Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Genel Kültür |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Metin KAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Nitelikli bir bilimsel araştırmanın yapılabilmesi için teorik altyapıya ihtiyaç elzemdir. Bu açıdan bilimsel olanın ne olduğuna yönelik tartışmaları içeren Bilim Tarihi ve Felsefesi üzerinden bilimsel araştırma yapabilmenin imkanları tartışılacak ve güncel bilimsel tartışmaların güzergahında bilimin ne olduğu sorusu araştırılacaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilim Tarihine Genel Bir Bakış,Bilimsel devrimler çağına giden süreç ve yeniçağ biliminin öncü işaretleri,Bilimsel devrimler çağı ve yeniçağ biliminin doğuşu,Yeni Çağ'ın büyük bilimsel kuramları; Galileo, Newton ve Kepler,Yakın dönem bilimi ve Newtoncu paradigmaya ilişkin başlıca sorunlar,Atom ve uzay çağı. Kuantum ve belirsizlik kuramları. Einstein ,Bilimin doğasına, bilim tarih dersinde elde edilen genel bilgiler ışığında yeniden bakış,Yeni bilim anlayışı (Galileo, Descartes, Newton) ve Aristoteles eleştirisi; Hume, Kant ,IX. Yüzyıl filozoflarında bilimsel bilginin doğası; XX. Yüzyılda bilim felsefesi; mantıkçı pozitivistler; ,Yorumsamacı bilim yaklaşımları,Karl Popper, yanlışlama kuramı; bilim ile bilim olmayanın ayırt edilmesi;,Yeni bilim felsefesi: T.S. Kuhn ve bilimsel devrimler,Imre Lakatos: Bilim İle Bilim Olmayan Arasındaki Ayrım ,Feyerabend ve anarşist bilim felsefesi.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilim tarihi disiplininin doğasını tanır. | 10, 16, 9 | A |
Bilim tarihinin genel özelliklerini saptar. | 10, 13, 19, 9 | A |
Modern bilimin gelişimine katkı sağlamış olan bilim insanlarının görüşlerini sorgular | 10, 13, 9 | A |
Modern bilimin genel özelliklerini açıklar. | 10, 13, 9 | A |
Modern çağda bilim anlayışında ortaya çıkan büyük dönüşümü yorumlar | 10, 12, 9 | A |
Bilimsel bilginin ayırt edici özelliklerini kavrar | 10, 13, 19, 9 | A |
Bilimin tarihine ilişkin derinlemesine bir görüş kazanır. | 10, 12, 13, 9 | A |
Bilimin tarihsel süreçleriyle güncel sorunlarını ilişkilendirir. | 10, 12, 13, 9 | A |
İlerlemeci, bütüncü, yorumsamacı, yapısalcı, anarşist bilim kuramlarının savlarını değerlendirir. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim Tarihine Genel Bir Bakış | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
2 | Bilimsel devrimler çağına giden süreç ve yeniçağ biliminin öncü işaretleri | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
3 | Bilimsel devrimler çağı ve yeniçağ biliminin doğuşu | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
4 | Yeni Çağ'ın büyük bilimsel kuramları; Galileo, Newton ve Kepler | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
5 | Yakın dönem bilimi ve Newtoncu paradigmaya ilişkin başlıca sorunlar | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
6 | Atom ve uzay çağı. Kuantum ve belirsizlik kuramları. Einstein | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
7 | Bilimin doğasına, bilim tarih dersinde elde edilen genel bilgiler ışığında yeniden bakış | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
8 | Yeni bilim anlayışı (Galileo, Descartes, Newton) ve Aristoteles eleştirisi; Hume, Kant | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
9 | IX. Yüzyıl filozoflarında bilimsel bilginin doğası; XX. Yüzyılda bilim felsefesi; mantıkçı pozitivistler; | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
10 | Yorumsamacı bilim yaklaşımları | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
11 | Karl Popper, yanlışlama kuramı; bilim ile bilim olmayanın ayırt edilmesi; | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
12 | Yeni bilim felsefesi: T.S. Kuhn ve bilimsel devrimler | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
13 | Imre Lakatos: Bilim İle Bilim Olmayan Arasındaki Ayrım | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
14 | Feyerabend ve anarşist bilim felsefesi. | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
Kaynak |
Alan F. Chalmers-Bilim Dedikleri John Henry-Bilim Devrimi ve Modern Bilimin Kökenleri Şakir Kocabaş-Fizik ve Gerçeklik Elisabeth Ströker-Bilim Kuramına Giriş Alexandre Koyre-Yeniçağ Biliminin Doğuşu |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | X | |||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | X | |||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | X | |||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 1 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 1 | 7 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(77/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Genel Kültür |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Metin KAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Nitelikli bir bilimsel araştırmanın yapılabilmesi için teorik altyapıya ihtiyaç elzemdir. Bu açıdan bilimsel olanın ne olduğuna yönelik tartışmaları içeren Bilim Tarihi ve Felsefesi üzerinden bilimsel araştırma yapabilmenin imkanları tartışılacak ve güncel bilimsel tartışmaların güzergahında bilimin ne olduğu sorusu araştırılacaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilim Tarihine Genel Bir Bakış,Bilimsel devrimler çağına giden süreç ve yeniçağ biliminin öncü işaretleri,Bilimsel devrimler çağı ve yeniçağ biliminin doğuşu,Yeni Çağ'ın büyük bilimsel kuramları; Galileo, Newton ve Kepler,Yakın dönem bilimi ve Newtoncu paradigmaya ilişkin başlıca sorunlar,Atom ve uzay çağı. Kuantum ve belirsizlik kuramları. Einstein ,Bilimin doğasına, bilim tarih dersinde elde edilen genel bilgiler ışığında yeniden bakış,Yeni bilim anlayışı (Galileo, Descartes, Newton) ve Aristoteles eleştirisi; Hume, Kant ,IX. Yüzyıl filozoflarında bilimsel bilginin doğası; XX. Yüzyılda bilim felsefesi; mantıkçı pozitivistler; ,Yorumsamacı bilim yaklaşımları,Karl Popper, yanlışlama kuramı; bilim ile bilim olmayanın ayırt edilmesi;,Yeni bilim felsefesi: T.S. Kuhn ve bilimsel devrimler,Imre Lakatos: Bilim İle Bilim Olmayan Arasındaki Ayrım ,Feyerabend ve anarşist bilim felsefesi.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilim tarihi disiplininin doğasını tanır. | 10, 16, 9 | A |
Bilim tarihinin genel özelliklerini saptar. | 10, 13, 19, 9 | A |
Modern bilimin gelişimine katkı sağlamış olan bilim insanlarının görüşlerini sorgular | 10, 13, 9 | A |
Modern bilimin genel özelliklerini açıklar. | 10, 13, 9 | A |
Modern çağda bilim anlayışında ortaya çıkan büyük dönüşümü yorumlar | 10, 12, 9 | A |
Bilimsel bilginin ayırt edici özelliklerini kavrar | 10, 13, 19, 9 | A |
Bilimin tarihine ilişkin derinlemesine bir görüş kazanır. | 10, 12, 13, 9 | A |
Bilimin tarihsel süreçleriyle güncel sorunlarını ilişkilendirir. | 10, 12, 13, 9 | A |
İlerlemeci, bütüncü, yorumsamacı, yapısalcı, anarşist bilim kuramlarının savlarını değerlendirir. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim Tarihine Genel Bir Bakış | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
2 | Bilimsel devrimler çağına giden süreç ve yeniçağ biliminin öncü işaretleri | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
3 | Bilimsel devrimler çağı ve yeniçağ biliminin doğuşu | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
4 | Yeni Çağ'ın büyük bilimsel kuramları; Galileo, Newton ve Kepler | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
5 | Yakın dönem bilimi ve Newtoncu paradigmaya ilişkin başlıca sorunlar | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
6 | Atom ve uzay çağı. Kuantum ve belirsizlik kuramları. Einstein | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
7 | Bilimin doğasına, bilim tarih dersinde elde edilen genel bilgiler ışığında yeniden bakış | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
8 | Yeni bilim anlayışı (Galileo, Descartes, Newton) ve Aristoteles eleştirisi; Hume, Kant | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
9 | IX. Yüzyıl filozoflarında bilimsel bilginin doğası; XX. Yüzyılda bilim felsefesi; mantıkçı pozitivistler; | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
10 | Yorumsamacı bilim yaklaşımları | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
11 | Karl Popper, yanlışlama kuramı; bilim ile bilim olmayanın ayırt edilmesi; | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
12 | Yeni bilim felsefesi: T.S. Kuhn ve bilimsel devrimler | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
13 | Imre Lakatos: Bilim İle Bilim Olmayan Arasındaki Ayrım | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
14 | Feyerabend ve anarşist bilim felsefesi. | İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır. |
Kaynak |
Alan F. Chalmers-Bilim Dedikleri John Henry-Bilim Devrimi ve Modern Bilimin Kökenleri Şakir Kocabaş-Fizik ve Gerçeklik Elisabeth Ströker-Bilim Kuramına Giriş Alexandre Koyre-Yeniçağ Biliminin Doğuşu |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | X | |||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | X | |||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | X | |||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | X | |||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |