Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ EDEBİYATI | OÖ3211054 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı | Çarşamba 10:00-10:45 Çarşamba 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK |
Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. Mefharet Veziroğlu Çelik |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğretmen adaylarının Türkiye'de ve Dünya'da çocuk edebiyatının gelişimi ve önemi konusundaki bilgilerini arttırmak; erken çocukluk dönemi edebiyat ürünleri, edebiyat uygulamaları, nitelikli çocuk kitaplarının özellikleri, çocuk kitabı tasarımı, çocuk edebiyatı ve medya ürünleri, çocuk yayıncılığı konusunda beceri gelişimini desteklemektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi,Çocukluk döneminde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ,Farklı türdeki çocuk edebiyatı ürünleri; Çocuk edebiyatı, gelişim ve öğrenme kuramlarının ilişkisi,Çocuk kitaplarının fiziksel, içerik ve resimleme özellikleri,Kitap okuma ve hikaye anlatma yöntemleri; Diyaloğa dayalı hikaye okuma tekniği, storyline yöntemi,Etkileşimli hikaye anlatma teknikleri, hikaye anlatımında kullanılan farklı yöntemler; Erken çocukluk eğitiminde kitap okuma ve hikaye anlatma tekniklerinin uygulanması ve değerlendirilmesi,Erken çocukluk eğitiminde çocuk edebiyatı etkinlikleri aracılığıyla öğrenme etkinliklerinin tasarlanması,Nitelikli çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki etkilerinin tartışılması, Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar, Çocuklara seslenen çeşitli edebi türlerin çocukların gelişimlerine olan katkıları,Çocuk edebiyatı ve aile; Çocuk kütüphaneleri,Çocuk edebiyatı ve medya, çizgi filmler, animasyonlar, çocuk yayıncılığı,Erken çocukluk dönemine özgü hikaye yazımı uygulamaları,Erken çocukluk dönemine özgü kitap tasarımı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Erken çocukluk dönemi çocuk edebiyatının önemini açıklar. | 10, 14, 16, 9 | A |
Nitelikli çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özellikleri yorumlar. | 10, 9 | A |
Çocuk edebiyatı ürünlerinin ve çocuk kitaplarının yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunu ve bunların çocukların gelişimlerine katkısını tartışır. | 9 | A, E |
Çocuk edebiyatı ve medya ürünlerinin gelişimsel olarak uygun kullanımını açıklar. | 10, 9 | A, E |
Hikaye okuma ve anlatmada farklı tekniklerini karşılaştırır. | 10, 14, 9 | A, E |
Çocuk edebiyatı ürünleri tasarlar. | 14, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi | |
2 | Çocukluk döneminde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi | |
3 | Farklı türdeki çocuk edebiyatı ürünleri; Çocuk edebiyatı, gelişim ve öğrenme kuramlarının ilişkisi | |
4 | Çocuk kitaplarının fiziksel, içerik ve resimleme özellikleri | Farkı yaş grupları için üretilmiş çocuk kitaplarının incelenmesi |
5 | Kitap okuma ve hikaye anlatma yöntemleri; Diyaloğa dayalı hikaye okuma tekniği, storyline yöntemi | Kitap okuma ve hikaye anlatma yöntemleri ile ilgili video izlenmesi |
6 | Etkileşimli hikaye anlatma teknikleri, hikaye anlatımında kullanılan farklı yöntemler; Erken çocukluk eğitiminde kitap okuma ve hikaye anlatma tekniklerinin uygulanması ve değerlendirilmesi | |
7 | Erken çocukluk eğitiminde çocuk edebiyatı etkinlikleri aracılığıyla öğrenme etkinliklerinin tasarlanması | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
8 | Nitelikli çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki etkilerinin tartışılması | |
9 | Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar | Çocuk kitaplarının çocuk gelişim alanlarına etkisi üzerine beyin fırtınası |
10 | Çocuklara seslenen çeşitli edebi türlerin çocukların gelişimlerine olan katkıları | |
11 | Çocuk edebiyatı ve aile; Çocuk kütüphaneleri | Çocuğun ailede edebiyat ürünleriyle karşılaşmasının önemi hakkında tartışma; çocuk kütüphanelerinde erken çocukluk dönemine yönelik uygulamalar |
12 | Çocuk edebiyatı ve medya, çizgi filmler, animasyonlar, çocuk yayıncılığı | Çocuğa hitap eden medya ürünlerinin incelenmesi |
13 | Erken çocukluk dönemine özgü hikaye yazımı uygulamaları | Konu seçimi ve hikaye yazma |
14 | Erken çocukluk dönemine özgü kitap tasarımı | Kitap tasarım çalışmaları |
Kaynak |
Işıkoğlu, N. & Şimşek, Z. C. (2020). Erken Çocukluk Eğitimi Öğretmenlerinin Hikâye Anlatma/Kitap Okuma Uygulamaları Tercihleri ve Nedenleri . Ana Dili Eğitimi Dergisi , 8 (4) , 1519-1533 . DOI: 10.16916/aded.785633 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | X | |||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | ||||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 13 | 2 | 26 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 7 | 2 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 5 | 2 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 5 | 4 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 10 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ EDEBİYATI | OÖ3211054 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı | Çarşamba 10:00-10:45 Çarşamba 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK |
Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. Mefharet Veziroğlu Çelik |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğretmen adaylarının Türkiye'de ve Dünya'da çocuk edebiyatının gelişimi ve önemi konusundaki bilgilerini arttırmak; erken çocukluk dönemi edebiyat ürünleri, edebiyat uygulamaları, nitelikli çocuk kitaplarının özellikleri, çocuk kitabı tasarımı, çocuk edebiyatı ve medya ürünleri, çocuk yayıncılığı konusunda beceri gelişimini desteklemektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi,Çocukluk döneminde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ,Farklı türdeki çocuk edebiyatı ürünleri; Çocuk edebiyatı, gelişim ve öğrenme kuramlarının ilişkisi,Çocuk kitaplarının fiziksel, içerik ve resimleme özellikleri,Kitap okuma ve hikaye anlatma yöntemleri; Diyaloğa dayalı hikaye okuma tekniği, storyline yöntemi,Etkileşimli hikaye anlatma teknikleri, hikaye anlatımında kullanılan farklı yöntemler; Erken çocukluk eğitiminde kitap okuma ve hikaye anlatma tekniklerinin uygulanması ve değerlendirilmesi,Erken çocukluk eğitiminde çocuk edebiyatı etkinlikleri aracılığıyla öğrenme etkinliklerinin tasarlanması,Nitelikli çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki etkilerinin tartışılması, Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar, Çocuklara seslenen çeşitli edebi türlerin çocukların gelişimlerine olan katkıları,Çocuk edebiyatı ve aile; Çocuk kütüphaneleri,Çocuk edebiyatı ve medya, çizgi filmler, animasyonlar, çocuk yayıncılığı,Erken çocukluk dönemine özgü hikaye yazımı uygulamaları,Erken çocukluk dönemine özgü kitap tasarımı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Erken çocukluk dönemi çocuk edebiyatının önemini açıklar. | 10, 14, 16, 9 | A |
Nitelikli çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özellikleri yorumlar. | 10, 9 | A |
Çocuk edebiyatı ürünlerinin ve çocuk kitaplarının yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunu ve bunların çocukların gelişimlerine katkısını tartışır. | 9 | A, E |
Çocuk edebiyatı ve medya ürünlerinin gelişimsel olarak uygun kullanımını açıklar. | 10, 9 | A, E |
Hikaye okuma ve anlatmada farklı tekniklerini karşılaştırır. | 10, 14, 9 | A, E |
Çocuk edebiyatı ürünleri tasarlar. | 14, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi | |
2 | Çocukluk döneminde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi | |
3 | Farklı türdeki çocuk edebiyatı ürünleri; Çocuk edebiyatı, gelişim ve öğrenme kuramlarının ilişkisi | |
4 | Çocuk kitaplarının fiziksel, içerik ve resimleme özellikleri | Farkı yaş grupları için üretilmiş çocuk kitaplarının incelenmesi |
5 | Kitap okuma ve hikaye anlatma yöntemleri; Diyaloğa dayalı hikaye okuma tekniği, storyline yöntemi | Kitap okuma ve hikaye anlatma yöntemleri ile ilgili video izlenmesi |
6 | Etkileşimli hikaye anlatma teknikleri, hikaye anlatımında kullanılan farklı yöntemler; Erken çocukluk eğitiminde kitap okuma ve hikaye anlatma tekniklerinin uygulanması ve değerlendirilmesi | |
7 | Erken çocukluk eğitiminde çocuk edebiyatı etkinlikleri aracılığıyla öğrenme etkinliklerinin tasarlanması | İlgili konuda önerilen makalelerin okunması |
8 | Nitelikli çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki etkilerinin tartışılması | |
9 | Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar | Çocuk kitaplarının çocuk gelişim alanlarına etkisi üzerine beyin fırtınası |
10 | Çocuklara seslenen çeşitli edebi türlerin çocukların gelişimlerine olan katkıları | |
11 | Çocuk edebiyatı ve aile; Çocuk kütüphaneleri | Çocuğun ailede edebiyat ürünleriyle karşılaşmasının önemi hakkında tartışma; çocuk kütüphanelerinde erken çocukluk dönemine yönelik uygulamalar |
12 | Çocuk edebiyatı ve medya, çizgi filmler, animasyonlar, çocuk yayıncılığı | Çocuğa hitap eden medya ürünlerinin incelenmesi |
13 | Erken çocukluk dönemine özgü hikaye yazımı uygulamaları | Konu seçimi ve hikaye yazma |
14 | Erken çocukluk dönemine özgü kitap tasarımı | Kitap tasarım çalışmaları |
Kaynak |
Işıkoğlu, N. & Şimşek, Z. C. (2020). Erken Çocukluk Eğitimi Öğretmenlerinin Hikâye Anlatma/Kitap Okuma Uygulamaları Tercihleri ve Nedenleri . Ana Dili Eğitimi Dergisi , 8 (4) , 1519-1533 . DOI: 10.16916/aded.785633 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | X | |||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | ||||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |