Öğretmen adaylarını ölçme ve değerlendirme temel kavramları, ölçme araçlarının çeşitleri, ölçme aracı geliştirme/değerlendirme, güvenirlik ve geçerlilik, bazı istatistiksel hesaplamalar yapma ve kazanımlar doğrultusunda öğrenmenin değerlendirilmesi konularında bilgilendirmek.
Dersin İçeriği
Bu ders; Ders içeriği ve kaynakların Tanıtımı,Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemi ve Temel Kavramlar,Ölçülebilir Öğrenme Kazanımlarının Oluşturulması,Öğretimde Ölçme ve Değerlendirmenin planlanması. Belirtke Tablosu,Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler,Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler,Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler,Geçerlilik,Güvenilirlik,Performansların değerlendirilmesi ve Test çeşitleri,Performansların değerlendirilmesi ve Test çeşitleri,Not verme ve Sınıf İçi Değerlendirme,Test ve Madde Analizi,Proje Sonuçları Paylaşımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemini açıklar
12, 13, 16, 9
A, C
Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları ifade eder.
12, 13, 16, 9
A, C
Eğitimde kullanılan ölçme araçlarını özelliklerini ifade eder.
12, 13, 16, 19
A, C, E
İyi bir ölçme aracında bulunması istenen psikometrik özellikleri (güvenirlik, geçerlik, kullanışlılık) açıklar.
10, 12, 13, 16, 9
A, C
Ölçme kullanılan istatistiksel analizleri yapar
10, 12, 13, 16
A, C
Değerlendirme ve ölçme yapabilmek için uygun yöntemleri belirler.
16, 9
A, C
Eğitimde kullanılan ölçme araçlarını özelliklerine göre karşılaştırır.
10, 12, 13, 16, 9
A, C
Değerlendirme türlerini özelliklerine göre karşılaştırır
12, 13, 16, 9
A, C
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Ders içeriği ve kaynakların Tanıtımı
Karip (2015)
2
Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemi ve Temel Kavramlar
Karip (2015)
3
Ölçülebilir Öğrenme Kazanımlarının Oluşturulması
Karip (2015)
4
Öğretimde Ölçme ve Değerlendirmenin planlanması. Belirtke Tablosu
Karip (2015)
5
Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler
Karip (2015)
6
Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler
Karip (2015)
7
Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler
Karip (2015)
8
Geçerlilik
Karip (2015)
9
Güvenilirlik
Karip (2015)
10
Performansların değerlendirilmesi ve Test çeşitleri
Karip (2015)
11
Performansların değerlendirilmesi ve Test çeşitleri
Karip (2015)
12
Not verme ve Sınıf İçi Değerlendirme
Karip (2015)
13
Test ve Madde Analizi
Karip (2015)
14
Proje Sonuçları Paylaşımı
Karip (2015)
Kaynak
Ölçme ve değerlendirme. Editör: Emin Karip. Pegem Akademi Yayınevi. 2015
Eğitimde ölçme ve değerlendirme.Neşe Güler, Pegem Akademi Yayınevi. 2021
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
X
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
5
5
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
5
5
Proje Sunumu / Seminer
1
10
10
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
1
10
10
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
15
15
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
93
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(93/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
OÖ3176130
Güz Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Cuma 11:00-11:45
Cuma 12:00-12:45
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Meslek Bilgisi
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK
Dersi Verenler
Doç.Dr. Filiz GÜLHAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Öğretmen adaylarını ölçme ve değerlendirme temel kavramları, ölçme araçlarının çeşitleri, ölçme aracı geliştirme/değerlendirme, güvenirlik ve geçerlilik, bazı istatistiksel hesaplamalar yapma ve kazanımlar doğrultusunda öğrenmenin değerlendirilmesi konularında bilgilendirmek.
Dersin İçeriği
Bu ders; Ders içeriği ve kaynakların Tanıtımı,Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemi ve Temel Kavramlar,Ölçülebilir Öğrenme Kazanımlarının Oluşturulması,Öğretimde Ölçme ve Değerlendirmenin planlanması. Belirtke Tablosu,Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler,Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler,Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler,Geçerlilik,Güvenilirlik,Performansların değerlendirilmesi ve Test çeşitleri,Performansların değerlendirilmesi ve Test çeşitleri,Not verme ve Sınıf İçi Değerlendirme,Test ve Madde Analizi,Proje Sonuçları Paylaşımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemini açıklar
12, 13, 16, 9
A, C
Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları ifade eder.
12, 13, 16, 9
A, C
Eğitimde kullanılan ölçme araçlarını özelliklerini ifade eder.
12, 13, 16, 19
A, C, E
İyi bir ölçme aracında bulunması istenen psikometrik özellikleri (güvenirlik, geçerlik, kullanışlılık) açıklar.
10, 12, 13, 16, 9
A, C
Ölçme kullanılan istatistiksel analizleri yapar
10, 12, 13, 16
A, C
Değerlendirme ve ölçme yapabilmek için uygun yöntemleri belirler.
16, 9
A, C
Eğitimde kullanılan ölçme araçlarını özelliklerine göre karşılaştırır.
10, 12, 13, 16, 9
A, C
Değerlendirme türlerini özelliklerine göre karşılaştırır
12, 13, 16, 9
A, C
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Ders içeriği ve kaynakların Tanıtımı
Karip (2015)
2
Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemi ve Temel Kavramlar
Karip (2015)
3
Ölçülebilir Öğrenme Kazanımlarının Oluşturulması
Karip (2015)
4
Öğretimde Ölçme ve Değerlendirmenin planlanması. Belirtke Tablosu
Karip (2015)
5
Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler
Karip (2015)
6
Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler
Karip (2015)
7
Ölçme Değerlendirmede Temel İstatistik İşlemler
Karip (2015)
8
Geçerlilik
Karip (2015)
9
Güvenilirlik
Karip (2015)
10
Performansların değerlendirilmesi ve Test çeşitleri
Karip (2015)
11
Performansların değerlendirilmesi ve Test çeşitleri
Karip (2015)
12
Not verme ve Sınıf İçi Değerlendirme
Karip (2015)
13
Test ve Madde Analizi
Karip (2015)
14
Proje Sonuçları Paylaşımı
Karip (2015)
Kaynak
Ölçme ve değerlendirme. Editör: Emin Karip. Pegem Akademi Yayınevi. 2015
Eğitimde ölçme ve değerlendirme.Neşe Güler, Pegem Akademi Yayınevi. 2021
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
X
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.