Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUĞU TANIMA VE DEĞERLENDİRME | OÖ3111055 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Pazartesi 18:30-19:15 Pazartesi 19:30-20:15 Pazartesi 20:30-21:15 Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 Salı 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Tuğba DURAK DEMİRHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile çocuğu tanıma ve değerlendirmenin amacı, önemi ve ilkeleri; erken çocukluk döneminde çocuğu tanıma ve değerlendirmede kullanılan farklı yöntemler ve yaklaşımlar; ve bu yöntem ve yaklaşımların planlama, uygulama, verileri yorumlama ve aktarma aşamalarında dikkat edilmesi gerekenler hakkında bilgi ve öngörü kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmeye Giriş,Eğitimcinin-Eğitim Programının-Kurumun Değerlendirilmesi,Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Tanımı, Amaçları ve Toplanabilecek Veriler,Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Önemi ve İlkeler ,Erken Çocukluk Döneminde Çocuğu Yaşa ve Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme (0-36 ay),Erken Çocukluk Döneminde Çocuğu Yaşa ve Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme (36-72 ay) ,Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Gözlem ve Olay Kaydı) ,Çocuk Gelişim Gözlem Formu ve Gelişim Raporu Düzenlenmesi ,Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Portfolyo),Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Pedagojik Dökümantasyon),Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Çocukla Bireysel Görüşme, Çocuğu Oyun ve Resim Yoluyla Tanıma) ,Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Gelişim Kontrol Listeleri, Projektif ve Standart Testler),Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Aile,Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Özetlenmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çocuğu tanıma ve değerlendirmenin amacını, önemini ve ilkelerini açıklar. | 16, 19, 9 | A |
Erken çocukluk döneminde çocukların yaşa ve gelişim alanlarına göre değerlendirilme süreçlerini karşılaştırır. | 16, 9 | A |
Çocukları tanıma ve değerlendirmede kullanılan farklı yöntemlerin özelliklerini karşılaştırır. | 13, 16, 9 | A |
Çocukları tanıma ve değerlendirmede ailenin rolünü ve önemini tartışır. | 10, 13, 9 | A |
Kendi derlediği gözlem notlarını, yaşa uygun şekilde yorumlar. | 14, 16, 6 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmeye Giriş | |
2 | Eğitimcinin-Eğitim Programının-Kurumun Değerlendirilmesi | |
3 | Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Tanımı, Amaçları ve Toplanabilecek Veriler | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
4 | Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Önemi ve İlkeler | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
5 | Erken Çocukluk Döneminde Çocuğu Yaşa ve Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme (0-36 ay) | MEB 0-36 Aylık Çocuklar İçin Eğitim Programının İncelenmesi |
6 | Erken Çocukluk Döneminde Çocuğu Yaşa ve Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme (36-72 ay) | MEB Okul Öncesi Programının İncelenmesi |
7 | Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Gözlem ve Olay Kaydı) | Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir. |
8 | Çocuk Gelişim Gözlem Formu ve Gelişim Raporu Düzenlenmesi | MEB Okul Öncesi Programı Gelişim Gözlem Formu ve Gelişim Raporu Örneklerinin İncelenmesi |
9 | Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Portfolyo) | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
10 | Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Pedagojik Dökümantasyon) | Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir. |
11 | Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Çocukla Bireysel Görüşme, Çocuğu Oyun ve Resim Yoluyla Tanıma) | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
12 | Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Gelişim Kontrol Listeleri, Projektif ve Standart Testler) | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
13 | Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Aile | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
14 | Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Özetlenmesi | Öğrencilerin gözlem notlarını düzenlemesi |
Kaynak |
MCafee, O. & Leong, D.J.( 2012). Erken çocukluk döneminde gelişim ve öğrenmenin değerlendirilmesi ve desteklenmesi (Çeviri Editörü: Birsen Ekinci Palut). Ankara: Nobel Yayınları., Yavuzer, H. (2016). Resimleriyle çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi, Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme (Erken Çocukluk Döneminde Kullanılan Teknikler ve Güncel Ölçme Araçları). Editörler: Rengin Zembat, Hilal İlknur Tunçeli. 2022. Nobel Akademi Yayıncılık., Kuru, N., & Akman, B. (2019). Çocuğu tanıma ve değerlendirme aracı olarak pedagojik dokümantasyon. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal of Theoretical Educational Science], 12(3), 935-949. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | X | |||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 12 | 12 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 6 | 12 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 6 | 6 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUĞU TANIMA VE DEĞERLENDİRME | OÖ3111055 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Pazartesi 18:30-19:15 Pazartesi 19:30-20:15 Pazartesi 20:30-21:15 Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 Salı 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Tuğba DURAK DEMİRHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile çocuğu tanıma ve değerlendirmenin amacı, önemi ve ilkeleri; erken çocukluk döneminde çocuğu tanıma ve değerlendirmede kullanılan farklı yöntemler ve yaklaşımlar; ve bu yöntem ve yaklaşımların planlama, uygulama, verileri yorumlama ve aktarma aşamalarında dikkat edilmesi gerekenler hakkında bilgi ve öngörü kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmeye Giriş,Eğitimcinin-Eğitim Programının-Kurumun Değerlendirilmesi,Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Tanımı, Amaçları ve Toplanabilecek Veriler,Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Önemi ve İlkeler ,Erken Çocukluk Döneminde Çocuğu Yaşa ve Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme (0-36 ay),Erken Çocukluk Döneminde Çocuğu Yaşa ve Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme (36-72 ay) ,Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Gözlem ve Olay Kaydı) ,Çocuk Gelişim Gözlem Formu ve Gelişim Raporu Düzenlenmesi ,Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Portfolyo),Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Pedagojik Dökümantasyon),Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Çocukla Bireysel Görüşme, Çocuğu Oyun ve Resim Yoluyla Tanıma) ,Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Gelişim Kontrol Listeleri, Projektif ve Standart Testler),Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Aile,Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Özetlenmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çocuğu tanıma ve değerlendirmenin amacını, önemini ve ilkelerini açıklar. | 16, 19, 9 | A |
Erken çocukluk döneminde çocukların yaşa ve gelişim alanlarına göre değerlendirilme süreçlerini karşılaştırır. | 16, 9 | A |
Çocukları tanıma ve değerlendirmede kullanılan farklı yöntemlerin özelliklerini karşılaştırır. | 13, 16, 9 | A |
Çocukları tanıma ve değerlendirmede ailenin rolünü ve önemini tartışır. | 10, 13, 9 | A |
Kendi derlediği gözlem notlarını, yaşa uygun şekilde yorumlar. | 14, 16, 6 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmeye Giriş | |
2 | Eğitimcinin-Eğitim Programının-Kurumun Değerlendirilmesi | |
3 | Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Tanımı, Amaçları ve Toplanabilecek Veriler | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
4 | Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Önemi ve İlkeler | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
5 | Erken Çocukluk Döneminde Çocuğu Yaşa ve Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme (0-36 ay) | MEB 0-36 Aylık Çocuklar İçin Eğitim Programının İncelenmesi |
6 | Erken Çocukluk Döneminde Çocuğu Yaşa ve Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme (36-72 ay) | MEB Okul Öncesi Programının İncelenmesi |
7 | Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Gözlem ve Olay Kaydı) | Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir. |
8 | Çocuk Gelişim Gözlem Formu ve Gelişim Raporu Düzenlenmesi | MEB Okul Öncesi Programı Gelişim Gözlem Formu ve Gelişim Raporu Örneklerinin İncelenmesi |
9 | Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Portfolyo) | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
10 | Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Pedagojik Dökümantasyon) | Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir. |
11 | Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Çocukla Bireysel Görüşme, Çocuğu Oyun ve Resim Yoluyla Tanıma) | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
12 | Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Gelişim Kontrol Listeleri, Projektif ve Standart Testler) | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
13 | Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Aile | Konuyla ilgili okumalar yapılır. |
14 | Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Özetlenmesi | Öğrencilerin gözlem notlarını düzenlemesi |
Kaynak |
MCafee, O. & Leong, D.J.( 2012). Erken çocukluk döneminde gelişim ve öğrenmenin değerlendirilmesi ve desteklenmesi (Çeviri Editörü: Birsen Ekinci Palut). Ankara: Nobel Yayınları., Yavuzer, H. (2016). Resimleriyle çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi, Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme (Erken Çocukluk Döneminde Kullanılan Teknikler ve Güncel Ölçme Araçları). Editörler: Rengin Zembat, Hilal İlknur Tunçeli. 2022. Nobel Akademi Yayıncılık., Kuru, N., & Akman, B. (2019). Çocuğu tanıma ve değerlendirme aracı olarak pedagojik dokümantasyon. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal of Theoretical Educational Science], 12(3), 935-949. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | X | |||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |