Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüMeslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK
Dersi VerenlerProf.Dr. Halil İbrahim SAĞLAM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, Türk Eğitim Sistemi’nin tarihsel ve düşünsel temellerini kavratmak; yasal temellerini, amaç, yapı ve işleyişini tanıtmak; yönetim bilimi ve örgüt kavramı bağlamında okul yönetimini kuramsal ve uygulamalı yönleriyle kavratmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Türk eğitim sisteminin tarihsel temelleri.,Türk eğitim sisteminin düşünsel temelleri. ,Türk eğitim sisteminin genel yapısı. ,Eğitimle ilgili yasal düzenlemeler. ,Türk eğitim sisteminde örgüt ve yönetim. ,Yönetim bilimi ve örgüt kavramı. ,Yönetim kuramları. ,Yönetim süreçleri. ,Yönetim süreçleri. ,Okul örgütü, yönetimi ve okul yöneticiliği. ,Okul yönetiminde personel işleri. ,Okul yönetiminde personel işleri. ,Okulda insan kaynakları yönetimi ,Okul, aile, çevre ilişkileri ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
2.Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve sürecini kavrar. 10, 16, 19, 9A
3.Örgütlerdeki insan davranışını kavrar. 10, 13, 16, 19, 20, 9A
4.Okullarda liderlik ve yönetimin rollerini tanımlar. 16, 9A
5.Okul gelişmesiyle sonuçlanan teknikleri ve ilgili çalışmalara katılım yollarını kavrar. 13, 16, 19, 9A
6.İstenmeyen davranışların çıkış nedenleri için önlemler alır. 10, 13, 16, 19, 20, 23, 9A
7.Örgüt ve yönetim teorilerinden hareketle; personel yönetimi, öğrenci hizmetleri, okul işletmeciliği, okul-çevre ilişkisi konularında yapılması gerekenleri açıklar. 16, 20, 9A
8.Okul yönetimi ve yöneticiliğine karşı olumlu tutum geliştirir. 10, 13, 19, 9A
1. Türk eğitim sisteminin tarihsel ve düşünsel temellerini açıklar.10, 13, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Türk eğitim sisteminin tarihsel temelleri.Konuyla ilgili okumaları yapar.
2Türk eğitim sisteminin düşünsel temelleri. Konuyla ilgili okumaları yapar.
3Türk eğitim sisteminin genel yapısı. Konuyla ilgili okumaları yapar.
4Eğitimle ilgili yasal düzenlemeler. Konuyla ilgili okumaları yapar.
5Türk eğitim sisteminde örgüt ve yönetim. Konuyla ilgili okumaları yapar.
6Yönetim bilimi ve örgüt kavramı. Konuyla ilgili okumaları yapar.
7Yönetim kuramları. Konuyla ilgili okumaları yapar.
8Yönetim süreçleri. Konuyla ilgili okumaları yapar.
9Yönetim süreçleri. Konuyla ilgili okumaları yapar.
10Okul örgütü, yönetimi ve okul yöneticiliği. Konuyla ilgili okumaları yapar.
11Okul yönetiminde personel işleri. Konuyla ilgili okumaları yapar.
12Okul yönetiminde personel işleri. Konuyla ilgili okumaları yapar.
13Okulda insan kaynakları yönetimi Konuyla ilgili okumaları yapar.
14Okul, aile, çevre ilişkileri Konuyla ilgili okumaları yapar.
Kaynak
Kaya, Y.K. (1996). Eğitim yönetimi: Kuram ve Türkiye'deki uygulama. (6. Baskı). Ankara: Bilim. Oktay, A. (2009). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. İstanbul: Kriter Yayınevi
www.mevzuat.gov.tr

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
X
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
X
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
X
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme717
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14114
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı14114
Genel Sınav ve Hazırlığı14114
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)77
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(77/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüMeslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK
Dersi VerenlerProf.Dr. Halil İbrahim SAĞLAM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, Türk Eğitim Sistemi’nin tarihsel ve düşünsel temellerini kavratmak; yasal temellerini, amaç, yapı ve işleyişini tanıtmak; yönetim bilimi ve örgüt kavramı bağlamında okul yönetimini kuramsal ve uygulamalı yönleriyle kavratmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Türk eğitim sisteminin tarihsel temelleri.,Türk eğitim sisteminin düşünsel temelleri. ,Türk eğitim sisteminin genel yapısı. ,Eğitimle ilgili yasal düzenlemeler. ,Türk eğitim sisteminde örgüt ve yönetim. ,Yönetim bilimi ve örgüt kavramı. ,Yönetim kuramları. ,Yönetim süreçleri. ,Yönetim süreçleri. ,Okul örgütü, yönetimi ve okul yöneticiliği. ,Okul yönetiminde personel işleri. ,Okul yönetiminde personel işleri. ,Okulda insan kaynakları yönetimi ,Okul, aile, çevre ilişkileri ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
2.Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve sürecini kavrar. 10, 16, 19, 9A
3.Örgütlerdeki insan davranışını kavrar. 10, 13, 16, 19, 20, 9A
4.Okullarda liderlik ve yönetimin rollerini tanımlar. 16, 9A
5.Okul gelişmesiyle sonuçlanan teknikleri ve ilgili çalışmalara katılım yollarını kavrar. 13, 16, 19, 9A
6.İstenmeyen davranışların çıkış nedenleri için önlemler alır. 10, 13, 16, 19, 20, 23, 9A
7.Örgüt ve yönetim teorilerinden hareketle; personel yönetimi, öğrenci hizmetleri, okul işletmeciliği, okul-çevre ilişkisi konularında yapılması gerekenleri açıklar. 16, 20, 9A
8.Okul yönetimi ve yöneticiliğine karşı olumlu tutum geliştirir. 10, 13, 19, 9A
1. Türk eğitim sisteminin tarihsel ve düşünsel temellerini açıklar.10, 13, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Türk eğitim sisteminin tarihsel temelleri.Konuyla ilgili okumaları yapar.
2Türk eğitim sisteminin düşünsel temelleri. Konuyla ilgili okumaları yapar.
3Türk eğitim sisteminin genel yapısı. Konuyla ilgili okumaları yapar.
4Eğitimle ilgili yasal düzenlemeler. Konuyla ilgili okumaları yapar.
5Türk eğitim sisteminde örgüt ve yönetim. Konuyla ilgili okumaları yapar.
6Yönetim bilimi ve örgüt kavramı. Konuyla ilgili okumaları yapar.
7Yönetim kuramları. Konuyla ilgili okumaları yapar.
8Yönetim süreçleri. Konuyla ilgili okumaları yapar.
9Yönetim süreçleri. Konuyla ilgili okumaları yapar.
10Okul örgütü, yönetimi ve okul yöneticiliği. Konuyla ilgili okumaları yapar.
11Okul yönetiminde personel işleri. Konuyla ilgili okumaları yapar.
12Okul yönetiminde personel işleri. Konuyla ilgili okumaları yapar.
13Okulda insan kaynakları yönetimi Konuyla ilgili okumaları yapar.
14Okul, aile, çevre ilişkileri Konuyla ilgili okumaları yapar.
Kaynak
Kaya, Y.K. (1996). Eğitim yönetimi: Kuram ve Türkiye'deki uygulama. (6. Baskı). Ankara: Bilim. Oktay, A. (2009). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. İstanbul: Kriter Yayınevi
www.mevzuat.gov.tr

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
X
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
X
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
X
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:15