Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TASARIMA GİRİŞ IEUT1324490Yaz Dönemi2+656
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Bengi ATUN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Fahrettin Ersin ALACA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıMimarlık, iç mimarlık, kentsel ve peyzaj mimarlığının bu ilk tasarım stüdyo dersinin amacı; tasarım sürecinin en temel evreleri olan "soyutlama," "konsept geliştirme" ve "tasarım geliştirme" süreçleri ile ayni zamanda iyi mimari tasarımın temel taşları olan "yerle, fonksiyonla, çevresel faktörlerle ve malzeme ile ilişkilendirme" konularını öğrenci ile buluşturmak ve bu suretle tasarım pratiğinde sağlam ve kapsayıcı bir temel oluşturmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse Giriş ve Proje Tanıtımı,Müziğin Mekansal Terimlerle Hikayeleştirilmesi,Üç Boyutta Soyutlama; Parçalardan Bütüne,İki Boyutta Soyutlama, Müziğin Rasyonel Analizi; Parçalardan Bütüne ,Konsept Geliştirme,Üç Boyutlu Form olarak Konsept Geliştirme,1. JÜRİ,Çevresel Faktörler; Güneş, Rüzgar, İklim,Alan ve Fonksiyon Belirlenmesi, Çevresel Faktörlerin Alana Uyarlanması,Malzeme Seçimi ve 1:20 ölçekte Duvar Maketi,Konsept Geliştirme; İlave Faktörlerin Entegre Edilmesi - Eskiz Gölge Analizinin Yapılması,Tasarım Geliştirme,2. JÜRİ,Revizyonlar/Portfolio; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Öğrenci, gözlemlediği insan hareketlerinin mekansal terim karşılığına karar verir. 11, 6E
2. Öğrenci, analiz yoluyla bulduğu parçaları tutarlı bir form haline gelecek şekilde bir araya getirir.10, 2, 6F
3. Öğrenci, karmaşık bir bütünü, onu oluşturan farklı parçalar ve bu parçalar arasındaki ilişki bağlamında analiz eder.10, 2, 6F
4. Öğrenci, tasarım gereklerini karşılayacak ve tutarlı bir form yaratırken kılavuz görevi yapacak bir konsept oluşturur.19, 2, 20, 23F
5. Öğrenci, rüzgar hareketlerini, iklimsel verileri, yatay ve dikey boyutlarda güneşin yönünü, herhangi bir yerde ve senenin herhangi bir günü ve saati için verilen aplikasyon programını kullanarak belirler.5, 9E
6. Öğrenci, form ve malzemenin birbirlerini karşılıklı etkilediğini kavrar ve formunu buna göre yapılandırır.2, 6E, F
7. Öğrenci, mevcut bir tasarım fikrini, ilgili çevre verilini ve fonksiyonu da dahil edecek şekilde geliştirmeye başlar.2F
8. Öğrenci, herhangi bir mevsimde ve günün herhangi bir saati için, tasarladığı formun güneş ile etkileşimini belirler.2E
9. Öğrenci, tasarladığı projesini ölçekli olarak plan, kesit ve maket formatında ifade etmeye başlar. 2F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse Giriş ve Proje TanıtımıMüzik parçası seçimi ve ilk 3 ödev için malzeme alımı
2Müziğin Mekansal Terimlerle Hikayeleştirilmesi1. Ödev: Müziğe gösterdiğiniz içgüdüsel tepkiyi (hareket formatında) bir dizi mekansal terim şeklinde ve zamana bağlı kalacak şekilde belirtilen formatta, grafik bir anlatım dili ile belirtiniz.
3Üç Boyutta Soyutlama; Parçalardan Bütüne2. Ödev; Bulduğunuz mekansal terimlerinizi müziğin üç boyutlu bir temsiline çevirin, sadece çöp şiş ile 1:20 ölçekte verilen formatta çalışmalısınız.
4İki Boyutta Soyutlama, Müziğin Rasyonel Analizi; Parçalardan Bütüne 3. Ödev; Müzik rasyonel bir şekilde parçalardan oluşan bir bütün olarak, belirtilen formatta, zamana bağlı kalacak şekilde analiz edilecektir.
5Konsept Geliştirme4. Ödev; Seçtiğiniz bir müziği yansıtan bir Pavilyon Konsepti geliştiriniz.
6Üç Boyutlu Form olarak Konsept Geliştirme5. Ödev: Pavilyonun 1:50 ölçekte maketini yapınız.
71. JÜRİÖdev 1,2,3,4,ve5 teslim edilecek
8Çevresel Faktörler; Güneş, Rüzgar, İklim
9Alan ve Fonksiyon Belirlenmesi, Çevresel Faktörlerin Alana Uyarlanması6. Ödev: Dolaşım ve Seçilen Fonksiyona Göre Alan Analizi, İzlenimler ve Çevresel Faktörlerin Dökümü 1:500 vaziyet planı üzerinde gösterilecek.
10Malzeme Seçimi ve 1:20 ölçekte Duvar Maketi7. Ödev: Seçtiğinis malzeme ile malzemeyi doğru ölçekte temsil edecek şekilde pavilyondan bir duvar kesitinin 1:20 ölçekte maketini yapınız.
11Konsept Geliştirme; İlave Faktörlerin Entegre Edilmesi - Eskiz Gölge Analizinin Yapılması8. Ödev: 1:100 vaziyet planında gelişmiş konseptinizi eskiz gölgelerle beraber belirtiniz. İlaveten konseptinizin dönemin başından beri evrimini ayrı bir paftada belirtiniz.
12Tasarım Geliştirme9. Ödev; Geliştirdiğiniz pavilyonu 1:20 ölçekte plan, kesit ve maket olarak ifade ediniz.
132. JÜRİÖdev 6,7,8,ve9 teslim edilecektir.
14Revizyonlar/Portfolio
Kaynak
Öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır
1. Charles G. Ramsey, Harold R. Sleeper (2000), Architectural Graphic Standarts, Wiley and Sons 2. Francis D.K. Ching (2004), İç Mekan Tasarımı, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları / Mimarlık Dizisi 3. Necati İnceoğlu (1995), Düşünme ve Anlatım Aracı Olarak Eskizler, Helikon Yayınları 4. Rob Krier (2002), Architectural Composition, Rizzoli 5. Robert W. Gill (1984), Manual of Rendering with Pen and Ink, Van Nostrand Reinhold 6. The Modulor (2004), Le Corbusier, Springer 7. Leski, Kyna (2015), The Storm of Creativity, MIT Press 8. Balkan, Erhan A. (2005), Mimari Tasarımda Konsept, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Eleştirel düşünce ve problem analizi ile farklı disiplinlerden beslenerek edindiği bilgileri özgün tasarıma dönüştürür.
X
2
Verili süreler içinde planlama ve yürütme gibi tüm tasarım süreçlerini yaratıcı çıktılarla sonuca ulaştırır.
X
3
Farklı nicel ve nitel araştırma yöntemleriyle elde ettiği kullanıcı ihtiyaçları gibi temel girdileri tüm tasarım süreçlerine aktarır.
X
4
Tasarım süreçleri boyunca ve sonuç aşamasında gerekli modelleme, görsel ve sözlü sunum tekniklerini kullanır
X
5
Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri gibi evrensel, etik ve ekolojik kriterleri, tüm mesleki çalışma süreç ve yöntemlerinde kullanır.
X
6
Uluslararası gereklilikler içinde disiplinler arası ekip çalışması yürütür.
7
Tarihsel, sanatsal ve kültürel arka planıyla çağdaş tasarım kuram ve uygulama bilgilerini yorumlar.
X
8
Kurumsal ve girişim (start-up) ekosistemindeki finansal planlama, yatırım, analiz gibi özellikleriyle farklı iş modellerinin süreç ve işleyişlerini uygular.
X
9
Fikri ve sınai hakların elde edilmesi ve korunmasını sağlar.
10
Mesleki kanun ve yönetmelikleri izah eder.
11
Farklı endüstriyel sektörlerdeki malzeme ve üretim yöntemlerini kendi tasarım süreçlerinde uygular.
X
12
Tasarımın değişen sosyal, kültürel ve ekonomik boyutlarını yaşam boyu öğrenme düsturuyla takip eder.
X
13
Sürekli gelişen teknolojik araçları tasarım süreçlerinde etkin olarak kullanır.
X
14
Temel tasarım ve estetik ilkeleri doğrultusunda soyut kavramları iki ve üç boyutlu tasarım kompozisyonlarına dönüştürür.
15
Dersler bünyesinde geliştirdiği tasarım projelerini farklı sergileme yöntemlerini kullanarak toplumla paylaşır.
16
Zanaat, sanat ve tasarım birlikteliğinde ticari maksatlı ürün üretir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14684
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi2612
Okul Dışı Diğer Faaliyetler11010
Proje Sunumu / Seminer122
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı188
Genel Sınav ve Hazırlığı12222
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)166
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(166/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TASARIMA GİRİŞ IEUT1324490Yaz Dönemi2+656
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Bengi ATUN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Fahrettin Ersin ALACA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıMimarlık, iç mimarlık, kentsel ve peyzaj mimarlığının bu ilk tasarım stüdyo dersinin amacı; tasarım sürecinin en temel evreleri olan "soyutlama," "konsept geliştirme" ve "tasarım geliştirme" süreçleri ile ayni zamanda iyi mimari tasarımın temel taşları olan "yerle, fonksiyonla, çevresel faktörlerle ve malzeme ile ilişkilendirme" konularını öğrenci ile buluşturmak ve bu suretle tasarım pratiğinde sağlam ve kapsayıcı bir temel oluşturmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse Giriş ve Proje Tanıtımı,Müziğin Mekansal Terimlerle Hikayeleştirilmesi,Üç Boyutta Soyutlama; Parçalardan Bütüne,İki Boyutta Soyutlama, Müziğin Rasyonel Analizi; Parçalardan Bütüne ,Konsept Geliştirme,Üç Boyutlu Form olarak Konsept Geliştirme,1. JÜRİ,Çevresel Faktörler; Güneş, Rüzgar, İklim,Alan ve Fonksiyon Belirlenmesi, Çevresel Faktörlerin Alana Uyarlanması,Malzeme Seçimi ve 1:20 ölçekte Duvar Maketi,Konsept Geliştirme; İlave Faktörlerin Entegre Edilmesi - Eskiz Gölge Analizinin Yapılması,Tasarım Geliştirme,2. JÜRİ,Revizyonlar/Portfolio; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Öğrenci, gözlemlediği insan hareketlerinin mekansal terim karşılığına karar verir. 11, 6E
2. Öğrenci, analiz yoluyla bulduğu parçaları tutarlı bir form haline gelecek şekilde bir araya getirir.10, 2, 6F
3. Öğrenci, karmaşık bir bütünü, onu oluşturan farklı parçalar ve bu parçalar arasındaki ilişki bağlamında analiz eder.10, 2, 6F
4. Öğrenci, tasarım gereklerini karşılayacak ve tutarlı bir form yaratırken kılavuz görevi yapacak bir konsept oluşturur.19, 2, 20, 23F
5. Öğrenci, rüzgar hareketlerini, iklimsel verileri, yatay ve dikey boyutlarda güneşin yönünü, herhangi bir yerde ve senenin herhangi bir günü ve saati için verilen aplikasyon programını kullanarak belirler.5, 9E
6. Öğrenci, form ve malzemenin birbirlerini karşılıklı etkilediğini kavrar ve formunu buna göre yapılandırır.2, 6E, F
7. Öğrenci, mevcut bir tasarım fikrini, ilgili çevre verilini ve fonksiyonu da dahil edecek şekilde geliştirmeye başlar.2F
8. Öğrenci, herhangi bir mevsimde ve günün herhangi bir saati için, tasarladığı formun güneş ile etkileşimini belirler.2E
9. Öğrenci, tasarladığı projesini ölçekli olarak plan, kesit ve maket formatında ifade etmeye başlar. 2F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse Giriş ve Proje TanıtımıMüzik parçası seçimi ve ilk 3 ödev için malzeme alımı
2Müziğin Mekansal Terimlerle Hikayeleştirilmesi1. Ödev: Müziğe gösterdiğiniz içgüdüsel tepkiyi (hareket formatında) bir dizi mekansal terim şeklinde ve zamana bağlı kalacak şekilde belirtilen formatta, grafik bir anlatım dili ile belirtiniz.
3Üç Boyutta Soyutlama; Parçalardan Bütüne2. Ödev; Bulduğunuz mekansal terimlerinizi müziğin üç boyutlu bir temsiline çevirin, sadece çöp şiş ile 1:20 ölçekte verilen formatta çalışmalısınız.
4İki Boyutta Soyutlama, Müziğin Rasyonel Analizi; Parçalardan Bütüne 3. Ödev; Müzik rasyonel bir şekilde parçalardan oluşan bir bütün olarak, belirtilen formatta, zamana bağlı kalacak şekilde analiz edilecektir.
5Konsept Geliştirme4. Ödev; Seçtiğiniz bir müziği yansıtan bir Pavilyon Konsepti geliştiriniz.
6Üç Boyutlu Form olarak Konsept Geliştirme5. Ödev: Pavilyonun 1:50 ölçekte maketini yapınız.
