Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TASARIM FELSEFESİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Fahrettin Ersin ALACA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Fahrettin Ersin ALACA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tasarım kavramının temeli, anlamı ve nedenine yönelik keşif ve sorgulamasını amaçlayan ders, eleştirel düşünceyi kullanarak tartışma ve beyin fırtınası gibi yöntemlerle çoğul ve katılımcı bir öğretim ortamı yaratmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tasarımda uygulama ve kuram birlikteliğinin mesleki literatür örnekleri ile tanıtımı. Mesleki kavram, kuram ve felsefenin öneminin açıklanması. ,Çoklu bir disiplin olarak tasarımın kuramsal çerçevesi ile birlikte ekonomi, teknoloji ve sürdürülebilirlik gibi makro belirleyicilerin tasarım üzerindeki etkilerinin tanıtımı ve tartışılması. ,Tarihi sanat ve mimarlık yapıtları üzerinde tasarımın felsefi yönünün keşfedilmesi. Antik mitoloji ve felsefenin soru ve sorun kavramları ile birlikte tasarım disiplininin bağdaştırılması. ,Sosyal tasarım kavramı ve insani nitelikleri ışığında tasarım felsefesinin kapsamının belirlenmesi ve yorumlanması. ,Tasarım disiplinini oluşturan; sağlarlık, işlev, ihtiyaç ve görsel dile yönelik kuramlar arasındaki insan merkezli ilişkiselliğin çözümlenmesi. Deneyim ve etkileşim tasarımına yönelik tanıtım. ,Tasarımda bağlama yönelik tanımlama ve felsefi inceleme çalışması. ,Tasarımda kitsch kavramına yönelik tanımlama ve felsefi inceleme çalışması. ,Tasarımda benlik, kimlik ve tutum kavramlarına binaen tasarımcının profesyonel kişiliğine yönelik içgörü ve öz eleştiri geliştirme yöntemlerini tanıtılması ve tartışılması. ,Tasarımın kalıcılık ve zaman ile çizdiği ilişkinin tarihsel bir perspektifle yorumlanması. ,Post-modern düşünürler bağlamında tüketim kültürü eleştirisi ve felsefi çözümlemelerin tanıtılması. Tasarımın tüketim kültüründeki rolü ve sorumluluğunun tartışılması. ,Tasarım ve çağdaş mitolojiler arasındaki bağın Roland Barthes'ın çizdiği kuramsal çerçeve içinde tespit edilmesi. ,Küreselleşmenin tanımı ve ürettiği sosyal, kültürel, ekonomik ve ekolojik etkilerin gölgesinde tasarımın mesleki geleceğinin tartışılması ,Tasarımın sosyokültürel bir aktör olarak; klasik, ikon ve kült gibi statü pozisyonlarına yerleşiminin tartışılması,Tasarımın sosyokültürel rolleri üzerine tarrışma.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tasarımda kuramsal araştırma ve pratik uygulama alanları arasındaki ilişkiye ait felsefi bilgiyi kavramlaştırır. | 10, 16, 18, 9 | A |
Eleştirel düşünce gibi temel felsefe tekniklerine yönelik bilgi ile tasarım disiplini çerçevesince çözümleme yapar. | 10, 16, 18, 9 | A |
Tasarımda bağlam kavramının kapsam ve önemini bilerek mesleki çerçevede yaşanabilecek bağlamsal sorunları çözer. | 10, 16, 18, 9 | A |
Benlik ve kimlik gibi felsefi kavramlar üzerinden tüketim, tasarım ve kültür ilişkisine eleştiri üretir | 10, 16, 18, 9 | A |
Modern ve post-modern düşünce okullarının tasarım disiplini ve kültürüne olan etkisini açıklayabilir. | 10, 16, 18, 9 | A |
Sürdürülebilirlik felsefesini tasarım projelerine kuramsal ve pratik anlamda uygular. | 10, 16, 18, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tasarımda uygulama ve kuram birlikteliğinin mesleki literatür örnekleri ile tanıtımı. Mesleki kavram, kuram ve felsefenin öneminin açıklanması. | |
2 | Çoklu bir disiplin olarak tasarımın kuramsal çerçevesi ile birlikte ekonomi, teknoloji ve sürdürülebilirlik gibi makro belirleyicilerin tasarım üzerindeki etkilerinin tanıtımı ve tartışılması. | |
3 | Tarihi sanat ve mimarlık yapıtları üzerinde tasarımın felsefi yönünün keşfedilmesi. Antik mitoloji ve felsefenin soru ve sorun kavramları ile birlikte tasarım disiplininin bağdaştırılması. | |
4 | Sosyal tasarım kavramı ve insani nitelikleri ışığında tasarım felsefesinin kapsamının belirlenmesi ve yorumlanması. | |
5 | Tasarım disiplinini oluşturan; sağlarlık, işlev, ihtiyaç ve görsel dile yönelik kuramlar arasındaki insan merkezli ilişkiselliğin çözümlenmesi. Deneyim ve etkileşim tasarımına yönelik tanıtım. | |
6 | Tasarımda bağlama yönelik tanımlama ve felsefi inceleme çalışması. | |
7 | Tasarımda kitsch kavramına yönelik tanımlama ve felsefi inceleme çalışması. | |
8 | Tasarımda benlik, kimlik ve tutum kavramlarına binaen tasarımcının profesyonel kişiliğine yönelik içgörü ve öz eleştiri geliştirme yöntemlerini tanıtılması ve tartışılması. | |
9 | Tasarımın kalıcılık ve zaman ile çizdiği ilişkinin tarihsel bir perspektifle yorumlanması. | |
10 | Post-modern düşünürler bağlamında tüketim kültürü eleştirisi ve felsefi çözümlemelerin tanıtılması. Tasarımın tüketim kültüründeki rolü ve sorumluluğunun tartışılması. | |
11 | Tasarım ve çağdaş mitolojiler arasındaki bağın Roland Barthes'ın çizdiği kuramsal çerçeve içinde tespit edilmesi. | |
12 | Küreselleşmenin tanımı ve ürettiği sosyal, kültürel, ekonomik ve ekolojik etkilerin gölgesinde tasarımın mesleki geleceğinin tartışılması | |
13 | Tasarımın sosyokültürel bir aktör olarak; klasik, ikon ve kült gibi statü pozisyonlarına yerleşiminin tartışılması | |
14 | Tasarımın sosyokültürel rolleri üzerine tarrışma. |
Kaynak |
Parsons, Glenn, 2015,The Philosophy of Design, Polity. Heskett John, 2005, Design: A Very Short Introduction, Oxford University Press. Julier, Guy, 2002, The Culture of Design, Sage Publication. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | TASARIM (Bilgi-Kuramsal, Olgusal) : Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde; yaratıcı problem tanımlama ve çözme bilgisi | ||||||
2 | TASARIM (Beceri-Bilişsel, Uygulamalı) : Tasarım odaklı araştırma kurgulama, yürütme ve sonuçlarını değerlendirme ve tasarım sürecini planlama, yönetme, uygulama becerisi | ||||||
3 | TASARIM (Yetkinlikler-Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Ekip çalışması içinde çalışma yürütebilme, disiplinlerarası etkileşime önem verme ve teknoloji tabanlı iş birliği yöntemlerini uygulayabilme | ||||||
4 | TASARIM (Yetkinlikler-Öğrenme Yetkinliği): Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirebilme, plan yapabilme ve mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirme | ||||||
5 | TASARIM (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararsı platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarma | ||||||
6 | TASARIM (Yetkinlikler-Alan Özgü Yetkinlik): Toplumun yaşam kalitesini yükseltmeye yönelik endüstriyel ürün tasarımına katkıda bulunma | ||||||
7 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Bilgi-Kuramsal, Olgusal) : Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durum hakkında bilgi edinirken, analitik yaklaşımla edindiği bilgiler arasında bağlantı kurabilme ve bu bilgiler ışığında aldığı mesleki eğitimdeki yeterliliklerinin sınırlarını genişletme ve vizyoner bir yaklaşımla yeni fikirler geliştirebilme | ||||||
8 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Beceri-Bilişsel, Uygulamalı) : Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak tasarım alanında kavram geliştirme ve alanında karşılaştığı problemleri bu bilgiler ışığında çözebilme becerisi | ||||||
9 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Yetkinlikler-Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Tarih, Kültür, Sanat alanında edindiği bilgiler ışığında disiplinlerarası çalışma yapabilme | ||||||
10 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Yetkinlikler-Öğrenme Yetkinliği): Alanında edindiği bilgileri, ihtiyaç duyduğu yönde araştırma metodları ile geliştirebilme | ||||||
11 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkında olma ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje, işbirlikleri ve etkinlikler düzenleme | ||||||
12 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Bilgi-Kuramsal, Olgusal) : Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma | ||||||
13 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Beceri-Bilişsel, Uygulamalı) : Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun -tasarım yapabilme, -yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri önerebilme, -teknolojiyi yorumlayarak ve kullanarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme | ||||||
14 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilme | ||||||
15 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-Öğrenme Yetkinliği): İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri kavrayabilme | ||||||
16 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Amaç ve kitleye uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilme | ||||||
17 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-Alana Özgü Yetkinlikler): Teknolojik gelişime hakim olma, bu gelişimleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme ve bu gelişimlere öncülük edebilme | ||||||
18 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-Alana Özgü Yetkinlikler): Sürdürülebilir üretim ve yaşama hizmet etmek üzere bilgi üretme ve uygulama | ||||||
19 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Bilgi-Kuramsal, Olgusal) : Alanıyla ilgili -etik değerleri, -proje yönetimi konuları, -hukuki hak ve sorumlulukları, -tasarım çalışmalarını etkileyen konularda yasal sorumlulukları ve yönetmelikleri hakkında bilgi sahibi olma | ||||||
20 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Beceri-Bilişsel, Uygulamalı) : Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanıma ve uygulama becerisi | ||||||
21 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler-Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk alabilme Yetkinliği): Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilme ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunma | ||||||
22 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler-Öğrenme Yetkinliği): Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca izleme ve öğrenme , karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme, sorumluluk alabilme | ||||||
23 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde gerekli iletişim beceri ve araçlarına hakim olma ve çalışma alanında çözüm gerektiren durumlarda liderlik yapabilme | ||||||
24 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler-Alana Özgü Yetkinlik): Meslek Pratiği, Proje Yönetimi ve Yasal sorumluluklar bilgi birikimi üzerine, ilgili olduğu disiplinlerarası etkileşimi , alanında bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilme ,kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | ||||||
25 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Bilgi-Kuramsal, Olgusal) : Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri -çevre sağlığı, -yapı sağlığı, -insan sağlığı bağlamında uygulayacak bilgiye sahip olma | ||||||
26 | ÇEVRE, YAPI, İNSAN SAĞLIĞI (Beceri-Bilişsel, Uygulamalı) : Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini anlama ve konuyla ilgili tasarım problemlerine çözüm üretme | ||||||
27 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler-Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında yetkinlik ve sorumluluk üstlenme | ||||||
28 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulama bilgi sistemlerini araştırma öğrenme yetkinliği | ||||||
29 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilmek |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 12 | 2 | 24 | |||
Rehberli Problem Çözme | 6 | 2 | 12 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 6 | 2 | 12 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 3 | 3 | 9 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 1 | 2 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(75/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TASARIM FELSEFESİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Fahrettin Ersin ALACA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Fahrettin Ersin ALACA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tasarım kavramının temeli, anlamı ve nedenine yönelik keşif ve sorgulamasını amaçlayan ders, eleştirel düşünceyi kullanarak tartışma ve beyin fırtınası gibi yöntemlerle çoğul ve katılımcı bir öğretim ortamı yaratmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tasarımda uygulama ve kuram birlikteliğinin mesleki literatür örnekleri ile tanıtımı. Mesleki kavram, kuram ve felsefenin öneminin açıklanması. ,Çoklu bir disiplin olarak tasarımın kuramsal çerçevesi ile birlikte ekonomi, teknoloji ve sürdürülebilirlik gibi makro belirleyicilerin tasarım üzerindeki etkilerinin tanıtımı ve tartışılması. ,Tarihi sanat ve mimarlık yapıtları üzerinde tasarımın felsefi yönünün keşfedilmesi. Antik mitoloji ve felsefenin soru ve sorun kavramları ile birlikte tasarım disiplininin bağdaştırılması. ,Sosyal tasarım kavramı ve insani nitelikleri ışığında tasarım felsefesinin kapsamının belirlenmesi ve yorumlanması. ,Tasarım disiplinini oluşturan; sağlarlık, işlev, ihtiyaç ve görsel dile yönelik kuramlar arasındaki insan merkezli ilişkiselliğin çözümlenmesi. Deneyim ve etkileşim tasarımına yönelik tanıtım. ,Tasarımda bağlama yönelik tanımlama ve felsefi inceleme çalışması. ,Tasarımda kitsch kavramına yönelik tanımlama ve felsefi inceleme çalışması. ,Tasarımda benlik, kimlik ve tutum kavramlarına binaen tasarımcının profesyonel kişiliğine yönelik içgörü ve öz eleştiri geliştirme yöntemlerini tanıtılması ve tartışılması. ,Tasarımın kalıcılık ve zaman ile çizdiği ilişkinin tarihsel bir perspektifle yorumlanması. ,Post-modern düşünürler bağlamında tüketim kültürü eleştirisi ve felsefi çözümlemelerin tanıtılması. Tasarımın tüketim kültüründeki rolü ve sorumluluğunun tartışılması. ,Tasarım ve çağdaş mitolojiler arasındaki bağın Roland Barthes'ın çizdiği kuramsal çerçeve içinde tespit edilmesi. ,Küreselleşmenin tanımı ve ürettiği sosyal, kültürel, ekonomik ve ekolojik etkilerin gölgesinde tasarımın mesleki geleceğinin tartışılması ,Tasarımın sosyokültürel bir aktör olarak; klasik, ikon ve kült gibi statü pozisyonlarına yerleşiminin tartışılması,Tasarımın sosyokültürel rolleri üzerine tarrışma.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tasarımda kuramsal araştırma ve pratik uygulama alanları arasındaki ilişkiye ait felsefi bilgiyi kavramlaştırır. | 10, 16, 18, 9 | A |
Eleştirel düşünce gibi temel felsefe tekniklerine yönelik bilgi ile tasarım disiplini çerçevesince çözümleme yapar. | 10, 16, 18, 9 | A |
Tasarımda bağlam kavramının kapsam ve önemini bilerek mesleki çerçevede yaşanabilecek bağlamsal sorunları çözer. | 10, 16, 18, 9 | A |
Benlik ve kimlik gibi felsefi kavramlar üzerinden tüketim, tasarım ve kültür ilişkisine eleştiri üretir | 10, 16, 18, 9 | A |
Modern ve post-modern düşünce okullarının tasarım disiplini ve kültürüne olan etkisini açıklayabilir. | 10, 16, 18, 9 | A |
Sürdürülebilirlik felsefesini tasarım projelerine kuramsal ve pratik anlamda uygular. | 10, 16, 18, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tasarımda uygulama ve kuram birlikteliğinin mesleki literatür örnekleri ile tanıtımı. Mesleki kavram, kuram ve felsefenin öneminin açıklanması. | |
2 | Çoklu bir disiplin olarak tasarımın kuramsal çerçevesi ile birlikte ekonomi, teknoloji ve sürdürülebilirlik gibi makro belirleyicilerin tasarım üzerindeki etkilerinin tanıtımı ve tartışılması. | |
3 | Tarihi sanat ve mimarlık yapıtları üzerinde tasarımın felsefi yönünün keşfedilmesi. Antik mitoloji ve felsefenin soru ve sorun kavramları ile birlikte tasarım disiplininin bağdaştırılması. | |
4 | Sosyal tasarım kavramı ve insani nitelikleri ışığında tasarım felsefesinin kapsamının belirlenmesi ve yorumlanması. | |
5 | Tasarım disiplinini oluşturan; sağlarlık, işlev, ihtiyaç ve görsel dile yönelik kuramlar arasındaki insan merkezli ilişkiselliğin çözümlenmesi. Deneyim ve etkileşim tasarımına yönelik tanıtım. | |
6 | Tasarımda bağlama yönelik tanımlama ve felsefi inceleme çalışması. | |
7 | Tasarımda kitsch kavramına yönelik tanımlama ve felsefi inceleme çalışması. | |
8 | Tasarımda benlik, kimlik ve tutum kavramlarına binaen tasarımcının profesyonel kişiliğine yönelik içgörü ve öz eleştiri geliştirme yöntemlerini tanıtılması ve tartışılması. | |
9 | Tasarımın kalıcılık ve zaman ile çizdiği ilişkinin tarihsel bir perspektifle yorumlanması. | |
10 | Post-modern düşünürler bağlamında tüketim kültürü eleştirisi ve felsefi çözümlemelerin tanıtılması. Tasarımın tüketim kültüründeki rolü ve sorumluluğunun tartışılması. | |
11 | Tasarım ve çağdaş mitolojiler arasındaki bağın Roland Barthes'ın çizdiği kuramsal çerçeve içinde tespit edilmesi. | |
12 | Küreselleşmenin tanımı ve ürettiği sosyal, kültürel, ekonomik ve ekolojik etkilerin gölgesinde tasarımın mesleki geleceğinin tartışılması | |
13 | Tasarımın sosyokültürel bir aktör olarak; klasik, ikon ve kült gibi statü pozisyonlarına yerleşiminin tartışılması | |
14 | Tasarımın sosyokültürel rolleri üzerine tarrışma. |
Kaynak |
Parsons, Glenn, 2015,The Philosophy of Design, Polity. Heskett John, 2005, Design: A Very Short Introduction, Oxford University Press. Julier, Guy, 2002, The Culture of Design, Sage Publication. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | TASARIM (Bilgi-Kuramsal, Olgusal) : Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde; yaratıcı problem tanımlama ve çözme bilgisi | ||||||
2 | TASARIM (Beceri-Bilişsel, Uygulamalı) : Tasarım odaklı araştırma kurgulama, yürütme ve sonuçlarını değerlendirme ve tasarım sürecini planlama, yönetme, uygulama becerisi | ||||||
3 | TASARIM (Yetkinlikler-Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Ekip çalışması içinde çalışma yürütebilme, disiplinlerarası etkileşime önem verme ve teknoloji tabanlı iş birliği yöntemlerini uygulayabilme | ||||||
4 | TASARIM (Yetkinlikler-Öğrenme Yetkinliği): Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirebilme, plan yapabilme ve mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirme | ||||||
5 | TASARIM (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararsı platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarma | ||||||
6 | TASARIM (Yetkinlikler-Alan Özgü Yetkinlik): Toplumun yaşam kalitesini yükseltmeye yönelik endüstriyel ürün tasarımına katkıda bulunma | ||||||
7 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Bilgi-Kuramsal, Olgusal) : Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durum hakkında bilgi edinirken, analitik yaklaşımla edindiği bilgiler arasında bağlantı kurabilme ve bu bilgiler ışığında aldığı mesleki eğitimdeki yeterliliklerinin sınırlarını genişletme ve vizyoner bir yaklaşımla yeni fikirler geliştirebilme | ||||||
8 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Beceri-Bilişsel, Uygulamalı) : Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak tasarım alanında kavram geliştirme ve alanında karşılaştığı problemleri bu bilgiler ışığında çözebilme becerisi | ||||||
9 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Yetkinlikler-Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Tarih, Kültür, Sanat alanında edindiği bilgiler ışığında disiplinlerarası çalışma yapabilme | ||||||
10 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Yetkinlikler-Öğrenme Yetkinliği): Alanında edindiği bilgileri, ihtiyaç duyduğu yönde araştırma metodları ile geliştirebilme | ||||||
11 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkında olma ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje, işbirlikleri ve etkinlikler düzenleme | ||||||
12 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Bilgi-Kuramsal, Olgusal) : Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma | ||||||
13 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Beceri-Bilişsel, Uygulamalı) : Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun -tasarım yapabilme, -yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri önerebilme, -teknolojiyi yorumlayarak ve kullanarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme | ||||||
14 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilme | ||||||
15 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-Öğrenme Yetkinliği): İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri kavrayabilme | ||||||
16 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Amaç ve kitleye uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilme | ||||||
17 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-Alana Özgü Yetkinlikler): Teknolojik gelişime hakim olma, bu gelişimleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme ve bu gelişimlere öncülük edebilme | ||||||
18 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-Alana Özgü Yetkinlikler): Sürdürülebilir üretim ve yaşama hizmet etmek üzere bilgi üretme ve uygulama | ||||||
19 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Bilgi-Kuramsal, Olgusal) : Alanıyla ilgili -etik değerleri, -proje yönetimi konuları, -hukuki hak ve sorumlulukları, -tasarım çalışmalarını etkileyen konularda yasal sorumlulukları ve yönetmelikleri hakkında bilgi sahibi olma | ||||||
20 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Beceri-Bilişsel, Uygulamalı) : Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanıma ve uygulama becerisi | ||||||
21 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler-Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk alabilme Yetkinliği): Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilme ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunma | ||||||
22 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler-Öğrenme Yetkinliği): Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca izleme ve öğrenme , karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme, sorumluluk alabilme | ||||||
23 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde gerekli iletişim beceri ve araçlarına hakim olma ve çalışma alanında çözüm gerektiren durumlarda liderlik yapabilme | ||||||
24 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler-Alana Özgü Yetkinlik): Meslek Pratiği, Proje Yönetimi ve Yasal sorumluluklar bilgi birikimi üzerine, ilgili olduğu disiplinlerarası etkileşimi , alanında bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilme ,kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | ||||||
25 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Bilgi-Kuramsal, Olgusal) : Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri -çevre sağlığı, -yapı sağlığı, -insan sağlığı bağlamında uygulayacak bilgiye sahip olma | ||||||
26 | ÇEVRE, YAPI, İNSAN SAĞLIĞI (Beceri-Bilişsel, Uygulamalı) : Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini anlama ve konuyla ilgili tasarım problemlerine çözüm üretme | ||||||
27 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler-Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında yetkinlik ve sorumluluk üstlenme | ||||||
28 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulama bilgi sistemlerini araştırma öğrenme yetkinliği | ||||||
29 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilmek |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |