Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EĞİTİM TARİHİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Damla SÖNMEZ |
Dersi Verenler | Arş.Gör. Elif SARICAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin; geçmişten günümüze eğitim tarihinin hangi dönemlerde nasıl değişim gösterdiğini tarihsel akışta açıklayabilir ve tarihi olayların eğitim üzerindeki etkilerini açıklaması; Antik dönemde (Eski Mısır, Mezopotamya, Anadolu, Hint, Çin, Antik Yunan ve Roma uygarlıklarında) eğitimin nasıl olduğunu açıklaması; Orta Çağ ve Yeni Çağda Doğu, Batı ve İslam toplumlarında eğitimin nasıl ilerlediğini açıklaması; Rönesans, Reform, Aydınlanma Hareketlerinde eğitimin nasıl değişim gösterdiğini açıklaması; Endüstri Çağı ve Modern Dönemde eğitimin nasıl değişim gösterdiğini açıklaması; Millî/ulus devletlerin doğması ve millî eğitim sistemlerinin gelişme süreçlerini açıklaması; Post-modern toplum tartışmaları ve eğitimin nasıl değişim gösterdiğini açıklaması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Eğitim Tarihine Kavramsal Bakış,Yazı Öncesi Toplumlarda Eğitimi Belirleyen Etmenler,Antik Dönemde (Eskiçağ) Eğitim,İslamiyet Öncesi Eski Türklerde Eğitim,Ortaçağ ve Yeniçağda Doğu Batı ve Türk-İslam Toplumlarında Eğitim,Ortaçağda Avrupa, Asya ve Amerika’da Eğitim,Yeni ve Yakın Çağda Eğitim,Klasik Dönem Osmanlı Eğitim Anlayışı,Osmanlı Eğitiminin Modernleşme Dönemi,Yakınçağdan Günümüze Diğer İslam Devletlerinde Eğitim,Dünyada Çağdaş Eğitim Hareketleri,Dünyada Modern Eğitim Sistemlerinin Doğuşu ve Gelişimi,Türkiye Cumhuriyeti'nde Eğitim,Dünyada Postmodern Toplum Tartışmaları ve Eğitim; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yazı öncesi toplumlarda eğitimi açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Antik çağ ve İslamiyet öncesi eğitimi açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Ortaçağ, Yeniçağ ve Yakınçağdaki eğitimi açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Osmanlı dönemindeki eğitimi açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Türkiye Cumhuriyeti döneminde eğitimi açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Modern ve Postmodern dönemlerdeki eğitimi açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eğitim Tarihine Kavramsal Bakış | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
2 | Yazı Öncesi Toplumlarda Eğitimi Belirleyen Etmenler | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
3 | Antik Dönemde (Eskiçağ) Eğitim | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
4 | İslamiyet Öncesi Eski Türklerde Eğitim | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
5 | Ortaçağ ve Yeniçağda Doğu Batı ve Türk-İslam Toplumlarında Eğitim | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
6 | Ortaçağda Avrupa, Asya ve Amerika’da Eğitim | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
7 | Yeni ve Yakın Çağda Eğitim | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
8 | Klasik Dönem Osmanlı Eğitim Anlayışı | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
9 | Osmanlı Eğitiminin Modernleşme Dönemi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
10 | Yakınçağdan Günümüze Diğer İslam Devletlerinde Eğitim | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
11 | Dünyada Çağdaş Eğitim Hareketleri | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
12 | Dünyada Modern Eğitim Sistemlerinin Doğuşu ve Gelişimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
13 | Türkiye Cumhuriyeti'nde Eğitim | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
14 | Dünyada Postmodern Toplum Tartışmaları ve Eğitim | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
Kaynak |
[1] Güven, İ. Eğitim Tarihi. Pegem Akademi. (En son basım) [2] Köçer, M., & Koçoğlu, E. Eğitim Tarihi. Pegem Akademi. (En son basım) [3] Şişman, M. Eğitim Tarihi. Açık Öğretim Fakültesi Yayınları. (En son basım) [4] Uygun, S. (2012). Eğitim tarihi alanında yapılmış lisansüstü tezlerin analizi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(33), 263-282. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | ||||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | ||||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | ||||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | ||||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 4 | 12 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 4 | 12 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 3 | 4 | 12 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 106 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EĞİTİM TARİHİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Damla SÖNMEZ |
Dersi Verenler | Arş.Gör. Elif SARICAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin; geçmişten günümüze eğitim tarihinin hangi dönemlerde nasıl değişim gösterdiğini tarihsel akışta açıklayabilir ve tarihi olayların eğitim üzerindeki etkilerini açıklaması; Antik dönemde (Eski Mısır, Mezopotamya, Anadolu, Hint, Çin, Antik Yunan ve Roma uygarlıklarında) eğitimin nasıl olduğunu açıklaması; Orta Çağ ve Yeni Çağda Doğu, Batı ve İslam toplumlarında eğitimin nasıl ilerlediğini açıklaması; Rönesans, Reform, Aydınlanma Hareketlerinde eğitimin nasıl değişim gösterdiğini açıklaması; Endüstri Çağı ve Modern Dönemde eğitimin nasıl değişim gösterdiğini açıklaması; Millî/ulus devletlerin doğması ve millî eğitim sistemlerinin gelişme süreçlerini açıklaması; Post-modern toplum tartışmaları ve eğitimin nasıl değişim gösterdiğini açıklaması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Eğitim Tarihine Kavramsal Bakış,Yazı Öncesi Toplumlarda Eğitimi Belirleyen Etmenler,Antik Dönemde (Eskiçağ) Eğitim,İslamiyet Öncesi Eski Türklerde Eğitim,Ortaçağ ve Yeniçağda Doğu Batı ve Türk-İslam Toplumlarında Eğitim,Ortaçağda Avrupa, Asya ve Amerika’da Eğitim,Yeni ve Yakın Çağda Eğitim,Klasik Dönem Osmanlı Eğitim Anlayışı,Osmanlı Eğitiminin Modernleşme Dönemi,Yakınçağdan Günümüze Diğer İslam Devletlerinde Eğitim,Dünyada Çağdaş Eğitim Hareketleri,Dünyada Modern Eğitim Sistemlerinin Doğuşu ve Gelişimi,Türkiye Cumhuriyeti'nde Eğitim,Dünyada Postmodern Toplum Tartışmaları ve Eğitim; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yazı öncesi toplumlarda eğitimi açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Antik çağ ve İslamiyet öncesi eğitimi açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Ortaçağ, Yeniçağ ve Yakınçağdaki eğitimi açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Osmanlı dönemindeki eğitimi açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Türkiye Cumhuriyeti döneminde eğitimi açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Modern ve Postmodern dönemlerdeki eğitimi açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eğitim Tarihine Kavramsal Bakış | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
2 | Yazı Öncesi Toplumlarda Eğitimi Belirleyen Etmenler | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
3 | Antik Dönemde (Eskiçağ) Eğitim | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
4 | İslamiyet Öncesi Eski Türklerde Eğitim | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
5 | Ortaçağ ve Yeniçağda Doğu Batı ve Türk-İslam Toplumlarında Eğitim | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
6 | Ortaçağda Avrupa, Asya ve Amerika’da Eğitim | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
7 | Yeni ve Yakın Çağda Eğitim | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
8 | Klasik Dönem Osmanlı Eğitim Anlayışı | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
9 | Osmanlı Eğitiminin Modernleşme Dönemi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
10 | Yakınçağdan Günümüze Diğer İslam Devletlerinde Eğitim | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
11 | Dünyada Çağdaş Eğitim Hareketleri | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
12 | Dünyada Modern Eğitim Sistemlerinin Doğuşu ve Gelişimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
13 | Türkiye Cumhuriyeti'nde Eğitim | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
14 | Dünyada Postmodern Toplum Tartışmaları ve Eğitim | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
Kaynak |
[1] Güven, İ. Eğitim Tarihi. Pegem Akademi. (En son basım) [2] Köçer, M., & Koçoğlu, E. Eğitim Tarihi. Pegem Akademi. (En son basım) [3] Şişman, M. Eğitim Tarihi. Açık Öğretim Fakültesi Yayınları. (En son basım) [4] Uygun, S. (2012). Eğitim tarihi alanında yapılmış lisansüstü tezlerin analizi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(33), 263-282. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | ||||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | ||||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | ||||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | ||||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | ||||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | ||||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |