Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ERKEN MÜDAHALE PROGRAMLARI-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER
Dersi VerenlerDoç.Dr. Özcan KARAASLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste, gelişimin genel kavram ve ilkeleri ile gelişimi etkileyen faktörler temel alınarak; erken müdahale kavramının amaçlarının, ilkelerinin ve hedef kitle özelliklerinin anlaşılması, farklı erken müdahale türleri, yaklaşımları ve modellerine dair bilgi sahibi olunması, tarihsel ve güncel olarak dünyadaki ve Türkiye’deki erken müdahale programlarının incelenmesi ve tüm bu sayılanlarla özel eğitim öğretmenliği alanı arasındaki ilişkinin tartışılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Erken Müdahale Kavramına Giriş,Çocukluk Kavramı,Gelişimin Temel Kavramları ve İlkeleri,Gelişimi Etkileyen Faktörler,Erken Müdahalenin Tanımı, Amaçları ve İlkeleri,Erken Müdahalede Hedef Kitle ,Erken Müdahalenin Aşamaları,Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahalenin Tarihsel Gelişimi,Erken Müdahalede Yaklaşımlar ve Modeller,Erken Müdahale Program Türleri,Erken Müdahale Program Özellikleri ve Uygulama Süreçleri,Dünyada Uygulanan Güncel Erken Müdahale Programları,Türkiye’de Uygulanan Güncel Erken Müdahale Programları,Erken Müdahale Programlarının Özel Eğitim Öğretmenliğiyle İlişkisinin Kurulması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gelişimin temel kavram ve ilkelerini, gelişimi etkileyen risk faktörlerini ve koruyucu faktörleri açıklar. 10, 13, 16, 9C
Erken müdahale kavramını; amaçlar, ilkeler ve hedef kitle bağlamında tartışır. 16, 19, 9C
Erken müdahalede farklı tür, yaklaşım ve modelleri karşılaştırır. 16, 19, 9C
Dünyadaki ve Türkiye’deki erken müdahale programlarının tarihsel gelişimini ve güncel uygulamaları özetler. 13, 16, 37, 9C
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Erken Müdahale Kavramına Giriş-
2Çocukluk KavramıKonuyla ilgili okumalar yapılır
3Gelişimin Temel Kavramları ve İlkeleriKonuyla ilgili okumalar yapılır
4Gelişimi Etkileyen FaktörlerKonuyla ilgili okumalar yapılır
5Erken Müdahalenin Tanımı, Amaçları ve İlkeleriKonuyla ilgili okumalar yapılır
6Erken Müdahalede Hedef Kitle Konuyla ilgili okumalar yapılır
7Erken Müdahalenin AşamalarıKonuyla ilgili okumalar yapılır
8Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahalenin Tarihsel GelişimiKonuyla ilgili okumalar yapılır
9Erken Müdahalede Yaklaşımlar ve ModellerKonuyla ilgili okumalar yapılır
10Erken Müdahale Program TürleriKonuyla ilgili okumalar yapılır
11Erken Müdahale Program Özellikleri ve Uygulama SüreçleriKonuyla ilgili okumalar yapılır
12Dünyada Uygulanan Güncel Erken Müdahale ProgramlarıKonuyla ilgili okumalar yapılır
13Türkiye’de Uygulanan Güncel Erken Müdahale ProgramlarıKonuyla ilgili okumalar yapılır
14Erken Müdahale Programlarının Özel Eğitim Öğretmenliğiyle İlişkisinin Kurulması-
Kaynak
1. Crawford, M. J., Weber, B. (2017). Her gün erken müdahale! Küçük çocuklar ve ailelerine yönelik günlük rutinlere yerleştirilmiş etkinlikler (Ö. Gözün Kahraman, Ş. Ceylan, M. Yıldız Bıçakçı, Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 2. Bayhan, P. (Ed.) (2018). Erken Müdahale. Hedef Yayıncılık. Özyürek, A & Sezgin, E. (Editörler) (2019). Çocukluk Döneminde Erken Müdahale. Nobel Akademik Yayıncılık. 3. Türkkent, E. & Özer, M. (2023). Özel Eğitime İhtiyacı Olan Bireyler İçin (0-36 ay) Erken Çocukluk Özel Eğitim Öğretim Programı: Ebeveynlerin Program ve Sürece Yönelik Deneyimlerin İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 304-331.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi155
Okul Dışı Diğer Faaliyetler122
Proje Sunumu / Seminer12020
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı11515
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)110
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(110/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ERKEN MÜDAHALE PROGRAMLARI-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER
Dersi VerenlerDoç.Dr. Özcan KARAASLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste, gelişimin genel kavram ve ilkeleri ile gelişimi etkileyen faktörler temel alınarak; erken müdahale kavramının amaçlarının, ilkelerinin ve hedef kitle özelliklerinin anlaşılması, farklı erken müdahale türleri, yaklaşımları ve modellerine dair bilgi sahibi olunması, tarihsel ve güncel olarak dünyadaki ve Türkiye’deki erken müdahale programlarının incelenmesi ve tüm bu sayılanlarla özel eğitim öğretmenliği alanı arasındaki ilişkinin tartışılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Erken Müdahale Kavramına Giriş,Çocukluk Kavramı,Gelişimin Temel Kavramları ve İlkeleri,Gelişimi Etkileyen Faktörler,Erken Müdahalenin Tanımı, Amaçları ve İlkeleri,Erken Müdahalede Hedef Kitle ,Erken Müdahalenin Aşamaları,Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahalenin Tarihsel Gelişimi,Erken Müdahalede Yaklaşımlar ve Modeller,Erken Müdahale Program Türleri,Erken Müdahale Program Özellikleri ve Uygulama Süreçleri,Dünyada Uygulanan Güncel Erken Müdahale Programları,Türkiye’de Uygulanan Güncel Erken Müdahale Programları,Erken Müdahale Programlarının Özel Eğitim Öğretmenliğiyle İlişkisinin Kurulması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gelişimin temel kavram ve ilkelerini, gelişimi etkileyen risk faktörlerini ve koruyucu faktörleri açıklar. 10, 13, 16, 9C
Erken müdahale kavramını; amaçlar, ilkeler ve hedef kitle bağlamında tartışır. 16, 19, 9C
Erken müdahalede farklı tür, yaklaşım ve modelleri karşılaştırır. 16, 19, 9C
Dünyadaki ve Türkiye’deki erken müdahale programlarının tarihsel gelişimini ve güncel uygulamaları özetler. 13, 16, 37, 9C
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Erken Müdahale Kavramına Giriş-
2Çocukluk KavramıKonuyla ilgili okumalar yapılır
3Gelişimin Temel Kavramları ve İlkeleriKonuyla ilgili okumalar yapılır
4Gelişimi Etkileyen FaktörlerKonuyla ilgili okumalar yapılır
5Erken Müdahalenin Tanımı, Amaçları ve İlkeleriKonuyla ilgili okumalar yapılır
6Erken Müdahalede Hedef Kitle Konuyla ilgili okumalar yapılır
7Erken Müdahalenin AşamalarıKonuyla ilgili okumalar yapılır
8Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahalenin Tarihsel GelişimiKonuyla ilgili okumalar yapılır
9Erken Müdahalede Yaklaşımlar ve ModellerKonuyla ilgili okumalar yapılır
10Erken Müdahale Program TürleriKonuyla ilgili okumalar yapılır
11Erken Müdahale Program Özellikleri ve Uygulama SüreçleriKonuyla ilgili okumalar yapılır
12Dünyada Uygulanan Güncel Erken Müdahale ProgramlarıKonuyla ilgili okumalar yapılır
13Türkiye’de Uygulanan Güncel Erken Müdahale ProgramlarıKonuyla ilgili okumalar yapılır
14Erken Müdahale Programlarının Özel Eğitim Öğretmenliğiyle İlişkisinin Kurulması-
Kaynak
1. Crawford, M. J., Weber, B. (2017). Her gün erken müdahale! Küçük çocuklar ve ailelerine yönelik günlük rutinlere yerleştirilmiş etkinlikler (Ö. Gözün Kahraman, Ş. Ceylan, M. Yıldız Bıçakçı, Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 2. Bayhan, P. (Ed.) (2018). Erken Müdahale. Hedef Yayıncılık. Özyürek, A & Sezgin, E. (Editörler) (2019). Çocukluk Döneminde Erken Müdahale. Nobel Akademik Yayıncılık. 3. Türkkent, E. & Özer, M. (2023). Özel Eğitime İhtiyacı Olan Bireyler İçin (0-36 ay) Erken Çocukluk Özel Eğitim Öğretim Programı: Ebeveynlerin Program ve Sürece Yönelik Deneyimlerin İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 304-331.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:11Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:13