Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
OKULLARDA REHBERLİK-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüMeslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Nadire Gülçin YILDIZ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ahmet Faruk LEVENT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğretmen adaylarına rehberlik hizmet alanlarını tanıtmak ve bu hizmetlerin işlevsel olarak yerine getirilmesine yönelik onları hazırlamaktır. Bu dersin sonunda öğrenciler, rehberliği bir bilim dalı olarak tanır, rehberliğin hizmet alanlarını öğrenir, rehberlik hizmetlerini yürüten rehber öğretmen ve diğer eğitimcilerin rol ve işlevlerini ayırt eder. Türk Milli Eğitim sistemi içinde rehberlik progamları hakkında kapsamlı bir farkındalık kazanır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı ve ders kapsamında kullanılacak kaynakların tanıtımı,Okullarda rehberlik konusu ile ilgili temel kavramlar ve terimler,Rehberlik ve psikolojik danışma (RPD) hizmetlerinin eğitimdeki yeri,Dünyada ve Türkiye'de Rehberlik ve psikolojik danışmanın tarihsel gelişim,Gelişimsel rehberlik modelinin felsefesi, amacı, ilkeleri ve programı (kapsamlı gelişimsel RPD programı), Okullarda rehberliğin temel hizmetleri/müdahaleler,Sınıf rehberliğinde öğretmenlerin rol ve işlevi,RPD hizmetleri kapsamında eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal alanlarda kazandırılacak yeterlikler,Okul yöneticisi ve öğretmenlerle rehber öğretmen ve psikolojik danışman arasındaki işbirliği,RPD plan ve programlarının nasıl hazırlandığının anlatılması ,Okul öncesi eğitimde rehberlik uygulamaları ve örnekleri ,Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 1,Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 2,Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 3; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Rehberlik ve psikolojik danışma (RPD) hizmetlerinin okul ve eğitimdeki yerini kavrar. 10, 16, 9A, E, G
2. Gelişimsel rehberlik modelinin teorik düşünce arkaplanını kavrar ve açıklar.10, 16, 9A, E, G
3. Gelişimsel rehberlik modelinin amacını ifade eder.10, 16, 9A, E, G
4. Gelişimsel rehberlik modelinin ilkelerini uygular.10, 16, 9A, E, G
5. Kapsamlı gelişimsel rehberlik modeli çerçevesinde eğitim programına yönelik uygulamalar yapar.10, 16, 9A, E, G
6. Gelişimsel rehberlik modelinin temel hizmetleri/müdahalelerini anlatır.10, 16, 9A, E, G
7. Rehber öğretmen / okul danışmanı ve diğer eğitimclerin rol ve işlevini ayırt eder.10, 16, 9A, E, G
8. Rehber öğretmen okul yöneticisi, diğer öğretmenler ve İlköğretim Matematik Öğretmeni arasındaki işbirliğini organize eder.10, 16, 9A, E, G
9. Sınıf RPD plan ve programlarını hazırlar ve uygular.10, 16, 9A, E, G
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı ve ders kapsamında kullanılacak kaynakların tanıtımı
2Okullarda rehberlik konusu ile ilgili temel kavramlar ve terimlerDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
3Rehberlik ve psikolojik danışma (RPD) hizmetlerinin eğitimdeki yeriDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
4Dünyada ve Türkiye'de Rehberlik ve psikolojik danışmanın tarihsel gelişimDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
5Gelişimsel rehberlik modelinin felsefesi, amacı, ilkeleri ve programı (kapsamlı gelişimsel RPD programı)Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
6 Okullarda rehberliğin temel hizmetleri/müdahalelerDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
7Sınıf rehberliğinde öğretmenlerin rol ve işleviDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
8RPD hizmetleri kapsamında eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal alanlarda kazandırılacak yeterliklerDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
9Okul yöneticisi ve öğretmenlerle rehber öğretmen ve psikolojik danışman arasındaki işbirliğiDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
10RPD plan ve programlarının nasıl hazırlandığının anlatılması Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
11Okul öncesi eğitimde rehberlik uygulamaları ve örnekleri Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
12Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 1Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
13Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 2Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
14Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 3Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
Kaynak
Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik (SÜLEYMAN Doğan)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
X
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
X
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme717
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi6212
Okul Dışı Diğer Faaliyetler414
Proje Sunumu / Seminer326
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı7214
Genel Sınav ve Hazırlığı14114
Performans Görevi, Bakım Planı515
Toplam İş Yükü (Saat)90
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
OKULLARDA REHBERLİK-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüMeslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Nadire Gülçin YILDIZ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ahmet Faruk LEVENT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğretmen adaylarına rehberlik hizmet alanlarını tanıtmak ve bu hizmetlerin işlevsel olarak yerine getirilmesine yönelik onları hazırlamaktır. Bu dersin sonunda öğrenciler, rehberliği bir bilim dalı olarak tanır, rehberliğin hizmet alanlarını öğrenir, rehberlik hizmetlerini yürüten rehber öğretmen ve diğer eğitimcilerin rol ve işlevlerini ayırt eder. Türk Milli Eğitim sistemi içinde rehberlik progamları hakkında kapsamlı bir farkındalık kazanır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı ve ders kapsamında kullanılacak kaynakların tanıtımı,Okullarda rehberlik konusu ile ilgili temel kavramlar ve terimler,Rehberlik ve psikolojik danışma (RPD) hizmetlerinin eğitimdeki yeri,Dünyada ve Türkiye'de Rehberlik ve psikolojik danışmanın tarihsel gelişim,Gelişimsel rehberlik modelinin felsefesi, amacı, ilkeleri ve programı (kapsamlı gelişimsel RPD programı), Okullarda rehberliğin temel hizmetleri/müdahaleler,Sınıf rehberliğinde öğretmenlerin rol ve işlevi,RPD hizmetleri kapsamında eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal alanlarda kazandırılacak yeterlikler,Okul yöneticisi ve öğretmenlerle rehber öğretmen ve psikolojik danışman arasındaki işbirliği,RPD plan ve programlarının nasıl hazırlandığının anlatılması ,Okul öncesi eğitimde rehberlik uygulamaları ve örnekleri ,Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 1,Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 2,Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 3; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Rehberlik ve psikolojik danışma (RPD) hizmetlerinin okul ve eğitimdeki yerini kavrar. 10, 16, 9A, E, G
2. Gelişimsel rehberlik modelinin teorik düşünce arkaplanını kavrar ve açıklar.10, 16, 9A, E, G
3. Gelişimsel rehberlik modelinin amacını ifade eder.10, 16, 9A, E, G
4. Gelişimsel rehberlik modelinin ilkelerini uygular.10, 16, 9A, E, G
5. Kapsamlı gelişimsel rehberlik modeli çerçevesinde eğitim programına yönelik uygulamalar yapar.10, 16, 9A, E, G
6. Gelişimsel rehberlik modelinin temel hizmetleri/müdahalelerini anlatır.10, 16, 9A, E, G
7. Rehber öğretmen / okul danışmanı ve diğer eğitimclerin rol ve işlevini ayırt eder.10, 16, 9A, E, G
8. Rehber öğretmen okul yöneticisi, diğer öğretmenler ve İlköğretim Matematik Öğretmeni arasındaki işbirliğini organize eder.10, 16, 9A, E, G
9. Sınıf RPD plan ve programlarını hazırlar ve uygular.10, 16, 9A, E, G
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı ve ders kapsamında kullanılacak kaynakların tanıtımı
2Okullarda rehberlik konusu ile ilgili temel kavramlar ve terimlerDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
3Rehberlik ve psikolojik danışma (RPD) hizmetlerinin eğitimdeki yeriDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
4Dünyada ve Türkiye'de Rehberlik ve psikolojik danışmanın tarihsel gelişimDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
5Gelişimsel rehberlik modelinin felsefesi, amacı, ilkeleri ve programı (kapsamlı gelişimsel RPD programı)Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
6 Okullarda rehberliğin temel hizmetleri/müdahalelerDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
7Sınıf rehberliğinde öğretmenlerin rol ve işleviDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
8RPD hizmetleri kapsamında eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal alanlarda kazandırılacak yeterliklerDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
9Okul yöneticisi ve öğretmenlerle rehber öğretmen ve psikolojik danışman arasındaki işbirliğiDers için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
10RPD plan ve programlarının nasıl hazırlandığının anlatılması Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
11Okul öncesi eğitimde rehberlik uygulamaları ve örnekleri Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır
12Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 1Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
13Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 2Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
14Öğrencilerin alana yönelik plan hazırlamaları ve planlarının değerlendirilmesi - 3Ders için önerilen kitaptan ilgili bölüm okunmalıdır.
Kaynak
Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik (SÜLEYMAN Doğan)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
X
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
X
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:15