Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SANAT VE ESTETİK-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Genel Kültür
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Serdar KİPDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders, sanat kavramı ve estetiğe dair bilgi, kuram ve değerlerin ışığında, öğretmen adayı tarafından sanatın kültürel ve evrensel boyutunun anlaşılmasını, sanata yönelik duyarlılık, yorum ve düşünsel yaklaşımlar geliştirebilmesini, sanat ve estetiğin yaşamdaki yerinin ve öneminin kavranılmasını, disiplinlerarası bir bakış açısıyla erken çocukluk döneminde sanat, estetik ve yaratıcılığı destekleyen deneyimlerin, eğitim programı ve eğitim ortamlarının öneminin ve özelliklerinin, bu bağlamda öğretmenin rolünün ve sahip olması gereken niteliklerin farkında olunması ve içselleştirilmesi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sanat ve Estetik Dersine Giriş
,Sanat ve Estetiğin Tanımı ve Temel Kavramları,Sanatın Doğuşu ve İşlevi


,Sanatın Kapsamı, Türleri ve Sınıflandırılması,Sanat ve Estetikle ilgili Temel Kuramlar
,Sanatın Gelişim Dönemleri ve Özellikleri
,Sanat Akımları ve Öncüleri ,Türkiye’de Sanatın Gelişimi ve Öncüleri ,Sanat Eserini İnceleme ve Değerlendirme Biçimleri,Sanatın Kültürle İlişkisi, Gündelik Hayat ve Sanat,Sanat Alanlarının Birbirleriyle İlişkisi ve Etkileşimi: Disiplinlerarası Sanat,Erken Çocukluk Sanat Eğitimine Farklı Yaklaşımlar,Erken Çocukluk Sanat Eğitiminde Müzelerin önemi
,Sanat ve Estetik Dersi ile Okul Öncesi Öğretmenliğinin İlişkilendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sanat ve estetik konusunda temel kavramları ve kuramları açıklar. 16, 9A
Farklı dönemlerdeki estetik değerlerin çeşitliliğini ve üslupları fark ederek, dönemler arası karşılaştırmalar yapar. 10, 14, 9A, E
Sanat ve estetik kavramlarının birey, toplum ve eğitim ile olan ilişkisini tartışır. 10, 16, 4, 9A
Erken çocukluk döneminde sanat eğitimine farklı yaklaşımları karşılaştırır. 10, 16, 9A
Müze eğitimini ve erken çocukluk döneminde müze eğitiminin önemini açıklar. 13, 14, 16, 9A
Sanat ve estetik anlayışını mesleki bilgi ve becerileri ile ilişkilendirir. 10, 4E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sanat ve Estetik Dersine Giriş
2Sanat ve Estetiğin Tanımı ve Temel KavramlarıKonuyla ilgili okumalar yapılır
3Sanatın Doğuşu ve İşlevi


Konuyla ilgili okumalar yapılır
4Sanatın Kapsamı, Türleri ve SınıflandırılmasıKonuyla ilgili okumalar ve görsel araştırması yapılır
5Sanat ve Estetikle ilgili Temel Kuramlar
Konuyla ilgili okumalar yapılır
6Sanatın Gelişim Dönemleri ve Özellikleri
Konuyla ilgili okumalar ve görsel araştırması yapılır
7Sanat Akımları ve Öncüleri Konuyla ilgili okumalar ve görsel araştırması yapılır
8Türkiye’de Sanatın Gelişimi ve Öncüleri Konuyla ilgili okumalar ve görsel araştırması yapılır
9Sanat Eserini İnceleme ve Değerlendirme BiçimleriKonuyla ilgili okumalar ve seçilen sanat eserlerinin değerlendirilmesi
10Sanatın Kültürle İlişkisi, Gündelik Hayat ve SanatGündelik hayattan sanatsal izlenimler ve deneyim örneklerini derleme
11Sanat Alanlarının Birbirleriyle İlişkisi ve Etkileşimi: Disiplinlerarası SanatKonuyla ilgili sanat projeleri araştırılır
12Erken Çocukluk Sanat Eğitimine Farklı YaklaşımlarKonuyla ilgili okumalar yapılır
13Erken Çocukluk Sanat Eğitiminde Müzelerin önemi
Konuyla ilgili okumalar, Türkiye’deki müzelere genel bakış
14Sanat ve Estetik Dersi ile Okul Öncesi Öğretmenliğinin İlişkilendirilmesi
Kaynak
Sanat Eğitimi: Kuramları ve Yöntemleri (2013), Yazar: Kazım Artut, Anı Yayıncılık. Çocuklarda Sanat ve Yaratıcılığın Gelişimi (2012), Yazarlar: Jill Englebright FOX, Robert SCHIRRMACHER (Çev. Ed: Neriman ARAL, Gökhan DUMAN), Nobel Akademik Yayıncılık. Çocukluktan Gençliğe Sanatsal Gelişme: Ressam Çocuktan Sanatçı Gence (2019), Yazar: Olcay Tekin Kırışoğlu, Ütopya Yayınevi. İz Bırakmak: Çocuk, Sanat ve Yaratıcılık (2019), Yazarlar: Zeynep Çetin, Binhan Koyuncuoğlu, Nobel Akademik Yayıncılık. Çetinkaya, P. R. & Bilen, S. (2021). Sanat ve Öğretmen: Öğretmen Adaylarının Sanat ile Bir-Aradalığı . Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi , 12 (1), 276-292 .

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi21020
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer166
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11818
Genel Sınav ve Hazırlığı11818
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)90
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SANAT VE ESTETİK-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Genel Kültür
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Serdar KİPDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders, sanat kavramı ve estetiğe dair bilgi, kuram ve değerlerin ışığında, öğretmen adayı tarafından sanatın kültürel ve evrensel boyutunun anlaşılmasını, sanata yönelik duyarlılık, yorum ve düşünsel yaklaşımlar geliştirebilmesini, sanat ve estetiğin yaşamdaki yerinin ve öneminin kavranılmasını, disiplinlerarası bir bakış açısıyla erken çocukluk döneminde sanat, estetik ve yaratıcılığı destekleyen deneyimlerin, eğitim programı ve eğitim ortamlarının öneminin ve özelliklerinin, bu bağlamda öğretmenin rolünün ve sahip olması gereken niteliklerin farkında olunması ve içselleştirilmesi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sanat ve Estetik Dersine Giriş
,Sanat ve Estetiğin Tanımı ve Temel Kavramları,Sanatın Doğuşu ve İşlevi


,Sanatın Kapsamı, Türleri ve Sınıflandırılması,Sanat ve Estetikle ilgili Temel Kuramlar
,Sanatın Gelişim Dönemleri ve Özellikleri
,Sanat Akımları ve Öncüleri ,Türkiye’de Sanatın Gelişimi ve Öncüleri ,Sanat Eserini İnceleme ve Değerlendirme Biçimleri,Sanatın Kültürle İlişkisi, Gündelik Hayat ve Sanat,Sanat Alanlarının Birbirleriyle İlişkisi ve Etkileşimi: Disiplinlerarası Sanat,Erken Çocukluk Sanat Eğitimine Farklı Yaklaşımlar,Erken Çocukluk Sanat Eğitiminde Müzelerin önemi
,Sanat ve Estetik Dersi ile Okul Öncesi Öğretmenliğinin İlişkilendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sanat ve estetik konusunda temel kavramları ve kuramları açıklar. 16, 9A
Farklı dönemlerdeki estetik değerlerin çeşitliliğini ve üslupları fark ederek, dönemler arası karşılaştırmalar yapar. 10, 14, 9A, E
Sanat ve estetik kavramlarının birey, toplum ve eğitim ile olan ilişkisini tartışır. 10, 16, 4, 9A
Erken çocukluk döneminde sanat eğitimine farklı yaklaşımları karşılaştırır. 10, 16, 9A
Müze eğitimini ve erken çocukluk döneminde müze eğitiminin önemini açıklar. 13, 14, 16, 9A
Sanat ve estetik anlayışını mesleki bilgi ve becerileri ile ilişkilendirir. 10, 4E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sanat ve Estetik Dersine Giriş
2Sanat ve Estetiğin Tanımı ve Temel KavramlarıKonuyla ilgili okumalar yapılır
3Sanatın Doğuşu ve İşlevi


Konuyla ilgili okumalar yapılır
4Sanatın Kapsamı, Türleri ve SınıflandırılmasıKonuyla ilgili okumalar ve görsel araştırması yapılır
5Sanat ve Estetikle ilgili Temel Kuramlar
Konuyla ilgili okumalar yapılır
6Sanatın Gelişim Dönemleri ve Özellikleri
Konuyla ilgili okumalar ve görsel araştırması yapılır
7Sanat Akımları ve Öncüleri Konuyla ilgili okumalar ve görsel araştırması yapılır
8Türkiye’de Sanatın Gelişimi ve Öncüleri Konuyla ilgili okumalar ve görsel araştırması yapılır
9Sanat Eserini İnceleme ve Değerlendirme BiçimleriKonuyla ilgili okumalar ve seçilen sanat eserlerinin değerlendirilmesi
10Sanatın Kültürle İlişkisi, Gündelik Hayat ve SanatGündelik hayattan sanatsal izlenimler ve deneyim örneklerini derleme
11Sanat Alanlarının Birbirleriyle İlişkisi ve Etkileşimi: Disiplinlerarası SanatKonuyla ilgili sanat projeleri araştırılır
12Erken Çocukluk Sanat Eğitimine Farklı YaklaşımlarKonuyla ilgili okumalar yapılır
13Erken Çocukluk Sanat Eğitiminde Müzelerin önemi
Konuyla ilgili okumalar, Türkiye’deki müzelere genel bakış
14Sanat ve Estetik Dersi ile Okul Öncesi Öğretmenliğinin İlişkilendirilmesi
Kaynak
Sanat Eğitimi: Kuramları ve Yöntemleri (2013), Yazar: Kazım Artut, Anı Yayıncılık. Çocuklarda Sanat ve Yaratıcılığın Gelişimi (2012), Yazarlar: Jill Englebright FOX, Robert SCHIRRMACHER (Çev. Ed: Neriman ARAL, Gökhan DUMAN), Nobel Akademik Yayıncılık. Çocukluktan Gençliğe Sanatsal Gelişme: Ressam Çocuktan Sanatçı Gence (2019), Yazar: Olcay Tekin Kırışoğlu, Ütopya Yayınevi. İz Bırakmak: Çocuk, Sanat ve Yaratıcılık (2019), Yazarlar: Zeynep Çetin, Binhan Koyuncuoğlu, Nobel Akademik Yayıncılık. Çetinkaya, P. R. & Bilen, S. (2021). Sanat ve Öğretmen: Öğretmen Adaylarının Sanat ile Bir-Aradalığı . Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi , 12 (1), 276-292 .

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:15