Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERKEN ÇOCUKLUKTA AİLE EĞİTİMİ VE KATILIMI | OÖ2215784 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 10:00-10:45 Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste; aile kavramı ve aile kuramlarından yola çıkarak, anne-baba eğitiminin ve ailenin çocuğun eğitimine ve okula katılımının kavramsal, kuramsal ve pratik temeller ve prensipler üzerinden aktarılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Aile Eğitimi ve Katılımına Giriş,Aile Kavramı,Aile Kuramları,Farklı Aile Yapıları ve Aileye Dair Kültürlerarası Farklılıklar ,Ebeveyn Tutumları, Ebeveyn-Çocuk İletişimi ,Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Annelik-Babalık ,Anne-Baba Eğitiminin Türleri, Kapsamı ve Önemi,Anne-Baba Eğitiminde Modeller, Farklı Uygulamalar, Dünyadan Örnekler,Türkiye’de Anne-Baba Eğitimi Çalışmaları,Aile Katılımı: Uygulamalar, Engeller, Öneriler ,Baba Katılımı,0-36 ay Çocukları İçin Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER),Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER),Aile Eğitimi ve Katılımı ile Okul Öncesi Öğretmenliğini İlişkilendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Aile kavramını, farklı aile kuramları üzerinden kültürlerarası bir yaklaşımla açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Farklı ebeveyn tutumlarını, ebeveyn-çocuk iletişimi ve erken çocukluk dönemi gelişimi bağlamında tartışır. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
Anne-baba eğitiminin türlerini, kapsamını ve önemini açıklar. | 16, 9 | A |
Aile katılımını uygulamalar, engeller ve öneriler bağlamında tartışır. | 10, 14, 19, 5, 9 | A, E |
Aile katılımına yönelik etkinlikler planlar. | 10, 16, 19, 5, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aile Eğitimi ve Katılımına Giriş | |
2 | Aile Kavramı | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
3 | Aile Kuramları | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
4 | Farklı Aile Yapıları ve Aileye Dair Kültürlerarası Farklılıklar | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
5 | Ebeveyn Tutumları, Ebeveyn-Çocuk İletişimi | Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir. |
6 | Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Annelik-Babalık | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
7 | Anne-Baba Eğitiminin Türleri, Kapsamı ve Önemi | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
8 | Anne-Baba Eğitiminde Modeller, Farklı Uygulamalar, Dünyadan Örnekler | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
9 | Türkiye’de Anne-Baba Eğitimi Çalışmaları | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
10 | Aile Katılımı: Uygulamalar, Engeller, Öneriler | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
11 | Baba Katılımı | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
12 | 0-36 ay Çocukları İçin Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER) | 0-36 ay Çocukları İçin Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER) incelenir |
13 | Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER) | Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER) |
14 | Aile Eğitimi ve Katılımı ile Okul Öncesi Öğretmenliğini İlişkilendirme | Aile Katılımı Etkinlik önerileri hazırlanır |
Kaynak |
Anne Baba Eğitimi (2021), Editör: Hülya Gülay Ogelman, Eğiten Kitap Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde Baba Katılımı (2020), Editör: Şenil Ünlü Çetin, Nobel Akademik Yayıncılık 0-36 ay Çocukları İçin Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER) Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER) Çakmak, Ö. Ç. (2010). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Aile Katılımı. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (1), 1-18. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | ||||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | ||||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | X | |||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | ||||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 15 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 10 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 144 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(144/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERKEN ÇOCUKLUKTA AİLE EĞİTİMİ VE KATILIMI | OÖ2215784 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 10:00-10:45 Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste; aile kavramı ve aile kuramlarından yola çıkarak, anne-baba eğitiminin ve ailenin çocuğun eğitimine ve okula katılımının kavramsal, kuramsal ve pratik temeller ve prensipler üzerinden aktarılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Aile Eğitimi ve Katılımına Giriş,Aile Kavramı,Aile Kuramları,Farklı Aile Yapıları ve Aileye Dair Kültürlerarası Farklılıklar ,Ebeveyn Tutumları, Ebeveyn-Çocuk İletişimi ,Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Annelik-Babalık ,Anne-Baba Eğitiminin Türleri, Kapsamı ve Önemi,Anne-Baba Eğitiminde Modeller, Farklı Uygulamalar, Dünyadan Örnekler,Türkiye’de Anne-Baba Eğitimi Çalışmaları,Aile Katılımı: Uygulamalar, Engeller, Öneriler ,Baba Katılımı,0-36 ay Çocukları İçin Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER),Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER),Aile Eğitimi ve Katılımı ile Okul Öncesi Öğretmenliğini İlişkilendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Aile kavramını, farklı aile kuramları üzerinden kültürlerarası bir yaklaşımla açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Farklı ebeveyn tutumlarını, ebeveyn-çocuk iletişimi ve erken çocukluk dönemi gelişimi bağlamında tartışır. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
Anne-baba eğitiminin türlerini, kapsamını ve önemini açıklar. | 16, 9 | A |
Aile katılımını uygulamalar, engeller ve öneriler bağlamında tartışır. | 10, 14, 19, 5, 9 | A, E |
Aile katılımına yönelik etkinlikler planlar. | 10, 16, 19, 5, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aile Eğitimi ve Katılımına Giriş | |
2 | Aile Kavramı | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
3 | Aile Kuramları | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
4 | Farklı Aile Yapıları ve Aileye Dair Kültürlerarası Farklılıklar | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
5 | Ebeveyn Tutumları, Ebeveyn-Çocuk İletişimi | Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir. |
6 | Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Annelik-Babalık | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
7 | Anne-Baba Eğitiminin Türleri, Kapsamı ve Önemi | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
8 | Anne-Baba Eğitiminde Modeller, Farklı Uygulamalar, Dünyadan Örnekler | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
9 | Türkiye’de Anne-Baba Eğitimi Çalışmaları | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
10 | Aile Katılımı: Uygulamalar, Engeller, Öneriler | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
11 | Baba Katılımı | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
12 | 0-36 ay Çocukları İçin Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER) | 0-36 ay Çocukları İçin Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER) incelenir |
13 | Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER) | Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER) |
14 | Aile Eğitimi ve Katılımı ile Okul Öncesi Öğretmenliğini İlişkilendirme | Aile Katılımı Etkinlik önerileri hazırlanır |
Kaynak |
Anne Baba Eğitimi (2021), Editör: Hülya Gülay Ogelman, Eğiten Kitap Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde Baba Katılımı (2020), Editör: Şenil Ünlü Çetin, Nobel Akademik Yayıncılık 0-36 ay Çocukları İçin Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER) Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER) Çakmak, Ö. Ç. (2010). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Aile Katılımı. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (1), 1-18. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | ||||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | ||||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | X | |||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | ||||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |