Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİMDE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Özel eğitime ihtiyacı olan öğrenciler için okuma-yazma gelişimini ve okumanın değerini anlamaya ilişkin etkinlikler; sözcük dağarcığını geliştirme; dil bilgisi öğretimi; yazma süreci, yazılı metin türleri, yazılı ifade becerilerine ilişkin etkinlik hazırlama; okuma becerileri ve stratejilerinin tanımı, metin incelemede beceri ve stratejilerin uygulanması; bireyselleştirilmiş okuma öğretiminin önemi: uygulanması ve değerlendirilmesi; eleştirel okuma; yaratıcı yazma; okuma metni analiz yöntemleri; dinleme becerilerini geliştirici çalışmalar; özel eğitim ihtiyacı olan gruplarda spesifik okuma-yazmayı geliştirici teknikler/stratejiler |
Dersin İçeriği | Bu ders; İzlence anlatımı,Giriş: Özel eğitimde Türkçe dersi öğretim programı/strateji öğretimi,Türkçe dersinde ölçme ve değerlendirme,Özel eğitimde dinleme becerisinin öğretimi/Örnekler,Özel eğitimde konuşma becerisinin öğretimi/Örnekler,Özel eğitimde okuma becerisinin öğretimi/Örnekler,Özel eğitimde yazma becerisinin öğretimi/Örnekler,Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımı,Görsel okuma/dil bilgisi öğretimi,Sunumlar/Makaleler,Sunumlar/Makaleler,Sunumlar/Makaleler,Sunumlar/Makaleler,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Okuma ve yazma süreçlerini açıklar. | 16 | A |
Okuma becerilerinin öğretimi için öğretim planları geliştirir. | 16 | A |
Yazma becerilerinin öğretimi için öğretim planları geliştirir. | 16 | A |
Geliştirilen öğretim planlarını sınıf içinde uygular. | 6 |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İzlence anlatımı | İzlence |
2 | Giriş: Özel eğitimde Türkçe dersi öğretim programı/strateji öğretimi | ● Avcıoğlu, H. (2016). Özel eğitimde okuma-yazma öğretimi. Eğiten Kitap. ● Avcıoğlu, H. (2016). Özel gereksinimli olan bireylerin değerlendirilmesi. Vize Yayıncılık. ● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde Türkçe öğretimi. Eğiten Kitap. ● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde ilk okuma yazma öğretimi. Vize Yayıncılık. |
3 | Türkçe dersinde ölçme ve değerlendirme | ● Avcıoğlu, H. (2016). Özel eğitimde okuma-yazma öğretimi. Eğiten Kitap.● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde Türkçe öğretimi. Eğiten Kitap. ● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde ilk okuma yazma öğretimi. Vize Yayıncılık. |
4 | Özel eğitimde dinleme becerisinin öğretimi/Örnekler | ● Avcıoğlu, H. (2016). Özel eğitimde okuma-yazma öğretimi. Eğiten Kitap.● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde Türkçe öğretimi. Eğiten Kitap. ● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde ilk okuma yazma öğretimi. Vize Yayıncılık. |
5 | Özel eğitimde konuşma becerisinin öğretimi/Örnekler | ● Avcıoğlu, H. (2016). Özel eğitimde okuma-yazma öğretimi. Eğiten Kitap.● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde Türkçe öğretimi. Eğiten Kitap. ● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde ilk okuma yazma öğretimi. Vize Yayıncılık. |
6 | Özel eğitimde okuma becerisinin öğretimi/Örnekler | ● Avcıoğlu, H. (2016). Özel eğitimde okuma-yazma öğretimi. Eğiten Kitap.● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde Türkçe öğretimi. Eğiten Kitap. ● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde ilk okuma yazma öğretimi. Vize Yayıncılık. |
7 | Özel eğitimde yazma becerisinin öğretimi/Örnekler | ● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde Türkçe öğretimi. Eğiten Kitap. ● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde ilk okuma yazma öğretimi. Vize Yayıncılık. |
8 | Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımı | ● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde Türkçe öğretimi. Eğiten Kitap. ● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde ilk okuma yazma öğretimi. Vize Yayıncılık. |
9 | Görsel okuma/dil bilgisi öğretimi | ● Avcıoğlu, H. (2016). Özel eğitimde okuma-yazma öğretimi. Eğiten Kitap. ● Avcıoğlu, H. (2016). Özel gereksinimli olan bireylerin değerlendirilmesi. Vize Yayıncılık. |
10 | Sunumlar/Makaleler | Haftalık belgeler |
11 | Sunumlar/Makaleler | Haftalık belgeler |
12 | Sunumlar/Makaleler | Haftalık belgeler |
13 | Sunumlar/Makaleler | Haftalık belgeler |
14 | Genel tekrar | Haftalık belgeler |
Kaynak |
1. Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde ilk okuma yazma öğretimi. Vize Yayıncılık. 2. Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde Türkçe öğretimi. Eğiten Kitap. 3. Sarı, H. ve Gökdağ, H. (2021). Özel gereksinimli çocuklara okuma yazma öğretimi. Nobel Akademik Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 5 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(78/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİMDE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Özel eğitime ihtiyacı olan öğrenciler için okuma-yazma gelişimini ve okumanın değerini anlamaya ilişkin etkinlikler; sözcük dağarcığını geliştirme; dil bilgisi öğretimi; yazma süreci, yazılı metin türleri, yazılı ifade becerilerine ilişkin etkinlik hazırlama; okuma becerileri ve stratejilerinin tanımı, metin incelemede beceri ve stratejilerin uygulanması; bireyselleştirilmiş okuma öğretiminin önemi: uygulanması ve değerlendirilmesi; eleştirel okuma; yaratıcı yazma; okuma metni analiz yöntemleri; dinleme becerilerini geliştirici çalışmalar; özel eğitim ihtiyacı olan gruplarda spesifik okuma-yazmayı geliştirici teknikler/stratejiler |
Dersin İçeriği | Bu ders; İzlence anlatımı,Giriş: Özel eğitimde Türkçe dersi öğretim programı/strateji öğretimi,Türkçe dersinde ölçme ve değerlendirme,Özel eğitimde dinleme becerisinin öğretimi/Örnekler,Özel eğitimde konuşma becerisinin öğretimi/Örnekler,Özel eğitimde okuma becerisinin öğretimi/Örnekler,Özel eğitimde yazma becerisinin öğretimi/Örnekler,Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımı,Görsel okuma/dil bilgisi öğretimi,Sunumlar/Makaleler,Sunumlar/Makaleler,Sunumlar/Makaleler,Sunumlar/Makaleler,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Okuma ve yazma süreçlerini açıklar. | 16 | A |
Okuma becerilerinin öğretimi için öğretim planları geliştirir. | 16 | A |
Yazma becerilerinin öğretimi için öğretim planları geliştirir. | 16 | A |
Geliştirilen öğretim planlarını sınıf içinde uygular. | 6 |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İzlence anlatımı | İzlence |
2 | Giriş: Özel eğitimde Türkçe dersi öğretim programı/strateji öğretimi | ● Avcıoğlu, H. (2016). Özel eğitimde okuma-yazma öğretimi. Eğiten Kitap. ● Avcıoğlu, H. (2016). Özel gereksinimli olan bireylerin değerlendirilmesi. Vize Yayıncılık. ● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde Türkçe öğretimi. Eğiten Kitap. ● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde ilk okuma yazma öğretimi. Vize Yayıncılık. |
3 | Türkçe dersinde ölçme ve değerlendirme | ● Avcıoğlu, H. (2016). Özel eğitimde okuma-yazma öğretimi. Eğiten Kitap.● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde Türkçe öğretimi. Eğiten Kitap. ● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde ilk okuma yazma öğretimi. Vize Yayıncılık. |
4 | Özel eğitimde dinleme becerisinin öğretimi/Örnekler | ● Avcıoğlu, H. (2016). Özel eğitimde okuma-yazma öğretimi. Eğiten Kitap.● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde Türkçe öğretimi. Eğiten Kitap. ● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde ilk okuma yazma öğretimi. Vize Yayıncılık. |
5 | Özel eğitimde konuşma becerisinin öğretimi/Örnekler | ● Avcıoğlu, H. (2016). Özel eğitimde okuma-yazma öğretimi. Eğiten Kitap.● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde Türkçe öğretimi. Eğiten Kitap. ● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde ilk okuma yazma öğretimi. Vize Yayıncılık. |
6 | Özel eğitimde okuma becerisinin öğretimi/Örnekler | ● Avcıoğlu, H. (2016). Özel eğitimde okuma-yazma öğretimi. Eğiten Kitap.● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde Türkçe öğretimi. Eğiten Kitap. ● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde ilk okuma yazma öğretimi. Vize Yayıncılık. |
7 | Özel eğitimde yazma becerisinin öğretimi/Örnekler | ● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde Türkçe öğretimi. Eğiten Kitap. ● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde ilk okuma yazma öğretimi. Vize Yayıncılık. |
8 | Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımı | ● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde Türkçe öğretimi. Eğiten Kitap. ● Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde ilk okuma yazma öğretimi. Vize Yayıncılık. |
9 | Görsel okuma/dil bilgisi öğretimi | ● Avcıoğlu, H. (2016). Özel eğitimde okuma-yazma öğretimi. Eğiten Kitap. ● Avcıoğlu, H. (2016). Özel gereksinimli olan bireylerin değerlendirilmesi. Vize Yayıncılık. |
10 | Sunumlar/Makaleler | Haftalık belgeler |
11 | Sunumlar/Makaleler | Haftalık belgeler |
12 | Sunumlar/Makaleler | Haftalık belgeler |
13 | Sunumlar/Makaleler | Haftalık belgeler |
14 | Genel tekrar | Haftalık belgeler |
Kaynak |
1. Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde ilk okuma yazma öğretimi. Vize Yayıncılık. 2. Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde Türkçe öğretimi. Eğiten Kitap. 3. Sarı, H. ve Gökdağ, H. (2021). Özel gereksinimli çocuklara okuma yazma öğretimi. Nobel Akademik Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |