Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EĞİTİM HUKUKU-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Meslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ahmet Faruk LEVENT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders, öğrencilerin eğitim hukukuna ilişkin temel kavramları bilmelerini ve bu kuralları çalışma yaşamında bilinçli bir biçimde uygulamaya yönelik tutum ve davranışları kazanmalarını sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma ve konuyu tanıtma: Eğitim hukukunun, hukuk disiplini içerisindeki yerini sorgulama ve eğitim yöneticilerinin hukuk eğitiminden beklentilerini öğrenme,Hukuk Devleti Anlayışı ve devletlerin eğitim sistemlerini oluştururken uyması gereken kurallar.,Eğitim ve anayasal sistem; eğitim hakkı, kişiliğini serbestçe geliştirme hakkı, mesleki eğitim olgusu, eğitim hakkının diğer temel hak ve özgürlüklerle ilişkisi,Uluslararası Hukuk ve Türk Hukuk Sisteminde Engellilerin ve Çocukların Eğitim Hakkı ve Devlet Yükümlülükleri,Türk eğitim mevzuatına göre yönetsel kuruluşlar ve yönetimin işleyişi. Türk eğitim sistemin yasal dayanakları ışığında eğitim yönetiminin özellikleri, ilkeleri ve yönetim süreçleri,Eğitim Hukukunda Personel Yönetimi: İdari işlemler ve takdir yetkisi problemleri,Eğitim yöneticilerinin devlete ve kişilere verilen zararlardan dolayı sorumlulukları,Türk Eğitim Sisteminde Teftiş Süreci: Amaç, Yapı, İşleyiş,Eğitim Kurumlarında İdari Soruşturma,Eğitim Kurumlarında Adli Soruşturma,Öğrenci Seçme ve Değerlendirme Hukuku,Not tespit davaları,Yüksek Öğretim Hukuku,Türkiye’de Eğitimin Kalite Güvencesi ve Hukuksal Boyutları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Eğitim hukukunun kavramlarını açıklar. 10, 16, 9A, E
Eğitim hukukunun kurum ve kurallarını analiz eder. 10, 16, 9A, E
Eğitim hukukunun yasal dayanaklarını ifade eder.10, 16, 9A, E
Türk Eğitim Sisteminin temel yasalarını kavrar. 10, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma ve konuyu tanıtma: Eğitim hukukunun, hukuk disiplini içerisindeki yerini sorgulama ve eğitim yöneticilerinin hukuk eğitiminden beklentilerini öğrenme
2Hukuk Devleti Anlayışı ve devletlerin eğitim sistemlerini oluştururken uyması gereken kurallar.Aktaş, S. (2020). Hukuk Devleti İdealine Felsefi Bir Bakış. YBHD:Yıl 5 Sayı 2020/1. s:1-32.
3Eğitim ve anayasal sistem; eğitim hakkı, kişiliğini serbestçe geliştirme hakkı, mesleki eğitim olgusu, eğitim hakkının diğer temel hak ve özgürlüklerle ilişkisi
4Uluslararası Hukuk ve Türk Hukuk Sisteminde Engellilerin ve Çocukların Eğitim Hakkı ve Devlet Yükümlülükleri
5Türk eğitim mevzuatına göre yönetsel kuruluşlar ve yönetimin işleyişi. Türk eğitim sistemin yasal dayanakları ışığında eğitim yönetiminin özellikleri, ilkeleri ve yönetim süreçleriOkuma, Türk Eğitim Temel Mevzuatı https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf
6Eğitim Hukukunda Personel Yönetimi: İdari işlemler ve takdir yetkisi problemleri
7Eğitim yöneticilerinin devlete ve kişilere verilen zararlardan dolayı sorumlulukları
8Türk Eğitim Sisteminde Teftiş Süreci: Amaç, Yapı, İşleyiş
9Eğitim Kurumlarında İdari Soruşturma
10Eğitim Kurumlarında Adli Soruşturma
11Öğrenci Seçme ve Değerlendirme Hukuku
12Not tespit davaları
13Yüksek Öğretim Hukuku
14Türkiye’de Eğitimin Kalite Güvencesi ve Hukuksal Boyutları
Kaynak
Yasemin Karaman Kepenekçi & Pelin Taşkın (2019). Eğitim Hukuku. Siyasal Kitabevi. A. Faruk Levent & Müzeyyen Dönmez Övür (2019). Eğitim Hukuku. Nobel Yayıncılık Edt. Mustafa Güçlü. (2020). Eğitim hukuku. Ankara: Pegem

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
X
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
X
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
X
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme11414
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi11414
Okul Dışı Diğer Faaliyetler111
Proje Sunumu / Seminer21428
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı177
Genel Sınav ve Hazırlığı11414
Performans Görevi, Bakım Planı11414
Toplam İş Yükü (Saat)120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EĞİTİM HUKUKU-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Meslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ahmet Faruk LEVENT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders, öğrencilerin eğitim hukukuna ilişkin temel kavramları bilmelerini ve bu kuralları çalışma yaşamında bilinçli bir biçimde uygulamaya yönelik tutum ve davranışları kazanmalarını sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma ve konuyu tanıtma: Eğitim hukukunun, hukuk disiplini içerisindeki yerini sorgulama ve eğitim yöneticilerinin hukuk eğitiminden beklentilerini öğrenme,Hukuk Devleti Anlayışı ve devletlerin eğitim sistemlerini oluştururken uyması gereken kurallar.,Eğitim ve anayasal sistem; eğitim hakkı, kişiliğini serbestçe geliştirme hakkı, mesleki eğitim olgusu, eğitim hakkının diğer temel hak ve özgürlüklerle ilişkisi,Uluslararası Hukuk ve Türk Hukuk Sisteminde Engellilerin ve Çocukların Eğitim Hakkı ve Devlet Yükümlülükleri,Türk eğitim mevzuatına göre yönetsel kuruluşlar ve yönetimin işleyişi. Türk eğitim sistemin yasal dayanakları ışığında eğitim yönetiminin özellikleri, ilkeleri ve yönetim süreçleri,Eğitim Hukukunda Personel Yönetimi: İdari işlemler ve takdir yetkisi problemleri,Eğitim yöneticilerinin devlete ve kişilere verilen zararlardan dolayı sorumlulukları,Türk Eğitim Sisteminde Teftiş Süreci: Amaç, Yapı, İşleyiş,Eğitim Kurumlarında İdari Soruşturma,Eğitim Kurumlarında Adli Soruşturma,Öğrenci Seçme ve Değerlendirme Hukuku,Not tespit davaları,Yüksek Öğretim Hukuku,Türkiye’de Eğitimin Kalite Güvencesi ve Hukuksal Boyutları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Eğitim hukukunun kavramlarını açıklar. 10, 16, 9A, E
Eğitim hukukunun kurum ve kurallarını analiz eder. 10, 16, 9A, E
Eğitim hukukunun yasal dayanaklarını ifade eder.10, 16, 9A, E
Türk Eğitim Sisteminin temel yasalarını kavrar. 10, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma ve konuyu tanıtma: Eğitim hukukunun, hukuk disiplini içerisindeki yerini sorgulama ve eğitim yöneticilerinin hukuk eğitiminden beklentilerini öğrenme
2Hukuk Devleti Anlayışı ve devletlerin eğitim sistemlerini oluştururken uyması gereken kurallar.Aktaş, S. (2020). Hukuk Devleti İdealine Felsefi Bir Bakış. YBHD:Yıl 5 Sayı 2020/1. s:1-32.
3Eğitim ve anayasal sistem; eğitim hakkı, kişiliğini serbestçe geliştirme hakkı, mesleki eğitim olgusu, eğitim hakkının diğer temel hak ve özgürlüklerle ilişkisi
4Uluslararası Hukuk ve Türk Hukuk Sisteminde Engellilerin ve Çocukların Eğitim Hakkı ve Devlet Yükümlülükleri
5Türk eğitim mevzuatına göre yönetsel kuruluşlar ve yönetimin işleyişi. Türk eğitim sistemin yasal dayanakları ışığında eğitim yönetiminin özellikleri, ilkeleri ve yönetim süreçleriOkuma, Türk Eğitim Temel Mevzuatı https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf
6Eğitim Hukukunda Personel Yönetimi: İdari işlemler ve takdir yetkisi problemleri
7Eğitim yöneticilerinin devlete ve kişilere verilen zararlardan dolayı sorumlulukları
8Türk Eğitim Sisteminde Teftiş Süreci: Amaç, Yapı, İşleyiş
9Eğitim Kurumlarında İdari Soruşturma
10Eğitim Kurumlarında Adli Soruşturma
11Öğrenci Seçme ve Değerlendirme Hukuku
12Not tespit davaları
13Yüksek Öğretim Hukuku
14Türkiye’de Eğitimin Kalite Güvencesi ve Hukuksal Boyutları
Kaynak
Yasemin Karaman Kepenekçi & Pelin Taşkın (2019). Eğitim Hukuku. Siyasal Kitabevi. A. Faruk Levent & Müzeyyen Dönmez Övür (2019). Eğitim Hukuku. Nobel Yayıncılık Edt. Mustafa Güçlü. (2020). Eğitim hukuku. Ankara: Pegem

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
X
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
X
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
X
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:15