Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARIOÖ3114514Güz Dönemi2+024
Ders Programı

Pazartesi 20:30-21:15

Pazartesi 21:30-22:15

Perşembe 11:00-11:45

Perşembe 12:00-12:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Semra AKYOL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, geleneksel çocuk oyunlarını tanıma ve bu oyunların özelliklerini kavrama, çocukların gelişimine olan katkısını açıklama, geleneksel çocuk oyunlarını okul öncesi eğitim etkinlikleri içinde planlamak ve uygulamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Halk biliminde geleneksel çocuk oyunları,Halk biliminde geleneksel çocuk oyunlarının eğitimsel değeri ,Halk biliminde geleneksel çocuk oyunlarının kültürel değeri,Unutulmuş veya unutulmaya yüz tutmuş Türk Kültüründeki çocuk oyunlarını hatırlama,Türk Kültüründeki unutulmuş çocuk oyunlarını yeni nesillere aktarma,Türk kültüründeki çocuk oyunlarının tanımı,Türk kültüründeki çocuk oyunlarının önemi,Türk kültüründeki çocuk oyunlarının kuralları,Yetişkinlerle oynanan geleneksel çocuk oyunları,Grupla oynanan geleneksel çocuk oyunları,Geleneksel çocuk oyunlarının çocukların gelişim alanlarına etkisi,Geleneksel çocuk oyunlarının planlanması,Geleneksel çocuk oyunlarının uygulanması,Geleneksel çocuk oyunlarının uygulanması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Öğretmen adayı bu dersin sonunda Türk kültüründe yer alan geleneksel oyunların eğitimsel ve kültürel anlamda değerini tartışabilecektir. 1.1. Geleneksel oyunların eğitimsel ve kültürel değerini anlar. 1.2. Türk kültüründeki unutulmuş çocuk oyunlarını hatırlar. 1.3. Türk kültüründeki unutulmuş çocuk oyunlarını yeni nesillere aktarır. 1.4. Geleneksel Türk oyunlarının tanımını, önemini ve kurallarını tartışır. 1.5. Geleneksel oyunların çocukların gelişim alanlarına etkisini tartışır. 1.6. Geleneksel Türk oyunlarını planlar. 1.7. Geleneksel Türk oyunlarını uygular. 10, 11, 14, 15, 16, 2, 5, 6, 9A, D, E, G, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Halk biliminde geleneksel çocuk oyunlarıDers hakkında beklentilerin konuşulması
2Halk biliminde geleneksel çocuk oyunlarının eğitimsel değeri Geleneksel çocuk oyunlarının incelenmesi
3Halk biliminde geleneksel çocuk oyunlarının kültürel değeriHalk biliminde geleneksel çocuk oyunlarının kültürel değerinin incelenmesi
4Unutulmuş veya unutulmaya yüz tutmuş Türk Kültüründeki çocuk oyunlarını hatırlamaTürk kültüründeki çocuk oyunlarının incelenmesi
5Türk Kültüründeki unutulmuş çocuk oyunlarını yeni nesillere aktarmaTürk kültüründeki çocuk oyunlarının incelenmesi
6Türk kültüründeki çocuk oyunlarının tanımıTürk kültüründeki çocuk oyunlarının incelenmesi
7Türk kültüründeki çocuk oyunlarının önemiTürk kültüründeki çocuk oyunlarının incelenmesi
8Türk kültüründeki çocuk oyunlarının kurallarıTürk kültüründeki çocuk oyunlarının kurallarının incelenmesi
9Yetişkinlerle oynanan geleneksel çocuk oyunlarıYetişkinlerle oynanan geleneksel çocuk oyunlarının araştırılması
10Grupla oynanan geleneksel çocuk oyunlarıGrupla oynanan geleneksel çocuk oyunlarının araştırılması
11Geleneksel çocuk oyunlarının çocukların gelişim alanlarına etkisiİlgili konuda önerilen makalelerin okunması
12Geleneksel çocuk oyunlarının planlanmasıGeleneksel çocuk oyunları örneklerinin toplanması
13Geleneksel çocuk oyunlarının uygulanmasıGeleneksel çocuk oyunlarının incelenmesi
14Geleneksel çocuk oyunlarının uygulanmasıGeleneksel çocuk oyunlarının incelenmesi
Kaynak
Öcal-Oğuz M. & Ersoy P. (2007). Türkiye'de 2004 Yılında Yaşayan Geleneksel Çocuk Oyunları. 2. Bs. Ankara: Gazi Üniversitesi THBMER Yayını. Yüz Yüze 100 Çocuk Oyunu. (2023). Ed. Sibel Kars. Ankara: MEB Yayınları. tegm.meb.gov.tr Başal, H.A. (2019). Geçmişten Günümüze Türkiye’de Geleneksel Çocuk Oyunları. Ankara: Nobel Akademik. Demir, N. (2017). Anadolu’dan Türk Çocuk Oyunları. İstanbul: H Yayınları. Sel, R. (2000). Okul öncesi çocuklarına oyunlar-rondlar. İstanbul: YA-PA. Uzuner, F. & Şenocak, D. (2008). Okul öncesi eğitimi yaz programı-Öğretmen el kitabı. Istanbul: AÇEV Yayınları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme500
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14114
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer2510
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı700
Ara Sınav ve Hazırlığı7214
Genel Sınav ve Hazırlığı14228
Performans Görevi, Bakım Planı7214
Toplam İş Yükü (Saat)108
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(108/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARIOÖ3114514Güz Dönemi2+024
Ders Programı

Pazartesi 20:30-21:15

Pazartesi 21:30-22:15

Perşembe 11:00-11:45

Perşembe 12:00-12:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Semra AKYOL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, geleneksel çocuk oyunlarını tanıma ve bu oyunların özelliklerini kavrama, çocukların gelişimine olan katkısını açıklama, geleneksel çocuk oyunlarını okul öncesi eğitim etkinlikleri içinde planlamak ve uygulamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Halk biliminde geleneksel çocuk oyunları,Halk biliminde geleneksel çocuk oyunlarının eğitimsel değeri ,Halk biliminde geleneksel çocuk oyunlarının kültürel değeri,Unutulmuş veya unutulmaya yüz tutmuş Türk Kültüründeki çocuk oyunlarını hatırlama,Türk Kültüründeki unutulmuş çocuk oyunlarını yeni nesillere aktarma,Türk kültüründeki çocuk oyunlarının tanımı,Türk kültüründeki çocuk oyunlarının önemi,Türk kültüründeki çocuk oyunlarının kuralları,Yetişkinlerle oynanan geleneksel çocuk oyunları,Grupla oynanan geleneksel çocuk oyunları,Geleneksel çocuk oyunlarının çocukların gelişim alanlarına etkisi,Geleneksel çocuk oyunlarının planlanması,Geleneksel çocuk oyunlarının uygulanması,Geleneksel çocuk oyunlarının uygulanması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Öğretmen adayı bu dersin sonunda Türk kültüründe yer alan geleneksel oyunların eğitimsel ve kültürel anlamda değerini tartışabilecektir. 1.1. Geleneksel oyunların eğitimsel ve kültürel değerini anlar. 1.2. Türk kültüründeki unutulmuş çocuk oyunlarını hatırlar. 1.3. Türk kültüründeki unutulmuş çocuk oyunlarını yeni nesillere aktarır. 1.4. Geleneksel Türk oyunlarının tanımını, önemini ve kurallarını tartışır. 1.5. Geleneksel oyunların çocukların gelişim alanlarına etkisini tartışır. 1.6. Geleneksel Türk oyunlarını planlar. 1.7. Geleneksel Türk oyunlarını uygular. 10, 11, 14, 15, 16, 2, 5, 6, 9A, D, E, G, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Halk biliminde geleneksel çocuk oyunlarıDers hakkında beklentilerin konuşulması
2Halk biliminde geleneksel çocuk oyunlarının eğitimsel değeri Geleneksel çocuk oyunlarının incelenmesi
3Halk biliminde geleneksel çocuk oyunlarının kültürel değeriHalk biliminde geleneksel çocuk oyunlarının kültürel değerinin incelenmesi
4Unutulmuş veya unutulmaya yüz tutmuş Türk Kültüründeki çocuk oyunlarını hatırlamaTürk kültüründeki çocuk oyunlarının incelenmesi
5Türk Kültüründeki unutulmuş çocuk oyunlarını yeni nesillere aktarmaTürk kültüründeki çocuk oyunlarının incelenmesi
6Türk kültüründeki çocuk oyunlarının tanımıTürk kültüründeki çocuk oyunlarının incelenmesi
7Türk kültüründeki çocuk oyunlarının önemiTürk kültüründeki çocuk oyunlarının incelenmesi
8Türk kültüründeki çocuk oyunlarının kurallarıTürk kültüründeki çocuk oyunlarının kurallarının incelenmesi
9Yetişkinlerle oynanan geleneksel çocuk oyunlarıYetişkinlerle oynanan geleneksel çocuk oyunlarının araştırılması
10Grupla oynanan geleneksel çocuk oyunlarıGrupla oynanan geleneksel çocuk oyunlarının araştırılması
11Geleneksel çocuk oyunlarının çocukların gelişim alanlarına etkisiİlgili konuda önerilen makalelerin okunması
12Geleneksel çocuk oyunlarının planlanmasıGeleneksel çocuk oyunları örneklerinin toplanması
13Geleneksel çocuk oyunlarının uygulanmasıGeleneksel çocuk oyunlarının incelenmesi
14Geleneksel çocuk oyunlarının uygulanmasıGeleneksel çocuk oyunlarının incelenmesi
Kaynak
Öcal-Oğuz M. & Ersoy P. (2007). Türkiye'de 2004 Yılında Yaşayan Geleneksel Çocuk Oyunları. 2. Bs. Ankara: Gazi Üniversitesi THBMER Yayını. Yüz Yüze 100 Çocuk Oyunu. (2023). Ed. Sibel Kars. Ankara: MEB Yayınları. tegm.meb.gov.tr Başal, H.A. (2019). Geçmişten Günümüze Türkiye’de Geleneksel Çocuk Oyunları. Ankara: Nobel Akademik. Demir, N. (2017). Anadolu’dan Türk Çocuk Oyunları. İstanbul: H Yayınları. Sel, R. (2000). Okul öncesi çocuklarına oyunlar-rondlar. İstanbul: YA-PA. Uzuner, F. & Şenocak, D. (2008). Okul öncesi eğitimi yaz programı-Öğretmen el kitabı. Istanbul: AÇEV Yayınları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:15