Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ERKEN ÇOCUKLUKTA SANAT EĞİTİMİ-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Serdar KİPDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıErken çocukluk döneminde uygulanan sanat etkinliklerinin çocuğun parmak ve el kaslarının gelişimindeki katkısı, yaratıcı kişilik gelişimindeki önemi, eğitim programındaki yeri ve eğitimcinin üstlendiği önemli misyonu kavratmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Erken Çocuklukta Sanat Eğitimi ve Yaratıcılığın gelişimi,Sanatın tanımı, işlevi ve Estetik anlayış,Okul öncesinde sanat eğitimi yöntem ve teknikleri- Okul öncesi sanat eğitiminin kuramsal boyutları ,Erken çocukluk döneminde sanat etkinlik türleri: resim-görsel sanatlar-seramik-heykel-3 boyutlu çalışmalar-fotoğraf sanatı-yerleştirme sanatı-performans-dijital sanat,Erken çocukluk döneminde sanat etkinlik teknikleri- Yaratıcı boyama teknikleri (Baskı-kazıma-mum boya-şeker boya- sihirli boya-doğal maddelerle boyama-püskürtme)- Kolaj-Artık Materyal-Kağıt Katlama,Origami-Eva-keçe vs etkinlikleri-maske kostüm-yaratıcı serbest çalışmalar,Erken çocukluk döneminde ünlü ressamlar ve eserlerine yönelik çalışmalar,Uygulama: Yaratıcı boyama tekniği- Ünlü Ressamlar,Çocukların yaratıcı ifade becerilerini ve estetik farkındalıklarını destekleyen programların hazırlanması ve uygulanması.

,Çocukların yaratıcı ifade becerilerini ve estetik farkındalıklarını destekleyen programların hazırlanması ve uygulanması. Uygulama: Sanat etkinliğine Etkinlik Planı hazırlama,Sanat etkinliklerinin diğer etkinlik türleri ile bütünleştirilmesi- Uygulama: Heykel-Seramik,Sanata yönelik çocuk kitaplarının incelenmesi- Uygulama: Fotoğraf-Kolaj,Uygulama: Dijital sanat-Yerleştirme Sanatı,Müzede sanat eğitimi; İstanbul Modern Müzesi Atölye Çalışması,Derste hazırlanan sanat ürünlerinin sergilenmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Erken çocukluk döneminde sanatın eğitimdeki yeri ve önemini açıklar10, 6, 8, 9E, F, H
Sanat eğitiminin yaratıcı kişiliğin gelişimindeki önemini açıklar6, 9A, E, F
Yaş grupları ve gelişim düzeylerine uygun yaratıcı sanat etkinlikleri planlar10, 11, 15, 6E, F, H
Farklı malzemelerle sanat etkinlikleri tasarlar. 14F, H
Farklı öğrenme ortamlarında çeşitli sanat etkinlikleri geliştirir.14, 6F, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Erken Çocuklukta Sanat Eğitimi ve Yaratıcılığın gelişimiİlgili Kitabın Okunması
2Sanatın tanımı, işlevi ve Estetik anlayışİlgili Kitabın Okunması
3Okul öncesinde sanat eğitimi yöntem ve teknikleri- Okul öncesi sanat eğitiminin kuramsal boyutları İlgili Kitabın Okunması
4Erken çocukluk döneminde sanat etkinlik türleri: resim-görsel sanatlar-seramik-heykel-3 boyutlu çalışmalar-fotoğraf sanatı-yerleştirme sanatı-performans-dijital sanatİlgili Örneklerin Araştırılması ve İncelenmesi
5Erken çocukluk döneminde sanat etkinlik teknikleri- Yaratıcı boyama teknikleri (Baskı-kazıma-mum boya-şeker boya- sihirli boya-doğal maddelerle boyama-püskürtme)- Kolaj-Artık Materyal-Kağıt Katlama,Origami-Eva-keçe vs etkinlikleri-maske kostüm-yaratıcı serbest çalışmalarİlgili Örneklerin Araştırılması vs İncelenmesi
6Erken çocukluk döneminde ünlü ressamlar ve eserlerine yönelik çalışmalarİlgili Örneklerin Araştırılması vs İncelenmesi
7Uygulama: Yaratıcı boyama tekniği- Ünlü Ressamlarİlgili Örneklerin Araştırılması vs İncelenmesi-Uygulama
8Çocukların yaratıcı ifade becerilerini ve estetik farkındalıklarını destekleyen programların hazırlanması ve uygulanması.

İlgili örneklerin araştırılması ve incelenmesi- Uygulama
9Çocukların yaratıcı ifade becerilerini ve estetik farkındalıklarını destekleyen programların hazırlanması ve uygulanması. Uygulama: Sanat etkinliğine Etkinlik Planı hazırlamaİlgili Örneklerin Araştırılması vs İncelenmesi-Uygulama
10Sanat etkinliklerinin diğer etkinlik türleri ile bütünleştirilmesi- Uygulama: Heykel-Seramikİlgili Örneklerin Araştırılması ve İncelenmesi-Uygulama
11Sanata yönelik çocuk kitaplarının incelenmesi- Uygulama: Fotoğraf-Kolajİlgili Örneklerin Araştırılması vs İncelenmesi-Uygulama
12Uygulama: Dijital sanat-Yerleştirme Sanatıİlgili Örneklerin Araştırılması vs İncelenmesi-Uygulama
13Müzede sanat eğitimi; İstanbul Modern Müzesi Atölye ÇalışmasıMüze Gezisi hazırlığı
14Derste hazırlanan sanat ürünlerinin sergilenmesiSergiye hazırlık
Kaynak
1. Sanata ve Sanat Kavramlarına Giriş, Şişman Ahmet, Yaz Yayınları, İstanbul, 2006, 2. Sanat ve Eğitim, Yaratıcılık Temel Sanat Kuramları, Sanat Eleştirisi yaklaşımları, Ütopya Yayınları, 2004, Ankara, 3. Resim-İş öğretmen Kılavuzu, İlköğretim I. Kademe, MEB İstanbul, 1997, 4. Neriman Aral, Gökhan Duman (ÇEV.) Çocuklarda Sanat ve Yaratıcılığın Gelişimi/Nobel Yayıncılık, 2014 Nilgün Cevher Kalburan, Erken Çocukluk Döneminde Sanat ve Yaratıcılık, 2011, Tülay Üstündağ, Yaratıcılığa Yolculuk, Pegem (2002), Fatma Ülkü Yıldız, Tülay Şener, Okul Öncesi Dönemde Yaratıcılık Eğitimi, Nobel Yayıncılık, 2003, Üzeyir Ogurlu, Fatih Kaya, Yaratıcı Çocuklar Yetiştirmek, Eğiten Kitap, 2015, Ayşe Turla, Çocuğum Daha Yaratıcı Olabilir mi?, (2004), Elif Çelebi Öncü (Ed.) Erken Çocukluk Döneminde Yaratıcılık ve Geliştirilmesi, Pegem Akademi (2015).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme313
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi7214
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer3412
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı7214
Genel Sınav ve Hazırlığı14228
Performans Görevi, Bakım Planı717
Toplam İş Yükü (Saat)120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ERKEN ÇOCUKLUKTA SANAT EĞİTİMİ-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Serdar KİPDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıErken çocukluk döneminde uygulanan sanat etkinliklerinin çocuğun parmak ve el kaslarının gelişimindeki katkısı, yaratıcı kişilik gelişimindeki önemi, eğitim programındaki yeri ve eğitimcinin üstlendiği önemli misyonu kavratmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Erken Çocuklukta Sanat Eğitimi ve Yaratıcılığın gelişimi,Sanatın tanımı, işlevi ve Estetik anlayış,Okul öncesinde sanat eğitimi yöntem ve teknikleri- Okul öncesi sanat eğitiminin kuramsal boyutları ,Erken çocukluk döneminde sanat etkinlik türleri: resim-görsel sanatlar-seramik-heykel-3 boyutlu çalışmalar-fotoğraf sanatı-yerleştirme sanatı-performans-dijital sanat,Erken çocukluk döneminde sanat etkinlik teknikleri- Yaratıcı boyama teknikleri (Baskı-kazıma-mum boya-şeker boya- sihirli boya-doğal maddelerle boyama-püskürtme)- Kolaj-Artık Materyal-Kağıt Katlama,Origami-Eva-keçe vs etkinlikleri-maske kostüm-yaratıcı serbest çalışmalar,Erken çocukluk döneminde ünlü ressamlar ve eserlerine yönelik çalışmalar,Uygulama: Yaratıcı boyama tekniği- Ünlü Ressamlar,Çocukların yaratıcı ifade becerilerini ve estetik farkındalıklarını destekleyen programların hazırlanması ve uygulanması.

