Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİL VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN DESTEKLENMESİ | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Çarşamba 14:30-15:15 Çarşamba 15:30-16:15 Çarşamba 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında İletişimin tanımı, dilin tanımı, dil edinim kuramları, dil, iletişim ve konuşma kavramlarının ve gelişiminin açıklanması; özel eğitim ihtiyacı olan çocuklarda görülen temel dil, iletişim ve konuşma özellikleri ve sorunları; dil, iletişim ve konuşma sorunlarının değerlendirilmesi; dilin bileşenlerine göre amaçların belirlenmesi; iletişim becerisi kazandırmada kullanılan doğal ve yapılandırılmış bilimsel dayanaklı/etkili yöntemlerin açıklanması; iletişim becerilerinin geliştirilmesiyle ilgili aile rehberliğinin açıklanması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İletişim, dil ve konuşmada temel kavramlar,İletişimin temel ögeleri,Dil (lisan) kavramı ve dilin bileşenleri,Dil edinim kuramları-I,Dil edinim kuramları-II,Konuşma kavramı; konuşmada kullanılan organ ve yapılar,Dil gelişimini etkileyen etmenler-I,Dil gelişimini etkileyen etmenler-II,Dil ve konuşma bozuklukları-I: Fonolojik bozukluklar ve sesletim bozukluğu,Dil ve konuşma bozuklukları-II: Akıcılık bozuklukları,Dil ve konuşma bozuklukları-III: Ses bozuklukları,Dil ve konuşma bozuklukları-IV: Afazi,Özel gereksinimli bireylerde dil ve konuşma sorunları-I,14. Özel gereksinimli bireylerde dil ve konuşma sorunları-II; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci, dil ve iletişim becerilerine ilişkin aşağıdaki bilgi ve becerileri gösterebilecektir: İletişimin ve dilin tanımını gerçekleştirir; Dil edinim kuramlarını tanımlar; | 2 | A |
Dil, iletişim ve konuşma kavramlarını ve gelişimini açıklar; | 2 | A |
Özel eğitim ihtiyacı olan çocuklarda görülen temel dil, iletişim ve konuşma özellikleri ve sorunlarını açıklar/örneklendirir; | 1, 2 | A |
Dil, iletişim ve konuşma sorunlarının değerlendirilmesini açıklar; | 2 | A |
Dilin bileşenlerine göre amaçların belirlenmesini açıklar; | 2 | A |
İletişim becerisi kazandırmada kullanılan doğal ve yapılandırılmış bilimsel dayanaklı/etkili yöntemleri tanımlar/örneklendirir; | 2 | A |
İletişim becerilerinin geliştirilmesiyle ilgili aile rehberliğini tanımlar. | 2 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | İletişim, dil ve konuşmada temel kavramlar | Diken ve Acarlar, (2019), Bölüm 1, s. 2-24. |
2 | İletişimin temel ögeleri | Diken ve Acarlar, (2019), Bölüm 3, s. 59-74. |
3 | Dil (lisan) kavramı ve dilin bileşenleri | Diken ve Acarlar, (2019), Bölüm 2-3, s. 29-74. |
4 | Dil edinim kuramları-I | Diken ve Acarlar, (2019), Bölüm 3, s. 59-74. |
5 | Dil edinim kuramları-II | Diken ve Acarlar, (2019), Bölüm 3, s. 59-74. |
6 | Konuşma kavramı; konuşmada kullanılan organ ve yapılar | Diken ve Acarlar, (2019), Bölüm 1, s. 2-24. |
7 | Dil gelişimini etkileyen etmenler-I | Diken ve Acarlar, (2019), Bölüm 4-5-6-7, s. 80-176. |
8 | Dil gelişimini etkileyen etmenler-II | Diken ve Acarlar, (2019), Bölüm 4-5-6-7, s. 80-176. |
9 | Dil ve konuşma bozuklukları-I: Fonolojik bozukluklar ve sesletim bozukluğu | Diken ve Acarlar, (2019), Bölüm 3, s. 59-74. |
10 | Dil ve konuşma bozuklukları-II: Akıcılık bozuklukları | ders notları |
11 | Dil ve konuşma bozuklukları-III: Ses bozuklukları | ders notları |
12 | Dil ve konuşma bozuklukları-IV: Afazi | ders notları |
13 | Özel gereksinimli bireylerde dil ve konuşma sorunları-I | Diken ve Acarlar, (2019), Bölüm 4-5-6-7, s. 80-176. |
14 | 14. Özel gereksinimli bireylerde dil ve konuşma sorunları-II | Diken ve Acarlar, (2019), Bölüm 4-5-6-7, s. 80-176. |
Kaynak |
Yetersizliği Olan Bireylerin Dil ve İletişim Becerilerinin Desteklenmesi. F. Acarlar; Ö. Diken (eds)(2019). Pegem Akademi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
0 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
0 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
0 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
0 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
0 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
0 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
0 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
0 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
0 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
0 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |