Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESLENME VE SAĞLIK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Genel Kültür |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Fatmanur ÖZYÜREK ARPA |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Fatmanur ÖZYÜREK |
Dersin Amacı | Anne ve çocuk beslenmesi ile ilgili bilgileri kazanmak, öğrendiklerini uygulamaya geçirebilmek için bilgi edinmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Beslenme ve Sağlık İlişkisi,Enerji Metabolizması,Yaşam için gerekli makro besin öğeleri-Karbonhidratlar,Yaşam için gerekli makro besin öğeleri-Lipitler,Yaşam için gerekli makro besin öğeleri-Proteinler,Yaşam için gerekli mikrobesin öğeleri-yağda çözünen vitaminler,Yaşam için gerekli mikrobesin öğeleri-suda çözünen vitaminler,Yaşam için gerekli mikrobesin öğeleri-su ve mineraller,Anne ve çocuk beslenmesinin önemi,Gebelikte Beslenme,Emzirme Döneminde Beslenme-Anne sütünün önemi,Bebeklik döneminde Okul öncesi dönemde çocukların beslenmesi,Adolesan Dönemde Beslenme ve En çok karşılaşılan sağlık sorunları-beslenme ilişkisi,Farklı yaş grubundaki çocuklar için uygun beslenme menüler ve besin grupları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Gıdaya bağlı zehirlenme sorunlarını bilir ve önlemlerini alabilir. 2. Erken çocukluk döneminde farklı yaş gruplarına yönelik beslenme özelliklerini bilir. 3. Yeni doğan ve erken çocukluk dönemindeki çocuk ve annenin beslenme ihtiyaçlarını tanır ve özelliklerini bilir. 4. Sağlıklı beslenmeyi destekleyecek besin, vitamin, mineral ve menüleri bilir. 5. Beslenme ve sağlık ilişkisinin farkındadır. | 10, 13, 16, 3 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Beslenme ve Sağlık İlişkisi | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
2 | Enerji Metabolizması | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
3 | Yaşam için gerekli makro besin öğeleri-Karbonhidratlar | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
4 | Yaşam için gerekli makro besin öğeleri-Lipitler | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
5 | Yaşam için gerekli makro besin öğeleri-Proteinler | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
6 | Yaşam için gerekli mikrobesin öğeleri-yağda çözünen vitaminler | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
7 | Yaşam için gerekli mikrobesin öğeleri-suda çözünen vitaminler | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
8 | Yaşam için gerekli mikrobesin öğeleri-su ve mineraller | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
9 | Anne ve çocuk beslenmesinin önemi | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
10 | Gebelikte Beslenme | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
11 | Emzirme Döneminde Beslenme-Anne sütünün önemi | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
12 | Bebeklik döneminde Okul öncesi dönemde çocukların beslenmesi | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
13 | Adolesan Dönemde Beslenme ve En çok karşılaşılan sağlık sorunları-beslenme ilişkisi | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
14 | Farklı yaş grubundaki çocuklar için uygun beslenme menüler ve besin grupları | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
Kaynak |
Anne ve çocuk beslenmesi, Mine Arlı ve diğerleri, 2003, Ya-pa Yayınları, Çocuk hastalıklarında beslenme, Prof. Dr. Gülden Pekcan, Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | ||||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | ||||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | ||||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 3 | 1 | 3 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 2 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 3 | 6 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 3 | 9 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 3 | 6 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESLENME VE SAĞLIK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Genel Kültür |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Fatmanur ÖZYÜREK ARPA |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Fatmanur ÖZYÜREK |
Dersin Amacı | Anne ve çocuk beslenmesi ile ilgili bilgileri kazanmak, öğrendiklerini uygulamaya geçirebilmek için bilgi edinmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Beslenme ve Sağlık İlişkisi,Enerji Metabolizması,Yaşam için gerekli makro besin öğeleri-Karbonhidratlar,Yaşam için gerekli makro besin öğeleri-Lipitler,Yaşam için gerekli makro besin öğeleri-Proteinler,Yaşam için gerekli mikrobesin öğeleri-yağda çözünen vitaminler,Yaşam için gerekli mikrobesin öğeleri-suda çözünen vitaminler,Yaşam için gerekli mikrobesin öğeleri-su ve mineraller,Anne ve çocuk beslenmesinin önemi,Gebelikte Beslenme,Emzirme Döneminde Beslenme-Anne sütünün önemi,Bebeklik döneminde Okul öncesi dönemde çocukların beslenmesi,Adolesan Dönemde Beslenme ve En çok karşılaşılan sağlık sorunları-beslenme ilişkisi,Farklı yaş grubundaki çocuklar için uygun beslenme menüler ve besin grupları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Gıdaya bağlı zehirlenme sorunlarını bilir ve önlemlerini alabilir. 2. Erken çocukluk döneminde farklı yaş gruplarına yönelik beslenme özelliklerini bilir. 3. Yeni doğan ve erken çocukluk dönemindeki çocuk ve annenin beslenme ihtiyaçlarını tanır ve özelliklerini bilir. 4. Sağlıklı beslenmeyi destekleyecek besin, vitamin, mineral ve menüleri bilir. 5. Beslenme ve sağlık ilişkisinin farkındadır. | 10, 13, 16, 3 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Beslenme ve Sağlık İlişkisi | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
2 | Enerji Metabolizması | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
3 | Yaşam için gerekli makro besin öğeleri-Karbonhidratlar | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
4 | Yaşam için gerekli makro besin öğeleri-Lipitler | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
5 | Yaşam için gerekli makro besin öğeleri-Proteinler | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
6 | Yaşam için gerekli mikrobesin öğeleri-yağda çözünen vitaminler | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
7 | Yaşam için gerekli mikrobesin öğeleri-suda çözünen vitaminler | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
8 | Yaşam için gerekli mikrobesin öğeleri-su ve mineraller | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
9 | Anne ve çocuk beslenmesinin önemi | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
10 | Gebelikte Beslenme | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
11 | Emzirme Döneminde Beslenme-Anne sütünün önemi | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
12 | Bebeklik döneminde Okul öncesi dönemde çocukların beslenmesi | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
13 | Adolesan Dönemde Beslenme ve En çok karşılaşılan sağlık sorunları-beslenme ilişkisi | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
14 | Farklı yaş grubundaki çocuklar için uygun beslenme menüler ve besin grupları | İlgili konuya verilen kaynaklardan hazırlanılması |
Kaynak |
Anne ve çocuk beslenmesi, Mine Arlı ve diğerleri, 2003, Ya-pa Yayınları, Çocuk hastalıklarında beslenme, Prof. Dr. Gülden Pekcan, Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | ||||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | ||||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | ||||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |