Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE GELİŞİM II | OÖ1251970 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Pazartesi 10:00-10:45 Pazartesi 11:00-11:45 Pazartesi 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, çocuk gelişimi kuramları ile 36-72 ay arası çocukların, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal ve duygusal gelişim alanlarının özelliklerinin ve bu gelişim alanlarının birbiriyle ilişkisinin, çocuklara eğitim verenlerin dikkat etmesi ve gözetmesi gereken temel hususlar bağlamında ve evrensel, kültürel ve disiplinlerarası bir bakış açısı ile işlenmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Erken Çocukluk Döneminde Gelişimin Temel Kavramları, İlkeleri ve Gelişimi Etkileyen Faktörler,Çocuk Gelişim Kuramlarına Genel Bakış,Psikanalitik Kuram, Davranışçı Öğrenme Kuramı, Sosyal Öğrenme Kuramı, Bağlanma Kuramı ,Bilişsel Gelişim Kuramı, Sosyokültürel Gelişim Kuramı, Ekolojik Sistemler Kuramı ,36-72 Ay Fiziksel Gelişim Özellikleri,36-72 Ay Bilişsel Gelişim Özellikleri,36-72 Ay Dil Gelişimi Özellikleri,36-72 Ay Sosyal-Duygusal Gelişim Özellikleri,36-72 Ay Ahlak ve Kişilik Gelişim Özellikleri,36-72 Ay Cinsel Gelişim Özellikleri,36-72 Ay Öz Bakım Becerileri ve Öz Düzenleme ,Farklı Gelişen Çocuklar ve Özellikleri,36-72 Ay İçin Eğitim Programı ,Gelişim alanlarının birbiri ile ilişkisi ve erken çocukluk öğrenme ortamlarına yansımaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çocuk gelişim kuramlarının temel özelliklerini karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
36-72 ay çocuğunun gelişimsel özelliklerini açıklar. | 13, 16, 9 | A |
36-72 aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programının ilkelerini ve temel özelliklerini, gelişimin temel kavram ve ilkeleriyle ilişkilendirerek tartışır. | 10, 16, 9 | A |
Gelişim alanlarının birbiri ile ilişkisinin erken çocukluk öğrenme ortamlarında desteklenmesi için öneriler geliştirir. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Erken Çocukluk Döneminde Gelişimin Temel Kavramları, İlkeleri ve Gelişimi Etkileyen Faktörler | |
2 | Çocuk Gelişim Kuramlarına Genel Bakış | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
3 | Psikanalitik Kuram, Davranışçı Öğrenme Kuramı, Sosyal Öğrenme Kuramı, Bağlanma Kuramı | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
4 | Bilişsel Gelişim Kuramı, Sosyokültürel Gelişim Kuramı, Ekolojik Sistemler Kuramı | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
5 | 36-72 Ay Fiziksel Gelişim Özellikleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir |
6 | 36-72 Ay Bilişsel Gelişim Özellikleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir |
7 | 36-72 Ay Dil Gelişimi Özellikleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir |
8 | 36-72 Ay Sosyal-Duygusal Gelişim Özellikleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir |
9 | 36-72 Ay Ahlak ve Kişilik Gelişim Özellikleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir |
10 | 36-72 Ay Cinsel Gelişim Özellikleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
11 | 36-72 Ay Öz Bakım Becerileri ve Öz Düzenleme | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
12 | Farklı Gelişen Çocuklar ve Özellikleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
13 | 36-72 Ay İçin Eğitim Programı | 36-72 Ay İçin MEB Eğitim Programı’nın incelenmesi |
14 | Gelişim alanlarının birbiri ile ilişkisi ve erken çocukluk öğrenme ortamlarına yansımaları | Konuyla ilgili ödev hazırlama |
Kaynak |
Gülay Ogelman, H. (Editör) (2020). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim (Gelişim Bağlamında Yaşamın İlk Yılları). Eğiten Kitap. Babaroğlu, A. & Öztürk Serter, G. (Editörler) (2022). Çocuk Gelişiminde Kuramlar. Eğiten Kitap. Smith, J. T. (2022). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim [Çok Kültürlü Bir Bakış Açısı]. Nobel Akademik Yayıncılık. Saraç, S., Abanoz, T. & Gülay Ogelman, H. (2021). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öz Düzenleme Becerilerinin Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gelişim ve Psikoloji Dergisi, 2(3), 1-11. Topcu, Z. G. & Demircioğlu, H. (2020). Ekolojik Sistemler Perspektifinden Psikolojik Sağlamlık. Gelişim ve Psikoloji Dergisi, 1(2), 125-147. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | ||||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | ||||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | X | |||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 20 | 40 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 10 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 4 | 8 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 180 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE GELİŞİM II | OÖ1251970 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Pazartesi 10:00-10:45 Pazartesi 11:00-11:45 Pazartesi 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, çocuk gelişimi kuramları ile 36-72 ay arası çocukların, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal ve duygusal gelişim alanlarının özelliklerinin ve bu gelişim alanlarının birbiriyle ilişkisinin, çocuklara eğitim verenlerin dikkat etmesi ve gözetmesi gereken temel hususlar bağlamında ve evrensel, kültürel ve disiplinlerarası bir bakış açısı ile işlenmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Erken Çocukluk Döneminde Gelişimin Temel Kavramları, İlkeleri ve Gelişimi Etkileyen Faktörler,Çocuk Gelişim Kuramlarına Genel Bakış,Psikanalitik Kuram, Davranışçı Öğrenme Kuramı, Sosyal Öğrenme Kuramı, Bağlanma Kuramı ,Bilişsel Gelişim Kuramı, Sosyokültürel Gelişim Kuramı, Ekolojik Sistemler Kuramı ,36-72 Ay Fiziksel Gelişim Özellikleri,36-72 Ay Bilişsel Gelişim Özellikleri,36-72 Ay Dil Gelişimi Özellikleri,36-72 Ay Sosyal-Duygusal Gelişim Özellikleri,36-72 Ay Ahlak ve Kişilik Gelişim Özellikleri,36-72 Ay Cinsel Gelişim Özellikleri,36-72 Ay Öz Bakım Becerileri ve Öz Düzenleme ,Farklı Gelişen Çocuklar ve Özellikleri,36-72 Ay İçin Eğitim Programı ,Gelişim alanlarının birbiri ile ilişkisi ve erken çocukluk öğrenme ortamlarına yansımaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çocuk gelişim kuramlarının temel özelliklerini karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
36-72 ay çocuğunun gelişimsel özelliklerini açıklar. | 13, 16, 9 | A |
36-72 aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programının ilkelerini ve temel özelliklerini, gelişimin temel kavram ve ilkeleriyle ilişkilendirerek tartışır. | 10, 16, 9 | A |
Gelişim alanlarının birbiri ile ilişkisinin erken çocukluk öğrenme ortamlarında desteklenmesi için öneriler geliştirir. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Erken Çocukluk Döneminde Gelişimin Temel Kavramları, İlkeleri ve Gelişimi Etkileyen Faktörler | |
2 | Çocuk Gelişim Kuramlarına Genel Bakış | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
3 | Psikanalitik Kuram, Davranışçı Öğrenme Kuramı, Sosyal Öğrenme Kuramı, Bağlanma Kuramı | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
4 | Bilişsel Gelişim Kuramı, Sosyokültürel Gelişim Kuramı, Ekolojik Sistemler Kuramı | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
5 | 36-72 Ay Fiziksel Gelişim Özellikleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir |
6 | 36-72 Ay Bilişsel Gelişim Özellikleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir |
7 | 36-72 Ay Dil Gelişimi Özellikleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir |
8 | 36-72 Ay Sosyal-Duygusal Gelişim Özellikleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir |
9 | 36-72 Ay Ahlak ve Kişilik Gelişim Özellikleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir |
10 | 36-72 Ay Cinsel Gelişim Özellikleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
11 | 36-72 Ay Öz Bakım Becerileri ve Öz Düzenleme | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
12 | Farklı Gelişen Çocuklar ve Özellikleri | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
13 | 36-72 Ay İçin Eğitim Programı | 36-72 Ay İçin MEB Eğitim Programı’nın incelenmesi |
14 | Gelişim alanlarının birbiri ile ilişkisi ve erken çocukluk öğrenme ortamlarına yansımaları | Konuyla ilgili ödev hazırlama |
Kaynak |
Gülay Ogelman, H. (Editör) (2020). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim (Gelişim Bağlamında Yaşamın İlk Yılları). Eğiten Kitap. Babaroğlu, A. & Öztürk Serter, G. (Editörler) (2022). Çocuk Gelişiminde Kuramlar. Eğiten Kitap. Smith, J. T. (2022). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim [Çok Kültürlü Bir Bakış Açısı]. Nobel Akademik Yayıncılık. Saraç, S., Abanoz, T. & Gülay Ogelman, H. (2021). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öz Düzenleme Becerilerinin Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gelişim ve Psikoloji Dergisi, 2(3), 1-11. Topcu, Z. G. & Demircioğlu, H. (2020). Ekolojik Sistemler Perspektifinden Psikolojik Sağlamlık. Gelişim ve Psikoloji Dergisi, 1(2), 125-147. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | ||||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | ||||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | X | |||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |