Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÖZEL EĞİTİMDE AİLE EĞİTİMİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Didem GÜVEN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ahmet YIKMIŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖzel eğitim desteğine ihtiyacı olan bireylerin ailelerinin özellikleri ve gereksinimlerinin bilinmesi ve ailelerin en uygun destek ve hizmeti alabilmeleri için onların yönlendirilmesi, uygun aile eğitim ve destek programlarının bilinip ailelerin bilgilendirilmesi ile ailelerle etkili iletişim kurmanın önemini ve yöntemlerinin bilinmesini içeren özel eğitim lisans zorunlu alan dersidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Ailenin tanımı

,Aile kavramı ve aile sistemleri,Özel Gereksinimli Çocuk ve Aile ,Ailelere sunulan hizmetler ve destekler,Aileye ilişkin bilgilerin toplanması ve değerlendirme ,Aile katılımı,Aile bireylerinin katılımı ,Ailelerin danışmanlık, rehberlik ve eğitim gereksinimlerinin karşılanması. ,Okul-öğretmen-aile işbirliği,Ailelerle iletişim ve etik,Aile eğitim uygulama modelleri,Örnek aile eğitim programları,Örnek aile eğitim programları,Örnek aile eğitim programları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Aile kavramını ve aile sistemlerini açıklar. 16, 9A
Özel gereksinimli çocukların aile özelliklerini ve gereksinimlerini açıklar.10, 16A
Ailelerin yasal haklarını sıralar ve aileleri yönlendirme ve bilgilendirme konusunda ilgili bilgilerle ilişkilendirir.10, 16A
Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı ve Bireyselleştirilmiş Aile Hizmet Planı tasarlar.14, 5, 9A
Ailelerin farklı gelişim gösteren çocuklarına uyum sürecinin basamaklarını açıklar ve ailelerin bu süreçteki mevcut yerlerini elde ettiği bilgiler doğrultusunda doğru olarak değerlendirir.16, 9A
Ev ve kurum merkezli aile eğitim programlarının neler olduğunu açıklar.16, 9A
Aile eğitim programları tasarlar.14, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ailenin tanımı

İlgili konular araştırılır ve okunur.
2Aile kavramı ve aile sistemleriİlgili konular araştırılır ve okunur
3Özel Gereksinimli Çocuk ve Aile İlgili konular araştırılır ve okunur
4Ailelere sunulan hizmetler ve desteklerİlgili konular araştırılır ve okunur
5Aileye ilişkin bilgilerin toplanması ve değerlendirme İlgili konular araştırılır ve okunur
6Aile katılımıİlgili konular araştırılır ve okunur
7Aile bireylerinin katılımı İlgili konular araştırılır ve okunur
8Ailelerin danışmanlık, rehberlik ve eğitim gereksinimlerinin karşılanması. İlgili konular araştırılır ve okunur
9Okul-öğretmen-aile işbirliğiİlgili konular araştırılır ve okunur
10Ailelerle iletişim ve etikİlgili konular araştırılır ve okunur
11Aile eğitim uygulama modelleriİlgili konular araştırılır ve okunur
12Örnek aile eğitim programlarıİlgili konular araştırılır ve okunur
13Örnek aile eğitim programlarıİlgili konular araştırılır ve okunur
14Örnek aile eğitim programlarıİlgili konular araştırılır ve okunur
Kaynak
Cavkaytar, A. (ed.) (2022). Özel Eğitimde Aile Eğitimi. Vize. Cavkaytar, A. (ed.) (2015). Özel Eğitimde Aile Eğitimi ve Rehberliği. Vize. Cavkaytar, A. (ed.) (2012). Özel Eğitimde Uygulamalı Aile Eğitimi. Vize.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11414
Genel Sınav ve Hazırlığı11414
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)56
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(56/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÖZEL EĞİTİMDE AİLE EĞİTİMİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Didem GÜVEN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ahmet YIKMIŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖzel eğitim desteğine ihtiyacı olan bireylerin ailelerinin özellikleri ve gereksinimlerinin bilinmesi ve ailelerin en uygun destek ve hizmeti alabilmeleri için onların yönlendirilmesi, uygun aile eğitim ve destek programlarının bilinip ailelerin bilgilendirilmesi ile ailelerle etkili iletişim kurmanın önemini ve yöntemlerinin bilinmesini içeren özel eğitim lisans zorunlu alan dersidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Ailenin tanımı

,Aile kavramı ve aile sistemleri,Özel Gereksinimli Çocuk ve Aile ,Ailelere sunulan hizmetler ve destekler,Aileye ilişkin bilgilerin toplanması ve değerlendirme ,Aile katılımı,Aile bireylerinin katılımı ,Ailelerin danışmanlık, rehberlik ve eğitim gereksinimlerinin karşılanması. ,Okul-öğretmen-aile işbirliği,Ailelerle iletişim ve etik,Aile eğitim uygulama modelleri,Örnek aile eğitim programları,Örnek aile eğitim programları,Örnek aile eğitim programları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Aile kavramını ve aile sistemlerini açıklar. 16, 9A
Özel gereksinimli çocukların aile özelliklerini ve gereksinimlerini açıklar.10, 16A
Ailelerin yasal haklarını sıralar ve aileleri yönlendirme ve bilgilendirme konusunda ilgili bilgilerle ilişkilendirir.10, 16A
Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı ve Bireyselleştirilmiş Aile Hizmet Planı tasarlar.14, 5, 9A
Ailelerin farklı gelişim gösteren çocuklarına uyum sürecinin basamaklarını açıklar ve ailelerin bu süreçteki mevcut yerlerini elde ettiği bilgiler doğrultusunda doğru olarak değerlendirir.16, 9A
Ev ve kurum merkezli aile eğitim programlarının neler olduğunu açıklar.16, 9A
Aile eğitim programları tasarlar.14, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ailenin tanımı

İlgili konular araştırılır ve okunur.
2Aile kavramı ve aile sistemleriİlgili konular araştırılır ve okunur
3Özel Gereksinimli Çocuk ve Aile İlgili konular araştırılır ve okunur
4Ailelere sunulan hizmetler ve desteklerİlgili konular araştırılır ve okunur
5Aileye ilişkin bilgilerin toplanması ve değerlendirme İlgili konular araştırılır ve okunur
6Aile katılımıİlgili konular araştırılır ve okunur
7Aile bireylerinin katılımı İlgili konular araştırılır ve okunur
8Ailelerin danışmanlık, rehberlik ve eğitim gereksinimlerinin karşılanması. İlgili konular araştırılır ve okunur
9Okul-öğretmen-aile işbirliğiİlgili konular araştırılır ve okunur
10Ailelerle iletişim ve etikİlgili konular araştırılır ve okunur
11Aile eğitim uygulama modelleriİlgili konular araştırılır ve okunur
12Örnek aile eğitim programlarıİlgili konular araştırılır ve okunur
13Örnek aile eğitim programlarıİlgili konular araştırılır ve okunur
14Örnek aile eğitim programlarıİlgili konular araştırılır ve okunur
Kaynak
Cavkaytar, A. (ed.) (2022). Özel Eğitimde Aile Eğitimi. Vize. Cavkaytar, A. (ed.) (2015). Özel Eğitimde Aile Eğitimi ve Rehberliği. Vize. Cavkaytar, A. (ed.) (2012). Özel Eğitimde Uygulamalı Aile Eğitimi. Vize.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:11Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:13