Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BRAİLLE OKUMA-YAZMA-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Özlem ÜNAL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖzel eğitim öğretmen adaylarının bu ders sayesinde Braille alfabesi ile okuma ve yazma eğitimi konusunda yeterliklerinin artırılması amaçlanmaktadır. Braille yazı sistemi; Braille yazı sisteminde kullanılan araç ve gereçler; Braille alfabesiyle okuma ve yazma, tek harfli, iki harfli, hece ve kelime kökü kısaltmalarını kullanarak okuma, yazma; kabartma matematik ve fen sembolleri.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma, Ders izlencesini gözden geçirme, Görme Engellilerin eğitimine giriş,Braille Yazı Sistemini ve Tarihçesi
Braille alfabesinin tanıtımı (harfler, semboller, noktalama işaretleri vb). ,Braille yazı sisteminde kullanılan teknolojik araç ve gereçler (tablet, kabartma kalem, takoz, perkins daktilo, teknolojik aletler vb).
Braille Okuma Yazma Öncesi Öğrenmeye Hazırlık Becerileri
Braille Daktilo ile Yazmaya Hazırlık Becerileri
Braille Tablet ile Yazmaya Hazırlık Becerileri,Braille Alfabesi ile Harflerin Öğretimi,Braille Alfabesi ile Noktalama İşaretlerinin Öğretimi
Braille Alfabesi ile Rakamların Öğretimi
Kısaltmasız Cümle Okuma-Yazma Uygulaması,Braille Alfabesi ile Bir Harfli Kısaltmaların Öğretimi
Bir Harfli Kısaltmaların Kullanım Kuralları
Bir Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması,Braille Alfabesi ile İki Harfli Kısaltmaların Öğretimi
İki Harfli Kısaltmaların Kullanım Kurallarını
İki Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması,Braille Alfabesi ile Hece Kısaltmalarının Öğretimi
Hece Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını
Hece Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması,Braille Alfabesi ile Kelime Kökü Kısaltmalarının Öğretimi
Kelime Kökü Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını
Kelime Kökü Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması,Braille Alfabesi ile Kelime Parçası Kısaltmalarının Öğretimi
Kelime Parçası Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını
Kelime Parçası Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması ,Kabartma matematik ve fen sembolleri,Kabartma matematik ve fen sembolleri,Sunumlar,Sunumlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Türkçe Braille yazı sistemini ve tarihçesini açıklar.14, 9A, E
Braille daktilo ile yazmaya hazırlık becerilerini açıklar.14, 9A, E
Braille tablet ile yazmaya hazırlık becerilerini açıklar.14, 9A, E
Braille harfleri okuyup yazabilir.14, 9A, E
Braille rakamları okuyup yazabilir.14, 9A, E
Hece kısaltmalarının kullanım kurallarını uygular.14, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma, Ders izlencesini gözden geçirme, Görme Engellilerin eğitimine girişDers notlarını gözden geçirir.
2Braille Yazı Sistemini ve Tarihçesi
Braille alfabesinin tanıtımı (harfler, semboller, noktalama işaretleri vb).
Ders notlarını gözden geçirir.
3Braille yazı sisteminde kullanılan teknolojik araç ve gereçler (tablet, kabartma kalem, takoz, perkins daktilo, teknolojik aletler vb).
Braille Okuma Yazma Öncesi Öğrenmeye Hazırlık Becerileri
Braille Daktilo ile Yazmaya Hazırlık Becerileri
Braille Tablet ile Yazmaya Hazırlık Becerileri
Ders notlarını gözden geçirir.
4Braille Alfabesi ile Harflerin ÖğretimiDers notlarını gözden geçirir.
5Braille Alfabesi ile Noktalama İşaretlerinin Öğretimi
Braille Alfabesi ile Rakamların Öğretimi
Kısaltmasız Cümle Okuma-Yazma Uygulaması
Ders notlarını gözden geçirir.
6Braille Alfabesi ile Bir Harfli Kısaltmaların Öğretimi
Bir Harfli Kısaltmaların Kullanım Kuralları
Bir Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması
Ders notlarını gözden geçirir.
7Braille Alfabesi ile İki Harfli Kısaltmaların Öğretimi
İki Harfli Kısaltmaların Kullanım Kurallarını
İki Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması
Ders notlarını gözden geçirir.
8Braille Alfabesi ile Hece Kısaltmalarının Öğretimi
Hece Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını
Hece Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması
Ders notlarını gözden geçirir.
9Braille Alfabesi ile Kelime Kökü Kısaltmalarının Öğretimi
Kelime Kökü Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını
Kelime Kökü Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması
Ders notlarını gözden geçirir.
10Braille Alfabesi ile Kelime Parçası Kısaltmalarının Öğretimi
Kelime Parçası Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını
Kelime Parçası Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması
Ders notlarını gözden geçirir.
11Kabartma matematik ve fen sembolleriDers notlarını gözden geçirir.
12Kabartma matematik ve fen sembolleriDers notlarını gözden geçirir.
13SunumlarDers notlarını gözden geçirir.
14SunumlarDers notlarını gözden geçirir.
Kaynak
1. Şafak, Pınar (2017) Görenler İçin Braille (Kabartma) Yazı Rehberi, Kök Yayıncılık, Ankara. 2. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2015) Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretim Kılavuzu, “Düzenlenmiş 2. Baskı” Ankara. 3. Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretimi Kılavuzu, Tuba TUNCER, 2013, MEB yayınları. T.C. Millî Eğitim Bakanliği Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Kişisel Gelişim Ve Eğitim Görme Engelliler İçin Brail Alfabesi (Kabartma Yazi) Özel Eğitim Okulları İçin Braille Kabartma Yazı Klavuzu, MEB yayınları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi155
Okul Dışı Diğer Faaliyetler122
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)70
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(70/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BRAİLLE OKUMA-YAZMA-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Özlem ÜNAL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖzel eğitim öğretmen adaylarının bu ders sayesinde Braille alfabesi ile okuma ve yazma eğitimi konusunda yeterliklerinin artırılması amaçlanmaktadır. Braille yazı sistemi; Braille yazı sisteminde kullanılan araç ve gereçler; Braille alfabesiyle okuma ve yazma, tek harfli, iki harfli, hece ve kelime kökü kısaltmalarını kullanarak okuma, yazma; kabartma matematik ve fen sembolleri.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma, Ders izlencesini gözden geçirme, Görme Engellilerin eğitimine giriş,Braille Yazı Sistemini ve Tarihçesi
Braille alfabesinin tanıtımı (harfler, semboller, noktalama işaretleri vb). ,Braille yazı sisteminde kullanılan teknolojik araç ve gereçler (tablet, kabartma kalem, takoz, perkins daktilo, teknolojik aletler vb).
Braille Okuma Yazma Öncesi Öğrenmeye Hazırlık Becerileri
Braille Daktilo ile Yazmaya Hazırlık Becerileri
Braille Tablet ile Yazmaya Hazırlık Becerileri,Braille Alfabesi ile Harflerin Öğretimi,Braille Alfabesi ile Noktalama İşaretlerinin Öğretimi
Braille Alfabesi ile Rakamların Öğretimi
Kısaltmasız Cümle Okuma-Yazma Uygulaması,Braille Alfabesi ile Bir Harfli Kısaltmaların Öğretimi
Bir Harfli Kısaltmaların Kullanım Kuralları
Bir Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması,Braille Alfabesi ile İki Harfli Kısaltmaların Öğretimi
İki Harfli Kısaltmaların Kullanım Kurallarını
İki Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması,Braille Alfabesi ile Hece Kısaltmalarının Öğretimi
Hece Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını
Hece Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması,Braille Alfabesi ile Kelime Kökü Kısaltmalarının Öğretimi
Kelime Kökü Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını
Kelime Kökü Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması,Braille Alfabesi ile Kelime Parçası Kısaltmalarının Öğretimi
Kelime Parçası Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını
Kelime Parçası Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması ,Kabartma matematik ve fen sembolleri,Kabartma matematik ve fen sembolleri,Sunumlar,Sunumlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Türkçe Braille yazı sistemini ve tarihçesini açıklar.14, 9A, E
Braille daktilo ile yazmaya hazırlık becerilerini açıklar.14, 9A, E
Braille tablet ile yazmaya hazırlık becerilerini açıklar.14, 9A, E
Braille harfleri okuyup yazabilir.14, 9A, E
Braille rakamları okuyup yazabilir.14, 9A, E
Hece kısaltmalarının kullanım kurallarını uygular.14, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma, Ders izlencesini gözden geçirme, Görme Engellilerin eğitimine girişDers notlarını gözden geçirir.
2Braille Yazı Sistemini ve Tarihçesi
Braille alfabesinin tanıtımı (harfler, semboller, noktalama işaretleri vb).
Ders notlarını gözden geçirir.
3Braille yazı sisteminde kullanılan teknolojik araç ve gereçler (tablet, kabartma kalem, takoz, perkins daktilo, teknolojik aletler vb).
Braille Okuma Yazma Öncesi Öğrenmeye Hazırlık Becerileri
Braille Daktilo ile Yazmaya Hazırlık Becerileri
Braille Tablet ile Yazmaya Hazırlık Becerileri
Ders notlarını gözden geçirir.
4Braille Alfabesi ile Harflerin ÖğretimiDers notlarını gözden geçirir.
5Braille Alfabesi ile Noktalama İşaretlerinin Öğretimi
Braille Alfabesi ile Rakamların Öğretimi
Kısaltmasız Cümle Okuma-Yazma Uygulaması
Ders notlarını gözden geçirir.
6Braille Alfabesi ile Bir Harfli Kısaltmaların Öğretimi
Bir Harfli Kısaltmaların Kullanım Kuralları
Bir Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması
Ders notlarını gözden geçirir.
7Braille Alfabesi ile İki Harfli Kısaltmaların Öğretimi
İki Harfli Kısaltmaların Kullanım Kurallarını
İki Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması
Ders notlarını gözden geçirir.
8Braille Alfabesi ile Hece Kısaltmalarının Öğretimi
Hece Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını
Hece Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması
Ders notlarını gözden geçirir.
9Braille Alfabesi ile Kelime Kökü Kısaltmalarının Öğretimi
Kelime Kökü Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını
Kelime Kökü Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması
Ders notlarını gözden geçirir.
10Braille Alfabesi ile Kelime Parçası Kısaltmalarının Öğretimi
Kelime Parçası Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını
Kelime Parçası Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması
Ders notlarını gözden geçirir.
11Kabartma matematik ve fen sembolleriDers notlarını gözden geçirir.
12Kabartma matematik ve fen sembolleriDers notlarını gözden geçirir.
13SunumlarDers notlarını gözden geçirir.
14SunumlarDers notlarını gözden geçirir.
Kaynak
1. Şafak, Pınar (2017) Görenler İçin Braille (Kabartma) Yazı Rehberi, Kök Yayıncılık, Ankara. 2. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2015) Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretim Kılavuzu, “Düzenlenmiş 2. Baskı” Ankara. 3. Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretimi Kılavuzu, Tuba TUNCER, 2013, MEB yayınları. T.C. Millî Eğitim Bakanliği Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Kişisel Gelişim Ve Eğitim Görme Engelliler İçin Brail Alfabesi (Kabartma Yazi) Özel Eğitim Okulları İçin Braille Kabartma Yazı Klavuzu, MEB yayınları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:11Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:13