71. JÜRİÖdev 1,2,3,4,ve5 teslim edilecek
8Çevresel Faktörler; Güneş, Rüzgar, İklim
9Alan ve Fonksiyon Belirlenmesi, Çevresel Faktörlerin Alana Uyarlanması6. Ödev: Dolaşım ve Seçilen Fonksiyona Göre Alan Analizi, İzlenimler ve Çevresel Faktörlerin Dökümü 1:500 vaziyet planı üzerinde gösterilecek.
10Malzeme Seçimi ve 1:20 ölçekte Duvar Maketi7. Ödev: Seçtiğinis malzeme ile malzemeyi doğru ölçekte temsil edecek şekilde pavilyondan bir duvar kesitinin 1:20 ölçekte maketini yapınız.
11Konsept Geliştirme; İlave Faktörlerin Entegre Edilmesi - Eskiz Gölge Analizinin Yapılması8. Ödev: 1:100 vaziyet planında gelişmiş konseptinizi eskiz gölgelerle beraber belirtiniz. İlaveten konseptinizin dönemin başından beri evrimini ayrı bir paftada belirtiniz.
12Tasarım Geliştirme9. Ödev; Geliştirdiğiniz pavilyonu 1:20 ölçekte plan, kesit ve maket olarak ifade ediniz.
132. JÜRİÖdev 6,7,8,ve9 teslim edilecektir.
14Revizyonlar/Portfolio
Kaynak
Öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır
1. Charles G. Ramsey, Harold R. Sleeper (2000), Architectural Graphic Standarts, Wiley and Sons 2. Francis D.K. Ching (2004), İç Mekan Tasarımı, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları / Mimarlık Dizisi 3. Necati İnceoğlu (1995), Düşünme ve Anlatım Aracı Olarak Eskizler, Helikon Yayınları 4. Rob Krier (2002), Architectural Composition, Rizzoli 5. Robert W. Gill (1984), Manual of Rendering with Pen and Ink, Van Nostrand Reinhold 6. The Modulor (2004), Le Corbusier, Springer 7. Leski, Kyna (2015), The Storm of Creativity, MIT Press 8. Balkan, Erhan A. (2005), Mimari Tasarımda Konsept, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Eleştirel düşünce ve problem analizi ile farklı disiplinlerden beslenerek edindiği bilgileri özgün tasarıma dönüştürür.
X
2
Verili süreler içinde planlama ve yürütme gibi tüm tasarım süreçlerini yaratıcı çıktılarla sonuca ulaştırır.
X
3
Farklı nicel ve nitel araştırma yöntemleriyle elde ettiği kullanıcı ihtiyaçları gibi temel girdileri tüm tasarım süreçlerine aktarır.
X
4
Tasarım süreçleri boyunca ve sonuç aşamasında gerekli modelleme, görsel ve sözlü sunum tekniklerini kullanır
X
5
Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri gibi evrensel, etik ve ekolojik kriterleri, tüm mesleki çalışma süreç ve yöntemlerinde kullanır.
X
6
Uluslararası gereklilikler içinde disiplinler arası ekip çalışması yürütür.
7
Tarihsel, sanatsal ve kültürel arka planıyla çağdaş tasarım kuram ve uygulama bilgilerini yorumlar.
X
8
Kurumsal ve girişim (start-up) ekosistemindeki finansal planlama, yatırım, analiz gibi özellikleriyle farklı iş modellerinin süreç ve işleyişlerini uygular.
X
9
Fikri ve sınai hakların elde edilmesi ve korunmasını sağlar.
10
Mesleki kanun ve yönetmelikleri izah eder.
11
Farklı endüstriyel sektörlerdeki malzeme ve üretim yöntemlerini kendi tasarım süreçlerinde uygular.
X
12
Tasarımın değişen sosyal, kültürel ve ekonomik boyutlarını yaşam boyu öğrenme düsturuyla takip eder.
X
13
Sürekli gelişen teknolojik araçları tasarım süreçlerinde etkin olarak kullanır.
X
14
Temel tasarım ve estetik ilkeleri doğrultusunda soyut kavramları iki ve üç boyutlu tasarım kompozisyonlarına dönüştürür.
15
Dersler bünyesinde geliştirdiği tasarım projelerini farklı sergileme yöntemlerini kullanarak toplumla paylaşır.
16
Zanaat, sanat ve tasarım birlikteliğinde ticari maksatlı ürün üretir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 12:31Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 12:33