün olarak, belirtilen formatta, zamana bağlı kalacak şekilde analiz edilecektir. |
5 | Konsept Geliştirme | 4. Ödev; Seçtiğiniz bir müziği yansıtan bir Pavilyon Konsepti geliştiriniz. |
6 | Üç Boyutlu Form olarak Konsept Geliştirme | 5. Ödev: Pavilyonun 1:50 ölçekte maketini yapınız. |
7 | 1. JÜRİ | Ödev 1,2,3,4,ve5 teslim edilecek |
8 | Çevresel Faktörler; Güneş, Rüzgar, İklim | |
9 | Alan ve Fonksiyon Belirlenmesi, Çevresel Faktörlerin Alana Uyarlanması | 6. Ödev: Dolaşım ve Seçilen Fonksiyona Göre Alan Analizi, İzlenimler ve Çevresel Faktörlerin Dökümü 1:500 vaziyet planı üzerinde gösterilecek. |
10 | Malzeme Seçimi ve 1:20 ölçekte Duvar Maketi | 7. Ödev: Seçtiğinis malzeme ile malzemeyi doğru ölçekte temsil edecek şekilde pavilyondan bir duvar kesitinin 1:20 ölçekte maketini yapınız. |
11 | Konsept Geliştirme; İlave Faktörlerin Entegre Edilmesi - Eskiz Gölge Analizinin Yapılması | 8. Ödev: 1:100 vaziyet planında gelişmiş konseptinizi eskiz gölgelerle beraber belirtiniz. İlaveten konseptinizin dönemin başından beri evrimini ayrı bir paftada belirtiniz. |
12 | Tasarım Geliştirme | 9. Ödev; Geliştirdiğiniz pavilyonu 1:20 ölçekte plan, kesit ve maket olarak ifade ediniz. |
13 | 2. JÜRİ | Ödev 6,7,8,ve9 teslim edilecektir. |
14 | Revizyonlar/Portfolio |
Kaynak |
Öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır |
1. Charles G. Ramsey, Harold R. Sleeper (2000), Architectural Graphic Standarts, Wiley and Sons 2. Francis D.K. Ching (2004), İç Mekan Tasarımı, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları / Mimarlık Dizisi 3. Necati İnceoğlu (1995), Düşünme ve Anlatım Aracı Olarak Eskizler, Helikon Yayınları 4. Rob Krier (2002), Architectural Composition, Rizzoli 5. Robert W. Gill (1984), Manual of Rendering with Pen and Ink, Van Nostrand Reinhold 6. The Modulor (2004), Le Corbusier, Springer 7. Leski, Kyna (2015), The Storm of Creativity, MIT Press 8. Balkan, Erhan A. (2005), Mimari Tasarımda Konsept, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eleştirel düşünce ve problem analizi ile farklı disiplinlerden beslenerek edindiği bilgileri özgün tasarıma dönüştürür. | X | |||||
2 | Verili süreler içinde planlama ve yürütme gibi tüm tasarım süreçlerini yaratıcı çıktılarla sonuca ulaştırır. | X | |||||
3 | Farklı nicel ve nitel araştırma yöntemleriyle elde ettiği kullanıcı ihtiyaçları gibi temel girdileri tüm tasarım süreçlerine aktarır. | X | |||||
4 | Tasarım süreçleri boyunca ve sonuç aşamasında gerekli modelleme, görsel ve sözlü sunum tekniklerini kullanır | X | |||||
5 | Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri gibi evrensel, etik ve ekolojik kriterleri, tüm mesleki çalışma süreç ve yöntemlerinde kullanır. | X | |||||
6 | Uluslararası gereklilikler içinde disiplinler arası ekip çalışması yürütür. | ||||||
7 | Tarihsel, sanatsal ve kültürel arka planıyla çağdaş tasarım kuram ve uygulama bilgilerini yorumlar. | X | |||||
8 | Kurumsal ve girişim (start-up) ekosistemindeki finansal planlama, yatırım, analiz gibi özellikleriyle farklı iş modellerinin süreç ve işleyişlerini uygular. | X | |||||
9 | Fikri ve sınai hakların elde edilmesi ve korunmasını sağlar. | ||||||
10 | Mesleki kanun ve yönetmelikleri izah eder. | ||||||
11 | Farklı endüstriyel sektörlerdeki malzeme ve üretim yöntemlerini kendi tasarım süreçlerinde uygular. | X | |||||
12 | Tasarımın değişen sosyal, kültürel ve ekonomik boyutlarını yaşam boyu öğrenme düsturuyla takip eder. | X | |||||
13 | Sürekli gelişen teknolojik araçları tasarım süreçlerinde etkin olarak kullanır. | X | |||||
14 | Temel tasarım ve estetik ilkeleri doğrultusunda soyut kavramları iki ve üç boyutlu tasarım kompozisyonlarına dönüştürür. | ||||||
15 | Dersler bünyesinde geliştirdiği tasarım projelerini farklı sergileme yöntemlerini kullanarak toplumla paylaşır. | ||||||
16 | Zanaat, sanat ve tasarım birlikteliğinde ticari maksatlı ürün üretir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 6 | 84 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 6 | 12 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 10 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 2 | 2 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 22 | 22 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 166 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(166/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TASARIMA GİRİŞ I | EUT1324490 | Yaz Dönemi | 2+6 | 5 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Bengi ATUN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Fahrettin Ersin ALACA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Mimarlık, iç mimarlık, kentsel ve peyzaj mimarlığının bu ilk tasarım stüdyo dersinin amacı; tasarım sürecinin en temel evreleri olan "soyutlama," "konsept geliştirme" ve "tasarım geliştirme" süreçleri ile ayni zamanda iyi mimari tasarımın temel taşları olan "yerle, fonksiyonla, çevresel faktörlerle ve malzeme ile ilişkilendirme" konularını öğrenci ile buluşturmak ve bu suretle tasarım pratiğinde sağlam ve kapsayıcı bir temel oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse Giriş ve Proje Tanıtımı,Müziğin Mekansal Terimlerle Hikayeleştirilmesi,Üç Boyutta Soyutlama; Parçalardan Bütüne,İki Boyutta Soyutlama, Müziğin Rasyonel Analizi; Parçalardan Bütüne ,Konsept Geliştirme,Üç Boyutlu Form olarak Konsept Geliştirme,1. JÜRİ,Çevresel Faktörler; Güneş, Rüzgar, İklim,Alan ve Fonksiyon Belirlenmesi, Çevresel Faktörlerin Alana Uyarlanması,Malzeme Seçimi ve 1:20 ölçekte Duvar Maketi,Konsept Geliştirme; İlave Faktörlerin Entegre Edilmesi - Eskiz Gölge Analizinin Yapılması,Tasarım Geliştirme,2. JÜRİ,Revizyonlar/Portfolio; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Öğrenci, gözlemlediği insan hareketlerinin mekansal terim karşılığına karar verir. | 11, 6 | E |
2. Öğrenci, analiz yoluyla bulduğu parçaları tutarlı bir form haline gelecek şekilde bir araya getirir. | 10, 2, 6 | F |
3. Öğrenci, karmaşık bir bütünü, onu oluşturan farklı parçalar ve bu parçalar arasındaki ilişki bağlamında analiz eder. | 10, 2, 6 | F |
4. Öğrenci, tasarım gereklerini karşılayacak ve tutarlı bir form yaratırken kılavuz görevi yapacak bir konsept oluşturur. | 19, 2, 20, 23 | F |
5. Öğrenci, rüzgar hareketlerini, iklimsel verileri, yatay ve dikey boyutlarda güneşin yönünü, herhangi bir yerde ve senenin herhangi bir günü ve saati için verilen aplikasyon programını kullanarak belirler. | 5, 9 | E |
6. Öğrenci, form ve malzemenin birbirlerini karşılıklı etkilediğini kavrar ve formunu buna göre yapılandırır. | 2, 6 | E, F |
7. Öğrenci, mevcut bir tasarım fikrini, ilgili çevre verilini ve fonksiyonu da dahil edecek şekilde geliştirmeye başlar. | 2 | F |
8. Öğrenci, herhangi bir mevsimde ve günün herhangi bir saati için, tasarladığı formun güneş ile etkileşimini belirler. | 2 | E |
9. Öğrenci, tasarladığı projesini ölçekli olarak plan, kesit ve maket formatında ifade etmeye başlar. | 2 | F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş ve Proje Tanıtımı | Müzik parçası seçimi ve ilk 3 ödev için malzeme alımı |
2 | Müziğin Mekansal Terimlerle Hikayeleştirilmesi | 1. Ödev: Müziğe gösterdiğiniz içgüdüsel tepkiyi (hareket formatında) bir dizi mekansal terim şeklinde ve zamana bağlı kalacak şekilde belirtilen formatta, grafik bir anlatım dili ile belirtiniz. |
3 | Üç Boyutta Soyutlama; Parçalardan Bütüne | 2. Ödev; Bulduğunuz mekansal terimlerinizi müziğin üç boyutlu bir temsiline çevirin, sadece çöp şiş ile 1:20 ölçekte verilen formatta çalışmalısınız. |
4 | İki Boyutta Soyutlama, Müziğin Rasyonel Analizi; Parçalardan Bütüne | 3. Ödev; Müzik rasyonel bir şekilde parçalardan oluşan bir bütün olarak, belirtilen formatta, zamana bağlı kalacak şekilde analiz edilecektir. |
5 | Konsept Geliştirme | 4. Ödev; Seçtiğiniz bir müziği yansıtan bir Pavilyon Konsepti geliştiriniz. |
6 | Üç Boyutlu Form olarak Konsept Geliştirme | 5. Ödev: Pavilyonun 1:50 ölçekte maketini yapınız. |
7 | 1. JÜRİ | Ödev 1,2,3,4,ve5 teslim edilecek |
8 | Çevresel Faktörler; Güneş, Rüzgar, İklim | |
9 | Alan ve Fonksiyon Belirlenmesi, Çevresel Faktörlerin Alana Uyarlanması | 6. Ödev: Dolaşım ve Seçilen Fonksiyona Göre Alan Analizi, İzlenimler ve Çevresel Faktörlerin Dökümü 1:500 vaziyet planı üzerinde gösterilecek. |
10 | Malzeme Seçimi ve 1:20 ölçekte Duvar Maketi | 7. Ödev: Seçtiğinis malzeme ile malzemeyi doğru ölçekte temsil edecek şekilde pavilyondan bir duvar kesitinin 1:20 ölçekte maketini yapınız. |
11 | Konsept Geliştirme; İlave Faktörlerin Entegre Edilmesi - Eskiz Gölge Analizinin Yapılması | 8. Ödev: 1:100 vaziyet planında gelişmiş konseptinizi eskiz gölgelerle beraber belirtiniz. İlaveten konseptinizin dönemin başından beri evrimini ayrı bir paftada belirtiniz. |
12 | Tasarım Geliştirme | 9. Ödev; Geliştirdiğiniz pavilyonu 1:20 ölçekte plan, kesit ve maket olarak ifade ediniz. |
13 | 2. JÜRİ | Ödev 6,7,8,ve9 teslim edilecektir. |
14 | Revizyonlar/Portfolio |
Kaynak |
Öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır |
1. Charles G. Ramsey, Harold R. Sleeper (2000), Architectural Graphic Standarts, Wiley and Sons 2. Francis D.K. Ching (2004), İç Mekan Tasarımı, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları / Mimarlık Dizisi 3. Necati İnceoğlu (1995), Düşünme ve Anlatım Aracı Olarak Eskizler, Helikon Yayınları 4. Rob Krier (2002), Architectural Composition, Rizzoli 5. Robert W. Gill (1984), Manual of Rendering with Pen and Ink, Van Nostrand Reinhold 6. The Modulor (2004), Le Corbusier, Springer 7. Leski, Kyna (2015), The Storm of Creativity, MIT Press 8. Balkan, Erhan A. (2005), Mimari Tasarımda Konsept, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eleştirel düşünce ve problem analizi ile farklı disiplinlerden beslenerek edindiği bilgileri özgün tasarıma dönüştürür. | X | |||||
2 | Verili süreler içinde planlama ve yürütme gibi tüm tasarım süreçlerini yaratıcı çıktılarla sonuca ulaştırır. | X | |||||
3 | Farklı nicel ve nitel araştırma yöntemleriyle elde ettiği kullanıcı ihtiyaçları gibi temel girdileri tüm tasarım süreçlerine aktarır. | X | |||||
4 | Tasarım süreçleri boyunca ve sonuç aşamasında gerekli modelleme, görsel ve sözlü sunum tekniklerini kullanır | X | |||||
5 | Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri gibi evrensel, etik ve ekolojik kriterleri, tüm mesleki çalışma süreç ve yöntemlerinde kullanır. | X | |||||
6 | Uluslararası gereklilikler içinde disiplinler arası ekip çalışması yürütür. | ||||||
7 | Tarihsel, sanatsal ve kültürel arka planıyla çağdaş tasarım kuram ve uygulama bilgilerini yorumlar. | X | |||||
8 | Kurumsal ve girişim (start-up) ekosistemindeki finansal planlama, yatırım, analiz gibi özellikleriyle farklı iş modellerinin süreç ve işleyişlerini uygular. | X | |||||
9 | Fikri ve sınai hakların elde edilmesi ve korunmasını sağlar. | ||||||
10 | Mesleki kanun ve yönetmelikleri izah eder. | ||||||
11 | Farklı endüstriyel sektörlerdeki malzeme ve üretim yöntemlerini kendi tasarım süreçlerinde uygular. | X | |||||
12 | Tasarımın değişen sosyal, kültürel ve ekonomik boyutlarını yaşam boyu öğrenme düsturuyla takip eder. | X | |||||
13 | Sürekli gelişen teknolojik araçları tasarım süreçlerinde etkin olarak kullanır. | X | |||||
14 | Temel tasarım ve estetik ilkeleri doğrultusunda soyut kavramları iki ve üç boyutlu tasarım kompozisyonlarına dönüştürür. | ||||||
15 | Dersler bünyesinde geliştirdiği tasarım projelerini farklı sergileme yöntemlerini kullanarak toplumla paylaşır. | ||||||
16 | Zanaat, sanat ve tasarım birlikteliğinde ticari maksatlı ürün üretir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |