Duyum ve algıya ilişkin temel kavramlar, erken cocuklukta duyu ve algı gelişimini etkileyen faktörler, duyuların gelişim süreci ve özellikleri, duyuların gelişimini destekleyici etkinlikler ve öneriler, duyu bütünleme/terapi, duyuların gelişimini destekleyici müdahale programı ile ilgili yeterlilikleri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Duyu Hakkinda Temel Kavramlar,Duyuların gelişimi,Duyu ve Algı İle İlgili Yaklaşımlar,Tad Alma Duyusu ve Erken Çocuklukta Etkinlikler,İşitme Duyusu ve Erken Çocuklukta Etkinlikler,Koku Duyusu ve Erken Çocuklukta Etkinlikler,Görme Duyusu ve Erken Çocuklukta Etkinlikler,Dokunma Duyusu ve Erken Çocuklukta Etkinlikler,Propriosepsiyon ve Denge & Erken Çocuklukta Etkinlikler,Duyu Bütünleme,Duyuların Sınıflandırılması ve Değerlendirilmesi,Duyuların Gelişimini Destekleyici Müdahale Programları,Duyu Gelişimini Desteklemede Ailelere ve Profesyonellere Öneriler,Erken Çocuklukta Duyu Odaklı Eğitim Uygulamaları ve Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Duyu ve algıya ilişkin temel kavramları özetler.
16, 9
A, E
Erken çocukluk döneminde duyu eğitiminin çocuk gelişimi açısından önemini anlatr.
10, 9
A, E
Erken çocukluk dönemine uygun duyu odaklı eğitim etkinlikleri örneklendirir.
10, 16, 9
A, E
Çocuklar için duyu eğitimi programı değerlendirme ve geliştirme çalışmalar tasarlar.
10, 9
A, E
Duyuların gelişimini destekleyici müdahale programı ile ilgili yeterlilikleri ifade eder.
10, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Duyu Hakkinda Temel Kavramlar
2
Duyuların gelişimi
3
Duyu ve Algı İle İlgili Yaklaşımlar
4
Tad Alma Duyusu ve Erken Çocuklukta Etkinlikler
5
İşitme Duyusu ve Erken Çocuklukta Etkinlikler
6
Koku Duyusu ve Erken Çocuklukta Etkinlikler
7
Görme Duyusu ve Erken Çocuklukta Etkinlikler
8
Dokunma Duyusu ve Erken Çocuklukta Etkinlikler
9
Propriosepsiyon ve Denge & Erken Çocuklukta Etkinlikler
Duyu Gelişimini Desteklemede Ailelere ve Profesyonellere Öneriler
14
Erken Çocuklukta Duyu Odaklı Eğitim Uygulamaları ve Değerlendirilmesi
Kaynak
Deretarla Gül, E. (Editör). (2000). Erken Çocuklukta Duyu Eğitimi. Pegem Akademi Yayıncılık. 1. Baskı. Ankara.
Özata, S. C. (2015). Okul Öncesinde Oyun Temelli Duyu Eğitimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Özyazıcı, K. , Boğa, E. , Alagöz, N. , Varlıklıöz, K. , Arslan, Z. , Akto, S. & Sağlam, M. (2021). Duyuların Gelişimi ve Duyu Bütünleme . Gelişim ve Psikoloji Dergisi , 2 (4) , 209-226 . DOI: 10.51503/gpd.879070
Dunn, W. (2001). The sensations of everyday life: Empirical, theoretical, and pragmatic considerations. American Journal of Occupational Therapy, 1;55(6):608-20.
