Özel gereksinimli ve özel eğitim gereksinimli öğrencilerin özelliklerini, ihtiyaçlarını anlamayı, kaynaştırma süreçlerini yönetmeyi ve etkili müdahalaler planlamayı, özel gereksinimli öğrencilerin eğitiminde farklılaştırma prensiplerini ve bu öğrencilere yönelik psikolojik destek yaklaşımlar hakkında bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Bireysel farklılıklar, özel gereksinimli çocukların özellikleri ve sınıflandırılması
,Özel eğitimin tarihçesi ve ülkemizdeki yasal mevzuat,Özel Eğitimde Tanılama ve Değerlendirme,Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı,Kaynaştırma, Bütünleştirme ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri,Okul ve Aile İletişimi,Okul Rehberlik Servisine Düşen Görevler, Özel Gereksinimli Çocuğa Psikolojik Danışma Hizmeti,Zihinsel yetersizliği olan çocukların özellikleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı,Otizms spektrum bozukluğu olan çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı,İşitme yetersizliği olan çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı,Görme yetersizliği olan çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı,Özel yetenekli çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı,Fiziksel/süreğen yetersizliği olan çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı,Özgül öğrenme güçlüğü ve DEHB olan çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Özel eğitim gereksinimli öğrencilerin tanılanmalarında ve yerleştirilmelerinde üzerine düşen görevleri özetler.
10, 9
C
Özel gereksinimli öğrencilerinin ve danışanlarının bireysel ihtiyaçlarını analiz eder.
10, 13, 16, 9
C
Özel eğitim gereksinimi olan bireylere yönelik kapsayıcı uygulamalarda aktif şekilde yer alır.
10, 13, 15, 16, 9
C
Özel gereksinimli öğrenciler için kapsayıcı danışmanlık programı tasarlar.
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
C: Çoktan Seçmeli Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Bireysel farklılıklar, özel gereksinimli çocukların özellikleri ve sınıflandırılması
2
Özel eğitimin tarihçesi ve ülkemizdeki yasal mevzuat
3
Özel Eğitimde Tanılama ve Değerlendirme
4
Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı
5
Kaynaştırma, Bütünleştirme ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
6
Okul ve Aile İletişimi
7
Okul Rehberlik Servisine Düşen Görevler, Özel Gereksinimli Çocuğa Psikolojik Danışma Hizmeti
8
Zihinsel yetersizliği olan çocukların özellikleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı
9
Otizms spektrum bozukluğu olan çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı
10
İşitme yetersizliği olan çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı
11
Görme yetersizliği olan çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı
12
Özel yetenekli çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı
13
Fiziksel/süreğen yetersizliği olan çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı
14
Özgül öğrenme güçlüğü ve DEHB olan çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı
Kaynak
Genel eğitim okullarında özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. G. Akçamete (Ed.), 2010. Kök
Batu, E. S.; Subaşı-Yurtçu, A. B. (2017). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Özel Eğitim ve Kaynaştırma Uygulamaları. Vize Yayıncılık.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
X
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
2
10
20
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
15
15
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
83
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(83/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA
OÖ4211063
Bahar Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Salı 20:30-21:15
Salı 21:30-22:15
Perşembe 13:30-14:15
Perşembe 14:30-15:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Meslek Bilgisi
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Özel gereksinimli ve özel eğitim gereksinimli öğrencilerin özelliklerini, ihtiyaçlarını anlamayı, kaynaştırma süreçlerini yönetmeyi ve etkili müdahalaler planlamayı, özel gereksinimli öğrencilerin eğitiminde farklılaştırma prensiplerini ve bu öğrencilere yönelik psikolojik destek yaklaşımlar hakkında bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Bireysel farklılıklar, özel gereksinimli çocukların özellikleri ve sınıflandırılması
,Özel eğitimin tarihçesi ve ülkemizdeki yasal mevzuat,Özel Eğitimde Tanılama ve Değerlendirme,Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı,Kaynaştırma, Bütünleştirme ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri,Okul ve Aile İletişimi,Okul Rehberlik Servisine Düşen Görevler, Özel Gereksinimli Çocuğa Psikolojik Danışma Hizmeti,Zihinsel yetersizliği olan çocukların özellikleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı,Otizms spektrum bozukluğu olan çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı,İşitme yetersizliği olan çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı,Görme yetersizliği olan çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı,Özel yetenekli çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı,Fiziksel/süreğen yetersizliği olan çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı,Özgül öğrenme güçlüğü ve DEHB olan çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Özel eğitim gereksinimli öğrencilerin tanılanmalarında ve yerleştirilmelerinde üzerine düşen görevleri özetler.
10, 9
C
Özel gereksinimli öğrencilerinin ve danışanlarının bireysel ihtiyaçlarını analiz eder.
10, 13, 16, 9
C
Özel eğitim gereksinimi olan bireylere yönelik kapsayıcı uygulamalarda aktif şekilde yer alır.
10, 13, 15, 16, 9
C
Özel gereksinimli öğrenciler için kapsayıcı danışmanlık programı tasarlar.
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
C: Çoktan Seçmeli Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Bireysel farklılıklar, özel gereksinimli çocukların özellikleri ve sınıflandırılması
2
Özel eğitimin tarihçesi ve ülkemizdeki yasal mevzuat
3
Özel Eğitimde Tanılama ve Değerlendirme
4
Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı
5
Kaynaştırma, Bütünleştirme ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
6
Okul ve Aile İletişimi
7
Okul Rehberlik Servisine Düşen Görevler, Özel Gereksinimli Çocuğa Psikolojik Danışma Hizmeti
8
Zihinsel yetersizliği olan çocukların özellikleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı
9
Otizms spektrum bozukluğu olan çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı
10
İşitme yetersizliği olan çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı
11
Görme yetersizliği olan çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı
12
Özel yetenekli çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı
13
Fiziksel/süreğen yetersizliği olan çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı
14
Özgül öğrenme güçlüğü ve DEHB olan çocukların özellkleri, eğitimleri ve psikolojik danışmanlığı
Kaynak
Genel eğitim okullarında özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. G. Akçamete (Ed.), 2010. Kök
Batu, E. S.; Subaşı-Yurtçu, A. B. (2017). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Özel Eğitim ve Kaynaştırma Uygulamaları. Vize Yayıncılık.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
X
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.