Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ertan GÖRGÜ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste, erken çocukluk döneminin özellikleri, erken çocukluk döneminde özel eğitim ihtiyacının nedenleri, erken çocuklukta özel eğitim hizmetlerinin tanımı, önemi ve teorik alt yapısı, EÇÖZE’de değerlendirme, EÇÖZE’de müdahale programları, EÇÖZE’de aile katılımı ve EÇÖZE’de uygulamalarına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Erken çocukluk dönemi ve gelişim/Bilişsel-dil
,Erken çocukluk ve gelişim/Duygusal, sosyal, fiziksel
,Erken çocuklukta gelişimsel gerilik kavramı/Gelişimi etkileyen faktörler,Erken çocuklukta özel eğitim: Tanımı, önemi./Yasalarla EÇÖZE
,Erken çocuklukta özel eğitim/Müdahale nedenleri ,Erken çocuklukta özel eğitim/Müdahale nedenleri,EÇÖZE’ de değerlendirme,EÇÖZE’de aile paydaşlığı,EÇÖZE’de oyun/Oyun örnekleri
,EÇÖZE’ de etkinlik uygulama örnekleri,EÇÖZE’de programlar
• Portage
• Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı (KAEEP)
,EÇÖZE’de İlişki temelli, Gelişimsel Programlar
• Eteçom,
• DIR/Floortime
,EÇÖZE’de Davranış Temelli Programlar,EÇÖZE’de Davranış Temelli Programlar ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Erken çocukluk döneminin özellikleri tanımlar.16A
Erken çocukluk döneminde özel eğitim ihtiyacının nedenleri açıklar.16A
Erken çocuklukta özel eğitim hizmetlerinin tanımı, önemi ve teorik alt yapısı açıklar.16A
EÇÖZE’de değerlendirmeyi açıklar.16A
EÇÖZE’de müdahale programlarını tanımlar.16A
EÇÖZE’de aile katılımını açıklar.16A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Erken çocukluk dönemi ve gelişim/Bilişsel-dil
Fazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 1. (ss.1-28)
2Erken çocukluk ve gelişim/Duygusal, sosyal, fiziksel
Fazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 2 ve 3 (ss.57-112)
3Erken çocuklukta gelişimsel gerilik kavramı/Gelişimi etkileyen faktörlerDiken, İ. H. (ed) (2014). Bölüm 6 (ss.210-247)
4Erken çocuklukta özel eğitim: Tanımı, önemi./Yasalarla EÇÖZE
Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği
5Erken çocuklukta özel eğitim/Müdahale nedenleri Fazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 8. (ss. 187-220)
6Erken çocuklukta özel eğitim/Müdahale nedenleriFazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 8. (ss. 187-220)
7EÇÖZE’ de değerlendirmeFazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 9. (ss.219-248)
8EÇÖZE’de aile paydaşlığıFazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 18. (ss. 473-516)
9EÇÖZE’de oyun/Oyun örnekleri
Diken, İ. H. (ed) (2014). Bölüm 13 (ss.434-456)
10EÇÖZE’ de etkinlik uygulama örnekleriDiken, İ. H. (2016). Erken Çocukluk Döneminde Dil Becerilerinin Geliştirilmesi. (1-80) etkinlik örnekleri
11EÇÖZE’de programlar
• Portage
• Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı (KAEEP)
Portage Programı örnek etkinlikler
12EÇÖZE’de İlişki temelli, Gelişimsel Programlar
• Eteçom,
• DIR/Floortime
Eteçom etkinlikleri
13EÇÖZE’de Davranış Temelli ProgramlarOÇİDEP etkinliklerinin incelenmesi
14EÇÖZE’de Davranış Temelli Programlar OÇİDEP etkinliklerinin incelenmesi
Kaynak
1. Diken, İ. H. (Ed.). (2018). Erken çocukluk eğitimi. Pegem Akademi. 2. Fazlıoğlu, Y. ve Şengül-Erdem, H. (Ed.) (2019). Özel gereksinimli çocuklar: Erken çocuklukta gelişim ve eğitim. Vize Akademik. 3. Yıldırım-Doğru, S. (Ed.) (2019). Erken çocukluk döneminde özel eğitim (4. Basım). Maya akademi.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi11010
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer11515
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)107
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(107/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ertan GÖRGÜ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste, erken çocukluk döneminin özellikleri, erken çocukluk döneminde özel eğitim ihtiyacının nedenleri, erken çocuklukta özel eğitim hizmetlerinin tanımı, önemi ve teorik alt yapısı, EÇÖZE’de değerlendirme, EÇÖZE’de müdahale programları, EÇÖZE’de aile katılımı ve EÇÖZE’de uygulamalarına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Erken çocukluk dönemi ve gelişim/Bilişsel-dil
,Erken çocukluk ve gelişim/Duygusal, sosyal, fiziksel
,Erken çocuklukta gelişimsel gerilik kavramı/Gelişimi etkileyen faktörler,Erken çocuklukta özel eğitim: Tanımı, önemi./Yasalarla EÇÖZE
,Erken çocuklukta özel eğitim/Müdahale nedenleri ,Erken çocuklukta özel eğitim/Müdahale nedenleri,EÇÖZE’ de değerlendirme,EÇÖZE’de aile paydaşlığı,EÇÖZE’de oyun/Oyun örnekleri
,EÇÖZE’ de etkinlik uygulama örnekleri,EÇÖZE’de programlar
• Portage
• Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı (KAEEP)
,EÇÖZE’de İlişki temelli, Gelişimsel Programlar
• Eteçom,
• DIR/Floortime
,EÇÖZE’de Davranış Temelli Programlar,EÇÖZE’de Davranış Temelli Programlar ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Erken çocukluk döneminin özellikleri tanımlar.16A
Erken çocukluk döneminde özel eğitim ihtiyacının nedenleri açıklar.16A
Erken çocuklukta özel eğitim hizmetlerinin tanımı, önemi ve teorik alt yapısı açıklar.16A
EÇÖZE’de değerlendirmeyi açıklar.16A
EÇÖZE’de müdahale programlarını tanımlar.16A
EÇÖZE’de aile katılımını açıklar.16A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Erken çocukluk dönemi ve gelişim/Bilişsel-dil
Fazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 1. (ss.1-28)
2Erken çocukluk ve gelişim/Duygusal, sosyal, fiziksel
Fazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 2 ve 3 (ss.57-112)
3Erken çocuklukta gelişimsel gerilik kavramı/Gelişimi etkileyen faktörlerDiken, İ. H. (ed) (2014). Bölüm 6 (ss.210-247)
4Erken çocuklukta özel eğitim: Tanımı, önemi./Yasalarla EÇÖZE
Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği
5Erken çocuklukta özel eğitim/Müdahale nedenleri Fazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 8. (ss. 187-220)
6Erken çocuklukta özel eğitim/Müdahale nedenleriFazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 8. (ss. 187-220)
7EÇÖZE’ de değerlendirmeFazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 9. (ss.219-248)
8EÇÖZE’de aile paydaşlığıFazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 18. (ss. 473-516)
9EÇÖZE’de oyun/Oyun örnekleri
Diken, İ. H. (ed) (2014). Bölüm 13 (ss.434-456)
10EÇÖZE’ de etkinlik uygulama örnekleriDiken, İ. H. (2016). Erken Çocukluk Döneminde Dil Becerilerinin Geliştirilmesi. (1-80) etkinlik örnekleri
11EÇÖZE’de programlar
• Portage
• Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı (KAEEP)
Portage Programı örnek etkinlikler
12EÇÖZE’de İlişki temelli, Gelişimsel Programlar
• Eteçom,
• DIR/Floortime
Eteçom etkinlikleri
13EÇÖZE’de Davranış Temelli ProgramlarOÇİDEP etkinliklerinin incelenmesi
14EÇÖZE’de Davranış Temelli Programlar OÇİDEP etkinliklerinin incelenmesi
Kaynak
1. Diken, İ. H. (Ed.). (2018). Erken çocukluk eğitimi. Pegem Akademi. 2. Fazlıoğlu, Y. ve Şengül-Erdem, H. (Ed.) (2019). Özel gereksinimli çocuklar: Erken çocuklukta gelişim ve eğitim. Vize Akademik. 3. Yıldırım-Doğru, S. (Ed.) (2019). Erken çocukluk döneminde özel eğitim (4. Basım). Maya akademi.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:11Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:13