Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARAKTER VE DEĞER EĞİTİMİ | OÖ4176620 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı | Pazartesi 18:30-19:15 Pazartesi 19:30-20:15 Perşembe 09:00-09:45 Perşembe 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Semra AKYOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrenciler kendi karakter özelliklerininin farkına varmayı ve güçlü yanlarını geliştirmeyi öğrenecekler. Bu ders öğrencilere güçlü yönlerini geliştirmelerinde rehberlik edecektir. Bu doğrultuda, Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification (Peterson ve Seligman, 2004) 'den uyarlanan karakter güçleri üzerinden okuma ve videolar ile değerlendirmeler yapılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders içeriğinin tanıtılması Değer kavramı, değerlerle ilgili sınıflamalar, neden değerler eğitimine gereksinim duyulduğu,Değerler öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler: Araştırma ve inceleme, işbirliğine dayalı öğrenme, bireysel çalışma, tartışma, gezi gözlem, dramatizasyon, örnek olay incelemesi.,Değerler öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler: Problem çözme, buldurma (Sokrates), çoklu zeka kuramı, öğrencilerin duygu ve tecrübelerinden yararlanma, fotoğraf çözümleme yorumlama, oyun yoluyla öğretim / eğitsel oyunlar, proje tabanlı öğrenme ve değer öğretiminde sanattan yararlanma.,Psikoeğitim programları: -Duyguları tanıma ve ifade etme ,-Etkili iletişim becerileri,-Etkili iletişim becerileri,-Benlik farkındalığı ve benlik saygısı geliştirme ünitesi ,Benlik farkındaliğı egzersizleri,-Benlik farkındalığı ve benlik saygısı geliştirme ünitesi ,-Atılganlık (hakkını arama) -Öfke yönetimi becerileri programları ,-Çatışma çözme ve arabuluculuk becerileri -Arkadaşlık ve akran baskısıyla başetme becerileri -Zorbalıkla başetme becerileri ,-Verimli ders çalışma ve zaman yönetimi becerileri ünitesi,-Stresle başetme -Sınav kaygısıyla başetme programları ,Dersin değerlendirilmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2. Pozitif psikoloji ekseninde kavramları açıklar. | 6, 9 | A, E |
3. Duygu, biliş, kendilik, ilişki temelindeki karakter güçlerini ve kavramları açıklar. | 5, 6, 9 | A, E |
1. Karakter güçlerini tanımlar. | 6, 9 | A, E |
4. Karakter güçlerini geliştirme hakkındaki psikolojik danışmanlık (birey ve group) programlarını araştırır. | 6, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içeriğinin tanıtılması Değer kavramı, değerlerle ilgili sınıflamalar, neden değerler eğitimine gereksinim duyulduğu | Ders Okuması |
2 | Değerler öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler: Araştırma ve inceleme, işbirliğine dayalı öğrenme, bireysel çalışma, tartışma, gezi gözlem, dramatizasyon, örnek olay incelemesi. | Ders Okuması |
3 | Değerler öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler: Problem çözme, buldurma (Sokrates), çoklu zeka kuramı, öğrencilerin duygu ve tecrübelerinden yararlanma, fotoğraf çözümleme yorumlama, oyun yoluyla öğretim / eğitsel oyunlar, proje tabanlı öğrenme ve değer öğretiminde sanattan yararlanma. | Ders Okuması |
4 | Psikoeğitim programları: -Duyguları tanıma ve ifade etme | Ders Okuması |
5 | -Etkili iletişim becerileri | Ders Okuması |
6 | -Etkili iletişim becerileri | Ders Okuması |
7 | -Benlik farkındalığı ve benlik saygısı geliştirme ünitesi | Ders Okuması |
8 | Benlik farkındaliğı egzersizleri | Ders Okuması |
9 | -Benlik farkındalığı ve benlik saygısı geliştirme ünitesi | Ders Okuması |
10 | -Atılganlık (hakkını arama) -Öfke yönetimi becerileri programları | Ders Okuması |
11 | -Çatışma çözme ve arabuluculuk becerileri -Arkadaşlık ve akran baskısıyla başetme becerileri -Zorbalıkla başetme becerileri | Ders Okuması |
12 | -Verimli ders çalışma ve zaman yönetimi becerileri ünitesi | Ders Okuması |
13 | -Stresle başetme -Sınav kaygısıyla başetme programları | Ders Okuması |
14 | Dersin değerlendirilmesi | Ders Okuması |
