Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ELEŞTİREL VE ANALİTİK DÜŞÜNME | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Salı 15:30-16:15 Salı 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencinin eleştirel ve analitik düşünme özelliklerini ve etkileyen faktörleri bilerek, eleştirel okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerini değerlendirmesi ve bunu mesleğinde kullanabilir hale gelmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımları,Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımları,Eleştirel düşünceyi eleştirel olmayan düşünceden ayıran başlıca düşünce özellikleri,Düşünme, düşünme organı olarak beyin ve beyin nasıl öğrenir?,21. yüzyıl yeterlilikleri nelerdir? Eleştirel ve analitik düşünmenin bu bağlamda önemi...,Çocuklar için eleştirel ve analitik düşünmenin önemi,Çocuklar için bu kazanımlar için nasıl faaliyetler oluşturulmalı?,Soru sormak ve eleştirel ve analitik düşünme becerisi arasındaki ilişki,Eleştirel ve analitik düşünmede sıralı ve istemli düşünme,Eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler,Tümevarım ve Tümdengelim,Alana ait kaynaklar ve mesleki gelişim açısından eleştirel ve analitik düşünme,Eleştirel ve analitik okuma, dinleme, konuşma ve yazma,Öğretmenlik mesleğinin özellikleri; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.. Öğrenci, dersin sonunda düşünme türlerini karşılaştırabilecektir. 1.1. Beynin düşünme organı olarak tanımlar. 1.2. Düşünme gruplarını saptar. 1. 3. Düşünme biçimlerini ayırt eder. 1.4. İstemli ve İstemsiz düşünme yöntemlerinin özelliklerini karşılaştırır. | 1, 10, 19, 2, 3 | A |
2. Öğrenci, ders sonunda mesleği için de gerekli olan okuma, dinleme, yazma ve konuşma faaliyetlerini eleştirel ve analitik düşünme kapsamında yapılandırabilecektir. 2.1. Eleştirel ve Analitik düşünmenin temel özelliklerini açıklar. 2.2. Eleştirel ve Analitik düşünmenin aşamalarını ayırt eder. 2.3. Eleştirel ve Analitik düşünmeyi etkileyen faktörleri tartışır. 2.4. Öğrendikleri doğrultusunda, okuduklarını, yazdıklarını ve dinlediklerini eleştirir. | 14, 17, 2, 3 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 14: Bireysel Çalışma, 17: Yansıtıcı Düşünce, 19: Kavram Haritası, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımları | Derse dair beklentilerin konuşulması |
2 | Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımları | Eleştirel ve Analitik düşünmeyle ilgili önerilen makalelerin okunması |
3 | Eleştirel düşünceyi eleştirel olmayan düşünceden ayıran başlıca düşünce özellikleri | Eleştirel ve eleştirel olmayan düşünce özellikleriyle ilgili kavram haritası oluşturma |
4 | Düşünme, düşünme organı olarak beyin ve beyin nasıl öğrenir? | Beyin ve düşünme üzerine makalelerin okunması |
5 | 21. yüzyıl yeterlilikleri nelerdir? Eleştirel ve analitik düşünmenin bu bağlamda önemi... | 21. yüzyıl yeterlilikleri ve eleştirel ve analitik düşünme üzerine makalelerin okunması |
6 | Çocuklar için eleştirel ve analitik düşünmenin önemi | Eleştirel ve Analitik Düşünme kapsamında çocuk gözlemi |
7 | Çocuklar için bu kazanımlar için nasıl faaliyetler oluşturulmalı? | Çocuklar için eleştirel ve analitik düşünmeyi geliştirici etkinliklerin incelenmesi |
8 | Soru sormak ve eleştirel ve analitik düşünme becerisi arasındaki ilişki | Öne atılan bir konu üzerine soru- cevap tekniği ile düşünceyi geliştirme |
9 | Eleştirel ve analitik düşünmede sıralı ve istemli düşünme | Eleştirel ve analitik düşünme yöntemleri ve düşünmeyi etkileyen faktörlerle ilgili makalelerin okunması |
10 | Eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler | Eleştirel ve analitik düşünme yöntemleri ve düşünmeyi etkileyen faktörler üzerine okunan makalelerle ilgili özet raporunun hazırlanması |
11 | Tümevarım ve Tümdengelim | Tümevarım ve tümdengelim ile ilgili makalelerin okunması |
12 | Alana ait kaynaklar ve mesleki gelişim açısından eleştirel ve analitik düşünme | Eleştirel ve analitik düşünme ile mesleki gelişim üzerine beyin fırtınası |
13 | Eleştirel ve analitik okuma, dinleme, konuşma ve yazma | Eleştirel okuma, dinleme, konuşma ve yazma üzerine makalelerin okunması |
14 | Öğretmenlik mesleğinin özellikleri | Öğretmenlik mesleği ve eleştirel ve analitik düşünme gerekliliğinin değerlendirilmesi |
Kaynak |
Bowell, T. , Kemp G., Çevirmen: Tanrıseven, B., Eleştirel Düşünme Kılavuzu (2018) Tübitak Yayınları Ruggiero, V. R. Çevirmen: Dedeoğlu Ç., Eleştirel Düşünme İçin Bir Rehber (2018) Alfa Yayıncılık |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
0 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
0 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
0 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
0 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
0 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
0 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
0 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
0 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
0 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
0 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |