Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ | OÖ2115769 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Pazartesi 19:30-20:15 Pazartesi 20:30-21:15 Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Türk Eğitim Sistemi’nin tarihsel ve düşünsel temellerini kavratmak; yasal temellerini, amaç, yapı ve işleyişini tanıtmak; yönetim bilimi ve örgüt kavramı bağlamında okul yönetimini kuramsal ve uygulamalı yönleriyle kavratmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Introduction, General Information about the Course,Türk Eğitim Sistemi'nin Tarihsel Gelişimi,Eğitimin Yasal Dayanakları,Türk Eğitim Sisteminin Yapı ve İşleyişi,Eğitim Yönetimi,Sistem Kavramı ve Sistem Olarak Okul,Okul Yönetimi ve Personel İlişkileri,Okul Yöneticiliği ve Eğitim Liderliği,Okul Yönetim Süreçleri,Okullarda İnsan Kaynağının Yönetimi,Eğitim denetimi,Eğitim ve Öğretimde Standartlar ve Etik İlkeler,Okul Toplum İlişkileri,Okul, aile, çevre ilişkileri ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2.Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve sürecini kavrar.
| 10, 16, 19, 9 | A |
3.Örgütlerdeki insan davranışını kavrar.
| 10, 13, 16, 19, 20, 9 | A |
4.Okullarda liderlik ve yönetimin rollerini tanımlar.
| 16, 9 | A |
5.Okul gelişmesiyle sonuçlanan teknikleri ve ilgili çalışmalara katılım yollarını kavrar.
| 13, 16, 19, 9 | A |
6.İstenmeyen davranışların çıkış nedenleri için önlemler alır.
| 10, 13, 16, 19, 20, 23, 9 | A |
7.Örgüt ve yönetim teorilerinden hareketle; personel yönetimi, öğrenci hizmetleri, okul işletmeciliği, okul-çevre ilişkisi konularında yapılması gerekenleri açıklar.
| 16, 20, 9 | A |
8.Okul yönetimi ve yöneticiliğine karşı olumlu tutum geliştirir.
| 10, 13, 19, 9 | A |
1. Türk eğitim sisteminin tarihsel ve düşünsel temellerini açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Introduction, General Information about the Course | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
2 | Türk Eğitim Sistemi'nin Tarihsel Gelişimi | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
3 | Eğitimin Yasal Dayanakları | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
4 | Türk Eğitim Sisteminin Yapı ve İşleyişi | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
5 | Eğitim Yönetimi | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
6 | Sistem Kavramı ve Sistem Olarak Okul | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
7 | Okul Yönetimi ve Personel İlişkileri | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
8 | Okul Yöneticiliği ve Eğitim Liderliği | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
9 | Okul Yönetim Süreçleri | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
10 | Okullarda İnsan Kaynağının Yönetimi | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
11 | Eğitim denetimi | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
12 | Eğitim ve Öğretimde Standartlar ve Etik İlkeler | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
13 | Okul Toplum İlişkileri | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
14 | Okul, aile, çevre ilişkileri | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
Kaynak |
Kaya, Y.K. (1996). Eğitim yönetimi: Kuram ve Türkiye'deki uygulama. (6. Baskı). Ankara: Bilim.
Oktay, A. (2009). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. İstanbul: Kriter Yayınevi |
Aypay, A. ve Özdemir M. (2022). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Nobel Yayınevi. Ankara.
Doğan Kılıç, E. (Editör) ( 2020). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Eğiten Kitap. 2. Baskı. Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
| X | | | | |
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | | | | | |
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | | | | | |
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | | | | | |
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | | | | | |
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | | | | | |
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | | | | | |
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | | X | | | |
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | X | | | | |
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | X | | | | |
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | | | X | | |
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 7 | 1 | 7 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 1 | 14 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(77/30) | 3 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ | OÖ2115769 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Pazartesi 19:30-20:15 Pazartesi 20:30-21:15 Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Türk Eğitim Sistemi’nin tarihsel ve düşünsel temellerini kavratmak; yasal temellerini, amaç, yapı ve işleyişini tanıtmak; yönetim bilimi ve örgüt kavramı bağlamında okul yönetimini kuramsal ve uygulamalı yönleriyle kavratmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Introduction, General Information about the Course,Türk Eğitim Sistemi'nin Tarihsel Gelişimi,Eğitimin Yasal Dayanakları,Türk Eğitim Sisteminin Yapı ve İşleyişi,Eğitim Yönetimi,Sistem Kavramı ve Sistem Olarak Okul,Okul Yönetimi ve Personel İlişkileri,Okul Yöneticiliği ve Eğitim Liderliği,Okul Yönetim Süreçleri,Okullarda İnsan Kaynağının Yönetimi,Eğitim denetimi,Eğitim ve Öğretimde Standartlar ve Etik İlkeler,Okul Toplum İlişkileri,Okul, aile, çevre ilişkileri ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2.Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve sürecini kavrar.
| 10, 16, 19, 9 | A |
3.Örgütlerdeki insan davranışını kavrar.
| 10, 13, 16, 19, 20, 9 | A |
4.Okullarda liderlik ve yönetimin rollerini tanımlar.
| 16, 9 | A |
5.Okul gelişmesiyle sonuçlanan teknikleri ve ilgili çalışmalara katılım yollarını kavrar.
| 13, 16, 19, 9 | A |
6.İstenmeyen davranışların çıkış nedenleri için önlemler alır.
| 10, 13, 16, 19, 20, 23, 9 | A |
7.Örgüt ve yönetim teorilerinden hareketle; personel yönetimi, öğrenci hizmetleri, okul işletmeciliği, okul-çevre ilişkisi konularında yapılması gerekenleri açıklar.
| 16, 20, 9 | A |
8.Okul yönetimi ve yöneticiliğine karşı olumlu tutum geliştirir.
| 10, 13, 19, 9 | A |
1. Türk eğitim sisteminin tarihsel ve düşünsel temellerini açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Introduction, General Information about the Course | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
2 | Türk Eğitim Sistemi'nin Tarihsel Gelişimi | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
3 | Eğitimin Yasal Dayanakları | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
4 | Türk Eğitim Sisteminin Yapı ve İşleyişi | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
5 | Eğitim Yönetimi | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
6 | Sistem Kavramı ve Sistem Olarak Okul | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
7 | Okul Yönetimi ve Personel İlişkileri | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
8 | Okul Yöneticiliği ve Eğitim Liderliği | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
9 | Okul Yönetim Süreçleri | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
10 | Okullarda İnsan Kaynağının Yönetimi | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
11 | Eğitim denetimi | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
12 | Eğitim ve Öğretimde Standartlar ve Etik İlkeler | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
13 | Okul Toplum İlişkileri | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
14 | Okul, aile, çevre ilişkileri | Konuyla ilgili okumaları yapar. |
Kaynak |
Kaya, Y.K. (1996). Eğitim yönetimi: Kuram ve Türkiye'deki uygulama. (6. Baskı). Ankara: Bilim.
Oktay, A. (2009). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. İstanbul: Kriter Yayınevi |
Aypay, A. ve Özdemir M. (2022). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Nobel Yayınevi. Ankara.
Doğan Kılıç, E. (Editör) ( 2020). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Eğiten Kitap. 2. Baskı. Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
| X | | | | |
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | | | | | |
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | | | | | |
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | | | | | |
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | | | | | |
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | | | | | |
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | | | | | |
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | | X | | | |
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | X | | | | |
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | X | | | | |
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | | | X | | |
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:15