Kaynak |
Aydın, M. Z., & Akyol Şener, Ş. (2018). Okulda değerler eğitimi. Yöntemler etkinlikler kaynaklar (5. b.). Ankara: Nobel. Bektaş, M. (2015). Okul öncesi çocukların cinsel istismardan korunması ve sınıf temelli bir rehberlik programı önerisi. Okul Psikolojik Danışmanı e-Bülteni(5), s. 20 - 27. Ece Özcivanoğlu, M. E. (2010). Yapılandırılmış grupla psikolojik danışma programı: Atılganlık becerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 11-19. Erkan, Z. (2012). Sınav kaygısını azaltmaya dönük bir grup rehberliği programı. S. Erkan ve A. Kaya (Editörler), Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları III, (3. baskı) (s. 419-451). Ankara: Pegem A. Gündoğdu, R. (2012). Yaratıcı drama temelli çatışma çözme programının ergenlerin öfke, saldırganlık ve çatışma çözme becerisine etkisi. S. Erkan, & A. Kaya içinde, Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları II (3. baskı b., s. 443 - 539). Ankara: PEGEM. Özyürek, R. (2017). Okul psikolojik danışmanlığı program yönetimi ve yaşam becerileri programları-Ders notları. İstanbul. Temüroğlu Sundur, L. Y. (2012). Çatışma çözme ve arabuluculuk becerileri Modül 7. Özellikle kız çocuklarının okullulaşma oranının artırılması projesi. Öğrenci destek programı. https://drive.google.com/drive/mobile/folders/0Bx-dy0B-9U7JYTdHODdNTDAxM2M?usp=drive_web. 16.12.2015 tarihinde erişildi. Tunç Aksan, A. (2017). Ergenlerde intihara müdahale ve çocuklarda yas sürecine müdahale. Okul psikolojik danışmanları için çalışma kitabı. Mersin: Yenişehir Rehberlik Araştırma Merkezi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | ||||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | ||||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | ||||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | X | |||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | X | |||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 2 | 28 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 96 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(96/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARAKTER VE DEĞER EĞİTİMİ | OÖ4176620 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı | Pazartesi 18:30-19:15 Pazartesi 19:30-20:15 Perşembe 09:00-09:45 Perşembe 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Semra AKYOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrenciler kendi karakter özelliklerininin farkına varmayı ve güçlü yanlarını geliştirmeyi öğrenecekler. Bu ders öğrencilere güçlü yönlerini geliştirmelerinde rehberlik edecektir. Bu doğrultuda, Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification (Peterson ve Seligman, 2004) 'den uyarlanan karakter güçleri üzerinden okuma ve videolar ile değerlendirmeler yapılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders içeriğinin tanıtılması Değer kavramı, değerlerle ilgili sınıflamalar, neden değerler eğitimine gereksinim duyulduğu,Değerler öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler: Araştırma ve inceleme, işbirliğine dayalı öğrenme, bireysel çalışma, tartışma, gezi gözlem, dramatizasyon, örnek olay incelemesi.,Değerler öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler: Problem çözme, buldurma (Sokrates), çoklu zeka kuramı, öğrencilerin duygu ve tecrübelerinden yararlanma, fotoğraf çözümleme yorumlama, oyun yoluyla öğretim / eğitsel oyunlar, proje tabanlı öğrenme ve değer öğretiminde sanattan yararlanma.,Psikoeğitim programları: -Duyguları tanıma ve ifade etme ,-Etkili iletişim becerileri,-Etkili iletişim becerileri,-Benlik farkındalığı ve benlik saygısı geliştirme ünitesi ,Benlik farkındaliğı egzersizleri,-Benlik farkındalığı ve benlik saygısı geliştirme ünitesi ,-Atılganlık (hakkını arama) -Öfke yönetimi becerileri programları ,-Çatışma çözme ve arabuluculuk becerileri -Arkadaşlık ve akran baskısıyla başetme becerileri -Zorbalıkla başetme becerileri ,-Verimli ders çalışma ve zaman yönetimi becerileri ünitesi,-Stresle başetme -Sınav kaygısıyla başetme programları ,Dersin değerlendirilmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2. Pozitif psikoloji ekseninde kavramları açıklar. | 6, 9 | A, E |
3. Duygu, biliş, kendilik, ilişki temelindeki karakter güçlerini ve kavramları açıklar. | 5, 6, 9 | A, E |
1. Karakter güçlerini tanımlar. | 6, 9 | A, E |
4. Karakter güçlerini geliştirme hakkındaki psikolojik danışmanlık (birey ve group) programlarını araştırır. | 6, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içeriğinin tanıtılması Değer kavramı, değerlerle ilgili sınıflamalar, neden değerler eğitimine gereksinim duyulduğu | Ders Okuması |
2 | Değerler öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler: Araştırma ve inceleme, işbirliğine dayalı öğrenme, bireysel çalışma, tartışma, gezi gözlem, dramatizasyon, örnek olay incelemesi. | Ders Okuması |
3 | Değerler öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler: Problem çözme, buldurma (Sokrates), çoklu zeka kuramı, öğrencilerin duygu ve tecrübelerinden yararlanma, fotoğraf çözümleme yorumlama, oyun yoluyla öğretim / eğitsel oyunlar, proje tabanlı öğrenme ve değer öğretiminde sanattan yararlanma. | Ders Okuması |
4 | Psikoeğitim programları: -Duyguları tanıma ve ifade etme | Ders Okuması |
5 | -Etkili iletişim becerileri | Ders Okuması |
6 | -Etkili iletişim becerileri | Ders Okuması |
7 | -Benlik farkındalığı ve benlik saygısı geliştirme ünitesi | Ders Okuması |
8 | Benlik farkındaliğı egzersizleri | Ders Okuması |
9 | -Benlik farkındalığı ve benlik saygısı geliştirme ünitesi | Ders Okuması |
10 | -Atılganlık (hakkını arama) -Öfke yönetimi becerileri programları | Ders Okuması |
11 | -Çatışma çözme ve arabuluculuk becerileri -Arkadaşlık ve akran baskısıyla başetme becerileri -Zorbalıkla başetme becerileri | Ders Okuması |
12 | -Verimli ders çalışma ve zaman yönetimi becerileri ünitesi | Ders Okuması |
13 | -Stresle başetme -Sınav kaygısıyla başetme programları | Ders Okuması |
14 | Dersin değerlendirilmesi | Ders Okuması |
Kaynak |
Aydın, M. Z., & Akyol Şener, Ş. (2018). Okulda değerler eğitimi. Yöntemler etkinlikler kaynaklar (5. b.). Ankara: Nobel. Bektaş, M. (2015). Okul öncesi çocukların cinsel istismardan korunması ve sınıf temelli bir rehberlik programı önerisi. Okul Psikolojik Danışmanı e-Bülteni(5), s. 20 - 27. Ece Özcivanoğlu, M. E. (2010). Yapılandırılmış grupla psikolojik danışma programı: Atılganlık becerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 11-19. Erkan, Z. (2012). Sınav kaygısını azaltmaya dönük bir grup rehberliği programı. S. Erkan ve A. Kaya (Editörler), Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları III, (3. baskı) (s. 419-451). Ankara: Pegem A. Gündoğdu, R. (2012). Yaratıcı drama temelli çatışma çözme programının ergenlerin öfke, saldırganlık ve çatışma çözme becerisine etkisi. S. Erkan, & A. Kaya içinde, Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları II (3. baskı b., s. 443 - 539). Ankara: PEGEM. Özyürek, R. (2017). Okul psikolojik danışmanlığı program yönetimi ve yaşam becerileri programları-Ders notları. İstanbul. Temüroğlu Sundur, L. Y. (2012). Çatışma çözme ve arabuluculuk becerileri Modül 7. Özellikle kız çocuklarının okullulaşma oranının artırılması projesi. Öğrenci destek programı. https://drive.google.com/drive/mobile/folders/0Bx-dy0B-9U7JYTdHODdNTDAxM2M?usp=drive_web. 16.12.2015 tarihinde erişildi. Tunç Aksan, A. (2017). Ergenlerde intihara müdahale ve çocuklarda yas sürecine müdahale. Okul psikolojik danışmanları için çalışma kitabı. Mersin: Yenişehir Rehberlik Araştırma Merkezi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | ||||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | ||||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | ||||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | X | |||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | X | |||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |