Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AİLE EĞİTİMİ VE KATILIMI-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ
Dersi VerenlerArş.Gör. Fatma Özge ÜNSAL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste; aile kavramı ve aile kuramlarından yola çıkarak, anne-baba eğitiminin ve ailenin çocuğun eğitimine ve okula katılımının kavramsal, kuramsal ve pratik temeller ve prensipler üzerinden aktarılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Aile Eğitimi ve Katılımına Giriş,Aile Kavramı,Aile Kuramları,Farklı Aile Yapıları ve Aileye Dair Kültürlerarası Farklılıklar

,Ebeveyn Tutumları, Ebeveyn-Çocuk İletişimi
,Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Annelik-Babalık
,Anne-Baba Eğitiminin Türleri, Kapsamı ve Önemi,Anne-Baba Eğitiminde Modeller, Farklı Uygulamalar, Dünyadan Örnekler,Türkiye’de Anne-Baba Eğitimi Çalışmaları,Aile Katılımı: Uygulamalar, Engeller, Öneriler
,Baba Katılımı,0-36 ay Çocukları İçin Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER),Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER),Aile Eğitimi ve Katılımı ile Okul Öncesi Öğretmenliğini İlişkilendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Aile kavramını, farklı aile kuramları üzerinden kültürlerarası bir yaklaşımla açıklar.10, 16, 9A
Farklı ebeveyn tutumlarını, ebeveyn-çocuk iletişimi ve erken çocukluk dönemi gelişimi bağlamında tartışır.10, 13, 16, 19, 9A
Anne-baba eğitiminin türlerini, kapsamını ve önemini açıklar.16, 9A
Aile katılımını uygulamalar, engeller ve öneriler bağlamında tartışır.10, 14, 19, 5, 9A, E
Aile katılımına yönelik etkinlikler planlar. 10, 16, 19, 5, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Aile Eğitimi ve Katılımına Giriş
2Aile KavramıKonuyla ilgili okumalar yapılır.
3Aile KuramlarıKonuyla ilgili okumalar yapılır.
4Farklı Aile Yapıları ve Aileye Dair Kültürlerarası Farklılıklar

Konuyla ilgili okumalar yapılır.
5Ebeveyn Tutumları, Ebeveyn-Çocuk İletişimi
Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir.
6Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Annelik-Babalık
Konuyla ilgili okumalar yapılır.
7Anne-Baba Eğitiminin Türleri, Kapsamı ve ÖnemiKonuyla ilgili okumalar yapılır.
8Anne-Baba Eğitiminde Modeller, Farklı Uygulamalar, Dünyadan ÖrneklerKonuyla ilgili okumalar yapılır.
9Türkiye’de Anne-Baba Eğitimi ÇalışmalarıKonuyla ilgili okumalar yapılır.
10Aile Katılımı: Uygulamalar, Engeller, Öneriler
Konuyla ilgili okumalar yapılır.
11Baba KatılımıKonuyla ilgili okumalar yapılır.
120-36 ay Çocukları İçin Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER)0-36 ay Çocukları İçin Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER) incelenir
13Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER)Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER)
14Aile Eğitimi ve Katılımı ile Okul Öncesi Öğretmenliğini İlişkilendirmeAile Katılımı Etkinlik önerileri hazırlanır
Kaynak
Anne Baba Eğitimi (2021), Editör: Hülya Gülay Ogelman, Eğiten Kitap Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde Baba Katılımı (2020), Editör: Şenil Ünlü Çetin, Nobel Akademik Yayıncılık 0-36 ay Çocukları İçin Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER) Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER) Çakmak, Ö. Ç. (2010). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Aile Katılımı. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (1), 1-18.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
X
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi12020
Okul Dışı Diğer Faaliyetler21020
Proje Sunumu / Seminer144
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12424
Genel Sınav ve Hazırlığı12424
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AİLE EĞİTİMİ VE KATILIMI-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ
Dersi VerenlerArş.Gör. Fatma Özge ÜNSAL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste; aile kavramı ve aile kuramlarından yola çıkarak, anne-baba eğitiminin ve ailenin çocuğun eğitimine ve okula katılımının kavramsal, kuramsal ve pratik temeller ve prensipler üzerinden aktarılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Aile Eğitimi ve Katılımına Giriş,Aile Kavramı,Aile Kuramları,Farklı Aile Yapıları ve Aileye Dair Kültürlerarası Farklılıklar

,Ebeveyn Tutumları, Ebeveyn-Çocuk İletişimi
,Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Annelik-Babalık
,Anne-Baba Eğitiminin Türleri, Kapsamı ve Önemi,Anne-Baba Eğitiminde Modeller, Farklı Uygulamalar, Dünyadan Örnekler,Türkiye’de Anne-Baba Eğitimi Çalışmaları,Aile Katılımı: Uygulamalar, Engeller, Öneriler
,Baba Katılımı,0-36 ay Çocukları İçin Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER),Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER),Aile Eğitimi ve Katılımı ile Okul Öncesi Öğretmenliğini İlişkilendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Aile kavramını, farklı aile kuramları üzerinden kültürlerarası bir yaklaşımla açıklar.10, 16, 9A
Farklı ebeveyn tutumlarını, ebeveyn-çocuk iletişimi ve erken çocukluk dönemi gelişimi bağlamında tartışır.10, 13, 16, 19, 9A
Anne-baba eğitiminin türlerini, kapsamını ve önemini açıklar.16, 9A
Aile katılımını uygulamalar, engeller ve öneriler bağlamında tartışır.10, 14, 19, 5, 9A, E
Aile katılımına yönelik etkinlikler planlar. 10, 16, 19, 5, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Aile Eğitimi ve Katılımına Giriş
2Aile KavramıKonuyla ilgili okumalar yapılır.
3Aile KuramlarıKonuyla ilgili okumalar yapılır.
4Farklı Aile Yapıları ve Aileye Dair Kültürlerarası Farklılıklar

Konuyla ilgili okumalar yapılır.
5Ebeveyn Tutumları, Ebeveyn-Çocuk İletişimi
Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir.
6Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Annelik-Babalık
Konuyla ilgili okumalar yapılır.
7Anne-Baba Eğitiminin Türleri, Kapsamı ve ÖnemiKonuyla ilgili okumalar yapılır.
8Anne-Baba Eğitiminde Modeller, Farklı Uygulamalar, Dünyadan ÖrneklerKonuyla ilgili okumalar yapılır.
9Türkiye’de Anne-Baba Eğitimi ÇalışmalarıKonuyla ilgili okumalar yapılır.
10Aile Katılımı: Uygulamalar, Engeller, Öneriler
Konuyla ilgili okumalar yapılır.
11Baba KatılımıKonuyla ilgili okumalar yapılır.
120-36 ay Çocukları İçin Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER)0-36 ay Çocukları İçin Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER) incelenir
13Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER)Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER)
14Aile Eğitimi ve Katılımı ile Okul Öncesi Öğretmenliğini İlişkilendirmeAile Katılımı Etkinlik önerileri hazırlanır
Kaynak
Anne Baba Eğitimi (2021), Editör: Hülya Gülay Ogelman, Eğiten Kitap Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde Baba Katılımı (2020), Editör: Şenil Ünlü Çetin, Nobel Akademik Yayıncılık 0-36 ay Çocukları İçin Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER) Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER) Çakmak, Ö. Ç. (2010). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Aile Katılımı. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (1), 1-18.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
X
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:15