Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüMeslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK
Dersi VerenlerProf.Dr. Halil İbrahim SAĞLAM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, Türk Eğitim Sistemi’nin tarihsel ve düşünsel temellerini kavratmak; yasal temellerini, amaç, yapı ve işleyişini tanıtmak; yönetim bilimi ve örgüt kavramı bağlamında okul yönetimini kuramsal ve uygulamalı yönleriyle kavratmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Türk eğitim sisteminin tarihsel temelleri.,Türk eğitim sisteminin düşünsel temelleri. ,Türk eğitim sisteminin genel yapısı. ,Eğitimle ilgili yasal düzenlemeler. ,Türk eğitim sisteminde örgüt ve yönetim. ,Yönetim bilimi ve örgüt kavramı. ,Yönetim kuramları. ,Yönetim süreçleri. ,Yönetim süreçleri. ,Okul örgütü, yönetimi ve okul yöneticiliği. ,Okul yönetiminde personel işleri. ,Okul yönetiminde personel işleri. ,Okulda insan kaynakları yönetimi ,Okul, aile, çevre ilişkileri ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
2.Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve sürecini kavrar. 10, 16, 19, 9A
3.Örgütlerdeki insan davranışını kavrar. 10, 13, 16, 19, 20, 9A
4.Okullarda liderlik ve yönetimin rollerini tanımlar. 16, 9A
5.Okul gelişmesiyle sonuçlanan teknikleri ve ilgili çalışmalara katılım yollarını kavrar. 13, 16, 19, 9A
6.İstenmeyen davranışların çıkış nedenleri için önlemler alır. 10, 13, 16, 19, 20, 23, 9A
7.Örgüt ve yönetim teorilerinden hareketle; personel yönetimi, öğrenci hizmetleri, okul işletmeciliği, okul-çevre ilişkisi konularında yapılması gerekenleri açıklar. 16, 20, 9A
8.Okul yönetimi ve yöneticiliğine karşı olumlu tutum geliştirir. 10, 13, 19, 9A
1. Türk eğitim sisteminin tarihsel ve düşünsel temellerini açıklar.10, 13, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Türk eğitim sisteminin tarihsel temelleri.Konuyla ilgili okumaları yapar.
2Türk eğitim sisteminin düşünsel temelleri. Konuyla ilgili okumaları yapar.
3Türk eğitim sisteminin genel yapısı. Konuyla ilgili okumaları yapar.
4Eğitimle ilgili yasal düzenlemeler. Konuyla ilgili okumaları yapar.
5Türk eğitim sisteminde örgüt ve yönetim. Konuyla ilgili okumaları yapar.
6Yönetim bilimi ve örgüt kavramı. Konuyla ilgili okumaları yapar.
7Yönetim kuramları. Konuyla ilgili okumaları yapar.
8Yönetim süreçleri. Konuyla ilgili okumaları yapar.
9Yönetim süreçleri. Konuyla ilgili okumaları yapar.
10Okul örgütü, yönetimi ve okul yöneticiliği. Konuyla ilgili okumaları yapar.
11Okul yönetiminde personel işleri. Konuyla ilgili okumaları yapar.
12Okul yönetiminde personel işleri. Konuyla ilgili okumaları yapar.
13Okulda insan kaynakları yönetimi Konuyla ilgili okumaları yapar.
14Okul, aile, çevre ilişkileri Konuyla ilgili okumaları yapar.
Kaynak
Kaya, Y.K. (1996). Eğitim yönetimi: Kuram ve Türkiye'deki uygulama. (6. Baskı). Ankara: Bilim. Oktay, A. (2009). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. İstanbul: Kriter Yayınevi
www.mevzuat.gov.tr

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme717
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14114
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı14114
Genel Sınav ve Hazırlığı14114
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)77
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(77/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüMeslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK
Dersi VerenlerProf.Dr. Halil İbrahim SAĞLAM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, Türk Eğitim Sistemi’nin tarihsel ve düşünsel temellerini kavratmak; yasal temellerini, amaç, yapı ve işleyişini tanıtmak; yönetim bilimi ve örgüt kavramı bağlamında okul yönetimini kuramsal ve uygulamalı yönleriyle kavratmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Türk eğitim sisteminin tarihsel temelleri.,Türk eğitim sisteminin düşünsel temelleri. ,Türk eğitim sisteminin genel yapısı. ,Eğitimle ilgili yasal düzenlemeler. ,Türk eğitim sisteminde örgüt ve yönetim. ,Yönetim bilimi ve örgüt kavramı. ,Yönetim kuramları. ,Yönetim süreçleri. ,Yönetim süreçleri. ,Okul örgütü, yönetimi ve okul yöneticiliği. ,Okul yönetiminde personel işleri. ,Okul yönetiminde personel işleri. ,Okulda insan kaynakları yönetimi ,Okul, aile, çevre ilişkileri ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
2.Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve sürecini kavrar. 10, 16, 19, 9A
3.Örgütlerdeki insan davranışını kavrar. 10, 13, 16, 19, 20, 9A
4.Okullarda liderlik ve yönetimin rollerini tanımlar. 16, 9A
5.Okul gelişmesiyle sonuçlanan teknikleri ve ilgili çalışmalara katılım yollarını kavrar. 13, 16, 19, 9A
6.İstenmeyen davranışların çıkış nedenleri için önlemler alır. 10, 13, 16, 19, 20, 23, 9A
7.Örgüt ve yönetim teorilerinden hareketle; personel yönetimi, öğrenci hizmetleri, okul işletmeciliği, okul-çevre ilişkisi konularında yapılması gerekenleri açıklar. 16, 20, 9A
8.Okul yönetimi ve yöneticiliğine karşı olumlu tutum geliştirir. 10, 13, 19, 9A
1. Türk eğitim sisteminin tarihsel ve düşünsel temellerini açıklar.10, 13, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Türk eğitim sisteminin tarihsel temelleri.Konuyla ilgili okumaları yapar.
2Türk eğitim sisteminin düşünsel temelleri. Konuyla ilgili okumaları yapar.
3Türk eğitim sisteminin genel yapısı. Konuyla ilgili okumaları yapar.
4Eğitimle ilgili yasal düzenlemeler. Konuyla ilgili okumaları yapar.
5Türk eğitim sisteminde örgüt ve yönetim. Konuyla ilgili okumaları yapar.
6Yönetim bilimi ve örgüt kavramı. Konuyla ilgili okumaları yapar.
7Yönetim kuramları. Konuyla ilgili okumaları yapar.
8Yönetim süreçleri. Konuyla ilgili okumaları yapar.
9Yönetim süreçleri. Konuyla ilgili okumaları yapar.
10Okul örgütü, yönetimi ve okul yöneticiliği. Konuyla ilgili okumaları yapar.
11Okul yönetiminde personel işleri. Konuyla ilgili okumaları yapar.
12Okul yönetiminde personel işleri. Konuyla ilgili okumaları yapar.
13Okulda insan kaynakları yönetimi Konuyla ilgili okumaları yapar.
14Okul, aile, çevre ilişkileri Konuyla ilgili okumaları yapar.
Kaynak
Kaya, Y.K. (1996). Eğitim yönetimi: Kuram ve Türkiye'deki uygulama. (6. Baskı). Ankara: Bilim. Oktay, A. (2009). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. İstanbul: Kriter Yayınevi
www.mevzuat.gov.tr

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:11Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:13