Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OKULA UYUM VE ERKEN OKURYAZARLIK EĞİTİMİ | OÖ4111061 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Pazartesi 18:30-19:15 Pazartesi 19:30-20:15 Pazartesi 20:30-21:15 Çarşamba 09:00-09:45 Çarşamba 10:00-10:45 Çarşamba 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK |
Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. Mefharet Veziroğlu Çelik |
Dersin Amacı | Öğretmen adaylarının erken çocukluk döneminde okula başlama ve okula uyum süreci, okula uyumun bileşenleri, ilkokula hazırbulnuşluk ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama; okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, erken okuryazarlık, sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme gibi konularda bilgilerinin arttırılması ve mesleki becerilerinin desteklenmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Okula uyumun tanımı ve okula uyumu etkileyen faktörler,Okula uyumun boyutları I (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar,Okula uyumun boyutları II (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri),Okula uyum programı ve çalışmaları,İlkokula hazırlığın önemi boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri),Okula hazırbulunuşluk ve ilkokula hazırlık çalışmaları,Erken çocukluk eğitiminde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, Erken okuryazarlık, Fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), Sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi, yazı farkındalığı, Okul öncesi eğitim programına uygun erken okuryazarlık etkinlikleri planlama ve uygulama,Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazma hazırlık etkinliklerinin değerlendirilmesi,Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazma hazırlık etkinliklerinin değerlendirilmesi II,Erken okuryazarlık merkezleri ve erken okuryazarlık uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Okula uyum sürecini açıklar. | 10, 9 | A, E, F |
Okula uyum sürecini kolaylaştıracak etkinlikler tasarlar. | 14, 6, 9 | E, F |
İlkokula hazırbulunuşluğu etkileyen faktörleri açıklar. | 10, 9 | A |
Çocukların fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel ve özbakım yeterliklerine uygun olarak ilkokula hazırbulunuşluğa yönelik planlamalar yapar. | A, E, H | |
Erken okuryazarlık becerilerini açıklar. | 10, 9 | A |
Çocukların sözel dil becerilerine ve sözcük bilgisi gelişimine okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinliklerini değerlendirir. | 10, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Okula uyumun tanımı ve okula uyumu etkileyen faktörler | |
2 | Okula uyumun boyutları I (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri) | Önerilen kaynakların incelenmesi |
3 | Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar | Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının incelenmesi |
4 | Okula uyumun boyutları II (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri) | |
5 | Okula uyum programı ve çalışmaları | |
6 | İlkokula hazırlığın önemi boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri) | |
7 | Okula hazırbulunuşluk ve ilkokula hazırlık çalışmaları | |
8 | Erken çocukluk eğitiminde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, Erken okuryazarlık | |
9 | Fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı) | Fonolojik süreç becerileri üzerine önerilen okumaların yapılması |
10 | Sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi, yazı farkındalığı | |
11 | Okul öncesi eğitim programına uygun erken okuryazarlık etkinlikleri planlama ve uygulama | Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlik planlarının incelenmesi |
12 | Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazma hazırlık etkinliklerinin değerlendirilmesi | |
13 | Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazma hazırlık etkinliklerinin değerlendirilmesi II | Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazma hazırlık etkinlik planının uygulanması |
14 | Erken okuryazarlık merkezleri ve erken okuryazarlık uygulamaları | Erken okuryazarlık uygulamaları |
Kaynak |
MEB 2022-2023 Okula Uyum Rehberi https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_08/31121627_Okul_Oncesi_Egitim_Uyum_Rehberi.pdf |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | ||||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 6 | 6 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 5 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 5 | 3 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 9 | 3 | 27 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 5 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OKULA UYUM VE ERKEN OKURYAZARLIK EĞİTİMİ | OÖ4111061 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Pazartesi 18:30-19:15 Pazartesi 19:30-20:15 Pazartesi 20:30-21:15 Çarşamba 09:00-09:45 Çarşamba 10:00-10:45 Çarşamba 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK |
Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. Mefharet Veziroğlu Çelik |
Dersin Amacı | Öğretmen adaylarının erken çocukluk döneminde okula başlama ve okula uyum süreci, okula uyumun bileşenleri, ilkokula hazırbulnuşluk ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama; okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, erken okuryazarlık, sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme gibi konularda bilgilerinin arttırılması ve mesleki becerilerinin desteklenmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Okula uyumun tanımı ve okula uyumu etkileyen faktörler,Okula uyumun boyutları I (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar,Okula uyumun boyutları II (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri),Okula uyum programı ve çalışmaları,İlkokula hazırlığın önemi boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri),Okula hazırbulunuşluk ve ilkokula hazırlık çalışmaları,Erken çocukluk eğitiminde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, Erken okuryazarlık, Fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), Sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi, yazı farkındalığı, Okul öncesi eğitim programına uygun erken okuryazarlık etkinlikleri planlama ve uygulama,Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazma hazırlık etkinliklerinin değerlendirilmesi,Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazma hazırlık etkinliklerinin değerlendirilmesi II,Erken okuryazarlık merkezleri ve erken okuryazarlık uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Okula uyum sürecini açıklar. | 10, 9 | A, E, F |
Okula uyum sürecini kolaylaştıracak etkinlikler tasarlar. | 14, 6, 9 | E, F |
İlkokula hazırbulunuşluğu etkileyen faktörleri açıklar. | 10, 9 | A |
Çocukların fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel ve özbakım yeterliklerine uygun olarak ilkokula hazırbulunuşluğa yönelik planlamalar yapar. | A, E, H | |
Erken okuryazarlık becerilerini açıklar. | 10, 9 | A |
Çocukların sözel dil becerilerine ve sözcük bilgisi gelişimine okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinliklerini değerlendirir. | 10, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Okula uyumun tanımı ve okula uyumu etkileyen faktörler | |
2 | Okula uyumun boyutları I (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri) | Önerilen kaynakların incelenmesi |
3 | Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar | Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının incelenmesi |
4 | Okula uyumun boyutları II (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri) | |
5 | Okula uyum programı ve çalışmaları | |
6 | İlkokula hazırlığın önemi boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri) | |
7 | Okula hazırbulunuşluk ve ilkokula hazırlık çalışmaları | |
8 | Erken çocukluk eğitiminde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, Erken okuryazarlık | |
9 | Fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı) | Fonolojik süreç becerileri üzerine önerilen okumaların yapılması |
10 | Sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi, yazı farkındalığı | |
11 | Okul öncesi eğitim programına uygun erken okuryazarlık etkinlikleri planlama ve uygulama | Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlik planlarının incelenmesi |
12 | Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazma hazırlık etkinliklerinin değerlendirilmesi | |
13 | Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazma hazırlık etkinliklerinin değerlendirilmesi II | Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazma hazırlık etkinlik planının uygulanması |
14 | Erken okuryazarlık merkezleri ve erken okuryazarlık uygulamaları | Erken okuryazarlık uygulamaları |
Kaynak |
MEB 2022-2023 Okula Uyum Rehberi https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_08/31121627_Okul_Oncesi_Egitim_Uyum_Rehberi.pdf |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | ||||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |