Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SANAT VE ESTETİK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Genel Kültür |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Serdar KİPDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, sanat kavramı ve estetiğe dair bilgi, kuram ve değerlerin ışığında, öğretmen adayı tarafından sanatın kültürel ve evrensel boyutunun anlaşılmasını, sanata yönelik duyarlılık, yorum ve düşünsel yaklaşımlar geliştirebilmesini, sanat ve estetiğin yaşamdaki yerinin ve öneminin kavranılmasını, disiplinlerarası bir bakış açısıyla erken çocukluk döneminde sanat, estetik ve yaratıcılığı destekleyen deneyimlerin, eğitim programı ve eğitim ortamlarının öneminin ve özelliklerinin, bu bağlamda öğretmenin rolünün ve sahip olması gereken niteliklerin farkında olunması ve içselleştirilmesi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sanat ve Estetik Dersine Giriş ,Sanat ve Estetiğin Tanımı ve Temel Kavramları,Sanatın Doğuşu ve İşlevi ,Sanatın Kapsamı, Türleri ve Sınıflandırılması,Sanat ve Estetikle ilgili Temel Kuramlar ,Sanatın Gelişim Dönemleri ve Özellikleri ,Sanat Akımları ve Öncüleri ,Türkiye’de Sanatın Gelişimi ve Öncüleri ,Sanat Eserini İnceleme ve Değerlendirme Biçimleri,Sanatın Kültürle İlişkisi, Gündelik Hayat ve Sanat,Sanat Alanlarının Birbirleriyle İlişkisi ve Etkileşimi: Disiplinlerarası Sanat,Erken Çocukluk Sanat Eğitimine Farklı Yaklaşımlar,Erken Çocukluk Sanat Eğitiminde Müzelerin önemi ,Sanat ve Estetik Dersi ile Okul Öncesi Öğretmenliğinin İlişkilendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sanat ve estetik konusunda temel kavramları ve kuramları açıklar. | 16, 9 | A |
Farklı dönemlerdeki estetik değerlerin çeşitliliğini ve üslupları fark ederek, dönemler arası karşılaştırmalar yapar. | 10, 14, 9 | A, E |
Sanat ve estetik kavramlarının birey, toplum ve eğitim ile olan ilişkisini tartışır. | 10, 16, 4, 9 | A |
Erken çocukluk döneminde sanat eğitimine farklı yaklaşımları karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
Müze eğitimini ve erken çocukluk döneminde müze eğitiminin önemini açıklar. | 13, 14, 16, 9 | A |
Sanat ve estetik anlayışını mesleki bilgi ve becerileri ile ilişkilendirir. | 10, 4 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sanat ve Estetik Dersine Giriş | |
2 | Sanat ve Estetiğin Tanımı ve Temel Kavramları | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
3 | Sanatın Doğuşu ve İşlevi | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
4 | Sanatın Kapsamı, Türleri ve Sınıflandırılması | Konuyla ilgili okumalar ve görsel araştırması yapılır |
5 | Sanat ve Estetikle ilgili Temel Kuramlar | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
6 | Sanatın Gelişim Dönemleri ve Özellikleri | Konuyla ilgili okumalar ve görsel araştırması yapılır |
7 | Sanat Akımları ve Öncüleri | Konuyla ilgili okumalar ve görsel araştırması yapılır |
8 | Türkiye’de Sanatın Gelişimi ve Öncüleri | Konuyla ilgili okumalar ve görsel araştırması yapılır |
9 | Sanat Eserini İnceleme ve Değerlendirme Biçimleri | Konuyla ilgili okumalar ve seçilen sanat eserlerinin değerlendirilmesi |
10 | Sanatın Kültürle İlişkisi, Gündelik Hayat ve Sanat | Gündelik hayattan sanatsal izlenimler ve deneyim örneklerini derleme |
11 | Sanat Alanlarının Birbirleriyle İlişkisi ve Etkileşimi: Disiplinlerarası Sanat | Konuyla ilgili sanat projeleri araştırılır |
12 | Erken Çocukluk Sanat Eğitimine Farklı Yaklaşımlar | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
13 | Erken Çocukluk Sanat Eğitiminde Müzelerin önemi | Konuyla ilgili okumalar, Türkiye’deki müzelere genel bakış |
14 | Sanat ve Estetik Dersi ile Okul Öncesi Öğretmenliğinin İlişkilendirilmesi |
Kaynak |
Sanat Eğitimi: Kuramları ve Yöntemleri (2013), Yazar: Kazım Artut, Anı Yayıncılık. Çocuklarda Sanat ve Yaratıcılığın Gelişimi (2012), Yazarlar: Jill Englebright FOX, Robert SCHIRRMACHER (Çev. Ed: Neriman ARAL, Gökhan DUMAN), Nobel Akademik Yayıncılık. Çocukluktan Gençliğe Sanatsal Gelişme: Ressam Çocuktan Sanatçı Gence (2019), Yazar: Olcay Tekin Kırışoğlu, Ütopya Yayınevi. İz Bırakmak: Çocuk, Sanat ve Yaratıcılık (2019), Yazarlar: Zeynep Çetin, Binhan Koyuncuoğlu, Nobel Akademik Yayıncılık. Çetinkaya, P. R. & Bilen, S. (2021). Sanat ve Öğretmen: Öğretmen Adaylarının Sanat ile Bir-Aradalığı . Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi , 12 (1), 276-292 . |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | ||||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | ||||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | ||||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | ||||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | ||||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 6 | 6 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 18 | 18 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 18 | 18 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SANAT VE ESTETİK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Genel Kültür |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Serdar KİPDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, sanat kavramı ve estetiğe dair bilgi, kuram ve değerlerin ışığında, öğretmen adayı tarafından sanatın kültürel ve evrensel boyutunun anlaşılmasını, sanata yönelik duyarlılık, yorum ve düşünsel yaklaşımlar geliştirebilmesini, sanat ve estetiğin yaşamdaki yerinin ve öneminin kavranılmasını, disiplinlerarası bir bakış açısıyla erken çocukluk döneminde sanat, estetik ve yaratıcılığı destekleyen deneyimlerin, eğitim programı ve eğitim ortamlarının öneminin ve özelliklerinin, bu bağlamda öğretmenin rolünün ve sahip olması gereken niteliklerin farkında olunması ve içselleştirilmesi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sanat ve Estetik Dersine Giriş ,Sanat ve Estetiğin Tanımı ve Temel Kavramları,Sanatın Doğuşu ve İşlevi ,Sanatın Kapsamı, Türleri ve Sınıflandırılması,Sanat ve Estetikle ilgili Temel Kuramlar ,Sanatın Gelişim Dönemleri ve Özellikleri ,Sanat Akımları ve Öncüleri ,Türkiye’de Sanatın Gelişimi ve Öncüleri ,Sanat Eserini İnceleme ve Değerlendirme Biçimleri,Sanatın Kültürle İlişkisi, Gündelik Hayat ve Sanat,Sanat Alanlarının Birbirleriyle İlişkisi ve Etkileşimi: Disiplinlerarası Sanat,Erken Çocukluk Sanat Eğitimine Farklı Yaklaşımlar,Erken Çocukluk Sanat Eğitiminde Müzelerin önemi ,Sanat ve Estetik Dersi ile Okul Öncesi Öğretmenliğinin İlişkilendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sanat ve estetik konusunda temel kavramları ve kuramları açıklar. | 16, 9 | A |
Farklı dönemlerdeki estetik değerlerin çeşitliliğini ve üslupları fark ederek, dönemler arası karşılaştırmalar yapar. | 10, 14, 9 | A, E |
Sanat ve estetik kavramlarının birey, toplum ve eğitim ile olan ilişkisini tartışır. | 10, 16, 4, 9 | A |
Erken çocukluk döneminde sanat eğitimine farklı yaklaşımları karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
Müze eğitimini ve erken çocukluk döneminde müze eğitiminin önemini açıklar. | 13, 14, 16, 9 | A |
Sanat ve estetik anlayışını mesleki bilgi ve becerileri ile ilişkilendirir. | 10, 4 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sanat ve Estetik Dersine Giriş | |
2 | Sanat ve Estetiğin Tanımı ve Temel Kavramları | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
3 | Sanatın Doğuşu ve İşlevi | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
4 | Sanatın Kapsamı, Türleri ve Sınıflandırılması | Konuyla ilgili okumalar ve görsel araştırması yapılır |
5 | Sanat ve Estetikle ilgili Temel Kuramlar | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
6 | Sanatın Gelişim Dönemleri ve Özellikleri | Konuyla ilgili okumalar ve görsel araştırması yapılır |
7 | Sanat Akımları ve Öncüleri | Konuyla ilgili okumalar ve görsel araştırması yapılır |
8 | Türkiye’de Sanatın Gelişimi ve Öncüleri | Konuyla ilgili okumalar ve görsel araştırması yapılır |
9 | Sanat Eserini İnceleme ve Değerlendirme Biçimleri | Konuyla ilgili okumalar ve seçilen sanat eserlerinin değerlendirilmesi |
10 | Sanatın Kültürle İlişkisi, Gündelik Hayat ve Sanat | Gündelik hayattan sanatsal izlenimler ve deneyim örneklerini derleme |
11 | Sanat Alanlarının Birbirleriyle İlişkisi ve Etkileşimi: Disiplinlerarası Sanat | Konuyla ilgili sanat projeleri araştırılır |
12 | Erken Çocukluk Sanat Eğitimine Farklı Yaklaşımlar | Konuyla ilgili okumalar yapılır |
13 | Erken Çocukluk Sanat Eğitiminde Müzelerin önemi | Konuyla ilgili okumalar, Türkiye’deki müzelere genel bakış |
14 | Sanat ve Estetik Dersi ile Okul Öncesi Öğretmenliğinin İlişkilendirilmesi |
Kaynak |
Sanat Eğitimi: Kuramları ve Yöntemleri (2013), Yazar: Kazım Artut, Anı Yayıncılık. Çocuklarda Sanat ve Yaratıcılığın Gelişimi (2012), Yazarlar: Jill Englebright FOX, Robert SCHIRRMACHER (Çev. Ed: Neriman ARAL, Gökhan DUMAN), Nobel Akademik Yayıncılık. Çocukluktan Gençliğe Sanatsal Gelişme: Ressam Çocuktan Sanatçı Gence (2019), Yazar: Olcay Tekin Kırışoğlu, Ütopya Yayınevi. İz Bırakmak: Çocuk, Sanat ve Yaratıcılık (2019), Yazarlar: Zeynep Çetin, Binhan Koyuncuoğlu, Nobel Akademik Yayıncılık. Çetinkaya, P. R. & Bilen, S. (2021). Sanat ve Öğretmen: Öğretmen Adaylarının Sanat ile Bir-Aradalığı . Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi , 12 (1), 276-292 . |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | ||||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | ||||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | ||||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | ||||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | ||||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |