Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ELEŞTİREL VE ANALİTİK DÜŞÜNME2+024
Ders Programı Salı 15:30-16:15 Salı 16:30-17:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Meslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı öğrencinin eleştirel ve analitik düşünme özelliklerini ve etkileyen faktörleri bilerek, eleştirel okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerini değerlendirmesi ve bunu mesleğinde kullanabilir hale gelmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımları,Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımları,Eleştirel düşünceyi eleştirel olmayan düşünceden ayıran başlıca düşünce özellikleri,Düşünme, düşünme organı olarak beyin ve beyin nasıl öğrenir?,21. yüzyıl yeterlilikleri nelerdir? Eleştirel ve analitik düşünmenin bu bağlamda önemi...,Çocuklar için eleştirel ve analitik düşünmenin önemi,Çocuklar için bu kazanımlar için nasıl faaliyetler oluşturulmalı?,Soru sormak ve eleştirel ve analitik düşünme becerisi arasındaki ilişki,Eleştirel ve analitik düşünmede sıralı ve istemli düşünme,Eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler,Tümevarım ve Tümdengelim,Alana ait kaynaklar ve mesleki gelişim açısından eleştirel ve analitik düşünme,Eleştirel ve analitik okuma, dinleme, konuşma ve yazma,Öğretmenlik mesleğinin özellikleri; konularını içermektedir.
Dersin İçeriğiÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.. Öğrenci, dersin sonunda düşünme türlerini karşılaştırabilecektir. 1.1. Beynin düşünme organı olarak tanımlar. 1.2. Düşünme gruplarını saptar. 1. 3. Düşünme biçimlerini ayırt eder. 1.4. İstemli ve İstemsiz düşünme yöntemlerinin özelliklerini karşılaştırır. 1, 10, 19, 2, 3A
2. Öğrenci, ders sonunda mesleği için de gerekli olan okuma, dinleme, yazma ve konuşma faaliyetlerini eleştirel ve analitik düşünme kapsamında yapılandırabilecektir. 2.1. Eleştirel ve Analitik düşünmenin temel özelliklerini açıklar. 2.2. Eleştirel ve Analitik düşünmenin aşamalarını ayırt eder. 2.3. Eleştirel ve Analitik düşünmeyi etkileyen faktörleri tartışır. 2.4. Öğrendikleri doğrultusunda, okuduklarını, yazdıklarını ve dinlediklerini eleştirir. 14, 17, 2, 3A
Öğretim Yöntemleri:1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 14: Bireysel Çalışma, 17: Yansıtıcı Düşünce, 19: Kavram Haritası, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma
Ölçme Yöntemleri:A: Yazılı sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımlarıDerse dair beklentilerin konuşulması
2Eleştirel ve Analitik Düşünme tanımlarıEleştirel ve Analitik düşünmeyle ilgili önerilen makalelerin okunması
3Eleştirel düşünceyi eleştirel olmayan düşünceden ayıran başlıca düşünce özellikleriEleştirel ve eleştirel olmayan düşünce özellikleriyle ilgili kavram haritası oluşturma
4Düşünme, düşünme organı olarak beyin ve beyin nasıl öğrenir?Beyin ve düşünme üzerine makalelerin okunması
521. yüzyıl yeterlilikleri nelerdir? Eleştirel ve analitik düşünmenin bu bağlamda önemi...21. yüzyıl yeterlilikleri ve eleştirel ve analitik düşünme üzerine makalelerin okunması
6Çocuklar için eleştirel ve analitik düşünmenin önemiEleştirel ve Analitik Düşünme kapsamında çocuk gözlemi
7Çocuklar için bu kazanımlar için nasıl faaliyetler oluşturulmalı?Çocuklar için eleştirel ve analitik düşünmeyi geliştirici etkinliklerin incelenmesi
8Soru sormak ve eleştirel ve analitik düşünme becerisi arasındaki ilişkiÖne atılan bir konu üzerine soru- cevap tekniği ile düşünceyi geliştirme
9Eleştirel ve analitik düşünmede sıralı ve istemli düşünmeEleştirel ve analitik düşünme yöntemleri ve düşünmeyi etkileyen faktörlerle ilgili makalelerin okunması
10Eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörlerEleştirel ve analitik düşünme yöntemleri ve düşünmeyi etkileyen faktörler üzerine okunan makalelerle ilgili özet raporunun hazırlanması
11Tümevarım ve TümdengelimTümevarım ve tümdengelim ile ilgili makalelerin okunması
12Alana ait kaynaklar ve mesleki gelişim açısından eleştirel ve analitik düşünmeEleştirel ve analitik düşünme ile mesleki gelişim üzerine beyin fırtınası
13Eleştirel ve analitik okuma, dinleme, konuşma ve yazmaEleştirel okuma, dinleme, konuşma ve yazma üzerine makalelerin okunması
14Öğretmenlik mesleğinin özellikleriÖğretmenlik mesleği ve eleştirel ve analitik düşünme gerekliliğinin değerlendirilmesi
Kaynak
Bowell, T. , Kemp G., Çevirmen: Tanrıseven, B., Eleştirel Düşünme Kılavuzu (2018) Tübitak Yayınları Ruggiero, V. R. Çevirmen: Dedeoğlu Ç., Eleştirel Düşünme İçin Bir Rehber (2018) Alfa Yayıncılık

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
0
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
0
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
0
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
0
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
0
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
0
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
0
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
0
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
0
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
0
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
0
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
0
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Ders

-

Dersin Detaylı Bilgileri

-

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu