Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ZİHİNSEL YETER. VE OTİZM SPEKTRUM BOZ. | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Özcan KARAASLAN |
Dersin Yardımcıları | Zihin yetersizliği ve otizm spketrum bozukluğu olan bireylerin temel özellikleri, dünyada ve ülkemizde kullanılan değerlendirme yöntemleri, eğitim olanakları ve bilimsel dayanaklı uygulamalar, sınıflandırma ve yasal haklar ile ilgili bilgi vermeyi hedefleyen lisans düzeyinde bir alan dersidir. |
Dersin Amacı | Bu derste, zihin yetersizliği ile otizm spektrum bozukluğunun tanımı, zihin yetersizliği ile OSB nin nedenleri, zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin özellikleri, zihin yetersizliği ve OSB olan bireyler için ülkemizde geçerli olan eğitim ortamları, zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin eğitiminde bilimsel dayanaklı uygulamalar, zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerde sınıflandırma ve tanılama ölçütleri ile zihin yetersizliği ve OSB olan bireyler için yasal haklarına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Zihin yetersizliğinin tanımı, tarihçesi ,Zihin yetersizliğinde sınıflandırma (tıbbı, eğitsel, psikolojik), sıklık,Zihin yetersizliğinin nedenleri ,Zihin yetersizliği olan bireylerin özellikleri,Zihin yetersizliği olan bireylerin özellikleri,Zihin yetersizliği olan bireylerin değerlendirilmesi,Zihin yetersizliği olan bireylere sunulan eğitim hizmetleri,Otizm spektrum bozukluğunun tanımı ve tarihçesi,OSB’nin nedenleri ve yaygınlık,OSB olan bireylerin özellikleri ,OSB’de tarama, tanılama, değerlendirme,OSB’de eğitim-müdahale yaklaşımları ve uygulamalar,OSB’de eğitim-müdahale yaklaşımları ve uygulamalar,OSB’de eğitim-müdahale yaklaşımları ve uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci, zihin yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğuna ilişkin aşağıdaki bilgi ve becerileri sergileyecektir: Zihin yetersizliği olan bireyleri tanımlar; | 16 | A |
Otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bireyleri tanımlar; | 16 | A |
Sınıflandırma yapar (eğitsel, psikolojik, tıbbi); | 16 | A |
Yaygınlık ve görülme sıklığını açıklar; | 16 | A |
Nedenlerini açıklar (doğum öncesi, doğum anı, doğum sonrası); | 16 | A |
Tarama/tanılama süreçlerini açıklar; | 16 | A |
Tıbbi, gelişimsel ve eğitsel tarama/tanılamayı tanımlar; | 16 | A |
Akademik ve akademik olmayan özelliklerini açıklar; | 16 | A |
Ekip ve iş birliğini tanımlar; | 16 | A |
Eğitim-öğretim ortamlarını tanımlar; | 16 | A |
Bilimsel dayanaklı uygulamaları tanımlar; | 16 | A |
Ailelerin özelliklerini açıklar; | 16 | A |
Zihin yetersizliği olan bireye, OSB olan bireye ve ailelerine yönelik tutumları tanımlar; | 16 | A |
Ailelere sunulan hizmetleri, destekleri ve yasal hakları tanımlar. | 16 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Zihin yetersizliğinin tanımı, tarihçesi | Sucuoğlu, B. (2010). Bölüm 1. (ss 16-47) |
2 | Zihin yetersizliğinde sınıflandırma (tıbbı, eğitsel, psikolojik), sıklık | Şahbaz, Ü. (ed) (2017). Bölüm 1 (ss.9-33) |
3 | Zihin yetersizliğinin nedenleri | Teki-İftar, E. (ss. 88-119). Sucuoğlu, B. (ed) (2010). Zihin Engelliler ve Eğitimleri içinde |
4 | Zihin yetersizliği olan bireylerin özellikleri | Sucuoğlu, B. (2010). Bölüm 4. (ss 120-176) |
5 | Zihin yetersizliği olan bireylerin özellikleri | Sucuoğlu, B. (2010). Bölüm 4. (ss 120-176) |
6 | Zihin yetersizliği olan bireylerin değerlendirilmesi | Şahbaz, Ü. (ed) Bölüm 2. (ss.39-58) Sucuoğlu, B. (2010). Bölüm 5. (ss 177-201) |
7 | Zihin yetersizliği olan bireylere sunulan eğitim hizmetleri | Şengül-Erdem, H. (2020). Zihin Yetersizliği olan Öğrenciler için Eğitim Hizmetleri ve Ortamları (ss.83-108). Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu içinde |
8 | Otizm spektrum bozukluğunun tanımı ve tarihçesi | Şahbaz, Ü. (ed) (2017). Bölüm 4 (ss.94-108) |
9 | OSB’nin nedenleri ve yaygınlık | Tekin-İftar, E. (ed) Bölüm 1. (ss.17-44) |
10 | OSB olan bireylerin özellikleri | Deniz, S. & Akdemir, B. (2020). (eds). Bölüm 8 (ss.171-188) |
11 | OSB’de tarama, tanılama, değerlendirme | Tekin-İftar, E. (ed) (2014). Bölüm 2- (ss.45-80) |
12 | OSB’de eğitim-müdahale yaklaşımları ve uygulamalar | Şahbaz, Ü. (2017). Bölüm 7 (ss. 177-194) |
13 | OSB’de eğitim-müdahale yaklaşımları ve uygulamalar | Tekin-İftar, E. (ed) (2014). Bölüm 3- (ss.81-115) |
14 | OSB’de eğitim-müdahale yaklaşımları ve uygulamalar | Tekin-İftar, E. (ed) (2014). Bölüm 3- (ss.81-115) |
Kaynak |
1. Şahbaz, Ü. (ed.) (2017). Zihin yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğu. Vize. (ders kitabı) 2. Tekin-İftar, E. (ed.) (2012). Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar ve eğitimleri. Vize. 3. Sucuoğlu, B. (2009). Zihin engelliler ve eğitimleri. Kök. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 20 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 105 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(105/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ZİHİNSEL YETER. VE OTİZM SPEKTRUM BOZ. | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Özcan KARAASLAN |
Dersin Yardımcıları | Zihin yetersizliği ve otizm spketrum bozukluğu olan bireylerin temel özellikleri, dünyada ve ülkemizde kullanılan değerlendirme yöntemleri, eğitim olanakları ve bilimsel dayanaklı uygulamalar, sınıflandırma ve yasal haklar ile ilgili bilgi vermeyi hedefleyen lisans düzeyinde bir alan dersidir. |
Dersin Amacı | Bu derste, zihin yetersizliği ile otizm spektrum bozukluğunun tanımı, zihin yetersizliği ile OSB nin nedenleri, zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin özellikleri, zihin yetersizliği ve OSB olan bireyler için ülkemizde geçerli olan eğitim ortamları, zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin eğitiminde bilimsel dayanaklı uygulamalar, zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerde sınıflandırma ve tanılama ölçütleri ile zihin yetersizliği ve OSB olan bireyler için yasal haklarına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Zihin yetersizliğinin tanımı, tarihçesi ,Zihin yetersizliğinde sınıflandırma (tıbbı, eğitsel, psikolojik), sıklık,Zihin yetersizliğinin nedenleri ,Zihin yetersizliği olan bireylerin özellikleri,Zihin yetersizliği olan bireylerin özellikleri,Zihin yetersizliği olan bireylerin değerlendirilmesi,Zihin yetersizliği olan bireylere sunulan eğitim hizmetleri,Otizm spektrum bozukluğunun tanımı ve tarihçesi,OSB’nin nedenleri ve yaygınlık,OSB olan bireylerin özellikleri ,OSB’de tarama, tanılama, değerlendirme,OSB’de eğitim-müdahale yaklaşımları ve uygulamalar,OSB’de eğitim-müdahale yaklaşımları ve uygulamalar,OSB’de eğitim-müdahale yaklaşımları ve uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci, zihin yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğuna ilişkin aşağıdaki bilgi ve becerileri sergileyecektir: Zihin yetersizliği olan bireyleri tanımlar; | 16 | A |
Otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bireyleri tanımlar; | 16 | A |
Sınıflandırma yapar (eğitsel, psikolojik, tıbbi); | 16 | A |
Yaygınlık ve görülme sıklığını açıklar; | 16 | A |
Nedenlerini açıklar (doğum öncesi, doğum anı, doğum sonrası); | 16 | A |
Tarama/tanılama süreçlerini açıklar; | 16 | A |
Tıbbi, gelişimsel ve eğitsel tarama/tanılamayı tanımlar; | 16 | A |
Akademik ve akademik olmayan özelliklerini açıklar; | 16 | A |
Ekip ve iş birliğini tanımlar; | 16 | A |
Eğitim-öğretim ortamlarını tanımlar; | 16 | A |
Bilimsel dayanaklı uygulamaları tanımlar; | 16 | A |
Ailelerin özelliklerini açıklar; | 16 | A |
Zihin yetersizliği olan bireye, OSB olan bireye ve ailelerine yönelik tutumları tanımlar; | 16 | A |
Ailelere sunulan hizmetleri, destekleri ve yasal hakları tanımlar. | 16 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Zihin yetersizliğinin tanımı, tarihçesi | Sucuoğlu, B. (2010). Bölüm 1. (ss 16-47) |
2 | Zihin yetersizliğinde sınıflandırma (tıbbı, eğitsel, psikolojik), sıklık | Şahbaz, Ü. (ed) (2017). Bölüm 1 (ss.9-33) |
3 | Zihin yetersizliğinin nedenleri | Teki-İftar, E. (ss. 88-119). Sucuoğlu, B. (ed) (2010). Zihin Engelliler ve Eğitimleri içinde |
4 | Zihin yetersizliği olan bireylerin özellikleri | Sucuoğlu, B. (2010). Bölüm 4. (ss 120-176) |
5 | Zihin yetersizliği olan bireylerin özellikleri | Sucuoğlu, B. (2010). Bölüm 4. (ss 120-176) |
6 | Zihin yetersizliği olan bireylerin değerlendirilmesi | Şahbaz, Ü. (ed) Bölüm 2. (ss.39-58) Sucuoğlu, B. (2010). Bölüm 5. (ss 177-201) |
7 | Zihin yetersizliği olan bireylere sunulan eğitim hizmetleri | Şengül-Erdem, H. (2020). Zihin Yetersizliği olan Öğrenciler için Eğitim Hizmetleri ve Ortamları (ss.83-108). Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu içinde |
8 | Otizm spektrum bozukluğunun tanımı ve tarihçesi | Şahbaz, Ü. (ed) (2017). Bölüm 4 (ss.94-108) |
9 | OSB’nin nedenleri ve yaygınlık | Tekin-İftar, E. (ed) Bölüm 1. (ss.17-44) |
10 | OSB olan bireylerin özellikleri | Deniz, S. & Akdemir, B. (2020). (eds). Bölüm 8 (ss.171-188) |
11 | OSB’de tarama, tanılama, değerlendirme | Tekin-İftar, E. (ed) (2014). Bölüm 2- (ss.45-80) |
12 | OSB’de eğitim-müdahale yaklaşımları ve uygulamalar | Şahbaz, Ü. (2017). Bölüm 7 (ss. 177-194) |
13 | OSB’de eğitim-müdahale yaklaşımları ve uygulamalar | Tekin-İftar, E. (ed) (2014). Bölüm 3- (ss.81-115) |
14 | OSB’de eğitim-müdahale yaklaşımları ve uygulamalar | Tekin-İftar, E. (ed) (2014). Bölüm 3- (ss.81-115) |
Kaynak |
1. Şahbaz, Ü. (ed.) (2017). Zihin yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğu. Vize. (ders kitabı) 2. Tekin-İftar, E. (ed.) (2012). Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar ve eğitimleri. Vize. 3. Sucuoğlu, B. (2009). Zihin engelliler ve eğitimleri. Kök. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |