Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERKEN ÇOCUKLUKTA MÜZİK EĞİTİMİ | OÖ2115779 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | ( A ) Salı 12:00-12:45 ( A ) Salı 12:45-13:30 ( A ) Salı 13:30-14:15 ( A ) Çarşamba 08:00-08:45 ( A ) Çarşamba 09:00-09:45 ( A ) Çarşamba 10:00-10:45 ( A ) Çarşamba 11:00-11:45 ( A ) Cuma 17:30-18:15 ( A ) Cuma 18:30-19:15 ( A ) Cuma 19:30-20:15 ( B ) Salı 14:30-15:15 ( B ) Salı 15:30-16:15 ( B ) Salı 16:30-17:15 ( B ) Çarşamba 13:30-14:15 ( B ) Çarşamba 14:30-15:15 ( B ) Çarşamba 15:30-16:15 ( B ) Çarşamba 16:30-17:15 ( B ) Cuma 14:30-15:15 ( B ) Cuma 15:30-16:15 ( B ) Cuma 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğretmen adaylarının temel müzik teorisi bilgisi edinmelerini; erken çocukluk dönemindeki çocuklarla paylaşılan müzikal deneyimlerin gelişimsel değerini keşfetmelerini ve anlamalarını; müzik eğitimine yönelik farklı yaklaşımları bilmelerini ve karşılaştırabilmelerini; ritim çalışmalarını, şarkı söylemeyi, dans etmeyi, materyal kullanmayı ve müzikal oyunları bizzat deneyimlemelerini ve bu edindikleri deneyimler üzerinden kültürlerarası ve disiplinlerarası bir vizyonla çocuklar için gelişim seviyelerine ve hazır oluşlarına uygun olacak şekilde etkinlik repertuvarı geliştirmelerini ve çeşitli müzikal deneyimler planlayabilmelerini amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Erken Çocuklukta Müzik Eğitimine Giriş ,Müzik Nedir?: Tanım, Temel Öğeler ve Kavramlar,Erken Çocuklukta Müzikal Gelişim Özellikleri ,Erken Çocuklukta Müziğin Yeri ve Eğitimde Kullanımı: Önemi, Temel İlkeleri ve Kapsamı,Ses, Nefes ve Ritim Çalışmaları,Şarkı Söyleme,Yaratıcı Hareket ve Dans,Müzik Etkinliklerinde Materyal Kullanımı,Müzik Etkinliklerinde “Planlama-Uygulama-Değerlendirme” Süreçleri ve Öğretmenin Rolü,Erken Çocukluk Eğitiminde Müziğin Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Kullanımı ,Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Planlama Çalışmaları ,Müzik Eğitiminde Farklı Yaklaşımlar: Orff-Schulwerk, Dalcroze ve Kodaly,Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Uygulamaları 1,Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Uygulamaları 2 ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Erken çocuklukta müziğin eğitimde kullanımının önemini, temel ilkelerini ve kapsamını açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Erken çocukluk dönemindeki müzikal deneyimlerin tüm gelişim alanlarıyla ilişkisini kurar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A |
Müzik etkinliklerinin “planlama-uygulama-değerlendirme” süreçlerinde öğretmenin rolünü tartışır. | 10, 16, 9 | A, E |
Ders sırasında deneyimlemiş olduğu erken çocuklukta müzik eğitimi öğelerini kullanarak etkinlikler planlar. | 11, 5, 6 | A, E, H |
Erken çocuklukta müzik eğitimindeki farklı yöntem ve yaklaşımları karşılaştırır. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Erken Çocuklukta Müzik Eğitimine Giriş | |
2 | Müzik Nedir?: Tanım, Temel Öğeler ve Kavramlar | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
3 | Erken Çocuklukta Müzikal Gelişim Özellikleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
4 | Erken Çocuklukta Müziğin Yeri ve Eğitimde Kullanımı: Önemi, Temel İlkeleri ve Kapsamı | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
5 | Ses, Nefes ve Ritim Çalışmaları | Konuyla ilgili egzersizler yapılır |
6 | Şarkı Söyleme | Konuyla ilgili müzik dinleme çalışmaları yapılır |
7 | Yaratıcı Hareket ve Dans | Konuyla ilgili videolar izlenir |
8 | Müzik Etkinliklerinde Materyal Kullanımı | Derste kullanılabilecek materyal tasarımları yapılır |
9 | Müzik Etkinliklerinde “Planlama-Uygulama-Değerlendirme” Süreçleri ve Öğretmenin Rolü | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
10 | Erken Çocukluk Eğitiminde Müziğin Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Kullanımı | Farklı kültürlerin müzik ve danslarına ait dinleme ve izleme çalışmaları yapılır |
11 | Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Planlama Çalışmaları | Grup Performans Ödevi Önerisinin Hazırlanması ve Teslim Edilmesi |
12 | Müzik Eğitiminde Farklı Yaklaşımlar: Orff-Schulwerk, Dalcroze ve Kodaly | Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir |
13 | Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Uygulamaları 1 | Grup performansı hazırlıklarının tamamlanması |
14 | Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Uygulamaları 2 | Grup performansı hazırlıklarının tamamlanması |
Kaynak |
Gönen, M. S. & Alisinanoğlu, F. (Editörler) (2021). Çocuk ve Müzik. İzge Yayıncılık. Kılıç Tapu, I. (2022). Okul Öncesinde Müzik Eğitimi. Pegem Akademi Yayıncılık. Eren, E. K. (2019). Emile Jaques-Dalcroze ve Ritmik Yöntemi. Eurasian Journal of Music and Dance, 14, 131-145 Özevin, B. (2018). Orff-Schulwerk müzik ve hareket eğitiminin insani, sanatsal ve pedagojik yönleri. International Journal of Human Sciences, 15, 1, 8-23. Sabırlı, I. (2012). Müzik-Hareket Etkinliklerinde Okulöncesi Öğretmenlerinin Rolü. Erken Çocukluk Dönemine Derinlemesine Bir Bakış. (Ed. Ebru AKTAN ACAR ve Gülçin KARADENİZ), Ankara: Özgün Kök Yayıncılık. Sabırlı, I. (2023). Erken çocukluk döneminde yaratıcı drama, müzik ve hareket deneyimleri ile sosyal duygusal esenlik ilişkisi. Bayram S, editör. Eğitimde Psikopatolojik Sorunlara Yaklaşımlar. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; s.116-22. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | X | |||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | X | |||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 12 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 5 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERKEN ÇOCUKLUKTA MÜZİK EĞİTİMİ | OÖ2115779 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | ( A ) Salı 12:00-12:45 ( A ) Salı 12:45-13:30 ( A ) Salı 13:30-14:15 ( A ) Çarşamba 08:00-08:45 ( A ) Çarşamba 09:00-09:45 ( A ) Çarşamba 10:00-10:45 ( A ) Çarşamba 11:00-11:45 ( A ) Cuma 17:30-18:15 ( A ) Cuma 18:30-19:15 ( A ) Cuma 19:30-20:15 ( B ) Salı 14:30-15:15 ( B ) Salı 15:30-16:15 ( B ) Salı 16:30-17:15 ( B ) Çarşamba 13:30-14:15 ( B ) Çarşamba 14:30-15:15 ( B ) Çarşamba 15:30-16:15 ( B ) Çarşamba 16:30-17:15 ( B ) Cuma 14:30-15:15 ( B ) Cuma 15:30-16:15 ( B ) Cuma 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğretmen adaylarının temel müzik teorisi bilgisi edinmelerini; erken çocukluk dönemindeki çocuklarla paylaşılan müzikal deneyimlerin gelişimsel değerini keşfetmelerini ve anlamalarını; müzik eğitimine yönelik farklı yaklaşımları bilmelerini ve karşılaştırabilmelerini; ritim çalışmalarını, şarkı söylemeyi, dans etmeyi, materyal kullanmayı ve müzikal oyunları bizzat deneyimlemelerini ve bu edindikleri deneyimler üzerinden kültürlerarası ve disiplinlerarası bir vizyonla çocuklar için gelişim seviyelerine ve hazır oluşlarına uygun olacak şekilde etkinlik repertuvarı geliştirmelerini ve çeşitli müzikal deneyimler planlayabilmelerini amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Erken Çocuklukta Müzik Eğitimine Giriş ,Müzik Nedir?: Tanım, Temel Öğeler ve Kavramlar,Erken Çocuklukta Müzikal Gelişim Özellikleri ,Erken Çocuklukta Müziğin Yeri ve Eğitimde Kullanımı: Önemi, Temel İlkeleri ve Kapsamı,Ses, Nefes ve Ritim Çalışmaları,Şarkı Söyleme,Yaratıcı Hareket ve Dans,Müzik Etkinliklerinde Materyal Kullanımı,Müzik Etkinliklerinde “Planlama-Uygulama-Değerlendirme” Süreçleri ve Öğretmenin Rolü,Erken Çocukluk Eğitiminde Müziğin Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Kullanımı ,Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Planlama Çalışmaları ,Müzik Eğitiminde Farklı Yaklaşımlar: Orff-Schulwerk, Dalcroze ve Kodaly,Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Uygulamaları 1,Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Uygulamaları 2 ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Erken çocuklukta müziğin eğitimde kullanımının önemini, temel ilkelerini ve kapsamını açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Erken çocukluk dönemindeki müzikal deneyimlerin tüm gelişim alanlarıyla ilişkisini kurar. | 10, 16, 5, 6, 9 | A |
Müzik etkinliklerinin “planlama-uygulama-değerlendirme” süreçlerinde öğretmenin rolünü tartışır. | 10, 16, 9 | A, E |
Ders sırasında deneyimlemiş olduğu erken çocuklukta müzik eğitimi öğelerini kullanarak etkinlikler planlar. | 11, 5, 6 | A, E, H |
Erken çocuklukta müzik eğitimindeki farklı yöntem ve yaklaşımları karşılaştırır. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Erken Çocuklukta Müzik Eğitimine Giriş | |
2 | Müzik Nedir?: Tanım, Temel Öğeler ve Kavramlar | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
3 | Erken Çocuklukta Müzikal Gelişim Özellikleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
4 | Erken Çocuklukta Müziğin Yeri ve Eğitimde Kullanımı: Önemi, Temel İlkeleri ve Kapsamı | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
5 | Ses, Nefes ve Ritim Çalışmaları | Konuyla ilgili egzersizler yapılır |
6 | Şarkı Söyleme | Konuyla ilgili müzik dinleme çalışmaları yapılır |
7 | Yaratıcı Hareket ve Dans | Konuyla ilgili videolar izlenir |
8 | Müzik Etkinliklerinde Materyal Kullanımı | Derste kullanılabilecek materyal tasarımları yapılır |
9 | Müzik Etkinliklerinde “Planlama-Uygulama-Değerlendirme” Süreçleri ve Öğretmenin Rolü | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
10 | Erken Çocukluk Eğitiminde Müziğin Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Kullanımı | Farklı kültürlerin müzik ve danslarına ait dinleme ve izleme çalışmaları yapılır |
11 | Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Planlama Çalışmaları | Grup Performans Ödevi Önerisinin Hazırlanması ve Teslim Edilmesi |
12 | Müzik Eğitiminde Farklı Yaklaşımlar: Orff-Schulwerk, Dalcroze ve Kodaly | Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir |
13 | Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Uygulamaları 1 | Grup performansı hazırlıklarının tamamlanması |
14 | Erken Çocuklukta Müzik Etkinlikleri Uygulamaları 2 | Grup performansı hazırlıklarının tamamlanması |
Kaynak |
Gönen, M. S. & Alisinanoğlu, F. (Editörler) (2021). Çocuk ve Müzik. İzge Yayıncılık. Kılıç Tapu, I. (2022). Okul Öncesinde Müzik Eğitimi. Pegem Akademi Yayıncılık. Eren, E. K. (2019). Emile Jaques-Dalcroze ve Ritmik Yöntemi. Eurasian Journal of Music and Dance, 14, 131-145 Özevin, B. (2018). Orff-Schulwerk müzik ve hareket eğitiminin insani, sanatsal ve pedagojik yönleri. International Journal of Human Sciences, 15, 1, 8-23. Sabırlı, I. (2012). Müzik-Hareket Etkinliklerinde Okulöncesi Öğretmenlerinin Rolü. Erken Çocukluk Dönemine Derinlemesine Bir Bakış. (Ed. Ebru AKTAN ACAR ve Gülçin KARADENİZ), Ankara: Özgün Kök Yayıncılık. Sabırlı, I. (2023). Erken çocukluk döneminde yaratıcı drama, müzik ve hareket deneyimleri ile sosyal duygusal esenlik ilişkisi. Bayram S, editör. Eğitimde Psikopatolojik Sorunlara Yaklaşımlar. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; s.116-22. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | X | |||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | X | |||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |