Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
OKULA UYUM VE ERKEN OKURYAZARLIK EĞİTİMİ-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK
Dersi VerenlerDoç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK
Dersin YardımcılarıDoç. Dr. Mefharet Veziroğlu Çelik
Dersin AmacıÖğretmen adaylarının erken çocukluk döneminde okula başlama ve okula uyum süreci, okula uyumun bileşenleri, ilkokula hazırbulnuşluk ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama; okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, erken okuryazarlık, sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme gibi konularda bilgilerinin arttırılması ve mesleki becerilerinin desteklenmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Okula uyumun tanımı ve okula uyumu etkileyen faktörler,Okula uyumun boyutları I (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar,Okula uyumun boyutları II (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri),Okula uyum programı ve çalışmaları,İlkokula hazırlığın önemi boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri),Okula hazırbulunuşluk ve ilkokula hazırlık çalışmaları,Erken çocukluk eğitiminde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, Erken okuryazarlık, Fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), Sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi, yazı farkındalığı, Okul öncesi eğitim programına uygun erken okuryazarlık etkinlikleri planlama ve uygulama,Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazma hazırlık etkinliklerinin değerlendirilmesi,Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazma hazırlık etkinliklerinin değerlendirilmesi II,Erken okuryazarlık merkezleri ve erken okuryazarlık uygulamaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Okula uyum sürecini açıklar.10, 9A, E, F
Okula uyum sürecini kolaylaştıracak etkinlikler tasarlar.14, 6, 9E, F
İlkokula hazırbulunuşluğu etkileyen faktörleri açıklar.10, 9A
Çocukların fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel ve özbakım yeterliklerine uygun olarak ilkokula hazırbulunuşluğa yönelik planlamalar yapar.A, E, H
Erken okuryazarlık becerilerini açıklar.10, 9A
Çocukların sözel dil becerilerine ve sözcük bilgisi gelişimine okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinliklerini değerlendirir.10, 9A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Okula uyumun tanımı ve okula uyumu etkileyen faktörler
2Okula uyumun boyutları I (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri)Önerilen kaynakların incelenmesi
3 Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlarOkul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının incelenmesi
4Okula uyumun boyutları II (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri)
5Okula uyum programı ve çalışmaları
6İlkokula hazırlığın önemi boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri)
7Okula hazırbulunuşluk ve ilkokula hazırlık çalışmaları
8Erken çocukluk eğitiminde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, Erken okuryazarlık
9 Fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı)Fonolojik süreç becerileri üzerine önerilen okumaların yapılması
10 Sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi, yazı farkındalığı
11 Okul öncesi eğitim programına uygun erken okuryazarlık etkinlikleri planlama ve uygulamaOkul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlik planlarının incelenmesi
12Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazma hazırlık etkinliklerinin değerlendirilmesi
13Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazma hazırlık etkinliklerinin değerlendirilmesi IIOkul öncesi eğitim programına uygun okuma yazma hazırlık etkinlik planının uygulanması
14Erken okuryazarlık merkezleri ve erken okuryazarlık uygulamalarıErken okuryazarlık uygulamaları
Kaynak
MEB 2022-2023 Okula Uyum Rehberi https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_08/31121627_Okul_Oncesi_Egitim_Uyum_Rehberi.pdf

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi2510
Okul Dışı Diğer Faaliyetler166
Proje Sunumu / Seminer2510
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı5315
Genel Sınav ve Hazırlığı9327
Performans Görevi, Bakım Planı2510
Toplam İş Yükü (Saat)120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
OKULA UYUM VE ERKEN OKURYAZARLIK EĞİTİMİ-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK
Dersi VerenlerDoç.Dr. Mefharet VEZİROĞLU ÇELİK
Dersin YardımcılarıDoç. Dr. Mefharet Veziroğlu Çelik
Dersin AmacıÖğretmen adaylarının erken çocukluk döneminde okula başlama ve okula uyum süreci, okula uyumun bileşenleri, ilkokula hazırbulnuşluk ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama; okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, erken okuryazarlık, sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme gibi konularda bilgilerinin arttırılması ve mesleki becerilerinin desteklenmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Okula uyumun tanımı ve okula uyumu etkileyen faktörler,Okula uyumun boyutları I (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar,Okula uyumun boyutları II (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri),Okula uyum programı ve çalışmaları,İlkokula hazırlığın önemi boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri),Okula hazırbulunuşluk ve ilkokula hazırlık çalışmaları,Erken çocukluk eğitiminde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, Erken okuryazarlık, Fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), Sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi, yazı farkındalığı, Okul öncesi eğitim programına uygun erken okuryazarlık etkinlikleri planlama ve uygulama,Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazma hazırlık etkinliklerinin değerlendirilmesi,Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazma hazırlık etkinliklerinin değerlendirilmesi II,Erken okuryazarlık merkezleri ve erken okuryazarlık uygulamaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Okula uyum sürecini açıklar.10, 9A, E, F
Okula uyum sürecini kolaylaştıracak etkinlikler tasarlar.14, 6, 9E, F
İlkokula hazırbulunuşluğu etkileyen faktörleri açıklar.10, 9A
Çocukların fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel ve özbakım yeterliklerine uygun olarak ilkokula hazırbulunuşluğa yönelik planlamalar yapar.A, E, H
Erken okuryazarlık becerilerini açıklar.10, 9A
Çocukların sözel dil becerilerine ve sözcük bilgisi gelişimine okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinliklerini değerlendirir.10, 9A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Okula uyumun tanımı ve okula uyumu etkileyen faktörler
2Okula uyumun boyutları I (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri)Önerilen kaynakların incelenmesi
3 Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlarOkul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının incelenmesi
4Okula uyumun boyutları II (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri)
5Okula uyum programı ve çalışmaları
6İlkokula hazırlığın önemi boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri)
7Okula hazırbulunuşluk ve ilkokula hazırlık çalışmaları
8Erken çocukluk eğitiminde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, Erken okuryazarlık
9 Fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı)Fonolojik süreç becerileri üzerine önerilen okumaların yapılması
10 Sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi, yazı farkındalığı
11 Okul öncesi eğitim programına uygun erken okuryazarlık etkinlikleri planlama ve uygulamaOkul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlik planlarının incelenmesi
12Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazma hazırlık etkinliklerinin değerlendirilmesi
13Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazma hazırlık etkinliklerinin değerlendirilmesi IIOkul öncesi eğitim programına uygun okuma yazma hazırlık etkinlik planının uygulanması
14Erken okuryazarlık merkezleri ve erken okuryazarlık uygulamalarıErken okuryazarlık uygulamaları
Kaynak
MEB 2022-2023 Okula Uyum Rehberi https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_08/31121627_Okul_Oncesi_Egitim_Uyum_Rehberi.pdf

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:15