Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OKULLARDA REHBERLİK | OÖ4111058 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı | Pazartesi 10:00-10:45 Pazartesi 11:00-11:45 Çarşamba 13:30-14:15 Çarşamba 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Sümeyye YÜCEL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğretmen adaylarına rehberlik hizmet alanlarını tanıtmak ve bu hizmetlerin işlevsel olarak yerine getirilmesine yönelik onları hazırlamaktır. Bu dersin sonunda öğrenciler, rehberliği bir bilim dalı olarak tanır, rehberliğin hizmet alanlarını öğrenir, rehberlik hizmetlerini yürüten rehber öğretmen ve diğer eğitimcilerin rol ve işlevlerini ayırt eder. Türk Milli Eğitim sistemi içinde rehberlik progamları hakkında kapsamlı bir farkındalık kazanır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı ve ders kapsamında kullanılacak kaynakların tanıtımı,Okullarda rehberlik konusu ile ilgili temel kavramlar ve terimler,Rehberlik ve psikolojik danışma (RPD) hizmetlerinin eğitimdeki yeri,Dünyada ve Türkiye'de Rehberlik ve psikolojik danışmanın tarihsel gelişim,Gelişimsel rehberlik modelinin felsefesi, amacı, ilkeleri ve programı (kapsamlı gelişimsel RPD programı), Okullarda rehberliğin temel hizmetleri/müdahaleler,Sınıf rehberliğinde öğretmenlerin rol ve işlevi,RPD hizmetleri kapsamında eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal alanlarda kazandırılacak yeterlikler,Okul yöneticisi ve öğretmenlerle rehber öğretmen ve psikolojik danışman arasındaki işbirliği,RPD plan ve programlarının nasıl hazırlandığının anlatılması ,Okul öncesi eğitimde rehberlik uygulamaları ve örnekleri ,Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 1,Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 2,Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 3; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Rehberlik ve psikolojik danışma (RPD) hizmetlerinin okul ve eğitimdeki yerini kavrar. | 10, 16, 9 | C |
2. Gelişimsel rehberlik modelinin teorik düşünce arkaplanını kavrar ve açıklar. | 10, 16, 9 | C |
3. Gelişimsel rehberlik modelinin amacını ifade eder. | 10, 16, 9 | C |
4. Gelişimsel rehberlik modelinin ilkelerini uygular. | 10, 16, 9 | C |
5. Kapsamlı gelişimsel rehberlik modeli çerçevesinde eğitim programına yönelik uygulamalar yapar. | 10, 16, 9 | C |
6. Gelişimsel rehberlik modelinin temel hizmetleri/müdahalelerini anlatır. | 10, 16, 9 | C |
7. Rehber öğretmen / okul danışmanı ve diğer eğitimclerin rol ve işlevini ayırt eder. | 10, 16, 9 | C |
8. Rehber öğretmen okul yöneticisi, diğer öğretmenler ve İlköğretim Matematik Öğretmeni arasındaki işbirliğini organize eder. | 10, 16, 9 | C |
9. Sınıf RPD plan ve programlarını hazırlar ve uygular. | 10, 16, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve ders kapsamında kullanılacak kaynakların tanıtımı | |
2 | Okullarda rehberlik konusu ile ilgili temel kavramlar ve terimler | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
3 | Rehberlik ve psikolojik danışma (RPD) hizmetlerinin eğitimdeki yeri | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
4 | Dünyada ve Türkiye'de Rehberlik ve psikolojik danışmanın tarihsel gelişim | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
5 | Gelişimsel rehberlik modelinin felsefesi, amacı, ilkeleri ve programı (kapsamlı gelişimsel RPD programı) | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
6 | Okullarda rehberliğin temel hizmetleri/müdahaleler | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
7 | Sınıf rehberliğinde öğretmenlerin rol ve işlevi | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
8 | RPD hizmetleri kapsamında eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal alanlarda kazandırılacak yeterlikler | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
9 | Okul yöneticisi ve öğretmenlerle rehber öğretmen ve psikolojik danışman arasındaki işbirliği | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
10 | RPD plan ve programlarının nasıl hazırlandığının anlatılması | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
11 | Okul öncesi eğitimde rehberlik uygulamaları ve örnekleri | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
12 | Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 1 | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
13 | Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 2 | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
14 | Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 3 | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
Kaynak |
Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik (SÜLEYMAN Doğan); & NAZLI SERAP, Yayın Yeri:Anı yayıncılık, Basım sayısı:8, Sayfa sayısı:629, ISBN:605443440-3, |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | ||||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | ||||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | X | |||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | X | |||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 1 | 7 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 6 | 2 | 12 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 4 | 1 | 4 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 2 | 6 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 5 | 1 | 5 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OKULLARDA REHBERLİK | OÖ4111058 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı | Pazartesi 10:00-10:45 Pazartesi 11:00-11:45 Çarşamba 13:30-14:15 Çarşamba 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Sümeyye YÜCEL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğretmen adaylarına rehberlik hizmet alanlarını tanıtmak ve bu hizmetlerin işlevsel olarak yerine getirilmesine yönelik onları hazırlamaktır. Bu dersin sonunda öğrenciler, rehberliği bir bilim dalı olarak tanır, rehberliğin hizmet alanlarını öğrenir, rehberlik hizmetlerini yürüten rehber öğretmen ve diğer eğitimcilerin rol ve işlevlerini ayırt eder. Türk Milli Eğitim sistemi içinde rehberlik progamları hakkında kapsamlı bir farkındalık kazanır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı ve ders kapsamında kullanılacak kaynakların tanıtımı,Okullarda rehberlik konusu ile ilgili temel kavramlar ve terimler,Rehberlik ve psikolojik danışma (RPD) hizmetlerinin eğitimdeki yeri,Dünyada ve Türkiye'de Rehberlik ve psikolojik danışmanın tarihsel gelişim,Gelişimsel rehberlik modelinin felsefesi, amacı, ilkeleri ve programı (kapsamlı gelişimsel RPD programı), Okullarda rehberliğin temel hizmetleri/müdahaleler,Sınıf rehberliğinde öğretmenlerin rol ve işlevi,RPD hizmetleri kapsamında eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal alanlarda kazandırılacak yeterlikler,Okul yöneticisi ve öğretmenlerle rehber öğretmen ve psikolojik danışman arasındaki işbirliği,RPD plan ve programlarının nasıl hazırlandığının anlatılması ,Okul öncesi eğitimde rehberlik uygulamaları ve örnekleri ,Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 1,Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 2,Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 3; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Rehberlik ve psikolojik danışma (RPD) hizmetlerinin okul ve eğitimdeki yerini kavrar. | 10, 16, 9 | C |
2. Gelişimsel rehberlik modelinin teorik düşünce arkaplanını kavrar ve açıklar. | 10, 16, 9 | C |
3. Gelişimsel rehberlik modelinin amacını ifade eder. | 10, 16, 9 | C |
4. Gelişimsel rehberlik modelinin ilkelerini uygular. | 10, 16, 9 | C |
5. Kapsamlı gelişimsel rehberlik modeli çerçevesinde eğitim programına yönelik uygulamalar yapar. | 10, 16, 9 | C |
6. Gelişimsel rehberlik modelinin temel hizmetleri/müdahalelerini anlatır. | 10, 16, 9 | C |
7. Rehber öğretmen / okul danışmanı ve diğer eğitimclerin rol ve işlevini ayırt eder. | 10, 16, 9 | C |
8. Rehber öğretmen okul yöneticisi, diğer öğretmenler ve İlköğretim Matematik Öğretmeni arasındaki işbirliğini organize eder. | 10, 16, 9 | C |
9. Sınıf RPD plan ve programlarını hazırlar ve uygular. | 10, 16, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve ders kapsamında kullanılacak kaynakların tanıtımı | |
2 | Okullarda rehberlik konusu ile ilgili temel kavramlar ve terimler | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
3 | Rehberlik ve psikolojik danışma (RPD) hizmetlerinin eğitimdeki yeri | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
4 | Dünyada ve Türkiye'de Rehberlik ve psikolojik danışmanın tarihsel gelişim | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
5 | Gelişimsel rehberlik modelinin felsefesi, amacı, ilkeleri ve programı (kapsamlı gelişimsel RPD programı) | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
6 | Okullarda rehberliğin temel hizmetleri/müdahaleler | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
7 | Sınıf rehberliğinde öğretmenlerin rol ve işlevi | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
8 | RPD hizmetleri kapsamında eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal alanlarda kazandırılacak yeterlikler | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
9 | Okul yöneticisi ve öğretmenlerle rehber öğretmen ve psikolojik danışman arasındaki işbirliği | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
10 | RPD plan ve programlarının nasıl hazırlandığının anlatılması | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
11 | Okul öncesi eğitimde rehberlik uygulamaları ve örnekleri | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır |
12 | Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 1 | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
13 | Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 2 | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
14 | Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 3 | Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır. |
Kaynak |
Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik (SÜLEYMAN Doğan); & NAZLI SERAP, Yayın Yeri:Anı yayıncılık, Basım sayısı:8, Sayfa sayısı:629, ISBN:605443440-3, |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | ||||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | ||||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | X | |||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | X | |||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |