Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ELEŞTİREL VE ANALİTİK DÜŞÜNME-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Meslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Metin KAYA
Dersi VerenlerArş.Gör. Elif SARICAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere, okudukları, duydukları, söyledikleri veya yazdıkları şeyleri sorgulayan, analiz , yorumlama, değerlendirme ve bir yarıya varabilme yeteneği kazandırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımları,Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımları,Eleştirel düşünceyi eleştirel olmayan düşünceden ayıran başlıca düşünce özellikleri,Düşünme, düşünme organı olarak beyin ve beyin nasıl öğrenir?,21. yüzyıl yeterlilikleri nelerdir? Eleştirel ve analitik düşünmenin bu bağlamda önemi...,Çocuklar için eleştirel ve analitik düşünmenin önemi,Çocuklar için bu kazanımlar için nasıl faaliyetler oluşturulmalı?,Soru sormak ve eleştirel ve analitik düşünme becerisi arasındaki ilişki,Eleştirel ve analitik düşünmede sıralı ve istemli düşünme,Eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler,Tümevarım ve Tümdengelim,Alana ait kaynaklar ve mesleki gelişim açısından eleştirel ve analitik düşünme,Eleştirel ve analitik okuma, dinleme, konuşma ve yazma,Öğretmenlik mesleğinin özellikleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Okudukları, duydukları, söyledikleri veya yazdıkları şeyler hakkında soru sorar, analiz eder, yorumlar, değerlendirir.10A, E, F
Bilgiyi değerlendirme ve önyargıları veya varsayımları, kendilerinki de dahil olmak üzere, fark edebilme yetisine sahip olur. 10A, E, F
Sorular sorar, ilgili bilgileri toplar, çözümler ve sonuçlar üzerine düşünür, alternatif düşünce sistemlerini göz önünde bulundurur ve etkili iletişim kurarlar. 10A, E, F
Farklı faktörleri değerlendirme, alternatifleri düşünme ve kanıtlar ve mantık temelinde bilinçli seçimler yapma yeteneklerini geliştirir. 10A, E, F
İletişim becerilerini geliştirir; hem yazılı hem de sözlü iletişimde açıklık, tutarlılık ve fikirlerin mantıklı düzenlenmesine vurgu yapar.10A, E, F
Çoklu bakış açılarını değerlendirmeye ve yapıcı diyaloga katılarak etkili bir şekilde takım çalışması becerisi geliştirir.10A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımlarıDerse dair beklentilerin konuşulması
2Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımlarıEleştirel ve Analitik düşünmeyle ilgili önerilen makalelerin okunması
3Eleştirel düşünceyi eleştirel olmayan düşünceden ayıran başlıca düşünce özellikleriEleştirel ve eleştirel olmayan düşünce özellikleriyle ilgili kavram haritası oluşturma
4Düşünme, düşünme organı olarak beyin ve beyin nasıl öğrenir?Beyin ve düşünme üzerine makalelerin okunması
521. yüzyıl yeterlilikleri nelerdir? Eleştirel ve analitik düşünmenin bu bağlamda önemi...21. yüzyıl yeterlilikleri ve eleştirel ve analitik düşünme üzerine makalelerin okunması
6Çocuklar için eleştirel ve analitik düşünmenin önemiEleştirel ve Analitik Düşünme kapsamında çocuk gözlemi
7Çocuklar için bu kazanımlar için nasıl faaliyetler oluşturulmalı?Çocuklar için eleştirel ve analitik düşünmeyi geliştirici etkinliklerin incelenmesi
8Soru sormak ve eleştirel ve analitik düşünme becerisi arasındaki ilişkiÖne atılan bir konu üzerine soru- cevap tekniği ile düşünceyi geliştirme
9Eleştirel ve analitik düşünmede sıralı ve istemli düşünmeEleştirel ve analitik düşünme yöntemleri ve düşünmeyi etkileyen faktörlerle ilgili makalelerin okunması
10Eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörlerEleştirel ve analitik düşünme yöntemleri ve düşünmeyi etkileyen faktörler üzerine okunan makalelerle ilgili özet raporunun hazırlanması
11Tümevarım ve TümdengelimTümevarım ve tümdengelim ile ilgili makalelerin okunması
12Alana ait kaynaklar ve mesleki gelişim açısından eleştirel ve analitik düşünmeEleştirel ve analitik düşünme ile mesleki gelişim üzerine beyin fırtınası
13Eleştirel ve analitik okuma, dinleme, konuşma ve yazmaEleştirel okuma, dinleme, konuşma ve yazma üzerine makalelerin okunması
14Öğretmenlik mesleğinin özellikleriÖğretmenlik mesleği ve eleştirel ve analitik düşünme gerekliliğinin değerlendirilmesi
Kaynak
Asking the Right Questions, A Guide to Critical Thinking , M. Neil Browne Stuart M. Keeley ,Bowling Green State University

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
X
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
X
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
X
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı16232
Genel Sınav ve Hazırlığı16232
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ELEŞTİREL VE ANALİTİK DÜŞÜNME-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Meslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Metin KAYA
Dersi VerenlerArş.Gör. Elif SARICAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere, okudukları, duydukları, söyledikleri veya yazdıkları şeyleri sorgulayan, analiz , yorumlama, değerlendirme ve bir yarıya varabilme yeteneği kazandırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımları,Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımları,Eleştirel düşünceyi eleştirel olmayan düşünceden ayıran başlıca düşünce özellikleri,Düşünme, düşünme organı olarak beyin ve beyin nasıl öğrenir?,21. yüzyıl yeterlilikleri nelerdir? Eleştirel ve analitik düşünmenin bu bağlamda önemi...,Çocuklar için eleştirel ve analitik düşünmenin önemi,Çocuklar için bu kazanımlar için nasıl faaliyetler oluşturulmalı?,Soru sormak ve eleştirel ve analitik düşünme becerisi arasındaki ilişki,Eleştirel ve analitik düşünmede sıralı ve istemli düşünme,Eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler,Tümevarım ve Tümdengelim,Alana ait kaynaklar ve mesleki gelişim açısından eleştirel ve analitik düşünme,Eleştirel ve analitik okuma, dinleme, konuşma ve yazma,Öğretmenlik mesleğinin özellikleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Okudukları, duydukları, söyledikleri veya yazdıkları şeyler hakkında soru sorar, analiz eder, yorumlar, değerlendirir.10A, E, F
Bilgiyi değerlendirme ve önyargıları veya varsayımları, kendilerinki de dahil olmak üzere, fark edebilme yetisine sahip olur. 10A, E, F
Sorular sorar, ilgili bilgileri toplar, çözümler ve sonuçlar üzerine düşünür, alternatif düşünce sistemlerini göz önünde bulundurur ve etkili iletişim kurarlar. 10A, E, F
Farklı faktörleri değerlendirme, alternatifleri düşünme ve kanıtlar ve mantık temelinde bilinçli seçimler yapma yeteneklerini geliştirir. 10A, E, F
İletişim becerilerini geliştirir; hem yazılı hem de sözlü iletişimde açıklık, tutarlılık ve fikirlerin mantıklı düzenlenmesine vurgu yapar.10A, E, F
Çoklu bakış açılarını değerlendirmeye ve yapıcı diyaloga katılarak etkili bir şekilde takım çalışması becerisi geliştirir.10A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımlarıDerse dair beklentilerin konuşulması
2Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımlarıEleştirel ve Analitik düşünmeyle ilgili önerilen makalelerin okunması
3Eleştirel düşünceyi eleştirel olmayan düşünceden ayıran başlıca düşünce özellikleriEleştirel ve eleştirel olmayan düşünce özellikleriyle ilgili kavram haritası oluşturma
4Düşünme, düşünme organı olarak beyin ve beyin nasıl öğrenir?Beyin ve düşünme üzerine makalelerin okunması
521. yüzyıl yeterlilikleri nelerdir? Eleştirel ve analitik düşünmenin bu bağlamda önemi...21. yüzyıl yeterlilikleri ve eleştirel ve analitik düşünme üzerine makalelerin okunması
6Çocuklar için eleştirel ve analitik düşünmenin önemiEleştirel ve Analitik Düşünme kapsamında çocuk gözlemi
7Çocuklar için bu kazanımlar için nasıl faaliyetler oluşturulmalı?Çocuklar için eleştirel ve analitik düşünmeyi geliştirici etkinliklerin incelenmesi
8Soru sormak ve eleştirel ve analitik düşünme becerisi arasındaki ilişkiÖne atılan bir konu üzerine soru- cevap tekniği ile düşünceyi geliştirme
9Eleştirel ve analitik düşünmede sıralı ve istemli düşünmeEleştirel ve analitik düşünme yöntemleri ve düşünmeyi etkileyen faktörlerle ilgili makalelerin okunması
10Eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörlerEleştirel ve analitik düşünme yöntemleri ve düşünmeyi etkileyen faktörler üzerine okunan makalelerle ilgili özet raporunun hazırlanması
11Tümevarım ve TümdengelimTümevarım ve tümdengelim ile ilgili makalelerin okunması
12Alana ait kaynaklar ve mesleki gelişim açısından eleştirel ve analitik düşünmeEleştirel ve analitik düşünme ile mesleki gelişim üzerine beyin fırtınası
13Eleştirel ve analitik okuma, dinleme, konuşma ve yazmaEleştirel okuma, dinleme, konuşma ve yazma üzerine makalelerin okunması
14Öğretmenlik mesleğinin özellikleriÖğretmenlik mesleği ve eleştirel ve analitik düşünme gerekliliğinin değerlendirilmesi
Kaynak
Asking the Right Questions, A Guide to Critical Thinking , M. Neil Browne Stuart M. Keeley ,Bowling Green State University

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
X
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
X
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
X
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:15