Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÖZEL EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI-Güz Dönemi1+224
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı özel eğitim alanında öğretim ve değerlendirme süreçleri için materyallerin tasarlanması ve geliştirilmesi için gerekli bilgi ve becerinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriğiBu ders; Öğretim teknolojisiyle ilgili temel kavramlar,Öğretim teknolojisiyle ilgili temel kavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim sürecindeki yeri ve önemi,Öğretim araç-gereçlerinin seçimi, değerlendirilmesi ve etkili kullanımı,Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere yönelik olarak araç-gereç ve materyal tasarlama,Örnek uygulamalar planlama,Kavram öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama),Beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama),Kavram ve beceri öğretimi için teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama),Kavram ve beceri öğretimi için teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama),Davranış değiştirme planına uygun bir materyal tasarlama ve kullanma,Değerlendirmeye dayalı olarak bir kavram seçme, kavram analizi yapma, kavram öğretim materyali hazırlama),Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama).,Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama).,Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama).; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğretim teknolojisiyle ilgili temel kavramları açıklar.16, 6A
Öğretim araç-gereçlerinin seçimi, değerlendirilmesi ve etkili kullanımını tanımlar ve örneklendirir.11, 16, 6, 8A
Özel gereksinimli öğrencilere yönelik kavram öğretimine ilişikin araç-gereç ve materyal tasarlar.11, 16, 6, 8A
Özel gereksinimli öğrencilere yönelik beceri öğretimine ilişikin araç-gereç ve materyal tasarlar.11, 16, 6, 8A
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Öğretim teknolojisiyle ilgili temel kavramlar
2Öğretim teknolojisiyle ilgili temel kavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim sürecindeki yeri ve önemiörnek materyal inceleme
3Öğretim araç-gereçlerinin seçimi, değerlendirilmesi ve etkili kullanımıörnek materyal incelenmesi
4Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere yönelik olarak araç-gereç ve materyal tasarlamaörnek materyal incelenmesi
5Örnek uygulamalar planlamaörnek materyal incelenmesi
6Kavram öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama)örnek materyal incelenmesi
7Beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama)örnek materyal incelenmesi
8Kavram ve beceri öğretimi için teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama)örnek video izlenmesi
9Kavram ve beceri öğretimi için teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama)örnek video izlenmesi
10Davranış değiştirme planına uygun bir materyal tasarlama ve kullanmamateryal örneklerinin incelenmesi
11Değerlendirmeye dayalı olarak bir kavram seçme, kavram analizi yapma, kavram öğretim materyali hazırlama)Vuran & Çelik (2018). (SS.13-40)
12Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama).örnek formaların incelenmesi
13Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama).örnek formaların incelenmesi
14Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama).örnek formaların incelenmesi
Kaynak
Taymaz-Sarı, O.; Şeker, E. (2016). Özel Eğitimde Materyal Tasarımı. Eğiten Kitap. Pınar Şafak, Hatice Cansu Bilgiç ve Pınar Demiryürek (2019) Yetersizlikten Etkilenmiş Öğrenciler için Materyal Örnekleri. Vize Akademik.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi155
Okul Dışı Diğer Faaliyetler155
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12525
Genel Sınav ve Hazırlığı12525
Performans Görevi, Bakım Planı12020
Toplam İş Yükü (Saat)122
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(122/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÖZEL EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI-Güz Dönemi1+224
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı özel eğitim alanında öğretim ve değerlendirme süreçleri için materyallerin tasarlanması ve geliştirilmesi için gerekli bilgi ve becerinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriğiBu ders; Öğretim teknolojisiyle ilgili temel kavramlar,Öğretim teknolojisiyle ilgili temel kavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim sürecindeki yeri ve önemi,Öğretim araç-gereçlerinin seçimi, değerlendirilmesi ve etkili kullanımı,Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere yönelik olarak araç-gereç ve materyal tasarlama,Örnek uygulamalar planlama,Kavram öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama),Beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama),Kavram ve beceri öğretimi için teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama),Kavram ve beceri öğretimi için teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama),Davranış değiştirme planına uygun bir materyal tasarlama ve kullanma,Değerlendirmeye dayalı olarak bir kavram seçme, kavram analizi yapma, kavram öğretim materyali hazırlama),Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama).,Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama).,Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama).; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğretim teknolojisiyle ilgili temel kavramları açıklar.16, 6A
Öğretim araç-gereçlerinin seçimi, değerlendirilmesi ve etkili kullanımını tanımlar ve örneklendirir.11, 16, 6, 8A
Özel gereksinimli öğrencilere yönelik kavram öğretimine ilişikin araç-gereç ve materyal tasarlar.11, 16, 6, 8A
Özel gereksinimli öğrencilere yönelik beceri öğretimine ilişikin araç-gereç ve materyal tasarlar.11, 16, 6, 8A
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Öğretim teknolojisiyle ilgili temel kavramlar
2Öğretim teknolojisiyle ilgili temel kavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim sürecindeki yeri ve önemiörnek materyal inceleme
3Öğretim araç-gereçlerinin seçimi, değerlendirilmesi ve etkili kullanımıörnek materyal incelenmesi
4Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere yönelik olarak araç-gereç ve materyal tasarlamaörnek materyal incelenmesi
5Örnek uygulamalar planlamaörnek materyal incelenmesi
6Kavram öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama)örnek materyal incelenmesi
7Beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama)örnek materyal incelenmesi
8Kavram ve beceri öğretimi için teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama)örnek video izlenmesi
9Kavram ve beceri öğretimi için teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama)örnek video izlenmesi
10Davranış değiştirme planına uygun bir materyal tasarlama ve kullanmamateryal örneklerinin incelenmesi
11Değerlendirmeye dayalı olarak bir kavram seçme, kavram analizi yapma, kavram öğretim materyali hazırlama)Vuran & Çelik (2018). (SS.13-40)
12Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama).örnek formaların incelenmesi
13Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama).örnek formaların incelenmesi
14Sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama).örnek formaların incelenmesi
Kaynak
Taymaz-Sarı, O.; Şeker, E. (2016). Özel Eğitimde Materyal Tasarımı. Eğiten Kitap. Pınar Şafak, Hatice Cansu Bilgiç ve Pınar Demiryürek (2019) Yetersizlikten Etkilenmiş Öğrenciler için Materyal Örnekleri. Vize Akademik.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:11Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:13