Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK RUH SAĞLIĞI | OÖ3251960 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Salı 09:00-09:45 Salı 10:00-10:45 Salı 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Seda ATA ERDOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin, çocuk ruh sağlığı konusunda yeterlilik kazanmalarıdır. Bu amaçla öğrenciler, çocuk ruh sağlığı tanımları ve ruh sağlığı kuramları hakkında bilgi edinerek, sınıflarda görülen problemli davranışlar, savunma mekanizmaları, normal ve normal olmayan davranışların tanımı, çocukta dengeli kişilik oluşturma, uyum ve uyum sorunlarının nedenlerini ve etkilerini öğrenmektedirler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Dersle İlgili Genel Bilgiler, Ruh Sağlığının Tanımı ,Erken Çocuklukta Duygu ve Davranış Bozuklukları,Erken Çocuklukta Duygu ve Davranış Bozuklukları ,Çocuklarda Gelişim Dönemlerine Özgü Sorunlar ,Ruh Sağlığı ile İlgili Kavramlar ve Kuramlar,Erken Çocuklukta Duygusal Gelişim ,Okul ve Ailede Sağlıklı İletişim ,Çocuklarda Uyum ve Davranış Problemlerine Neden Olan Etmenler ,Çocuk Ruh Sağlığı ve Hastalıkları ,Savunma Düzenekleri ,Çocuğun Ruh Sağlığı ve Gelişimini Etkileyen Durumlar ,Çocuk Ruh Sağlığının Önemi ve Etkileyen Etmenler,Çocuklarda Ruh Sağlığını Korumaya Yönelik Etkinlikler ,Genel Tekrar ve Ders Değertlendirmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ruh sağlığı kavramı hakkında bilgi sahibi olma | 10, 16 | A, E |
Ruh sağlığı ile ilgili psikolojik yaklaşımları teorileri bilme | 10, 16, 9 | A, E |
Çocuklarda görülen duygusal bozuklukları tanımlayabilme | 10, 16, 9 | A, E |
Savunma mekanizmalarını örnekleyebilme | 10, 9 | A, E |
Ruhsal bozukluk nedenlerini ve doğru yaklaşımları bilme | 10, 12, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, Dersle İlgili Genel Bilgiler, Ruh Sağlığının Tanımı | Ders hakkında beklentilerin konuşulması |
2 | Erken Çocuklukta Duygu ve Davranış Bozuklukları | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
3 | Erken Çocuklukta Duygu ve Davranış Bozuklukları | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
4 | Çocuklarda Gelişim Dönemlerine Özgü Sorunlar | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
5 | Ruh Sağlığı ile İlgili Kavramlar ve Kuramlar | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
6 | Erken Çocuklukta Duygusal Gelişim | ilgili konuda önerilen makalelerin okunması |
7 | Okul ve Ailede Sağlıklı İletişim | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
8 | Çocuklarda Uyum ve Davranış Problemlerine Neden Olan Etmenler | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
9 | Çocuk Ruh Sağlığı ve Hastalıkları | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
10 | Savunma Düzenekleri | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
11 | Çocuğun Ruh Sağlığı ve Gelişimini Etkileyen Durumlar | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
12 | Çocuk Ruh Sağlığının Önemi ve Etkileyen Etmenler | İlgili konuda makalelerin okunması |
13 | Çocuklarda Ruh Sağlığını Korumaya Yönelik Etkinlikler | İlgili konuda makalelerin okunması |
14 | Genel Tekrar ve Ders Değertlendirmesi | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
Kaynak |
YAVUZER, H.(2019).Çocuk Psikolojisi.Remzi Kitabevi. YEŞİLYAPRAK, B. (2019). Gelişim Öğrenme Öğretim, Pegem Akademi Yayıncılık. YALÇIN,S. (2017).Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Songür Eğitim Eğitim Hizmetleri. CÜCELOĞLU,D. (2016).İnsan ve Davranışı. Remzi Kitabevi. BAŞTEMUR, S. (2021). Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. FIRAT, M., KAYA BAĞDAŞ, Ç. (2021). Çocuk Psikolojisi ve Ruh Sağlığı. Eğiten Kitap. Genişletilmiş 2. Baskı. Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | ||||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | ||||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 1 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 6 | 12 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 3 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 3 | 42 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 7 | 2 | 14 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 145 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(145/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK RUH SAĞLIĞI | OÖ3251960 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Salı 09:00-09:45 Salı 10:00-10:45 Salı 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Seda ATA ERDOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin, çocuk ruh sağlığı konusunda yeterlilik kazanmalarıdır. Bu amaçla öğrenciler, çocuk ruh sağlığı tanımları ve ruh sağlığı kuramları hakkında bilgi edinerek, sınıflarda görülen problemli davranışlar, savunma mekanizmaları, normal ve normal olmayan davranışların tanımı, çocukta dengeli kişilik oluşturma, uyum ve uyum sorunlarının nedenlerini ve etkilerini öğrenmektedirler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Dersle İlgili Genel Bilgiler, Ruh Sağlığının Tanımı ,Erken Çocuklukta Duygu ve Davranış Bozuklukları,Erken Çocuklukta Duygu ve Davranış Bozuklukları ,Çocuklarda Gelişim Dönemlerine Özgü Sorunlar ,Ruh Sağlığı ile İlgili Kavramlar ve Kuramlar,Erken Çocuklukta Duygusal Gelişim ,Okul ve Ailede Sağlıklı İletişim ,Çocuklarda Uyum ve Davranış Problemlerine Neden Olan Etmenler ,Çocuk Ruh Sağlığı ve Hastalıkları ,Savunma Düzenekleri ,Çocuğun Ruh Sağlığı ve Gelişimini Etkileyen Durumlar ,Çocuk Ruh Sağlığının Önemi ve Etkileyen Etmenler,Çocuklarda Ruh Sağlığını Korumaya Yönelik Etkinlikler ,Genel Tekrar ve Ders Değertlendirmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ruh sağlığı kavramı hakkında bilgi sahibi olma | 10, 16 | A, E |
Ruh sağlığı ile ilgili psikolojik yaklaşımları teorileri bilme | 10, 16, 9 | A, E |
Çocuklarda görülen duygusal bozuklukları tanımlayabilme | 10, 16, 9 | A, E |
Savunma mekanizmalarını örnekleyebilme | 10, 9 | A, E |
Ruhsal bozukluk nedenlerini ve doğru yaklaşımları bilme | 10, 12, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, Dersle İlgili Genel Bilgiler, Ruh Sağlığının Tanımı | Ders hakkında beklentilerin konuşulması |
2 | Erken Çocuklukta Duygu ve Davranış Bozuklukları | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
3 | Erken Çocuklukta Duygu ve Davranış Bozuklukları | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
4 | Çocuklarda Gelişim Dönemlerine Özgü Sorunlar | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
5 | Ruh Sağlığı ile İlgili Kavramlar ve Kuramlar | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
6 | Erken Çocuklukta Duygusal Gelişim | ilgili konuda önerilen makalelerin okunması |
7 | Okul ve Ailede Sağlıklı İletişim | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
8 | Çocuklarda Uyum ve Davranış Problemlerine Neden Olan Etmenler | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
9 | Çocuk Ruh Sağlığı ve Hastalıkları | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
10 | Savunma Düzenekleri | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
11 | Çocuğun Ruh Sağlığı ve Gelişimini Etkileyen Durumlar | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
12 | Çocuk Ruh Sağlığının Önemi ve Etkileyen Etmenler | İlgili konuda makalelerin okunması |
13 | Çocuklarda Ruh Sağlığını Korumaya Yönelik Etkinlikler | İlgili konuda makalelerin okunması |
14 | Genel Tekrar ve Ders Değertlendirmesi | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
Kaynak |
YAVUZER, H.(2019).Çocuk Psikolojisi.Remzi Kitabevi. YEŞİLYAPRAK, B. (2019). Gelişim Öğrenme Öğretim, Pegem Akademi Yayıncılık. YALÇIN,S. (2017).Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Songür Eğitim Eğitim Hizmetleri. CÜCELOĞLU,D. (2016).İnsan ve Davranışı. Remzi Kitabevi. BAŞTEMUR, S. (2021). Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. FIRAT, M., KAYA BAĞDAŞ, Ç. (2021). Çocuk Psikolojisi ve Ruh Sağlığı. Eğiten Kitap. Genişletilmiş 2. Baskı. Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | ||||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | ||||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |