Erken çocukluk eğitiminde öğrenme yaklaşımları ile ilgili temel beceriler kazanmak
Dersin İçeriği
Bu ders; Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Öğrenmeyle İlgili Temel Kavramlar,Öğrenmenin Temelleri ve Eğitime Yansıması,Erken çocukluk döneminde öğrenmeyi etkileyen faktörler; geri bildirim,Erken çocukluk döneminde öğrenmeyi etkileyen faktörler; motivasyon ve pekiştireçler,Bilişsel kuramlar,Yapılandırmacılık Kuramı,Davranışçı öğrenme kuramları,Sosyal öğrenme kuramı,Beyin temelli öğrenme kuramları,Bloom Taksonomisi,Erken çocukluk döneminde etkili öğrenme,Erken çocukluk döneminde etkili öğrenme için öğretmenin yapabilecekleri,Erken çocukluk döneminde etkili öğrenme için ortam düzenlenmesi,Erken çocukluk döneminde etkili öğrenme için eğitim içeriği düzenlemeleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Erken çocukluk dönemine yönelik öğrenme yaklaşımlarını, yaklaşımların farklılaşan yönlerini tanır ve bu yaklaşımlara göre öğrenme planlarını ve ortamlarını düzenler.
10, 16, 9
A, E
Öğrenme ile ilgili temel ilke ve kavramları tanımlar
10, 16, 9
A, E
Erken çocukluk döneminde öğrenmeyi etkileyen faktörleri (geri bildirim, motivasyon, pekiştireçler) listeler ve açıklar
10, 16, 9
A, E
Öğrenme kuram ve yaklaşımlarını (Davranışçı öğrenme kuramları, Bilişsel Kuramlar, yapılandırmacı kuramlar, sosyal öğrenme kuramı ve beyin temelli öğrenme kuramları) açıklar
10, 16, 9
A, E
Öğrenme kuram ve yaklaşımlarını (Davranışçı öğrenme kuramları, Bilişsel Kuramlar, yapılandırmacı kuramlar, sosyal öğrenme kuramı ve beyin temelli öğrenme kuramları) karşılaştırır
10, 16, 9
A, E
Erken çocukluk döneminde etkili öğrenme için ortam ve eğitim içeriği düzenler
10, 16, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Öğrenmeyle İlgili Temel Kavramlar
2
Öğrenmenin Temelleri ve Eğitime Yansıması
3
Erken çocukluk döneminde öğrenmeyi etkileyen faktörler; geri bildirim
4
Erken çocukluk döneminde öğrenmeyi etkileyen faktörler; motivasyon ve pekiştireçler
-
5
Bilişsel kuramlar
Bilişsel Kuramlar Üzerine Okumaların Yapılması
6
Yapılandırmacılık Kuramı
Yapılandırmacılık kuramı üzerine okumaların yapılması
7
Davranışçı öğrenme kuramları
Davranışçı Öğrenme Kuramı Üzerine Okumaların Yapılması
8
Sosyal öğrenme kuramı
Sosyal Öğrenme Kuramı Üzerine Okumaların Yapılması
9
Beyin temelli öğrenme kuramları
Beyin Temelli Kuramlar Üzerine Okumaların Yapılması
10
Bloom Taksonomisi
Bloom Taksonomisi Üzerine Okumaların Yapılması
11
Erken çocukluk döneminde etkili öğrenme
12
Erken çocukluk döneminde etkili öğrenme için öğretmenin yapabilecekleri
13
Erken çocukluk döneminde etkili öğrenme için ortam düzenlenmesi
14
Erken çocukluk döneminde etkili öğrenme için eğitim içeriği düzenlemeleri
Kaynak
Gürol, A. (2018). Erken Çocuklukta Öğrenme Yaklaşımları: İstanbul: Efe yayınları.
Schunk, D.H. (2009).Öğrenme Teorileri Eğitimsel Bir Bakışla. (5.Baskıdan çeviri) (Çeviri Editörü: Muzaffer Şahin). Ankara: Nobel.
Saban, A. (2002). Öğrenme ve öğretme süreci, Nobel, Ankara.
Senemoğlu, N. (2004). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Gazi Kitapevi, Ankara.
Bayrakçeken, S. Oktay, Ö. Samancı, O. Canpolat, N. (2021). Motivasyon Kuramları Çerçevesinde Öğrencilerin Öğrenme Motivasyonlarının Arttırılması: Bir Derleme Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (2), 677-698.
Bayrakcı, M. (2007). Sosyal Öğrenme Kuramı ve Eğitimde Uygulanması . Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 0 (14) , 198-210
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
14
1
14
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
14
2
28
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
2
5
10
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
7
2
14
Genel Sınav ve Hazırlığı
14
2
28
Performans Görevi, Bakım Planı
14
1
14
Toplam İş Yükü (Saat)
150
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30)
5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI
OÖ3111056
Güz Dönemi
3+0
3
5
Ders Programı
Pazartesi 10:00-10:45
Pazartesi 11:00-11:45
Pazartesi 12:00-12:45
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Erken çocukluk eğitiminde öğrenme yaklaşımları ile ilgili temel beceriler kazanmak
Dersin İçeriği
Bu ders; Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Öğrenmeyle İlgili Temel Kavramlar,Öğrenmenin Temelleri ve Eğitime Yansıması,Erken çocukluk döneminde öğrenmeyi etkileyen faktörler; geri bildirim,Erken çocukluk döneminde öğrenmeyi etkileyen faktörler; motivasyon ve pekiştireçler,Bilişsel kuramlar,Yapılandırmacılık Kuramı,Davranışçı öğrenme kuramları,Sosyal öğrenme kuramı,Beyin temelli öğrenme kuramları,Bloom Taksonomisi,Erken çocukluk döneminde etkili öğrenme,Erken çocukluk döneminde etkili öğrenme için öğretmenin yapabilecekleri,Erken çocukluk döneminde etkili öğrenme için ortam düzenlenmesi,Erken çocukluk döneminde etkili öğrenme için eğitim içeriği düzenlemeleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Erken çocukluk dönemine yönelik öğrenme yaklaşımlarını, yaklaşımların farklılaşan yönlerini tanır ve bu yaklaşımlara göre öğrenme planlarını ve ortamlarını düzenler.
10, 16, 9
A, E
Öğrenme ile ilgili temel ilke ve kavramları tanımlar
10, 16, 9
A, E
Erken çocukluk döneminde öğrenmeyi etkileyen faktörleri (geri bildirim, motivasyon, pekiştireçler) listeler ve açıklar
10, 16, 9
A, E
Öğrenme kuram ve yaklaşımlarını (Davranışçı öğrenme kuramları, Bilişsel Kuramlar, yapılandırmacı kuramlar, sosyal öğrenme kuramı ve beyin temelli öğrenme kuramları) açıklar
10, 16, 9
A, E
Öğrenme kuram ve yaklaşımlarını (Davranışçı öğrenme kuramları, Bilişsel Kuramlar, yapılandırmacı kuramlar, sosyal öğrenme kuramı ve beyin temelli öğrenme kuramları) karşılaştırır
10, 16, 9
A, E
Erken çocukluk döneminde etkili öğrenme için ortam ve eğitim içeriği düzenler
10, 16, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Öğrenmeyle İlgili Temel Kavramlar
2
Öğrenmenin Temelleri ve Eğitime Yansıması
3
Erken çocukluk döneminde öğrenmeyi etkileyen faktörler; geri bildirim
4
Erken çocukluk döneminde öğrenmeyi etkileyen faktörler; motivasyon ve pekiştireçler
-
5
Bilişsel kuramlar
Bilişsel Kuramlar Üzerine Okumaların Yapılması
6
Yapılandırmacılık Kuramı
Yapılandırmacılık kuramı üzerine okumaların yapılması
7
Davranışçı öğrenme kuramları
Davranışçı Öğrenme Kuramı Üzerine Okumaların Yapılması
8
Sosyal öğrenme kuramı
Sosyal Öğrenme Kuramı Üzerine Okumaların Yapılması
9
Beyin temelli öğrenme kuramları
Beyin Temelli Kuramlar Üzerine Okumaların Yapılması
10
Bloom Taksonomisi
Bloom Taksonomisi Üzerine Okumaların Yapılması
11
Erken çocukluk döneminde etkili öğrenme
12
Erken çocukluk döneminde etkili öğrenme için öğretmenin yapabilecekleri
13
Erken çocukluk döneminde etkili öğrenme için ortam düzenlenmesi
14
Erken çocukluk döneminde etkili öğrenme için eğitim içeriği düzenlemeleri
Kaynak
Gürol, A. (2018). Erken Çocuklukta Öğrenme Yaklaşımları: İstanbul: Efe yayınları.
Schunk, D.H. (2009).Öğrenme Teorileri Eğitimsel Bir Bakışla. (5.Baskıdan çeviri) (Çeviri Editörü: Muzaffer Şahin). Ankara: Nobel.
Saban, A. (2002). Öğrenme ve öğretme süreci, Nobel, Ankara.
Senemoğlu, N. (2004). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Gazi Kitapevi, Ankara.
Bayrakçeken, S. Oktay, Ö. Samancı, O. Canpolat, N. (2021). Motivasyon Kuramları Çerçevesinde Öğrencilerin Öğrenme Motivasyonlarının Arttırılması: Bir Derleme Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (2), 677-698.
Bayrakcı, M. (2007). Sosyal Öğrenme Kuramı ve Eğitimde Uygulanması . Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 0 (14) , 198-210
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.