Lloyd, S. (2016). Improving sensory processing in traumatized children: Practical ideas to help your child's movement, coordination and body awareness. London: Jessica Kingsley Publishers.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
5
1
5
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
2
10
20
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
3
5
15
Proje Sunumu / Seminer
1
10
10
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
7
2
14
Genel Sınav ve Hazırlığı
14
2
28
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ERKEN ÇOCUKLUKTA DUYU EĞİTİMİ
OÖ4110349
Güz Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Salı 14:30-15:15
Salı 15:30-16:15
Perşembe 13:30-14:15
Perşembe 14:30-15:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Seç. Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Duyum ve algıya ilişkin temel kavramlar, erken cocuklukta duyu ve algı gelişimini etkileyen faktörler, duyuların gelişim süreci ve özellikleri, duyuların gelişimini destekleyici etkinlikler ve öneriler, duyu bütünleme/terapi, duyuların gelişimini destekleyici müdahale programı ile ilgili yeterlilikleri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Duyu Hakkinda Temel Kavramlar,Duyuların gelişimi,Duyu ve Algı İle İlgili Yaklaşımlar,Tad Alma Duyusu ve Erken Çocuklukta Etkinlikler,İşitme Duyusu ve Erken Çocuklukta Etkinlikler,Koku Duyusu ve Erken Çocuklukta Etkinlikler,Görme Duyusu ve Erken Çocuklukta Etkinlikler,Dokunma Duyusu ve Erken Çocuklukta Etkinlikler,Propriosepsiyon ve Denge & Erken Çocuklukta Etkinlikler,Duyu Bütünleme,Duyuların Sınıflandırılması ve Değerlendirilmesi,Duyuların Gelişimini Destekleyici Müdahale Programları,Duyu Gelişimini Desteklemede Ailelere ve Profesyonellere Öneriler,Erken Çocuklukta Duyu Odaklı Eğitim Uygulamaları ve Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Duyu ve algıya ilişkin temel kavramları özetler.
16, 9
A, E
Erken çocukluk döneminde duyu eğitiminin çocuk gelişimi açısından önemini anlatr.
10, 9
A, E
Erken çocukluk dönemine uygun duyu odaklı eğitim etkinlikleri örneklendirir.
10, 16, 9
A, E
Çocuklar için duyu eğitimi programı değerlendirme ve geliştirme çalışmalar tasarlar.
10, 9
A, E
Duyuların gelişimini destekleyici müdahale programı ile ilgili yeterlilikleri ifade eder.
10, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Duyu Hakkinda Temel Kavramlar
2
Duyuların gelişimi
3
Duyu ve Algı İle İlgili Yaklaşımlar
4
Tad Alma Duyusu ve Erken Çocuklukta Etkinlikler
5
İşitme Duyusu ve Erken Çocuklukta Etkinlikler
6
Koku Duyusu ve Erken Çocuklukta Etkinlikler
7
Görme Duyusu ve Erken Çocuklukta Etkinlikler
8
Dokunma Duyusu ve Erken Çocuklukta Etkinlikler
9
Propriosepsiyon ve Denge & Erken Çocuklukta Etkinlikler
Duyu Gelişimini Desteklemede Ailelere ve Profesyonellere Öneriler
14
Erken Çocuklukta Duyu Odaklı Eğitim Uygulamaları ve Değerlendirilmesi
Kaynak
Deretarla Gül, E. (Editör). (2000). Erken Çocuklukta Duyu Eğitimi. Pegem Akademi Yayıncılık. 1. Baskı. Ankara.
Özata, S. C. (2015). Okul Öncesinde Oyun Temelli Duyu Eğitimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Özyazıcı, K. , Boğa, E. , Alagöz, N. , Varlıklıöz, K. , Arslan, Z. , Akto, S. & Sağlam, M. (2021). Duyuların Gelişimi ve Duyu Bütünleme . Gelişim ve Psikoloji Dergisi , 2 (4) , 209-226 . DOI: 10.51503/gpd.879070
Dunn, W. (2001). The sensations of everyday life: Empirical, theoretical, and pragmatic considerations. American Journal of Occupational Therapy, 1;55(6):608-20.
Lloyd, S. (2016). Improving sensory processing in traumatized children: Practical ideas to help your child's movement, coordination and body awareness. London: Jessica Kingsley Publishers.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.