,Çocukların yaratıcı ifade becerilerini ve estetik farkındalıklarını destekleyen programların hazırlanması ve uygulanması. Uygulama: Sanat etkinliğine Etkinlik Planı hazırlama,Sanat etkinliklerinin diğer etkinlik türleri ile bütünleştirilmesi- Uygulama: Heykel-Seramik,Sanata yönelik çocuk kitaplarının incelenmesi- Uygulama: Fotoğraf-Kolaj,Uygulama: Dijital sanat-Yerleştirme Sanatı,Müzede sanat eğitimi; İstanbul Modern Müzesi Atölye Çalışması,Derste hazırlanan sanat ürünlerinin sergilenmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Erken çocukluk döneminde sanatın eğitimdeki yeri ve önemini açıklar10, 6, 8, 9E, F, H
Sanat eğitiminin yaratıcı kişiliğin gelişimindeki önemini açıklar6, 9A, E, F
Yaş grupları ve gelişim düzeylerine uygun yaratıcı sanat etkinlikleri planlar10, 11, 15, 6E, F, H
Farklı malzemelerle sanat etkinlikleri tasarlar. 14F, H
Farklı öğrenme ortamlarında çeşitli sanat etkinlikleri geliştirir.14, 6F, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Erken Çocuklukta Sanat Eğitimi ve Yaratıcılığın gelişimiİlgili Kitabın Okunması
2Sanatın tanımı, işlevi ve Estetik anlayışİlgili Kitabın Okunması
3Okul öncesinde sanat eğitimi yöntem ve teknikleri- Okul öncesi sanat eğitiminin kuramsal boyutları İlgili Kitabın Okunması
4Erken çocukluk döneminde sanat etkinlik türleri: resim-görsel sanatlar-seramik-heykel-3 boyutlu çalışmalar-fotoğraf sanatı-yerleştirme sanatı-performans-dijital sanatİlgili Örneklerin Araştırılması ve İncelenmesi
5Erken çocukluk döneminde sanat etkinlik teknikleri- Yaratıcı boyama teknikleri (Baskı-kazıma-mum boya-şeker boya- sihirli boya-doğal maddelerle boyama-püskürtme)- Kolaj-Artık Materyal-Kağıt Katlama,Origami-Eva-keçe vs etkinlikleri-maske kostüm-yaratıcı serbest çalışmalarİlgili Örneklerin Araştırılması vs İncelenmesi
6Erken çocukluk döneminde ünlü ressamlar ve eserlerine yönelik çalışmalarİlgili Örneklerin Araştırılması vs İncelenmesi
7Uygulama: Yaratıcı boyama tekniği- Ünlü Ressamlarİlgili Örneklerin Araştırılması vs İncelenmesi-Uygulama
8Çocukların yaratıcı ifade becerilerini ve estetik farkındalıklarını destekleyen programların hazırlanması ve uygulanması.

İlgili örneklerin araştırılması ve incelenmesi- Uygulama
9Çocukların yaratıcı ifade becerilerini ve estetik farkındalıklarını destekleyen programların hazırlanması ve uygulanması. Uygulama: Sanat etkinliğine Etkinlik Planı hazırlamaİlgili Örneklerin Araştırılması vs İncelenmesi-Uygulama
10Sanat etkinliklerinin diğer etkinlik türleri ile bütünleştirilmesi- Uygulama: Heykel-Seramikİlgili Örneklerin Araştırılması ve İncelenmesi-Uygulama
11Sanata yönelik çocuk kitaplarının incelenmesi- Uygulama: Fotoğraf-Kolajİlgili Örneklerin Araştırılması vs İncelenmesi-Uygulama
12Uygulama: Dijital sanat-Yerleştirme Sanatıİlgili Örneklerin Araştırılması vs İncelenmesi-Uygulama
13Müzede sanat eğitimi; İstanbul Modern Müzesi Atölye ÇalışmasıMüze Gezisi hazırlığı
14Derste hazırlanan sanat ürünlerinin sergilenmesiSergiye hazırlık
Kaynak
1. Sanata ve Sanat Kavramlarına Giriş, Şişman Ahmet, Yaz Yayınları, İstanbul, 2006, 2. Sanat ve Eğitim, Yaratıcılık Temel Sanat Kuramları, Sanat Eleştirisi yaklaşımları, Ütopya Yayınları, 2004, Ankara, 3. Resim-İş öğretmen Kılavuzu, İlköğretim I. Kademe, MEB İstanbul, 1997, 4. Neriman Aral, Gökhan Duman (ÇEV.) Çocuklarda Sanat ve Yaratıcılığın Gelişimi/Nobel Yayıncılık, 2014 Nilgün Cevher Kalburan, Erken Çocukluk Döneminde Sanat ve Yaratıcılık, 2011, Tülay Üstündağ, Yaratıcılığa Yolculuk, Pegem (2002), Fatma Ülkü Yıldız, Tülay Şener, Okul Öncesi Dönemde Yaratıcılık Eğitimi, Nobel Yayıncılık, 2003, Üzeyir Ogurlu, Fatih Kaya, Yaratıcı Çocuklar Yetiştirmek, Eğiten Kitap, 2015, Ayşe Turla, Çocuğum Daha Yaratıcı Olabilir mi?, (2004), Elif Çelebi Öncü (Ed.) Erken Çocukluk Döneminde Yaratıcılık ve Geliştirilmesi, Pegem Akademi (2015).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:15