Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK SAĞLIĞI, BESLENMESİ VE İLKYARDIM | OÖ1214952 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Salı 11:00-11:45 Salı 12:00-12:45 Salı 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin, çocuk sağlığını ve ülkemizde ve dünyadaki çocuk sağlığı durumlarını tanımlaması; anne karnındaki çocuğun gelişimini ve gelişimini etkileyen faktörleri açıklaması; 0-8 yaş arasından çocuklarda görülen çocuk hastalıklarını tanımlaması; aile planlamasını tanımlaması; beslenme sorunlarını dahil ederek büyümenin izlenmesini açıklaması; okul öncesi dönemde beslenme ve besin gruplarını anlatması; farklı acil durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardımı örneklendirmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çocuk sağlığının tanımı,Ülkemizde ve Dünyada Çocuk Sağlığının Durumu,Anne Karnında Çocuk Gelişimi,Hamilelikte Geçirilebilecek Hastalık ve Kazaların Çocuğun Gelişimine Etkileri,0-8 Yaş Arası Fiziksel Gelişimi (diş, boy, kilo) ve Gelişim Takibi, 0-8 yaş Çocuklarında Görülen Çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar vb. ) ve Aşılar,Kadının Yaşam Dönemlerine Göre Sağlık Sorunları,Aile Planlaması,Okul Öncesi Dönemde Beslenme,Beslenme Sorunları ,Okul Öncesi Dönemde Beslenme Sorunları ve Büyümenin İzlenmesi ,Besin Grupları ve Okul Öncesi Döneminde Menü Planlama,Kırık-çıkık, Yanma, Yaralanma, Böcek Sokması, Zehirlenme, Yabancı Cisim Yutma vb. Durumlarda Öğretmenin Yapması Gereken İlk Yardım,Kırık-çıkık, Yanma, Yaralanma, Böcek Sokması, Zehirlenme, Yabancı Cisim Yutma vb. Durumlarda Öğretmenin Yapması Gereken İlk Yardım; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Beslenme sorunlarını dahil ederek büyümenin izlenmesini açıklar. | 16, 9 | A |
Çocuk sağlını ve çocuk sağlığına ilişkin durumları tanımlar. | 16, 9 | A |
Acil durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardımı örneklendirir. | 8, 9 | A |
Okul öncesi dönemde beslenmeyi ve besin gruplarını anlatır. | 16, 9 | A |
Anne karnındaki çocuğun gelişimini etkileyen faktörleri açıklar. | 12, 16, 9 | A |
Çocuk hastalıklarını tanımlar. | 16, 9 | A |
Aile planlamasını tanımlar. | 12, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çocuk sağlığının tanımı | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
2 | Ülkemizde ve Dünyada Çocuk Sağlığının Durumu | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
3 | Anne Karnında Çocuk Gelişimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
4 | Hamilelikte Geçirilebilecek Hastalık ve Kazaların Çocuğun Gelişimine Etkileri | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
5 | 0-8 Yaş Arası Fiziksel Gelişimi (diş, boy, kilo) ve Gelişim Takibi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
6 | 0-8 yaş Çocuklarında Görülen Çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar vb. ) ve Aşılar | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
7 | Kadının Yaşam Dönemlerine Göre Sağlık Sorunları | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
8 | Aile Planlaması | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
9 | Okul Öncesi Dönemde Beslenme | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
10 | Beslenme Sorunları | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
11 | Okul Öncesi Dönemde Beslenme Sorunları ve Büyümenin İzlenmesi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
12 | Besin Grupları ve Okul Öncesi Döneminde Menü Planlama | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
13 | Kırık-çıkık, Yanma, Yaralanma, Böcek Sokması, Zehirlenme, Yabancı Cisim Yutma vb. Durumlarda Öğretmenin Yapması Gereken İlk Yardım | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
14 | Kırık-çıkık, Yanma, Yaralanma, Böcek Sokması, Zehirlenme, Yabancı Cisim Yutma vb. Durumlarda Öğretmenin Yapması Gereken İlk Yardım | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
Kaynak |
Şanlıer, N. (Ed.). (2021). Anne Çocuk Sağlığı ve Beslenmesi. Hedef Yayıncılık. Erdim, L., Ergün, A., & Kuğuoğlu, S. (2017). Okulçağı Çocuklarında Çocuk Beslenme Anketinin geçerlik ve güvenirliği. Clin Exp Health Sci, DOI: 10.5152/clinexphealthsci.2017; 7: 100-6. https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/beslenme/okul-oncesi-beslenme.html https://hsgm.saglik.gov.tr/depo/birimler/saglikli-beslenme-ve-hareketli-hayat-db/Dokumanlar/Kitaplar/Okul_Oncesi_ve_Okul_Cagi_Cocuklara_Yonelik_Beslenme_Onerileri_ve_Menu_Programlari.pdf |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | ||||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | ||||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | ||||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 8 | 40 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 6 | 12 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 6 | 6 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 7 | 7 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 3 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 3 | 42 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(170/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK SAĞLIĞI, BESLENMESİ VE İLKYARDIM | OÖ1214952 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Salı 11:00-11:45 Salı 12:00-12:45 Salı 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin, çocuk sağlığını ve ülkemizde ve dünyadaki çocuk sağlığı durumlarını tanımlaması; anne karnındaki çocuğun gelişimini ve gelişimini etkileyen faktörleri açıklaması; 0-8 yaş arasından çocuklarda görülen çocuk hastalıklarını tanımlaması; aile planlamasını tanımlaması; beslenme sorunlarını dahil ederek büyümenin izlenmesini açıklaması; okul öncesi dönemde beslenme ve besin gruplarını anlatması; farklı acil durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardımı örneklendirmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çocuk sağlığının tanımı,Ülkemizde ve Dünyada Çocuk Sağlığının Durumu,Anne Karnında Çocuk Gelişimi,Hamilelikte Geçirilebilecek Hastalık ve Kazaların Çocuğun Gelişimine Etkileri,0-8 Yaş Arası Fiziksel Gelişimi (diş, boy, kilo) ve Gelişim Takibi, 0-8 yaş Çocuklarında Görülen Çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar vb. ) ve Aşılar,Kadının Yaşam Dönemlerine Göre Sağlık Sorunları,Aile Planlaması,Okul Öncesi Dönemde Beslenme,Beslenme Sorunları ,Okul Öncesi Dönemde Beslenme Sorunları ve Büyümenin İzlenmesi ,Besin Grupları ve Okul Öncesi Döneminde Menü Planlama,Kırık-çıkık, Yanma, Yaralanma, Böcek Sokması, Zehirlenme, Yabancı Cisim Yutma vb. Durumlarda Öğretmenin Yapması Gereken İlk Yardım,Kırık-çıkık, Yanma, Yaralanma, Böcek Sokması, Zehirlenme, Yabancı Cisim Yutma vb. Durumlarda Öğretmenin Yapması Gereken İlk Yardım; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Beslenme sorunlarını dahil ederek büyümenin izlenmesini açıklar. | 16, 9 | A |
Çocuk sağlını ve çocuk sağlığına ilişkin durumları tanımlar. | 16, 9 | A |
Acil durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardımı örneklendirir. | 8, 9 | A |
Okul öncesi dönemde beslenmeyi ve besin gruplarını anlatır. | 16, 9 | A |
Anne karnındaki çocuğun gelişimini etkileyen faktörleri açıklar. | 12, 16, 9 | A |
Çocuk hastalıklarını tanımlar. | 16, 9 | A |
Aile planlamasını tanımlar. | 12, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çocuk sağlığının tanımı | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
2 | Ülkemizde ve Dünyada Çocuk Sağlığının Durumu | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
3 | Anne Karnında Çocuk Gelişimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
4 | Hamilelikte Geçirilebilecek Hastalık ve Kazaların Çocuğun Gelişimine Etkileri | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
5 | 0-8 Yaş Arası Fiziksel Gelişimi (diş, boy, kilo) ve Gelişim Takibi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
6 | 0-8 yaş Çocuklarında Görülen Çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar vb. ) ve Aşılar | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
7 | Kadının Yaşam Dönemlerine Göre Sağlık Sorunları | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
8 | Aile Planlaması | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
9 | Okul Öncesi Dönemde Beslenme | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
10 | Beslenme Sorunları | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
11 | Okul Öncesi Dönemde Beslenme Sorunları ve Büyümenin İzlenmesi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
12 | Besin Grupları ve Okul Öncesi Döneminde Menü Planlama | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
13 | Kırık-çıkık, Yanma, Yaralanma, Böcek Sokması, Zehirlenme, Yabancı Cisim Yutma vb. Durumlarda Öğretmenin Yapması Gereken İlk Yardım | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
14 | Kırık-çıkık, Yanma, Yaralanma, Böcek Sokması, Zehirlenme, Yabancı Cisim Yutma vb. Durumlarda Öğretmenin Yapması Gereken İlk Yardım | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
Kaynak |
Şanlıer, N. (Ed.). (2021). Anne Çocuk Sağlığı ve Beslenmesi. Hedef Yayıncılık. Erdim, L., Ergün, A., & Kuğuoğlu, S. (2017). Okulçağı Çocuklarında Çocuk Beslenme Anketinin geçerlik ve güvenirliği. Clin Exp Health Sci, DOI: 10.5152/clinexphealthsci.2017; 7: 100-6. https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/beslenme/okul-oncesi-beslenme.html https://hsgm.saglik.gov.tr/depo/birimler/saglikli-beslenme-ve-hareketli-hayat-db/Dokumanlar/Kitaplar/Okul_Oncesi_ve_Okul_Cagi_Cocuklara_Yonelik_Beslenme_Onerileri_ve_Menu_Programlari.pdf |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | ||||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | ||||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | ||||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |