Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARI | OÖ3114514 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Pazartesi 20:30-21:15 Pazartesi 21:30-22:15 Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Semra AKYOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, geleneksel çocuk oyunlarını tanıma ve bu oyunların özelliklerini kavrama, çocukların gelişimine olan katkısını açıklama, geleneksel çocuk oyunlarını okul öncesi eğitim etkinlikleri içinde planlamak ve uygulamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Halk biliminde geleneksel çocuk oyunları,Halk biliminde geleneksel çocuk oyunlarının eğitimsel değeri ,Halk biliminde geleneksel çocuk oyunlarının kültürel değeri,Unutulmuş veya unutulmaya yüz tutmuş Türk Kültüründeki çocuk oyunlarını hatırlama,Türk Kültüründeki unutulmuş çocuk oyunlarını yeni nesillere aktarma,Türk kültüründeki çocuk oyunlarının tanımı,Türk kültüründeki çocuk oyunlarının önemi,Türk kültüründeki çocuk oyunlarının kuralları,Yetişkinlerle oynanan geleneksel çocuk oyunları,Grupla oynanan geleneksel çocuk oyunları,Geleneksel çocuk oyunlarının çocukların gelişim alanlarına etkisi,Geleneksel çocuk oyunlarının planlanması,Geleneksel çocuk oyunlarının uygulanması,Geleneksel çocuk oyunlarının uygulanması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Öğretmen adayı bu dersin sonunda Türk kültüründe yer alan geleneksel oyunların eğitimsel ve kültürel anlamda değerini tartışabilecektir. 1.1. Geleneksel oyunların eğitimsel ve kültürel değerini anlar. 1.2. Türk kültüründeki unutulmuş çocuk oyunlarını hatırlar. 1.3. Türk kültüründeki unutulmuş çocuk oyunlarını yeni nesillere aktarır. 1.4. Geleneksel Türk oyunlarının tanımını, önemini ve kurallarını tartışır. 1.5. Geleneksel oyunların çocukların gelişim alanlarına etkisini tartışır. 1.6. Geleneksel Türk oyunlarını planlar. 1.7. Geleneksel Türk oyunlarını uygular. | 10, 11, 14, 15, 16, 2, 5, 6, 9 | A, D, E, G, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Halk biliminde geleneksel çocuk oyunları | Ders hakkında beklentilerin konuşulması |
2 | Halk biliminde geleneksel çocuk oyunlarının eğitimsel değeri | Geleneksel çocuk oyunlarının incelenmesi |
3 | Halk biliminde geleneksel çocuk oyunlarının kültürel değeri | Halk biliminde geleneksel çocuk oyunlarının kültürel değerinin incelenmesi |
4 | Unutulmuş veya unutulmaya yüz tutmuş Türk Kültüründeki çocuk oyunlarını hatırlama | Türk kültüründeki çocuk oyunlarının incelenmesi |
5 | Türk Kültüründeki unutulmuş çocuk oyunlarını yeni nesillere aktarma | Türk kültüründeki çocuk oyunlarının incelenmesi |
6 | Türk kültüründeki çocuk oyunlarının tanımı | Türk kültüründeki çocuk oyunlarının incelenmesi |
7 | Türk kültüründeki çocuk oyunlarının önemi | Türk kültüründeki çocuk oyunlarının incelenmesi |
8 | Türk kültüründeki çocuk oyunlarının kuralları | Türk kültüründeki çocuk oyunlarının kurallarının incelenmesi |
9 | Yetişkinlerle oynanan geleneksel çocuk oyunları | Yetişkinlerle oynanan geleneksel çocuk oyunlarının araştırılması |
10 | Grupla oynanan geleneksel çocuk oyunları | Grupla oynanan geleneksel çocuk oyunlarının araştırılması |
11 | Geleneksel çocuk oyunlarının çocukların gelişim alanlarına etkisi | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
12 | Geleneksel çocuk oyunlarının planlanması | Geleneksel çocuk oyunları örneklerinin toplanması |
13 | Geleneksel çocuk oyunlarının uygulanması | Geleneksel çocuk oyunlarının incelenmesi |
14 | Geleneksel çocuk oyunlarının uygulanması | Geleneksel çocuk oyunlarının incelenmesi |
Kaynak |
Öcal-Oğuz M. & Ersoy P. (2007). Türkiye'de 2004 Yılında Yaşayan Geleneksel Çocuk Oyunları. 2. Bs. Ankara: Gazi Üniversitesi THBMER Yayını. Yüz Yüze 100 Çocuk Oyunu. (2023). Ed. Sibel Kars. Ankara: MEB Yayınları. tegm.meb.gov.tr Başal, H.A. (2019). Geçmişten Günümüze Türkiye’de Geleneksel Çocuk Oyunları. Ankara: Nobel Akademik. Demir, N. (2017). Anadolu’dan Türk Çocuk Oyunları. İstanbul: H Yayınları. Sel, R. (2000). Okul öncesi çocuklarına oyunlar-rondlar. İstanbul: YA-PA. Uzuner, F. & Şenocak, D. (2008). Okul öncesi eğitimi yaz programı-Öğretmen el kitabı. Istanbul: AÇEV Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | ||||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | ||||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | ||||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | ||||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | ||||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 1 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 5 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 7 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 7 | 2 | 14 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(108/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARI | OÖ3114514 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Pazartesi 20:30-21:15 Pazartesi 21:30-22:15 Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Semra AKYOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, geleneksel çocuk oyunlarını tanıma ve bu oyunların özelliklerini kavrama, çocukların gelişimine olan katkısını açıklama, geleneksel çocuk oyunlarını okul öncesi eğitim etkinlikleri içinde planlamak ve uygulamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Halk biliminde geleneksel çocuk oyunları,Halk biliminde geleneksel çocuk oyunlarının eğitimsel değeri ,Halk biliminde geleneksel çocuk oyunlarının kültürel değeri,Unutulmuş veya unutulmaya yüz tutmuş Türk Kültüründeki çocuk oyunlarını hatırlama,Türk Kültüründeki unutulmuş çocuk oyunlarını yeni nesillere aktarma,Türk kültüründeki çocuk oyunlarının tanımı,Türk kültüründeki çocuk oyunlarının önemi,Türk kültüründeki çocuk oyunlarının kuralları,Yetişkinlerle oynanan geleneksel çocuk oyunları,Grupla oynanan geleneksel çocuk oyunları,Geleneksel çocuk oyunlarının çocukların gelişim alanlarına etkisi,Geleneksel çocuk oyunlarının planlanması,Geleneksel çocuk oyunlarının uygulanması,Geleneksel çocuk oyunlarının uygulanması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Öğretmen adayı bu dersin sonunda Türk kültüründe yer alan geleneksel oyunların eğitimsel ve kültürel anlamda değerini tartışabilecektir. 1.1. Geleneksel oyunların eğitimsel ve kültürel değerini anlar. 1.2. Türk kültüründeki unutulmuş çocuk oyunlarını hatırlar. 1.3. Türk kültüründeki unutulmuş çocuk oyunlarını yeni nesillere aktarır. 1.4. Geleneksel Türk oyunlarının tanımını, önemini ve kurallarını tartışır. 1.5. Geleneksel oyunların çocukların gelişim alanlarına etkisini tartışır. 1.6. Geleneksel Türk oyunlarını planlar. 1.7. Geleneksel Türk oyunlarını uygular. | 10, 11, 14, 15, 16, 2, 5, 6, 9 | A, D, E, G, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Halk biliminde geleneksel çocuk oyunları | Ders hakkında beklentilerin konuşulması |
2 | Halk biliminde geleneksel çocuk oyunlarının eğitimsel değeri | Geleneksel çocuk oyunlarının incelenmesi |
3 | Halk biliminde geleneksel çocuk oyunlarının kültürel değeri | Halk biliminde geleneksel çocuk oyunlarının kültürel değerinin incelenmesi |
4 | Unutulmuş veya unutulmaya yüz tutmuş Türk Kültüründeki çocuk oyunlarını hatırlama | Türk kültüründeki çocuk oyunlarının incelenmesi |
5 | Türk Kültüründeki unutulmuş çocuk oyunlarını yeni nesillere aktarma | Türk kültüründeki çocuk oyunlarının incelenmesi |
6 | Türk kültüründeki çocuk oyunlarının tanımı | Türk kültüründeki çocuk oyunlarının incelenmesi |
7 | Türk kültüründeki çocuk oyunlarının önemi | Türk kültüründeki çocuk oyunlarının incelenmesi |
8 | Türk kültüründeki çocuk oyunlarının kuralları | Türk kültüründeki çocuk oyunlarının kurallarının incelenmesi |
9 | Yetişkinlerle oynanan geleneksel çocuk oyunları | Yetişkinlerle oynanan geleneksel çocuk oyunlarının araştırılması |
10 | Grupla oynanan geleneksel çocuk oyunları | Grupla oynanan geleneksel çocuk oyunlarının araştırılması |
11 | Geleneksel çocuk oyunlarının çocukların gelişim alanlarına etkisi | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
12 | Geleneksel çocuk oyunlarının planlanması | Geleneksel çocuk oyunları örneklerinin toplanması |
13 | Geleneksel çocuk oyunlarının uygulanması | Geleneksel çocuk oyunlarının incelenmesi |
14 | Geleneksel çocuk oyunlarının uygulanması | Geleneksel çocuk oyunlarının incelenmesi |
Kaynak |
Öcal-Oğuz M. & Ersoy P. (2007). Türkiye'de 2004 Yılında Yaşayan Geleneksel Çocuk Oyunları. 2. Bs. Ankara: Gazi Üniversitesi THBMER Yayını. Yüz Yüze 100 Çocuk Oyunu. (2023). Ed. Sibel Kars. Ankara: MEB Yayınları. tegm.meb.gov.tr Başal, H.A. (2019). Geçmişten Günümüze Türkiye’de Geleneksel Çocuk Oyunları. Ankara: Nobel Akademik. Demir, N. (2017). Anadolu’dan Türk Çocuk Oyunları. İstanbul: H Yayınları. Sel, R. (2000). Okul öncesi çocuklarına oyunlar-rondlar. İstanbul: YA-PA. Uzuner, F. & Şenocak, D. (2008). Okul öncesi eğitimi yaz programı-Öğretmen el kitabı. Istanbul: AÇEV Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | ||||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | ||||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | ||||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | ||||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | ||||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |